Waarom zijn Britt en baby Yassin nog niet terug?

03-10-2018 22:29 231 berichten
https://www.ad.nl/binnenland/britt-en-b ... ~acc47c65/

Dat arme meiske zit al meer dan 2 maanden in een Egyptische hotelkamer met haar baby die nogal onverwacht geboren werd.

Waarom wordt de terugreis naar Nederland niet geregeld? Kan de ambassade of het ministerie van Buitenlandse Zaken echt niet aan wat touwtjes trekken daar?

En als er dan echt zo nodig een officiele vader moet zijn, is er in heel NL niemand te vinden die deze rol (al is het tijdelijk..) op zich kan nemen?

Ik verbaas me er echt over en hoop dat ze snel naar huis kunnen. Haar situatie is al moeilijk genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Je verandert een geboorteakte NOOIT in Nederland. Er komt een aanhangsel aan de oorspronkelijke akte. In de BRP staan de "nieuwste officiële gegevens".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
04-10-2018 10:19
Zouden die haar kunnen helpen? Ik las ook ergens dat ze een advocaat heeft. Is dat een Egyptische of Nederlandse?
Uiteraard een Egyptische, want aan een Nederlandse advocaat heb je niets in Egypte.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-10-2018 09:26
Een beetje hotel heeft gewoon 'n telefoon waarmee je de receptie kan bellen. En had dat kind geen mobiel? En waar waren haar ouders waarmee ze op vakantie was?
Je gaat als tiener naar de wc, je vermoed weer iets verkeerds gegeten te hebben want je zit tenslotte in Egypte, en dan opeens valt er zomaar een kind uit je. Ik kan me best voorstellen dat je dan een uur of wat niet in staat bent om welke rationele beslissing dan ook te nemen.
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 12:26
Je gaat als tiener naar de wc, je vermoed weer iets verkeerds gegeten te hebben want je zit tenslotte in Egypte, en dan opeens valt er zomaar een kind uit je. Ik kan me best voorstellen dat je dan een uur of wat niet in staat bent om welke rationele beslissing dan ook te nemen.
Dat klopt. Ik zou mezelf iets anders zien doen als ik hiermee geconfronteerd zou worden, maar wellicht was ik ook bevroren.
AnAppleADay schreef:
04-10-2018 09:54
Ze heeft gewoon bewust voor de naam gekozen. Ze komt haar hele leven al in Egypte, haar familie heeft daar een appartement. Het resort waar ze zit is dus ook gewoon een tweede thuis voor haar en ze kent veel mensen in de buurt. Vandaar dat het ook niet raar is dat ze er nog een paar dagen alleen wilde verblijven.

https://www.ad.nl/binnenland/mannen-wil ... ~ab05555b/
Waarom zou ze dan in hotel zitten als ze gewoon in familie appartement kan verblijven?
1-Aapje schreef:
04-10-2018 12:31
Waarom zou ze dan in hotel zitten als ze gewoon in familie appartement kan verblijven?
Veiligheid? Roomservice?
Alle reacties Link kopieren
“Een dag eerder heeft ze haar familie al uitgezwaaid die de laatste drie weken met haar vakantie vierde. Britt zelf had een lange zomer vrij en verbleef al sinds juni samen met vrienden in Hurghada waar familieleden een appartement hebben.”

Dus ze was daar eerst met vrienden, toen met familie en daarna alleen? Luxe leventje voor een 18-jarige.
En ze is zwanger geworden na een feestje in november. Er zijn vast nog wel mensen die ook op dat feestje waren die weten om welke jongen het mogelijk gaat.
Wintertime16 schreef:
04-10-2018 12:35
“Een dag eerder heeft ze haar familie al uitgezwaaid die de laatste drie weken met haar vakantie vierde. Britt zelf had een lange zomer vrij en verbleef al sinds juni samen met vrienden in Hurghada waar familieleden een appartement hebben.”

Dus ze was daar eerst met vrienden, toen met familie en daarna alleen? Luxe leventje voor een 18-jarige.
En ze is zwanger geworden na een feestje in november. Er zijn vast nog wel mensen die ook op dat feestje waren die weten om welke jongen het mogelijk gaat.
Bijzonder ja. Hadden de ouders nu maar 'n appartement op Curacao o.i.d. gehad, dan hadden ze dit gedonder niet gehad. Vreemde keus om onroerend goed te kopen in 'n land waar zoveel veiligheidsrisico's zijn trouwens.
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
04-10-2018 12:31
Waarom zou ze dan in hotel zitten als ze gewoon in familie appartement kan verblijven?
Het zou kunnen dat het appartement in het hotelcomplex zit. Dat zie je wel vaker.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-10-2018 12:38

Vreemde keus om onroerend goed te kopen in 'n land waar zoveel veiligheidsrisico's zijn trouwens.

Gezien de huidige politieke situatie inderdaad een vreemde keus. Maar misschien hebben die mensen dat appartement al jaren, of hebben ze bepaalde banden met Egypte (ooit daar gewoond, familie daar, etc).
Wat er verder ook allemaal speelt, het meisje had met haar kind allang terug in Nederland moeten zijn. De ambassade zou moeten kunnen bemiddelen om de juiste uitreispapieren te verkrijgen door haar bijvoorbeeld een geboorte-aangifte op de ambassade te laten doen.

Wat er verder allemaal speelt of heeft gespeeld doet er eigenlijk niet toe.
Voor een geboorteaangifte heb je altijd een akte nodig. In Saudi krijg je eerst een voorlopige akte die zowel door vader als moeder zijn ondertekend. Dan wordt deze naar de lokale overheid gestuurd die vervolgens een handgeschreven akte maakt. Deze moet je eerst laten vertalen en pas dan kun je geboorteaangifte doen bij de ambassade en paspoort aanvragen. De Nederlandse ambassade heeft al een paspoort geregeld alleen heeft het kind een uitreisvisum nodig en dat gaat niet zonder akte in Egypte. Is overigens bijna hetzelfde proces als in Saudi.
liubi schreef:
04-10-2018 13:29
Voor een geboorteaangifte heb je altijd een akte nodig. In Saudi krijg je eerst een voorlopige akte die zowel door vader als moeder zijn ondertekend. Dan wordt deze naar de lokale overheid gestuurd die vervolgens een handgeschreven akte maakt. Deze moet je eerst laten vertalen en pas dan kun je geboorteaangifte doen bij de ambassade en paspoort aanvragen. De Nederlandse ambassade heeft al een paspoort geregeld alleen heeft het kind een uitreisvisum nodig en dat gaat niet zonder akte in Egypte. Is overigens bijna hetzelfde proces als in Saudi.
Als Nederland een paspoort regelt voor de baby, waarom heb je dan nog een geboorteakte nodig? Het is dan toch een Nederlandse baby? Als je reist met een baby of een visum aanvraagt, heb je toch ook geen geboorteakte nodig? En kan de ambassade bij wijze van uitzondering geen geboorteakte regelen door daar de geboorteaangifte te doen?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
04-10-2018 13:53
Als Nederland een paspoort regelt voor de baby, waarom heb je dan nog een geboorteakte nodig? Het is dan toch een Nederlandse baby? Als je reist met een baby of een visum aanvraagt, heb je toch ook geen geboorteakte nodig? En kan de ambassade bij wijze van uitzondering geen geboorteakte regelen door daar de geboorteaangifte te doen?
In Egypte heeft de vader zeggenschap over de kinderen, en niet de moeder. En dus kun je als moeder niet zomaar met je kind uitreizen.
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 14:13
In Egypte heeft de vader zeggenschap over de kinderen, en niet de moeder. En dus kun je als moeder niet zomaar met je kind uitreizen.
Uit onderzoek (DNA?) schijnt naar voren gekomen te zijn dat de vader geen Egyptenaar is. Egypte gaat toch niet over Nederlandse burgers?
Alle reacties Link kopieren
Pientjexxxx schreef:
04-10-2018 14:17
Uit onderzoek (DNA?) schijnt naar voren gekomen te zijn dat de vader geen Egyptenaar is. Egypte gaat toch niet over Nederlandse burgers?
Het kind is een Egyptische burger, geen Nederlandse burger.
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 14:54
Het kind is een Egyptische burger, geen Nederlandse burger.
Krijgt het dan ook een dubbel paspoort?
Pientjexxxx schreef:
04-10-2018 14:55
Krijgt het dan ook een dubbel paspoort?
Als ze in Nederland is kan ze volgens mij gewoon een NL paspoort aanvragen en de Egyptische nationaliteit opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 14:54
Het kind is een Egyptische burger, geen Nederlandse burger.
Het kind is wel Nederlandse burger, omdat het uit een Nederlandse moeder geboren is.
Of het ook de Egyptische nationaliteit heeft weet ik niet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ionaliteit
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-10-2018 15:01
Als ze in Nederland is kan ze volgens mij gewoon een NL paspoort aanvragen en de Egyptische nationaliteit opgeven.
Egypte
Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verliest u de Egyptische nationaliteit niet automatisch. In principe wordt van u verlangd dat u afstand doet van uw oorspronkelijke nationaliteit.

U moet vóór het moment van verkrijging of verlening van het Nederlanderschap toestemming van de Egyptische autoriteiten hebben om een andere nationaliteit te verkrijgen. Bedoelde toestemming blijkt uit een (gelegaliseerde) verklaring van de Egyptische autoriteiten.

Bij een verzoek om naturalisatie of optie wordt u gevraagd een verklaring te ondertekenen dat de Egyptische autoriteiten niet is gevraagd noch zal worden gevraagd om behoud van de Egyptische nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Maar dit kind heeft de Nederlandse nationaliteit dus al. Dat hoeft niet aangevraagd te worden.
mariejan wijzigde dit bericht op 04-10-2018 15:24
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het kind heeft geen Egyptische nationaliteit want Egypte gebruikt, net als Nederland, Jus Sanguinis.

"Birth in Egypt
Children born in Egypt are deemed Egyptian nationals:

-if the mother is an Egyptian national, and the father's nationality is unknown or who is stateless at the time of birth.
-to an Egyptian mother but the father's kinship has not been legally proved.
-to unknown parents."


"According to Article 4 of nationality law of the Arab Republic of Egypt, persons born in Egypt gain citizenship at birth if the father also was born in Egypt."
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
04-10-2018 15:23
Het kind heeft geen Egyptische nationaliteit want Egypte gebruikt, net als Nederland, Jus Sanguinis.

"Birth in Egypt
Children born in Egypt are deemed Egyptian nationals:

-if the mother is an Egyptian national, and the father's nationality is unknown or who is stateless at the time of birth.
-to an Egyptian mother but the father's kinship has not been legally proved.
-to unknown parents."


"According to Article 4 of nationality law of the Arab Republic of Egypt, persons born in Egypt gain citizenship at birth if the father also was born in Egypt."
Ah, OK, ik dacht dat ze daar wel automatisch de nationaliteit toekenden bij geboorte omdat ik dat ergens gelezen had. Dank voor de correctie.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-10-2018 15:39
Ah, OK, ik dacht dat ze daar wel automatisch de nationaliteit toekenden bij geboorte omdat ik dat ergens gelezen had. Dank voor de correctie.
Ze hebben, als ik het zo lees, wel wat gevallen waar dat wel zo is. Bijvoorbeeld bij mijn 2e quote. Als baby Yassin bijvoorbeeld over 20 jaar een kind krijgt in Egypte dan krijgt die wel de nationaliteit, omdat de vader ook daar is geboren. Dus het is niet helemaal zwart-wit zoals in Nederland.
Maar in dit geval dus niet :-)
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
04-10-2018 15:16
Maar dit kind heeft de Nederlandse nationaliteit dus al. Dat hoeft niet aangevraagd te worden.
Dat klopt dan inderdaad. Wel moet de geboorteakte van het kind (als het ooit wordt afgegeven) in NL gelegaliseerd en ingeschreven worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven