Vuurwerkverbod, slimme zet of brengt het ellende?

24-11-2020 21:46 406 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier over denken. Vrees zelf dat dit weleens de zwaarste nieuwjaarsnacht in tijden kan worden voor de hulpdiensten.

Carbid is nu al te veel in het nieuws geweest en heeft bepaalde mensen op nieuwe (verkeerde) ideeën gebracht. Het is gewoon verkrijgbaar in NL, ter bestrijding van bijvoorbeeld mollen en er is makkelijk aan te komen.

Hier in de regio is het een soort van cultureel erfgoed. Paar honderd meter verder op schieten ze altijd carbid en de ruiten rammelen hier dan echt in de kozijnen (wonen buitenaf). Moet je na gaan hoe het in een stad zal zijn. Je moet hier ook echt wel een beetje kennis voor hebben.

Veel gemeenten gaan het verbieden maar het eveneens illegale vuurwerk knalt er momenteel al best op los op sommige plaatsen hoor ik. Ook zonder consequenties.

Hoe denken jullie er over?

Gaat het vuurwerkverbod helpen de zorg te ontlasten?

Totaal aantal stemmen: 205

A. Ja, het wordt een heerlijk rustige oud en nieuw zonder al dat vuurwerk. (9%)
B. Ja, er is wel vuurwerk maar minder vuurwerk dan normaal, dus minder slachtoffers. (44%)
C. Nee, op veel plaatsen gaat het nieuwjaarsnacht een veldslag worden door illegaal vuurwerk. Veel mensen zullen nieuwjaarsdag ontwaken in een soort van oorlogsgebied, gezien de huidige ontwikkelingen. (46%)
hollebollegijs schreef:
02-01-2021 16:21
En auto's ook alleen blijft het altijd een balans tussen maatschappelijk nut en vooral draagvlak en overlast.
Misschien komt er bij alcohol een moment, net als bij roken en vuurwerk, dat het draagvlak zo verminderd is dat het verboden kan worden
Jij maakt er wel een heel grote karikatuur van.

Auto's zijn economisch relevant, maatschappelijk van belang en dienen een nuttig doel.

Alcohol dient geen doel. Alcohol is een genotmiddel, net als tabak.

Ik snap heus wel dat er geen algeheel alcoholverbod komt. Totaal gebrek aan draagkracht maat daar ging het ook niet om.

Behalve draagkracht wordt er voor een alcoholverbod iedere keer aangegeven dat het niet kan, want handhaving, buitenlandse handel in een open europa, en gun mensen hun pleziertje.

En dat zijn nou precies de argumenten die de vuurwerkliefhebbers ook aanvoeren en worden die afgedaan als drogredenen.

Een deel van Nederland praat naar een verbod toe. En dat snap ik. Zeker in grote steden. Maar ik woon in een dorp met nog geen 600 inwoners. Hier is 3 jaar geleden een prullenbak opgeblazen met vuurwerk, en daar schamen de ouders van de dader zich nú nog voor.

En dan kom ik langzaam op het bredere plaatje, namelijk 2 stromen samenleving.

Veel (de meeste) mensen wonen in verstedelijking. Daar is overlast van vuurwek, maar ook hangjongeren, alcohol op straat, (soft)drug, etc.

Wij kennen dat niet. Nooit last mee gehad. Hier is op 31 december ook geen uniform in het dorp geweest, simpelweg omdat er niks te handhaven valt.

"Wij" mensen in het buitengebied worden telkens weer geconfronteerd met wetgeving die, om begrijpelijke reden, gemaakt wordt voor het oplossen van stedelijke problemen, maar die door ons enkel ervaren wordt als "alweer een beperking van onze vrijheid".

En da's best lastig.

Wij zijn redelijk gezagsgetrouw en zullen een vuurwerkverbod best accepteren, ook in de wetenschap dat die "centrale vuurwerkshows" er voor ons niet zullen zijn. Maar we vragen ons met regelmaat af hoe dit verder gaat.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
02-01-2021 23:08


"Wij" mensen in het buitengebied worden telkens weer geconfronteerd met wetgeving die, om begrijpelijke reden, gemaakt wordt voor het oplossen van stedelijke problemen, maar die door ons enkel ervaren wordt als "alweer een beperking van onze vrijheid".

En da's best lastig.

Wij zijn redelijk gezagsgetrouw en zullen een vuurwerkverbod best accepteren, ook in de wetenschap dat die "centrale vuurwerkshows" er voor ons niet zullen zijn. Maar we vragen ons met regelmaat af hoe dit verder gaat.





Dat is zelfs in die steden zo.
Hier in de wijk is er eigenlijk nooit illegaal vuurwerk, ruimen ze op 1 januari de straat op en is nog nooit iets vernield.
Een paar km verderop zit de Geitenkamp die het landelijke nieuws haalden met "vuurwerkrellen"

Ik heb nooit cocaïne gesmokkeld of een vliegtuig gekaapt maar op Schiphol behandelen ze me als een terrorist, fles drinken weggooien, door de scanner, schoenen uit etc. ik heb jaren niet gevlogen omdat ik helemaal sch@tziek werd als een crimmineel behandeld te worden op vliegvelden.

Ik kan het niet oplossen maar snap wel wat je bedoeld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Sinds wanneer is Veen een stad? Of Urk? Of Volendam? Zierikzee, Arnemuiden, Westkapelle en ga zo maar door.

Wat een kletspraat dat overlast iets is van steden alleen. Er zijn dorpen, "buitengebied", te over met autochtone Nederlanderse inwoners waar een grote groep niet normaal kan doen.
Andrieske1976 schreef:
02-01-2021 22:48
Mijn katten en honden hebben nooit last van de knallen gehad, vreemd eej, heb al meer dan 40 jaar katten en honden in huis. Tja. Ik houd daarentegen weer niet van grote mensenmassa's. Een buurman die voor zijn huis wat afschiet kan ik van genieten. Maar als het consumentenvuurwerk verboden wordt ga ik heus niet op de barricades, leg me er dan bij neer.
Fijn dat jouw dieren nergens last van hebben. De meeste (huis)dieren vinden vuurwerk doodeng.
Overigens is je mengen in een grote mensenmassa een keuze. Last hebben van vuurwerk is dat niet. Die knallen hoor je, of je wilt of niet.
ikBedoelHetGoed schreef:
03-01-2021 00:42
Sinds wanneer is Veen een stad? Of Urk? Of Volendam? Zierikzee, Arnemuiden, Westkapelle en ga zo maar door.

Wat een kletspraat dat overlast iets is van steden alleen. Er zijn dorpen, "buitengebied", te over met autochtone Nederlanderse inwoners waar een grote groep niet normaal kan doen.
Dat zeg ik ook helemaal nergens. Ik heb het helemaal niet over andere dorpen. In tegenstelling tot wat jij kennelijk wel kan en weet, namelijk een inschatting maken van gedrag in alle dorpen en steden in Nederland, kan ik dat niet. Ik weet daar niet genoeg van om er een oordeel over te hebben. Ik kan alleen spreken voor mijn eigwn dorp, en hoe wij dingen ervaren. En dat is zoals ik eerder omschreef.

Jij noemt een aantal voorbeelden. Voorbeelden die de media halen zijn in de regel uitzonderingen hé, ik hoop dat je dat snapt.

Je schrijft dat een grote groep niet normaal kan doen.

Wat is normaal? Beschrijf dat eens. Of heb je daarbij een bepaalde opgelegde norm in gedachte?
Wauw. Wat een randdebielen. Niet normaal.

ME-charge en aanhoudingen in Coevorden - https://nos.nl/l/2362851

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven