Vrouwenmars Loosdrecht
zondag 3 mei 2026 om 15:02
Goedemiddag allemaal,
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
dinsdag 12 mei 2026 om 11:20
ik heb je anders totaal niet zien reageren op mijn antwoord op jouw vraag van een paar dagen geleden. Dus wie voert er nu geen gesprek?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 12 mei 2026 om 11:41
Ik zie dat anders. Ik kan de bijdragen van mensen met een andere mening erg waarderen, zoals bv solemio of rosanna. Dat is dan niet altijd zoals ik dat zie, maar er wordt over het algemeen met redelijk veel respect argumenten uitgewisseld. Dat brengt uiteindelijk de discussie verder en eventuele meelezers kunnen zelf hun conclusie trekken. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, dat houdt ons scherp. En als het soms een beetje op de man gespeeld wordt, ach daar kunnen we ook wel mee omgaan toch? Ik wil alleen niet verder met een discussie als op een gegeven moment de standpunten van verschillende kanten zijn belicht en er een herhaling van zetten op gaat treden.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 12 mei 2026 om 13:02
Excuses, ik had je antwoord over het hoofd gezien. Ja prima plan lijkt mij, sowieso wat te doen hebben, lijkt mij prettig voor de meeste mensen. De situatie nu echter, is niet zo. En daar maken mensen zich zorgen om en die zorgen kan ik begrijpen. In Loosdrecht zou toch de situatie worden dat er een grote groep mannen die niets te doen hebben, met weinig privacy in het centrum van hun dorp neergezet worden? Daar kan die groep verder niets aan doen, maar ik snap wel dat die buurtbewoners gedoe vrezen.rosanna08 schreef: ↑07-05-2026 12:02In bijna iedere gemeente staan panden leeg die prima gebruikt kunnen worden voor kleinschalige opvang. Daarmee haal je de druk weg bij Ter Apel en Budel.
Mensen gelijk Nederlands laten leren zodat ze hun weg kunnen vinden
bij iedereen kijken wat hun achtergrond was in hun vaderland qua werk en studie en kijken waar dit aansluit bij Nederlandse vacatures en waar mensen nog bijgespijkerd moeten worden.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:03
Nou dan zal ik een watje zijn, want ik vind dat op de man gedoe echt helemaal niks.grenada schreef: ↑12-05-2026 11:41Ik zie dat anders. Ik kan de bijdragen van mensen met een andere mening erg waarderen, zoals bv solemio of rosanna. Dat is dan niet altijd zoals ik dat zie, maar er wordt over het algemeen met redelijk veel respect argumenten uitgewisseld. Dat brengt uiteindelijk de discussie verder en eventuele meelezers kunnen zelf hun conclusie trekken. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, dat houdt ons scherp. En als het soms een beetje op de man gespeeld wordt, ach daar kunnen we ook wel mee omgaan toch? Ik wil alleen niet verder met een discussie als op een gegeven moment de standpunten van verschillende kanten zijn belicht en er een herhaling van zetten op gaat treden.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:09
Dus omdat de situatie nu zo is dat ze niets te doen hebben moeten ze maar nergens opgevangen worden?rafaella schreef: ↑12-05-2026 13:02Excuses, ik had je antwoord over het hoofd gezien. Ja prima plan lijkt mij, sowieso wat te doen hebben, lijkt mij prettig voor de meeste mensen. De situatie nu echter, is niet zo. En daar maken mensen zich zorgen om en die zorgen kan ik begrijpen. In Loosdrecht zou toch de situatie worden dat er een grote groep mannen die niets te doen hebben, met weinig privacy in het centrum van hun dorp neergezet worden? Daar kan die groep verder niets aan doen, maar ik snap wel dat die buurtbewoners gedoe vrezen.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:14
Het is niet echt landelijk nieuws zoals Loosdrecht maar hier is het nu elke avond raak dat de politie en soms de ME demonstraties moeten stoppen. Mensen mogen demonstreren, maar niet meer na 20 uur ivm overlast voor de omwonenden, maar na 20 uur is het dus gewoon rellen. Er wordt zwaar vuurwerk gegooid en bushokjes gesloopt. Ik vond het ook bizar dat er een vrouwen met kinderen mars werd georganiseerd. Goed bezig, je kinderen nu al angst en haat aanleren.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 12 mei 2026 om 13:30
Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat ik kan begrijpen dat de buurtbewoners zich zorgen maken nu de situatie zo is dat een grote groep mannen, met weinig privacy en niets te doen in het centrum van hun dorp wordt neergezet.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:32
Tja ik heb ook best begrip voor die zorgen, maar als de demonstranten bij ons nu constant de boel slopen, de dieren in de buurt weer elke avond bang zijn voor het zware vuurwerk en steeds de politie moet komen (en die worden dan NSB-ers genoemd), dan is de overlast nu groter van deze mensen dan van de asielzoekers.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:33
En wat zeg je over de oplossing van deze situatie? Niet opvangen zeg je blijkbaar niet, maar wat dan? Waar gaan de mannen heen en krijgen ze daarbij privacy en bezigheden of niet?
dinsdag 12 mei 2026 om 13:35
En als ik op social media in onze gemeente lees dan gaat alles nu over asielzoekers. Een kinderboerderij in die buurt plaatste iets positiefs over een aantal bijenhotels die er nieuw waren geplaatst, en dan komen de reacties van, ze kunnen beter camera's plaatsen om de ezels en geiten te beschermen tegen de dierenverkr*chtende asielzoekers die daar vlakbij gaan wonen.
het is echt om te janken.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:41
Valt mij ook op ja. Echt alles moet over asielzoekers gaan.Maleficent schreef: ↑12-05-2026 13:35En als ik op social media in onze gemeente lees dan gaat alles nu over asielzoekers. Een kinderboerderij in die buurt plaatste iets positiefs over een aantal bijenhotels die er nieuw waren geplaatst, en dan komen de reacties van, ze kunnen beter camera's plaatsen om de ezels en geiten te beschermen tegen de dierenverkr*chtende asielzoekers die daar vlakbij gaan wonen.
Remmen zijn voor veel mensen volledig weg.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:50
Zijn we het daar in ieder geval over eens. Ik denk dus, dat doordat de mensen die zich zorgen maakten zich niet gehoord voelden, omdat hun zorgen en angsten werden weggewuifd, dat zij om die reden in actie zijn gekomen. Aanvankelijk oprecht bezorgde buurtbewoners, die wij allemaal wel kunnen begrijpen denk ik. Dus ik vind niet dat je tegen het elkaar kunt wegstrepen: deze relschoppers zijn vreselijk (wat ik helemaal met je eens ben), dus dan mogen mensen zich ook geen zorgen meer maken en dat uiten als ze zich niet gehoord voelen. Dat laatste vind ik dus niet. Ik snap dat mensen zich zorgen maken en dat nu hooligans in dat gat zijn gesprongen, daar kunnen de bezorgde burgers weer niets aan doen. Net zo min als de asielzoekers. Maar ik denk dat een groot deel van de oplossing zit in dialoog. Geen terechte zorgen zomaar wegwuiven en niets mee doen, of nog erger, die bezorgde mensen wegzetten als rascist en andere vreselijke dingen.Maleficent schreef: ↑12-05-2026 13:32Tja ik heb ook best begrip voor die zorgen, maar als de demonstranten bij ons nu constant de boel slopen, de dieren in de buurt weer elke avond bang zijn voor het zware vuurwerk en steeds de politie moet komen (en die worden dan NSB-ers genoemd), dan is de overlast nu groter van deze mensen dan van de asielzoekers.
dinsdag 12 mei 2026 om 13:59
In onze gemeente is al eerder een grootschalige noodopvang geweest voor 400 jonge mannen, voornamelijk uit Syrië. Daar is niks gebeurd, behalve dat ze onderling wel eens ruzie kregen. Wij hebben toen nog een keer een man op bezoek gehad die bij ons kwam eten. Je kan dan toch ook lering trekken uit een vorige positieve ervaring?
dinsdag 12 mei 2026 om 14:15
Jazeker, zoals gezegd, ik heb zelf vriendschappelijke banden met van oorsprong Syrische vluchtelingen. Mij ervaring is zeer positief. Lieve, intelligente mannen. Maar de andere kant is dan weer wel dat zijn echtgenote in een zwart gewaad gehuld is met een hoofddoek om en doodongelukkig is in Nederland. De man in kwestie had dan weer het idee dat veel vrouwen Nederlandse vrouwen seksueel compleet losgeslagen zijn. En dat botst dan allemaal toch. Ook als ik werkgerelateerd in azc’s kom, speelt vaak het probleem dat mensen van de lhbtq gemeenschap niet veilig zijn, omdat ze worden aangevallen door medebewoners. En ik vind het soms lastig dat de discussie zo zwart wit gevoerd wordt. Het een kan gewoon waar zijn naast het andere. Asielzoekers hebben recht op een veilige plek, maar de verworvenheden in onze maatschappij staan soms ook onder druk.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:31
Die oplossing heb ik natuurlijk ook niet. Maar ik dacht dat dit topic ging over of die mensen in Loosdrecht nu al dan niet hun zorgen mochten uiten dacht ik.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:36
Ze uiten niet hun zorgen, ze geven aan dat ze geen AZC willen.
Ik denk dat we die 2 zaken niet door elkaar moeten gaan halen.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:39
Bedankt voor je antwoord
dinsdag 12 mei 2026 om 14:40
https://www.trouw.nl/binnenland/in-de-h ... ~b2245980/
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 12 mei 2026 om 14:43
Nou, dit.
Mensen willen hun zorgen uiten....
Als er een studentenhuisvesting komt, of wat dan ook, hoor je niemand.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
dinsdag 12 mei 2026 om 14:43
dinsdag 12 mei 2026 om 15:10
Ze maakten zich volgens mij zorgen, omdat er een grote groep alleenstaande mannen in het centrum van hun dorp zou komen. Zo’n azc willen ze niet. Maar volgens mij zijn wij het daar sowieso wel over eens, want met grote groep zonder privacy en niks om handen is hier wel een gedeelde mening dat dat niet wenselijk is. Zeker niet voor de asielzoekers.Maleficent schreef: ↑12-05-2026 14:36Ze uiten niet hun zorgen, ze geven aan dat ze geen AZC willen.
Ik denk dat we die 2 zaken niet door elkaar moeten gaan halen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in