Waarom krijgt Richard K. zoveel sympathie?

18-01-2024 10:05 1107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me zorgen over het grote aantal mensen dat bij voorbaat alvast excuses verzint voor Richard K. die een echtpaar vermoordde en twee kinderen tot wees maakte. Ik open X sowieso niet meer sinds er niets meer wordt geredigeerd. Maar zelfs op nu.nl is de grondtoon van de meeste reacties dat ofwel de politie de schuld heeft ofwel de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben. Hoe zien jullie dat?

https://www.ad.nl/binnenland/richard-k- ... a398eae3c/
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Het zal met het filmpje te maken hebben. Zonder het filmpje was er niet zoveel aandacht aan besteed. En er wordt maar één kant van het verhaal belicht.
Maar hoe ik het zie: niemand heeft het recht om iemand van het leven te beroven. Die arme kinderen zijn in een klap wees en de kinderen van Richard zijn voorlopig hun vader kwijt. Richard is een domme gans.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het een klein dorp is, hij er al zijn hele leven woont en de mensen hem van haver tot gort kennen. De mensen die zijn huis gekocht hebben import zijn. Hij is getergd, blijkbaar was het pistool van de slachtoffers, heeft hij het te pakken gekregen en zichzelf, zijn gezin en de dieren verdedigd na een lange periode van treiterijen.

Ik heb de beide filmpjes gekeken en ik zie 2 volkomen normale mensen die tot het uiterste gedreven zijn.

Moord is nooit goed te praten. De consequenties gaat Richard dragen, is mijn verwachting. Hij werkt mee, gaat antwoord geven op alles en zal zijn straf ondergaan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
'Import'. Wat een nare term is dat toch.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond dit ook meteen al vreemd. Berichten dat deze man een held is en een lintje verdient. Ik kreeg daar vrijwel meteen een heel naar gevoel bij. Hij heeft gewoon een dubbele moord gepleegd en de details zijn niet eens bekend.

Ik kom uit de omgeving en het ging meteen los in een aantal WhatsApp gesprekken en er werd continu gesproken over 'Polen', maar die vrouw is gewoon Nederlands. Het is overigens sowieso een relatief racistische omgeving Zuid-Oost Drenthe. Ik vraag me af hoe het was geweest als de man niet Richard had geheten maar Rachid.

Er wordt ook steeds meer gedeeld over de situatie. Foto van Richard die met wapens in de tuin zijn zoon leert schieten, informatie dat de kinderen van het stel wat is doodgeschoten van voetbal zijn gehaald vanwege bedreigingen vanuit Richard's kant. Volgens mij gaan mensen veel te veel af vanuit hun onderbuik en heeft Richard erg met dat filmpje daar erg handig op ingespeeld. Sowieso bizar dat je dat doet icm een filmpje van je vrouw.

Anyway, een verhaal heeft altijd twee kanten.
Doreia* schreef:
18-01-2024 10:10
Omdat het een klein dorp is, hij er al zijn hele leven woont en de mensen hem van haver tot gort kennen. De mensen die zijn huis gekocht hebben import zijn. Hij is getergd, blijkbaar was het pistool van de slachtoffers, heeft hij het te pakken gekregen en zichzelf, zijn gezin en de dieren verdedigd na een lange periode van treiterijen.

Ik heb de beide filmpjes gekeken en ik zie 2 volkomen normale mensen die tot het uiterste gedreven zijn.

Moord is nooit goed te praten. De consequenties gaat Richard dragen, is mijn verwachting. Hij werkt mee, gaat antwoord geven op alles en zal zijn straf ondergaan.
Dat is één kant van het verhaal. Die treiterijen kwamen van twee kanten he. Slachtoffers hebben zoontje van de zomer van voetbal gehaald vanwege bedreigingen van Richard en het kind is ook achtervolgd door Richard. Slachtoffers zijn dood en kunnen zich niet meer verweren. Heel triest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-01-2024 10:10
Omdat het een klein dorp is, hij er al zijn hele leven woont en de mensen hem van haver tot gort kennen. De mensen die zijn huis gekocht hebben import zijn. Hij is getergd, blijkbaar was het pistool van de slachtoffers, heeft hij het te pakken gekregen en zichzelf, zijn gezin en de dieren verdedigd na een lange periode van treiterijen.

Ik heb de beide filmpjes gekeken en ik zie 2 volkomen normale mensen die tot het uiterste gedreven zijn.

Moord is nooit goed te praten. De consequenties gaat Richard dragen, is mijn verwachting. Hij werkt mee, gaat antwoord geven op alles en zal zijn straf ondergaan.
Er gaan allerlei verhalen rond. Ook dat Richard voornamelijk aan het pesten was. Of dat de zoon van de vermoorde buren van de voetbal af moest door het treiteren van de buurman.Ook stond hij al samen met zijn zoon op de foto met pistolen in de tuin. Ook zou er glas gelegd zijn tussen de paarden van de buren, maar dat blijkt door de lokale jeugd te zijn gedaan...

Je kreeg een enorm eenzijdig beeld door de livestreams na de daad
Heanig an
Draai 't eens om: de Pool die Richard zou doodschieten. Dan waren de reacties al heel anders geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-01-2024 10:10
Hij is getergd, blijkbaar was het pistool van de slachtoffers, heeft hij het te pakken gekregen en zichzelf, zijn gezin en de dieren verdedigd na een lange periode van treiterijen.
‘Wapen zelf meegenomen’, staat in het artikel gelinkt uit het AD. Of dat klopt, dat vermoeden van de politie, dat zal blijken. Het valt mij wel op dat het verhaal van de dader zonder omstoot wordt geloofd door de meeste mensen.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-01-2024 10:10
Omdat het een klein dorp is, hij er al zijn hele leven woont en de mensen hem van haver tot gort kennen. De mensen die zijn huis gekocht hebben import zijn. Hij is getergd, blijkbaar was het pistool van de slachtoffers, heeft hij het te pakken gekregen en zichzelf, zijn gezin en de dieren verdedigd na een lange periode van treiterijen.
Er is over en weer veel gebeurd. Het schijnt dat het zoontje van het vermoorde stel van de voetbal is gehaald ivm veiligheid door de situatie. Ook heeft er een jaar terug al een bericht op een forum gestaan waarin de moeder vertelde dat haar zoontje werd achtervolgd door Richard. Duidelijk is mis bij de communicatie tussen de twee partijen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook te bizar voor woorden dat deze meneer zo 'gesteund' wordt. Terwijl het livestreamen al heel vreemd is, het streamen van zijn partner erna al helemaal terwijl ze ook nog eens in de auto zat, en al heel snel duidelijk werd dat hij zelf ook onder meer het kind van de vermoorde mensen klemreed en intimideerde. Daarnaast staat hij zelf met een vuurwapen op de socials en woonde hij bij zijn moeder omdat er blijkbaar een relatiebreuk was tot voor kort. Het gedoe om het huis was al onderdeel voor een rechtszaak dus dat-ie doorflipte kan wel meer redenen hebben.

Hij heeft gewoon zijn eigen gezin vernacheld en nog veel erger die jonge kinderen van dat andere stel. En dan steun krijgen omdat je er huilie over doet? Als hij een allochtoon was geweest hadden ze daar heel wat anders geroepen. En dan lees je dat ze hopen dat hij er 'met een sisser vanaf komt'. Echt wtf. Zeker die vrouw is gewoon geliquideerd in/bij dr auto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
18-01-2024 10:20
‘Wapen zelf meegenomen’, staat in het artikel gelinkt uit het AD. Of dat klopt, dat vermoeden van de politie, dat zal blijken. Het valt mij wel op dat het verhaal van de dader zonder omstoot wordt geloofd door de meeste mensen.
Dit is inderdaad nog helemaal niet bekend. Er zijn wel foto's van Richard met wapens in zijn tuin. En er zijn volgens de politie wapens in beslag genomen.
Nieuw artikel. Blijkbaar was het kind van de slachtoffers erbij. Dat wordt tbs mag ik hopen.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... buLyWfOE3M
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
18-01-2024 10:23
Nieuw artikel. Blijkbaar was het kind van de slachtoffers erbij. Dat wordt tbs mag ik hopen.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... buLyWfOE3M
Jeetje, er komen steeds meer naar buiten wat juist suggereert dat Richard helemaal niet zo'n held is die een lintje verdiend...
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
18-01-2024 10:10
Omdat het een klein dorp is, hij er al zijn hele leven woont en de mensen hem van haver tot gort kennen. De mensen die zijn huis gekocht hebben import zijn. Hij is getergd, blijkbaar was het pistool van de slachtoffers, heeft hij het te pakken gekregen en zichzelf, zijn gezin en de dieren verdedigd na een lange periode van treiterijen.

Ik heb de beide filmpjes gekeken en ik zie 2 volkomen normale mensen die tot het uiterste gedreven zijn.

Moord is nooit goed te praten. De consequenties gaat Richard dragen, is mijn verwachting. Hij werkt mee, gaat antwoord geven op alles en zal zijn straf ondergaan.
Volkomen normale mensen vermoorden geen andere mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mayflower schreef:
18-01-2024 10:19
Ik vond dit ook meteen al vreemd. Berichten dat deze man een held is en een lintje verdient. Ik kreeg daar vrijwel meteen een heel naar gevoel bij. Hij heeft gewoon een dubbele moord gepleegd en de details zijn niet eens bekend.

Ik kom uit de omgeving en het ging meteen los in een aantal WhatsApp gesprekken en er werd continu gesproken over 'Polen', maar die vrouw is gewoon Nederlands. Het is overigens sowieso een relatief racistische omgeving Zuid-Oost Drenthe. Ik vraag me af hoe het was geweest als de man niet Richard had geheten maar Rachid.

Er wordt ook steeds meer gedeeld over de situatie. Foto van Richard die met wapens in de tuin zijn zoon leert schieten, informatie dat de kinderen van het stel wat is doodgeschoten van voetbal zijn gehaald vanwege bedreigingen vanuit Richard's kant. Volgens mij gaan mensen veel te veel af vanuit hun onderbuik en heeft Richard erg met dat filmpje daar erg handig op ingespeeld. Sowieso bizar dat je dat doet icm een filmpje van je vrouw.

Anyway, een verhaal heeft altijd twee kanten.
Mijn man komt van oorsprong ook uit die omgeving en hij herkent wat je schrijft. “Buitenstaander” is er een veelgebruikt woord en dat ben je al als je niet uit het dorp zelf komt, laat staan uit een ander land. Een leuke, doodnormale man is ie ook zeker niet, ook zonder “getergd” te worden.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 18-01-2024 10:32
4.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
BlauweTulp schreef:
18-01-2024 10:08
Het zal met het filmpje te maken hebben. Zonder het filmpje was er niet zoveel aandacht aan besteed. En er wordt maar één kant van het verhaal belicht.
Maar hoe ik het zie: niemand heeft het recht om iemand van het leven te beroven. Die arme kinderen zijn in een klap wees en de kinderen van Richard zijn voorlopig hun vader kwijt. Richard is een domme gans. moordenaar
En zo is het gewoon.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je verhaal gaat halen als ze je kinderen bedreigen, dan sta ik er ook.

Maar omleggen.. dat is natuurlijk dramatisch uit de hand gelopen en mag iemand nooit voor op het schild gehesen worden.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
72Jelle schreef:
18-01-2024 10:27
Volkomen normale mensen vermoorden geen andere mensen.
Uiteraard.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen idee wat de details zijn, maar moord is nooit de oplossing en die man verdient zeker geen lintje. Bizar dat zoveel mensen begrip hebben voor deze gruwelijke daad.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap goed hoe pesterijen je tot waanzin kunnen drijven, maar het kan nooit een excuus voor moord zijn.
Bovendien gaven de slachtoffers aan dat zij ook gepest werden.

De waarheid zal in het midden liggen. Deze zaak kent enkel verliezers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een huis verkopen met verborgen gebreken, vervolgens niet om kunnen gaan met de klachten hierover. Daarop volgt over en weer getreiter en geïntimideer.

Vervolgens gaat Richard K naar het stel toe, vermoordt de vrouw (Ineke) in haar auto en vermoordt de man (Sam) in hun huis. Met zijn eigen meegenomen wapen.

Dan zet Richard K een filmpje op Facebook. Enige tijd daarna doet de vrouw van Richard K hetzelfde. Waarom? Sympathie opwekken?

Deze man heeft met voorbedachte rade 2 mensen vermoord (waarschijnlijk in het bijzijn van de zoon van het stel), plaatst filmpjes van zichzelf op FB en wordt aangehouden.

Geen enkele sympathie hier.
waterflesje wijzigde dit bericht op 18-01-2024 10:37
1.40% gewijzigd
Ik vind het ook verschrikkelijk.
Deze man had op zoveel andere manieren zijn gram kunnen halen. Zeker als je nu leest dat er in februari een rechtszaak zou zijn over de geschillen.
Maar bovenal had hij hulp moeten zoeken in het leren omgaan met zijn woede, onmacht en frustratie.
Hij had, naar wat ik lees, al een schrijnende situatie met een tijdelijke breuk van zijn vrouw. Dus ik kan mij voorstellen dat er veel om gaat in zijn innerlijke wereld en dat dit geschil de druppel was.
Maar dat is geen rechtvaardiging.
Alle kinderen zijn de dupe en ik vind het bizar dat mensen dit gedrag van hem goedpraten.
Geen cent is het waard om kinderen van de ouders te beroven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
18-01-2024 10:33
Een huis verkopen met verborgen gebreken, vervolgens niet om kunnen gaan met de klachten hierover. Daarop volgt over en weer getreiter en geïntimideer.

Vervolgen gaat Richard K naar het stel toe, vermoordt de vrouw (Ineke) in haar auto en vermoordt de man (Sam) in hun huis. Met zijn eigen meegenomen wapen.

Dan zet Richard K een filmpje op Facebook. Enige tijd daarna doet de vrouw van Richard K hetzelfde. Waarom? Sympathie opwekken?

Deze man heeft met voorbedachte rade 2 mensen vermoord (waarschijnlijk in het bijzijn van de zoon van het stel), plaatst filmpjes van zichzelf op FB en wordt aangehouden.

Geen enkele sympathie hier.

Dat was natuurlijk super vreemd en bezorgde mij direct vraagtekens.
Het voelde als een grote dekmantel
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
18-01-2024 10:36
Dat was natuurlijk super vreemd en bezorgde mij direct vraagtekens.
Het voelde als een grote dekmantel
Exact. Deze mensen leven in een zeer klein wereldje (dropje van 1500 mensen) waar ze bekend zijn en waarschijnlijk enig aanzien hebben. Dekmantel en sympathie opwekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Walgelijk, met dat arme kind er ook nog bij.

Wat mij betreft wordt mevrouw van Richard ook even goed doorgelicht. Dat vrijpraten van dr psychopatenvent ging wel heel snel live, met dat ze zei dat haar vent vast het pistool had afgepakt. En dat 'plichtsgetrouw naar haar werk'. Gaan we niet allemaal plichtsgetrouw naar ons werk elke dag? Wat heeft dat met die doorgeflipte vent te maken?

Daarbij, wie gaat er meteen op facebook live als je je vent in zo'n hysterisch filmpje ziet. Al autorijdend. Ik weet niet hoor, maar dan ga je toch eerst naar het politiebureau met gierende banden en vervolgens een advocaat bellen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven