Waarom krijgt Richard K. zoveel sympathie?

18-01-2024 10:05 1178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me zorgen over het grote aantal mensen dat bij voorbaat alvast excuses verzint voor Richard K. die een echtpaar vermoordde en twee kinderen tot wees maakte. Ik open X sowieso niet meer sinds er niets meer wordt geredigeerd. Maar zelfs op nu.nl is de grondtoon van de meeste reacties dat ofwel de politie de schuld heeft ofwel de slachtoffers het aan zichzelf te danken hebben. Hoe zien jullie dat?

https://www.ad.nl/binnenland/richard-k- ... a398eae3c/
♡♡♡
Alle reacties Link kopieren Quote
Irrelephant schreef:
18-01-2024 11:12
Maar nu gaat het hier dus weer de andere kant op en is Richard K een moordenaar die TBS moet krijgen.
Wat van wat hier geschreven wordt is 100% zeker weten waar?
Als hij in het bijzijn van de zoon de ouders heeft doodgeschoten dan lijkt me TBS best een goed idee.
72Jelle schreef:
18-01-2024 11:19
Als hij in het bijzijn van de zoon de ouders heeft doodgeschoten dan lijkt me TBS best een goed idee.
Ik vind het filmpje dat hij na een dubbele moord online gooide ook al wel een aardige indicatie.

Maar de rechter bepaalt en de uitspraak zal nog wel een jaar duren. In de tussentijd zal hij wel vast blijven zitten neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
18-01-2024 10:49
Wow het was dus al een pestkop?
Als jij een normale, aardige, nette vent bent en je verzeild in een dergelijke situatie, dan los je problemen niet op de manier op waarop hij dat deed en je verandert ook niet plotsklaps in een getikte moordende mafklapper als je daarvoor een doodgewone kerel was. Ook niet als je “getergd” wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
18-01-2024 11:10
Ik mag hopen dat meneer voor heel veel jaren in de cel en aansluitend in de tbs-kliniek verdwijnt. Tegen de tijd dat ie de 80 nadert is ie vast niet vuurwapengevaarlijk meer.

In de tussentijd zou ik razendsnel verhuizen uit dat doodenge dorp waar moordenaars op handen gedragen worden.
Hier moest ik ook gelijk aan denken. Daar wil je toch helemaal niet wonen? En verder is dit moord met voorbedachte rade. Levenslang, of inderdaad een lange gevangenisstraf en daarna hup richting de tbs-kliniek. Wat een griezel. En wat een engnekken in dat dorp.
The wind just kinda pushed me this way
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
18-01-2024 11:12
Deze Richard zal heus tot 'het uiterste getergd' zijn zoals hij de door hem dubbele moord beschreef in het filmpje. We kennen allemaal misschien wel mensen die ons tot het uiterste tergen. Maar een normaal mens gaat geen mensen vermoorden.

Ik vermoed dat deze man in zijn eigen kleine wereldje het goed voor elkaar had. Alhoewel ik nu dus ook lees dat hij tijdelijk bij zijn moeder woonde ivm relatieproblemen.

Had in zijn eigen kleine dorp veel privilege en aanzien vermoed ik. In zijn hoofd zal het heus allemaal te rechtvaardigen zijn. Hij had het grote gelijk aan zijn kant. En daarmee rechtvaardigt hij deze dubbele moord.

En nu komt hij in de grote echte wereld waar mensen hem gewoon zien voor wat hij is. Een kleinzielige moordenaar.
Dus dat. En in zo'n klein durrep hoef je sowieso al veel minder last van elkaar te hebben. Als iedereen zo zou zijn als Richard dan legde de halve Randstad elkaar om met al dat burengerucht, overlast, kleine woonruimte, hutjemutje wonen met zoveel mensen en gehorige woningen.

En ik zou ook een rechtszaak aanspannen als mijn peperdure huis van 7,5 ton een wrak blijkt. Die zaak zou nota bene al in februari dienen. Richard was vast bang dat die kopers dat zouden winnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moest ook aan die film Falling Down denken. Daar draait Michael Douglas compleet door om een pietluttige ruzie in een winkel of zo. En guess what, dan ben je toch echt een psychopaat.

Dit verhaal kan ook zo verfilmd ooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
18-01-2024 11:12
Dit was ook mijn eerste indruk.
Dat die mensen die het huis kochten blijkbaar zelf niet aan de onderzoeksplicht voldaan hadden en daarna Richard en zn gezin begonnen te bedreigen. Ook dat er glas in de paardenwei werd gegooid.
Mijn eerste sympathie ging dan ook uit naar Richard, vooral omdat er blijkbaar door de politie niets gedaan werd aan de bedreigingen die zijn gezin onderging.

Nu blijkt echter dat het pistool niet van de Pool was maar van hem zelf. Het verhaal heeft dus 2 kanten met alleen maar verliezers. De politie heeft ook geen schone handen als ze ondanks de vele klachten van lastig vallen daar niets aan hebben gedaan.
Ik denk niet dat de politie veel mag doen. Kijk maar naar een programma als bureau Rotterdam.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
mienbillekesjeuken schreef:
18-01-2024 11:27
Dus dat. En in zo'n klein durrep hoef je sowieso al veel minder last van elkaar te hebben. Als iedereen zo zou zijn als Richard dan legde de halve Randstad elkaar om met al dat burengerucht, overlast, kleine woonruimte, hutjemutje wonen met zoveel mensen en gehorige woningen.

En ik zou ook een rechtszaak aanspannen als mijn peperdure huis van 7,5 ton een wrak blijkt. Die zaak zou nota bene al in februari dienen. Richard was vast bang dat die kopers dat zouden winnen.
Als de "geruchten" klopten ging het om een verborgen gebrek, een vloer/fundering die aan het verzakken was, schadepost 70k. Als je die zaak verliest dan heb je een een behoorlijk financieel probleem waarschijnlijk. Gezien de historie van pesterijen over en weer zou er daarbovenop sprake kunnen zijn van een verlies "niet kunnen verkroppen".
Gemberthee schreef:
18-01-2024 10:57
Hier doe je wat veel mensen op nu.nl ook doen: de schuld (deels) bij de slachtoffers leggen, "want het waren lastige mensen".
Het zou misschien best kunnen dat het moeilijk mensen waren. We komen allemaal wel eens moeilijk mensen tegen in het leven. Maar om dan gelijk te moorden en dat te rechtvaardigen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
18-01-2024 11:35
Als de "geruchten" klopten ging het om een verborgen gebrek, een vloer/fundering die aan het verzakken was, schadepost 70k. Als je die zaak verliest dan heb je een een behoorlijk financieel probleem waarschijnlijk. Gezien de historie van pesterijen over en weer zou er daarbovenop sprake kunnen zijn van een verlies "niet kunnen verkroppen".
Maar heeft een koper geen onderzoeksplicht? Het ingehuurde bedrijf dat het huis goedkeurde zou dan toch aansprakelijkheid zijn als ze iets over het hoofd hebben gezien?
Dubois schreef:
18-01-2024 11:42
Maar heeft een koper geen onderzoeksplicht? Het ingehuurde bedrijf dat het huis goedkeurde zou dan toch aansprakelijkheid zijn als ze iets over het hoofd hebben gezien?
Een koper heeft een onderzoeksplicht en een verkoper heeft een mededelingsplicht (vooral voor verborgen gebreken). Ik ken deze zaak niet dus weet niet wie gelijk heeft.
Champoo schreef:
18-01-2024 11:35
Als de "geruchten" klopten ging het om een verborgen gebrek, een vloer/fundering die aan het verzakken was, schadepost 70k. Als je die zaak verliest dan heb je een een behoorlijk financieel probleem waarschijnlijk. Gezien de historie van pesterijen over en weer zou er daarbovenop sprake kunnen zijn van een verlies "niet kunnen verkroppen".
Als je geen problemen wil, dan moet je geen huis met verborgen gebreken verkopen. Dat ie dat wel deed, zegt ook al iets over de ware aard van deze superaardige man.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vindt de reacties dat Richard een held is heel erg eng. Blijkbaar wordt het goedgepraat om voor eigen rechter te spelen, als je Nederlander bent tenminste.

In het filmpje zegt hij zoveel van zijn vrouw en kinderen te houden dat hij ze wil beschermen tegen de mensen die hij vermoord heeft. Maar hij doet nu toch precies hetzelfde? 2 kinderen zijn wees nu! Door zijn toedoen.

Die arme kinderen komen vandaag, of wanneer dan ook, voor het eerst weer op school in de wetenschap dat een groot gedeelte van het dorp vindt dat de moordenaar van zijn/haar ouders een held is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
18-01-2024 11:42
Maar heeft een koper geen onderzoeksplicht? Het ingehuurde bedrijf dat het huis goedkeurde zou dan toch aansprakelijkheid zijn als ze iets over het hoofd hebben gezien?

Nee joh, die kijken alleen maar naar wat meteen zichtbaar is. Alles waarvoor gegraven of gebroken moet worden zit niet in de keuring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
18-01-2024 11:44
Als je geen problemen wil, dan moet je geen huis met verborgen gebreken verkopen. Dat ie dat wel deed, zegt ook al iets over de ware aard van deze superaardige man.
Het kan zijn dat hij het niet wist?
Maar de koper had toch ook een bouw rapport kunnen laten maken?
Of hoe heet zo iets..
Troela schreef:
18-01-2024 11:45
Die arme kinderen komen vandaag, of wanneer dan ook, voor het eerst weer op school in de wetenschap dat een groot gedeelte van het dorp vindt dat de moordenaar van zijn/haar ouders een held is.
Geen idee hoe dat gaat.. zouden ze nu al, zo kort na de moord op hun ouders, weer naar school gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
18-01-2024 11:35
Als de "geruchten" klopten ging het om een verborgen gebrek, een vloer/fundering die aan het verzakken was, schadepost 70k. Als je die zaak verliest dan heb je een een behoorlijk financieel probleem waarschijnlijk. Gezien de historie van pesterijen over en weer zou er daarbovenop sprake kunnen zijn van een verlies "niet kunnen verkroppen".

En even heel cynisch: dat huis is nu van de kinderen van het vermoorde stel. Ik mag hopen dat hun voogden straks, later, tzt, ook dit voor ze gaan regelen, want ze hebben geen ouders, geen huis en ook geen inkomen meer. Dus dokken maar Richard K en zijn livevloggende eega. Zal toch niet zo zijn dat de moord ze van dit gebeuren ontslaat. Dat die rechtszaak al zo snel zou zijn zegt wel wat. Een normaal mens had dat eerst eens afgewacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
mienbillekesjeuken schreef:
18-01-2024 11:47
Dat die rechtszaak al zo snel zou zijn zegt wel wat. Een normaal mens had dat eerst eens afgewacht.

Ik wacht ook altijd eerst de rechtszaak af voor ik aan het moorden sla ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
18-01-2024 10:33
Een huis verkopen met verborgen gebreken, vervolgens niet om kunnen gaan met de klachten hierover. Daarop volgt over en weer getreiter en geïntimideer.

Vervolgens gaat Richard K naar het stel toe, vermoordt de vrouw (Ineke) in haar auto en vermoordt de man (Sam) in hun huis. Met zijn eigen meegenomen wapen.

Dan zet Richard K een filmpje op Facebook. Enige tijd daarna doet de vrouw van Richard K hetzelfde. Waarom? Sympathie opwekken?

Deze man heeft met voorbedachte rade 2 mensen vermoord (waarschijnlijk in het bijzijn van de zoon van het stel), plaatst filmpjes van zichzelf op FB en wordt aangehouden.

Geen enkele sympathie hier.
+1
Alle reacties Link kopieren Quote
De makelaar was toch ook al betrokken in een bemiddelende positie begreep ik?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladara schreef:
18-01-2024 11:49
Ik wacht ook altijd eerst de rechtszaak af voor ik aan het moorden sla ;-D

;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik 'getergd' raak zoek ik geen pistool maar kruip ik onder een dekentje met een serietje en kopje kruidenthee. Die bijval is te zot voor woorden.

Regionale gekrenkte trots, calimero's, ons kent ons, buitenlanders. De hele reut. Wat een shitzooi weer.
It won't stop until you wise up
Alle reacties Link kopieren Quote
mienbillekesjeuken schreef:
18-01-2024 11:47
En even heel cynisch: dat huis is nu van de kinderen van het vermoorde stel. Ik mag hopen dat hun voogden straks, later, tzt, ook dit voor ze gaan regelen, want ze hebben geen ouders, geen huis en ook geen inkomen meer. Dus dokken maar Richard K en zijn livevloggende eega. Zal toch niet zo zijn dat de moord ze van dit gebeuren ontslaat. Dat die rechtszaak al zo snel zou zijn zegt wel wat. Een normaal mens had dat eerst eens afgewacht.

De kinderen krijgen een wezenuitkering tot een bepaalde leeftijd. En ik kan me voorstellen dat de erfgenamen/voogd het huis zsm wil verkopen. Je wil toch niet met de kinderen blijven wonen in het huis en dorp waar de ouders zijn vermoord?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Griet86 schreef:
18-01-2024 11:47
Het kan zijn dat hij het niet wist?
Maar de koper had toch ook een bouw rapport kunnen laten maken?
Of hoe heet zo iets..
Ja kan. En dan stellen de kopers jou dus alsnog aansprakelijk, wat hier blijkbaar ook gaande was.
Troela schreef:
18-01-2024 11:45
Ik vindt de reacties dat Richard een held is heel erg eng. Blijkbaar wordt het goedgepraat om voor eigen rechter te spelen, als je Nederlander bent tenminste.

In het filmpje zegt hij zoveel van zijn vrouw en kinderen te houden dat hij ze wil beschermen tegen de mensen die hij vermoord heeft. Maar hij doet nu toch precies hetzelfde? 2 kinderen zijn wees nu! Door zijn toedoen.

Die arme kinderen komen vandaag, of wanneer dan ook, voor het eerst weer op school in de wetenschap dat een groot gedeelte van het dorp vindt dat de moordenaar van zijn/haar ouders een held is.
De familie (neem aan dat die de kinderen opvangt) komen geloof ik niet uit die regio, dus lijkt me sterk dat ze daar nog op school terugkomen.

En inderdaad, wat een halve garen zitten er toch op X. Termen als "held", "beschermer" en "superpapa" om iemand te beschrijven die, zoals het er uitziet, met voorbedachte rade twee mensen uit het leven heeft geschoten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven