Wachtgeld

26-11-2019 13:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat meerdere parlementariërs naast hun loon als Kamerlid extra wachtgeld krijgen omdat zij voorheen wethouder of bewindspersoon in het kabinet waren. In theorie hebben ze hier wel recht op, maar veel parlementariërs zien af van dit extra loon.

Hoeveel is dat dan? Klaas Dijkhof ontvangt zo’n 37.000 euro aan wachtgeld per jaar, en heeft daar drie jaar recht op omdat hij staatssecretaris van Asiel en een maand minister van Defensie was. Klein stukje uit de krant, daarin staat:

De VVD-voorman laat in de krant weten bewust gebruik te maken van dit extra geld, dat hij krijgt bovenop de 115.000 euro per jaar én toeslagen voor zijn fractievoorzitterschap die hij al ontvangt.

“Over de arbeidsvoorwaarden van een ministerschap of een staatssecretariaat valt niet te onderhandelen”, stelt Dijkhoff. “Dat heeft voor- en nadelen, maar het is zoals het is. Ik zie deze wachtgeldregeling als onderdeel van die arbeidsvoorwaarden. Het is uitgesteld loon, net als pensioen.”


En toch lieten meerdere kamerleden het wachtgeld stopzetten. Mark Harbers noemde het een persoonlijke afweging.

Wat vinden jullie daarvan?

VVD-fractievoorzitter Dijkhoff krijgt nog steeds wachtgeld voor periode in kabinet
http://a.msn.com/01/nl-nl/BBXle2p?ocid=st
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
GroenLinks-Kamerlid Isabelle Diks gaat het wachtgeld dat ze de afgelopen jaren ontving terugbetalen. Maar als ze er recht op had, en nu terug gaat betalen lijkt me dat wel een flinke plons geld.

GroenLinks-Kamerlid betaalt wachtgeld terug http://a.msn.com/01/nl-nl/BBXlc97?ocid=se
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Hij is niet de eerste, zal niet de laatste zijn en is zéker niet de enige. Weet je nog, die griet (Wassila Hachchi) van D66? Die met behoud van haar wachtgeldregeling Hillary ging supporteren in Amerika. Tofik Dibi van Groenlinks, Kathleen Ferrier (CDA), etc etc etc etc
Dat hij niet de enige is wil niet zeggen dat het deugt natuurlijk.

Ik vind die regelingen vaak riant maar niet illegaal dus tja....
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben er recht op, dus dan mogen ze het ook lekker in ontvangst nemen. Ik vind alleen dat de regeling niet deugt en daar moeten ze iets aan doen. Niet iemand veroordelen omdat hij het ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Het meest in het oog springende was natuurlijk die troela van Pim Fortuyn die binnen acht uur na beëdiging al aftrad en van haar wachtgeld ging genieten.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
26-11-2019 13:21
Hij is niet de eerste, zal niet de laatste zijn en is zéker niet de enige. Weet je nog, die griet (Wassila Hachchi) van D66? Die met behoud van haar wachtgeldregeling Hillary ging supporteren in Amerika. Tofik Dibi van Groenlinks, Kathleen Ferrier (CDA), etc etc etc etc

Inderdaad, dat vond ik misbruik maken van het wachtgeld omdat Wassila onverwachts vertrok en haar partij in de steek liet. Zij had dan wel recht op wachtgeld tot dat ze een nieuwe baan had, die zou ze in Amerika krijgen. Daarna nam Wassila haar telefoon niet meer op, en was ze niet meer bereikbaar.
Achteraf bleek dat ze ging flyeren voor Hillary Clinton. Leuk avontuur in Amerika en Nederland betaalde dat 'uitstapje'.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
26-11-2019 13:40
Ze hebben er recht op, dus dan mogen ze het ook lekker in ontvangst nemen. Ik vind alleen dat de regeling niet deugt en daar moeten ze iets aan doen. Niet iemand veroordelen omdat hij het ontvangt.
Eens
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
26-11-2019 13:40
Ze hebben er recht op, dus dan mogen ze het ook lekker in ontvangst nemen. Ik vind alleen dat de regeling niet deugt en daar moeten ze iets aan doen. Niet iemand veroordelen omdat hij het ontvangt.
Precies. De meeste van ons zouden hetzelfde doen als er een regeling was waar we gebruik van konden maken.

Ik kan me wel voorstellen dat je voor dit soort banen een aparte regeling moet hebben. De meeste mensen geven immers een behoorlijke baan op om politicus te worden, terwijl je geheel buiten je eigen schuld om van de ene op de andere dag zonder werk te zitten. Een kabinet kan kort naar de verkiezingen vallen en er kunnen dan nieuwe verkiezingen komen met een onzekere uitkomst. Zonder goede regeling krijg je dan niemand die zo gek is om het gaan doen. Maar wat we wel zouden kunnen doen is om het wachtgeld te beperken tot 4 jaar na de verkiezingen (dus afbouwend). En dan alleen als je niet door eigen schuld weg moet. Als je er aan begint weet je immers dat je na 4 jaar sowieso de kans hebt je baan kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
Wachtgeld zou alleen moeten gelden wanneer er sprake is van een onvrijwillig vertrek.
Oftewel:
- Na de verkiezingsperiode na je termijn van 4 jaar geen nieuwe aanstelling? Jammer, geen wachtgeld, want je wist dat je maar voor 4 jaar was aangesteld.
- Je stapt zelf op, dat valt onder vrijwillige functiebeeindiging, oftewel, geen wachtgeld. Had je maar moeten blijven werken.
- Het kabinet valt of er is een andere rede waardoor er binnen de 4 jaar de ambtsperiode wordt gestopt, dan heb jij daar geen schuld aan, dus krijg je wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
- Je wordt ontslagen, vote of no confidence, parlement/kamer/raad wil dat je vertrekt, dan wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
26-11-2019 13:40
Ze hebben er recht op, dus dan mogen ze het ook lekker in ontvangst nemen. Ik vind alleen dat de regeling niet deugt en daar moeten ze iets aan doen. Niet iemand veroordelen omdat hij het ontvangt.
Dit ja.

Iedereen gaat nu doen alsof ze heilige boontjes zijn die het niet in ontvangst zouden nemen als ze in die situatie zouden zitten.
De enige reden om het niet te doen is zodat je kunt roepen dat je het niet doet en zo stemmen kunt ronselen.
Ga er maar vanuit dat iedereen die recht heeft en nu niet roept dat ze het kregen er ook gewoon gebruik van maakt.
En die van GroenLinks die het wel in ontvangst nam maar nu er ophef is ineens gaat terug betalen vind ik helemaal schijnheilig.

Ik vind de regeling overigens ook bizar, maar dan moet daar iets aan gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
27-11-2019 11:00
Wachtgeld zou alleen moeten gelden wanneer er sprake is van een onvrijwillig vertrek.
Oftewel:
- Na de verkiezingsperiode na je termijn van 4 jaar geen nieuwe aanstelling? Jammer, geen wachtgeld, want je wist dat je maar voor 4 jaar was aangesteld.
- Je stapt zelf op, dat valt onder vrijwillige functiebeeindiging, oftewel, geen wachtgeld. Had je maar moeten blijven werken.
- Het kabinet valt of er is een andere rede waardoor er binnen de 4 jaar de ambtsperiode wordt gestopt, dan heb jij daar geen schuld aan, dus krijg je wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
- Je wordt ontslagen, vote of no confidence, parlement/kamer/raad wil dat je vertrekt, dan wachtgeld totdat de originele 4 jaar zijn verstreken.
Dit is wel een risico, op die manier kun je parlementariers overhouden die niet meer achter hun werk staan maar wel aan blijven. Lijkt me ook ongewenst.


Ik zou gewoon zeggen: bij een nieuwe baan raak je je wachtgeld kwijt.
Voor iedere Nederlander met een baan werkt het zo dat je ww krijgt als je buiten je schuld werkloos wordt, en dat die weer stopt als je een nieuwe baan vindt.

Voor niemand anders wordt het salaris aangevuld tot het niveau van de vorige baan. Je kunt weer voor jezelf zorgen, dus je het geen steun meer nodig. En dan is ww ook nog eens een werknemersverzekering die niet uit belastinggeld wordt betaald. Daar betalen alle werkenden premie voor.

Dijkhof strijkt een modaal jaarsalaris van 37.000 euro op bovenop de riante 114.000 die hij al krijgt. Van belastinggeld.
En ondertussen de bek vol over mensen in de bijstand, die, of ze het nu kunnen of niet, hoognodig een tegenprestatie moeten gaan leveren voor hun gratis geld. Want anders heb je geen recht op de belastingcenten van de hardwerkende Nederlander.

Dit is natuurlijk alleen legaal omdat ze deze regeling zelf hebben ingesteld.
En ondertussen moet er op alles en iedereen bezuinigen worden, behalve op zichzelf en het bedrijfsleven. Want daar moet je straks natuurlijk je dikbetaalde commisariaatjes gaan scoren, met behoud van wachtgeld.

Ja, de VVD zorgt goed voor de hardwerkende Nederlander. Zolang die maar een salaris van meer dan een ton heeft.
Snarky schreef:
27-11-2019 11:42
Voor iedere Nederlander met een baan werkt het zo dat je ww krijgt als je buiten je schuld werkloos wordt, en dat die weer stopt als je een nieuwe baan vindt.

Voor niemand anders wordt het salaris aangevuld tot het niveau van de vorige baan. Je kunt weer voor jezelf zorgen, dus je het geen steun meer nodig. En dan is ww ook nog eens een werknemersverzekering die niet uit belastinggeld wordt betaald. Daar betalen alle werkenden premie voor.

Dijkhof strijkt een modaal jaarsalaris van 37.000 euro op bovenop de riante 114.000 die hij al krijgt. Van belastinggeld.
En ondertussen de bek vol over mensen in de bijstand, die, of ze het nu kunnen of niet, hoognodig een tegenprestatie moeten gaan leveren voor hun gratis geld. Want anders heb je geen recht op de belastingcenten van de hardwerkende Nederlander.

Dit is natuurlijk alleen legaal omdat ze deze regeling zelf hebben ingesteld.
En ondertussen moet er op alles en iedereen bezuinigen worden, behalve op zichzelf en het bedrijfsleven. Want daar moet je straks natuurlijk je dikbetaalde commisariaatjes gaan scoren, met behoud van wachtgeld.

Ja, de VVD zorgt goed voor de hardwerkende Nederlander. Zolang die maar een salaris van meer dan een ton heeft.

Ik ben het hier mee eens, maar dat neemt niet weg dat Klaas Dijkhof niets illegaals doet.
Naar maar waar.
Dan moeten we met z'n allen zorgen dat we zo stemmen dat we van deze regeling afkomen.
herfstappeltaart schreef:
27-11-2019 11:45
Ik ben het hier mee eens, maar dat neemt niet weg dat Klaas Dijkhof niets illegaals doet.
Naar maar waar.
Dan moeten we met z'n allen zorgen dat we zo stemmen dat we van deze regeling afkomen.
Deden mensen dat maar.
Deze regeling is te schofterig voor woorden, op het criminele af. Dit is gewoon gelegaliseerde diefstal.
Het is ook geen wonder dat mensen het vertrouwen in de politiek helemaal kwijt raken.

De verpleging, politie en de leraren moeten het Malieveld bestormen voor een paar extra tientjes in de maand, en dan zou Klaas hier 'recht' op hebben. Bizar.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
27-11-2019 11:42
Voor iedere Nederlander met een baan werkt het zo dat je ww krijgt als je buiten je schuld werkloos wordt, en dat die weer stopt als je een nieuwe baan vindt.

Voor niemand anders wordt het salaris aangevuld tot het niveau van de vorige baan. Je kunt weer voor jezelf zorgen, dus je het geen steun meer nodig. En dan is ww ook nog eens een werknemersverzekering die niet uit belastinggeld wordt betaald. Daar betalen alle werkenden premie voor.

Dijkhof strijkt een modaal jaarsalaris van 37.000 euro op bovenop de riante 114.000 die hij al krijgt. Van belastinggeld.
En ondertussen de bek vol over mensen in de bijstand, die, of ze het nu kunnen of niet, hoognodig een tegenprestatie moeten gaan leveren voor hun gratis geld. Want anders heb je geen recht op de belastingcenten van de hardwerkende Nederlander.

Dit is natuurlijk alleen legaal omdat ze deze regeling zelf hebben ingesteld.
En ondertussen moet er op alles en iedereen bezuinigen worden, behalve op zichzelf en het bedrijfsleven. Want daar moet je straks natuurlijk je dikbetaalde commisariaatjes gaan scoren, met behoud van wachtgeld.

Ja, de VVD zorgt goed voor de hardwerkende Nederlander. Zolang die maar een salaris van meer dan een ton heeft.
De VVD is niet degene die deze regeling heeft ingevoerd en blijkbaar heeft niemand ooit de neiging gehad om de regeling aan te passen.
Je kan de regeling, wat mij betreft terecht, betwisten maar je kan niet de schuld bij de VVD leggen.
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 11:54
De VVD is niet degene die deze regeling heeft ingevoerd en blijkbaar heeft niemand ooit de neiging gehad om de regeling aan te passen.
Je kan de regeling, wat mij betreft terecht, betwisten maar je kan niet de schuld bij de VVD leggen.
Dan nog is het een persoonlijke keuze om dat geld aan te nemen of ervan af te zien. Dijkhof is wel vier hele weken lang minister geweest, en daarom kan hij nu jarenlang 37.000 euro per jaar extra binnenharken. Dat kun je slim van hem vinden, of je benoemt wat het is: misbruik van een regeling die hier niet voor bedoeld is.
Een aantal linkse politici laat zien dat je ook de persoonlijke keuze kunt maken om jezelf niet te verrijken op kosten van de belastingbetaler. Iets met integriteit, maar dat is toch al nooit het sterkste punt van de VVD geweest.

Hopelijk laat de kiezers volgende keer weten wat ze van deze mentaliteit vinden.
Alle reacties Link kopieren
-kuch-Tofik Dibi- kuch

En verder: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... -wachtgeld
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
27-11-2019 11:08
Dit is wel een risico, op die manier kun je parlementariers overhouden die niet meer achter hun werk staan maar wel aan blijven. Lijkt me ook ongewenst.


Ik zou gewoon zeggen: bij een nieuwe baan raak je je wachtgeld kwijt.
Precies, dit is waarom ik pro wachtgeld ben. Anders blijft iedere onbenul zitten. Alleen inderdaad, bij nieuwe baan vervalt het. Zo werkt het voor het 'klootjesvolk' ook met onder andere WW, maar ook ZW en WIA.
Bee_Kind schreef:
27-11-2019 12:12
Precies, dit is waarom ik pro wachtgeld ben. Anders blijft iedere onbenul zitten. Alleen inderdaad, bij nieuwe baan vervalt het. Zo werkt het voor het 'klootjesvolk' ook met onder andere WW, maar ook ZW en WIA.
Precies. Wachtgeld is een prima regeling, maar niet bedoeld om het riante salaris van je volgende baan nog eens lekker mee aan te vullen.
En dat dat kan, betekent nog niet dat je het ook moet doen.
Een ‘gewoon’ kamerlid (dus geen fractievoorzitter) krijgt € 8000 bruto en ca 4700 netto. Het lijkt me dat we bekwame geschoolde kamerleden willen, dus daar moet dan ook wat tegenover staan. Het wachtgeld maakt deel uit van het hele arbeidsvoorwaardenpakket, je bent geen werknemer, dus niet meer dan logisch dat je er gebruik van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
27-11-2019 12:01
Dan nog is het een persoonlijke keuze om dat geld aan te nemen of ervan af te zien. Dijkhof is wel vier hele weken lang minister geweest, en daarom kan hij nu jarenlang 37.000 euro per jaar extra binnenharken. Dat kun je slim van hem vinden, of je benoemt wat het is: misbruik van een regeling die hier niet voor bedoeld is.
Een aantal linkse politici laat zien dat je ook de persoonlijke keuze kunt maken om jezelf niet te verrijken op kosten van de belastingbetaler. Iets met integriteit, maar dat is toch al nooit het sterkste punt van de VVD geweest.

Hopelijk laat de kiezers volgende keer weten wat ze van deze mentaliteit vinden.
Of ze hebben het wel aangenomen maar gaan het nu ineens terug betalen. Zoals die van GroenLinks. Heel integer.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
27-11-2019 12:10
-kuch-Tofik Dibi- kuch

En verder: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... -wachtgeld
En dit inderdaad.
Snarky schreef:
27-11-2019 11:42
Dijkhof strijkt een modaal jaarsalaris van 37.000 euro op bovenop de riante 114.000 die hij al krijgt. Van belastinggeld.
En ondertussen de bek vol over mensen in de bijstand, die, of ze het nu kunnen of niet, hoognodig een tegenprestatie moeten gaan leveren voor hun gratis geld. Want anders heb je geen recht op de belastingcenten van de hardwerkende Nederlander.

Dat wachtgeld had ik even gemist, wat een e*kel!!
En dan te bedenken dat hij in de Tweede Kamer ook eigenlijk niets doet, want hij debatteert vrijwel nooit mee.

Een wolf in schaapskleren: het lijkt een gemoedelijke Brabo maar het blijkt een lelijke geldwolf.
En dan die Diks van GroenLinks:
‘Ik ben 8,5 jaar wethouder geweest, dan heb je een bepaald bestedingspatroon. Ik heb me er niet op kunnen voorbereiden dat mijn inkomen achteruit zou gaan, omdat ik heel plotseling met voorkeursstemmen in de Kamer kwam.’

Hoe aanmatigend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven