Vrouwenmars Loosdrecht
zondag 3 mei 2026 om 15:02
Goedemiddag allemaal,
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
dinsdag 12 mei 2026 om 18:32
Hou op hoor. ik heb natuurlijk geen cijfers paraat, maar ik gok erop dat er een bijzonder grote overlap bestaat tussen witte mannen die vinden dat alle buitenlanders de wereld uit moeten, witte mannen die vinden dat vrouwen niet zo moeten zeiken en gewoon weer met hun kut tegen het aanrecht moeten, en witte mannen die vinden dat homo's en transmensen te vies zijn om aan te pakken. Maar nee, als er één hoogopgeleide Syrische meneer langskomt met een raar vooroordeel over Nederlandse vrouwen is dat natuurlijk veel schokkender, want dan is het ineens een Cultureel Verschil en dat is blijkbaar erger dan wanneer de vrijheid van binnenuit wordt uitgehold door witte mannen.rafaella schreef: ↑12-05-2026 18:25Ja maar wat ik bedoel te zeggen is dat de emancipatie aardig op weg leek, in mijn ogen althans. Ontkennen dat er grote culturele verschillen zijn, lijkt mij de integratie ook niet te bevorderen. Juist wel in contact en verbinding met elkaar zijn, denk ik wel. Dus ‘ja maar zij’, vind ik het helpend. Maar dat is mijn mening
Graftak!
dinsdag 12 mei 2026 om 18:33
Dus bij leden van een studentencorps ben je wel in staat om het wangedrag van een enkeling niet te projecteren op de hele groep?
Waarom lukt je dat bij asielzoekers dan niet?
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 12 mei 2026 om 18:34
Nee dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik in de huidige omstandigheden kan begrijpen dat de inwoners zich zorgen maken. Beetje vreemd ook om te zeggen dat ik niet wil zeggen waar ze dan naar toe moeten? Wat maakt dat jij denkt dat ik vind dat ze ergens anders heen moeten en dat ik dan een plek daarvoor zou kunnen aanwijzen?
dinsdag 12 mei 2026 om 18:37
het gedoe komt nu vooral van de buurt en relschoppers die er gezellig aan mee doen.rafaella schreef: ↑12-05-2026 13:02Excuses, ik had je antwoord over het hoofd gezien. Ja prima plan lijkt mij, sowieso wat te doen hebben, lijkt mij prettig voor de meeste mensen. De situatie nu echter, is niet zo. En daar maken mensen zich zorgen om en die zorgen kan ik begrijpen. In Loosdrecht zou toch de situatie worden dat er een grote groep mannen die niets te doen hebben, met weinig privacy in het centrum van hun dorp neergezet worden? Daar kan die groep verder niets aan doen, maar ik snap wel dat die buurtbewoners gedoe vrezen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 12 mei 2026 om 18:38
Niks venijnig aan. Toch even voor mijn informatie,als je wil. Kom je er wel eens snachts, als mensen doodsbang zijn. Kinderen niet kunnen slapen de hulpbehoefte groot is? Meestal is het antwoord namelijk nee. Wij werken nou eenmaal kantooruren. Dus de psychische gesteldheid van een ieder speelt zich af tussen 9 en 5, tenzij calamiteiten.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:39
Deze man was een voorbeeld he? Zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden noemen. Maar wat is er nou mis mee om culturele verschillen te benoemen? Ik vind die vergelijkingen ook altijd zo vreemd: “ja maar zij….” We hebben het nu toch niet over witte mannen maar over een groep asielzoekers die in Loosdrecht wordt neergezet. En waarom de een wel begrijpt waarom de bewoners zich zorgen maakt en de ander vindt dat het allemaal xenofoben zijn.Lady*Voldemort schreef: ↑12-05-2026 18:32Hou op hoor. ik heb natuurlijk geen cijfers paraat, maar ik gok erop dat er een bijzonder grote overlap bestaat tussen witte mannen die vinden dat alle buitenlanders de wereld uit moeten, witte mannen die vinden dat vrouwen niet zo moeten zeiken en gewoon weer met hun kut tegen het aanrecht moeten, en witte mannen die vinden dat homo's en transmensen te vies zijn om aan te pakken. Maar nee, als er één hoogopgeleide Syrische meneer langskomt met een raar vooroordeel over Nederlandse vrouwen is dat natuurlijk veel schokkender, want dan is het ineens een Cultureel Verschil en dat is blijkbaar erger dan wanneer de vrijheid van binnenuit wordt uitgehold door witte mannen.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:40
Jazeker, ik ben zorgverlener en heb dus ook nachtdienstenRedhead70* schreef: ↑12-05-2026 18:38Niks venijnig aan. Toch even voor mijn informatie,als je wil. Kom je er wel eens snachts, als mensen doodsbang zijn. Kinderen niet kunnen slapen de hulpbehoefte groot is? Meestal is het antwoord namelijk nee. Wij werken nou eenmaal kantooruren. Dus de psychische gesteldheid van een ieder speelt zich af tussen 9 en 5, tenzij calamiteiten.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:41
Ja maar dat snap ik dan wel weer. Er zal maar iemand naast je huis een AZC openen en dan komen er allemaal halve garen met zwaar vuurwerk gooien en met toortsen en weet ik veel wat nog meer voor onzin en dan nemen ze hun kinderen ook nog mee als levend schild, zodat de politie wel uit zal kijken om ook maar iets te doen. Ja, dan maak ik me ook wel zorgen. Maar niet over de asielzoekers.
Graftak!
dinsdag 12 mei 2026 om 18:42
Ja nu wel ja. Maar dat zegt niet echt iets over de inwoners die zich naar mijn idee oprecht zorgen maakten. En ik kan dat begrijpen. Ik kan dan weer niet snappen dat er helemaal geen begrip voor die inwoners is.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:44
De cijfers laten gewoon zien dat de veiligheid bij azc's exact hetzelfde is als overal elders.rafaella schreef: ↑12-05-2026 18:39Deze man was een voorbeeld he? Zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden noemen. Maar wat is er nou mis mee om culturele verschillen te benoemen? Ik vind die vergelijkingen ook altijd zo vreemd: “ja maar zij….” We hebben het nu toch niet over witte mannen maar over een groep asielzoekers die in Loosdrecht wordt neergezet. En waarom de een wel begrijpt waarom de bewoners zich zorgen maakt en de ander vindt dat het allemaal xenofoben zijn.
Dus ja, het zijn xenofoben. Die zorgen zijn aangepraat en volkomen onterecht.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:47
Ja dat vind jij. En ik kan dus wel begrijpen dat ze zich zorgen maken. En ik denk niet dat het xenofoben zijn. Ik denk door elkaar zo hard te veroordelen er juist polarisatie optreedt in plaats van verbinding. En volgens mij zijn wij het er wel over eens dat die verbinding juist wenselijk zou zijn toch?
dinsdag 12 mei 2026 om 18:47
Het doet mij denken aan een paar jaar geleden, toen direct bij mij aan de overkant een kleinschalige verpleeghuisafdeling werd gesloten en de gemeente besloot dat het een daklozenopvang werd.
Sjongejonge, de weerstand uit de buurt. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk.
En elk incident werd een wereldprobleem.
Wat heb ik mijn keurig witte buurtgenoten op een onaangename manier leren kennen.
Sjongejonge, de weerstand uit de buurt. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk.
En elk incident werd een wereldprobleem.
Wat heb ik mijn keurig witte buurtgenoten op een onaangename manier leren kennen.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:50
Dat er vragen zijn, snap ik echt wel. Dat zou ik ook hebben als er een ineens een hele groep mensen tegelijkertijd zou komen. Maar er zijn vragen vanuit oprechte interesse, uit oprechte zorg en ronduit aannames en negativiteit, vaak gevoed vanuit een bepaalde politieke hoek.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 12 mei 2026 om 18:50
Nee, dat zijn de cijfers.rafaella schreef: ↑12-05-2026 18:47Ja dat vind jij. En ik kan dus wel begrijpen dat ze zich zorgen maken. En ik denk niet dat het xenofoben zijn. Ik denk door elkaar zo hard te veroordelen er juist polarisatie optreedt in plaats van verbinding. En volgens mij zijn wij het er wel over eens dat die verbinding juist wenselijk zou zijn toch?
En nee, ik geloof niet in verbinding. Dat is de dooddoener die vooral gebruikt wordt door mensen die echt totaal geen idee hebben wat dat inhoudt.
Ik begrijp niet dat mensen zich zorgen maken nee. Als je meer dan twee hersencellen hebt zou je moeten weten dat Wilders c.s. alleen maar leugens verspreiden.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:51
Ik deel em nog maar een keer. We moeten stoppen met begrip op te brengen voor anti-azc-bewegingen.
https://www.trouw.nl/binnenland/in-de-h ... ~b2245980/
https://www.trouw.nl/binnenland/in-de-h ... ~b2245980/
dinsdag 12 mei 2026 om 18:52
Dat jij duidelijk maakt dat je het ermee eens bent dat het niet goed zou zijn om ze in Loosdrecht op te vangen maakt dat ik denk dat jij vindt dat ze daar niet opgevangen moeten worden. De werkelijkheid dat deze mannen bestaan maakt dat ze dan ergens anders opgevangen moeten worden. Dat jij daar niets over wil zeggen blijkt uit het feit dat je er niets over zegt, terwijl je er direct naar gevraagd wordt. En nee, natuurlijk hoef je geen plek aan te wijzen zoals: in dat leegstaande schoolgebouw in Schoorl. Maar als je het er mee eens bent dat ze op basis van protesten en zorgen niet in Loosdrecht opgevangen kunnen worden, is het wel incompleet als je niets kunt zeggen over hoe dan en plek gevonden moet worden waar het wel kan.rafaella schreef: ↑12-05-2026 18:34Nee dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik in de huidige omstandigheden kan begrijpen dat de inwoners zich zorgen maken. Beetje vreemd ook om te zeggen dat ik niet wil zeggen waar ze dan naar toe moeten? Wat maakt dat jij denkt dat ik vind dat ze ergens anders heen moeten en dat ik dan een plek daarvoor zou kunnen aanwijzen?
dinsdag 12 mei 2026 om 18:59
Het probleem is dat er ontzettend veel mensen zijn met maar een paar hersencellen die blind populistische politici geloven, zoals die kwaadaardige Mona die notabene minister van asiel was en nu zit te roeptoeteren dat de hoge macht maar niets doet. Dat was jezelf stom mokkel.Solomio schreef: ↑12-05-2026 18:50Nee, dat zijn de cijfers.
En nee, ik geloof niet in verbinding. Dat is de dooddoener die vooral gebruikt wordt door mensen die echt totaal geen idee hebben wat dat inhoudt.
Ik begrijp niet dat mensen zich zorgen maken nee. Als je meer dan twee hersencellen hebt zou je moeten weten dat Wilders c.s. alleen maar leugens verspreiden.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
dinsdag 12 mei 2026 om 19:04
I know.Sun.lover schreef: ↑12-05-2026 18:59Het probleem is dat er ontzettend veel mensen zijn met maar een paar hersencellen die blind populistische politici geloven, zoals die kwaadaardige Mona die notabene minister van asiel was en nu zit te roeptoeteren dat de hoge macht maar niets doet. Dat was jezelf stom mokkel.
Daarom moet er iig veel meer geld naar goed onderwijs.
't Duurt ff, maar daar kweek je hersencellen mee.
dinsdag 12 mei 2026 om 19:11
Mona snapt het concept 'democratie' evenmin als de bezorgde burgers die met stenen en vuurwerk hun zin afdwingen.Sun.lover schreef: ↑12-05-2026 18:59Het probleem is dat er ontzettend veel mensen zijn met maar een paar hersencellen die blind populistische politici geloven, zoals die kwaadaardige Mona die notabene minister van asiel was en nu zit te roeptoeteren dat de hoge macht maar niets doet. Dat was jezelf stom mokkel.
dinsdag 12 mei 2026 om 19:14
Dat zijn ook helemaal geen bezorgde burgers, dat zijn terroristen. En dat types als Mona en Dilan het terrorisme goedpraten onder het mom van 'we moeten de bezorgdheid wel serieus nemen' maakt het alleen maar enger.DebbieHerrie schreef: ↑12-05-2026 19:11Mona snapt het concept 'democratie' evenmin als de bezorgde burgers die met stenen en vuurwerk hun zin afdwingen.
Graftak!
dinsdag 12 mei 2026 om 19:14
Ja en ik denk dus, dat de bewoners oprecht bezorgd waren.rosanna08 schreef: ↑12-05-2026 18:50Dat er vragen zijn, snap ik echt wel. Dat zou ik ook hebben als er een ineens een hele groep mensen tegelijkertijd zou komen. Maar er zijn vragen vanuit oprechte interesse, uit oprechte zorg en ronduit aannames en negativiteit, vaak gevoed vanuit een bepaalde politieke hoek.
dinsdag 12 mei 2026 om 19:15
Nogmaals: ik zeg dat ik de zorgen van de inwoners begrijp en dat ze erdoor werden overvallen. Dat is alles.Danae schreef: ↑12-05-2026 18:52Dat jij duidelijk maakt dat je het ermee eens bent dat het niet goed zou zijn om ze in Loosdrecht op te vangen maakt dat ik denk dat jij vindt dat ze daar niet opgevangen moeten worden. De werkelijkheid dat deze mannen bestaan maakt dat ze dan ergens anders opgevangen moeten worden. Dat jij daar niets over wil zeggen blijkt uit het feit dat je er niets over zegt, terwijl je er direct naar gevraagd wordt. En nee, natuurlijk hoef je geen plek aan te wijzen zoals: in dat leegstaande schoolgebouw in Schoorl. Maar als je het er mee eens bent dat ze op basis van protesten en zorgen niet in Loosdrecht opgevangen kunnen worden, is het wel incompleet als je niets kunt zeggen over hoe dan en plek gevonden moet worden waar het wel kan.
dinsdag 12 mei 2026 om 19:15
dinsdag 12 mei 2026 om 19:19
Wow zeg, 2 hersencellen? Is dat nou nodig om mij zo te beledigen? Als je niet in verbinding gelooft, waar geloof je dan wel in? Ik versta onder verbinding met elkaar praten en wederzijds begrip. Daar hoef je het niet voor met elkaar eens te zijn. Maar dat is wel het begin van contact en integratie.Solomio schreef: ↑12-05-2026 18:50Nee, dat zijn de cijfers.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in