Wachtgeld

26-11-2019 13:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las dat meerdere parlementariërs naast hun loon als Kamerlid extra wachtgeld krijgen omdat zij voorheen wethouder of bewindspersoon in het kabinet waren. In theorie hebben ze hier wel recht op, maar veel parlementariërs zien af van dit extra loon.

Hoeveel is dat dan? Klaas Dijkhof ontvangt zo’n 37.000 euro aan wachtgeld per jaar, en heeft daar drie jaar recht op omdat hij staatssecretaris van Asiel en een maand minister van Defensie was. Klein stukje uit de krant, daarin staat:

De VVD-voorman laat in de krant weten bewust gebruik te maken van dit extra geld, dat hij krijgt bovenop de 115.000 euro per jaar én toeslagen voor zijn fractievoorzitterschap die hij al ontvangt.

“Over de arbeidsvoorwaarden van een ministerschap of een staatssecretariaat valt niet te onderhandelen”, stelt Dijkhoff. “Dat heeft voor- en nadelen, maar het is zoals het is. Ik zie deze wachtgeldregeling als onderdeel van die arbeidsvoorwaarden. Het is uitgesteld loon, net als pensioen.”


En toch lieten meerdere kamerleden het wachtgeld stopzetten. Mark Harbers noemde het een persoonlijke afweging.

Wat vinden jullie daarvan?

VVD-fractievoorzitter Dijkhoff krijgt nog steeds wachtgeld voor periode in kabinet
http://a.msn.com/01/nl-nl/BBXle2p?ocid=st
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat er bakken met geld over de balk wordt gegooid aan de - volgens mij - geldverslindende en niet te verkopen wachtgeldregeling. Terwijl er op andere posten beknibbeld wordt... Hoe is dit in hemelsnaam met elkaar te rijmen! :woa:
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
29-11-2019 08:52
https://www.ad.nl/stichtse-vecht/groenl ... ps://t.co/
GroenLinks-wethouder die weigert te vertellen waarom ze is opgestapt, wil wel wachtgeld (en dat kan flink oplopen)
GroenLinks-wethouder Linda van Dort van de gemeente Stichtse Vecht hult zich nog altijd in stilzwijgen over haar aftreden, maar maakt intussen wel gebruik van wachtgeld. Die uitkering kan oplopen tot meer dan 200.000 euro. Haar zwijgen is vreemd, vindt hoogleraar regionaal bestuur Marcel Boogers.

:whistle:

Haar zwijgen is inderdaad vreemd. Zo kan iedereen wel een smoes verzinnen om in nette kleertjes thuis te blijven en toch salaris te krijgen. Ik schrik wel van het salaris dat een wethouder krijgt. Zoveel heeft een verzorgende met wisseldiensten in de verste verte nog niet. Stukje uit je link:

Het salaris van een wethouder in Stichtse Vecht is 7.968 euro per maand. Van Dort heeft de komende drie jaar en twee maanden tijd recht op in totaal 221.513 euro, exclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Als ze intussen werk vindt, worden de inkomsten van de wachtgelduitkering afgetrokken. Afgetreden wethouders hebben een sollicitatieplicht.

Stichtse Vecht is dit jaar 188.000 euro kwijt aan wachtgeld voor voormalige bestuurders. De komende jaren reserveert de gemeente er bijna 150.000 euro voor. Hierbij is geen rekening gehouden met het vertrek van Van Dort.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Rutte denkt dat hij geen wachtgeld heeft aangevraagd: 'Maar Dijkhoff mag dat doen' http://a.msn.com/01/nl-nl/BBXwq6L?ocid=st

Afbeelding
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
De Bijstandsuitkering is geen vetpot, maar ook mensen die voorheen een prachtige baan met prachtig inkomen hadden kunnen daar uiteindelijk in terechtkomen. Dan word er geen rekening gehouden met de levensstandaard die ze vóór de bijstandsuitkering hadden. Niks aanvulling om hun uitkering op te vullen tot het niveau wat ze gewend waren. Dijkhof wou de bijstand zelfs verlagen. Klaas Dijkhof met zijn riant inkomen (toeslagen nog niet mee geteld) plus een vette wachtgeldregeling zei vorig jaar over de bijstandsuitkering:

Dijkhoff wil bijstandsuitkering verlagen, en alleen verhogen voor mensen die zich nuttig maken https://www.volkskrant.nl/ts-b9142193
25 mei 2018, 19:57

.................
Wie nu een bijstandsuitkering krijgt, heeft ook al een sollicitatieplicht. Wie daaraan niet voldoet, kan een boete krijgen. Dijkhoff wil de bewijslast nu omkeren. Iedereen krijgt standaard een lagere uitkering. Alleen mensen die zich nuttig maken, kunnen er een verhoging bij krijgen.

Dijkhoff ergert zich aan partijen in de Tweede Kamer die een boete ‘zielig’ vinden. ‘Dan zeg ik: oké, we draaien het om. We kunnen allemaal een keer pech hebben. Dan maken we een systeem zodat de pechvogel niet crepeert, maar wel zijn best moet doen om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan.’

...............
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten helaas heel veel ‘zakkenvullers’ in de politiek :sarcastic:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Klaas Dijkhoff gaat voortaan het wachtgeld dat hij ontvangt terug storten, hij laat het niet stopzetten want dan moet hij de al reeds ontvangen bedragen terugstorten. Hij blijft erbij dat hij er recht op heeft.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
29-11-2019 18:46
De Bijstandsuitkering is geen vetpot, maar ook mensen die voorheen een prachtige baan met prachtig inkomen hadden kunnen daar uiteindelijk in terechtkomen. Dan word er geen rekening gehouden met de levensstandaard die ze vóór de bijstandsuitkering hadden. Niks aanvulling om hun uitkering op te vullen tot het niveau wat ze gewend waren. Dijkhof wou de bijstand zelfs verlagen. Klaas Dijkhof met zijn riant inkomen (toeslagen nog niet mee geteld) plus een vette wachtgeldregeling zei vorig jaar over de bijstandsuitkering:

Dijkhoff wil bijstandsuitkering verlagen, en alleen verhogen voor mensen die zich nuttig maken https://www.volkskrant.nl/ts-b9142193
25 mei 2018, 19:57

.................
Wie nu een bijstandsuitkering krijgt, heeft ook al een sollicitatieplicht. Wie daaraan niet voldoet, kan een boete krijgen. Dijkhoff wil de bewijslast nu omkeren. Iedereen krijgt standaard een lagere uitkering. Alleen mensen die zich nuttig maken, kunnen er een verhoging bij krijgen.

Dijkhoff ergert zich aan partijen in de Tweede Kamer die een boete ‘zielig’ vinden. ‘Dan zeg ik: oké, we draaien het om. We kunnen allemaal een keer pech hebben. Dan maken we een systeem zodat de pechvogel niet crepeert, maar wel zijn best moet doen om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan.’

...............
Wat een schijnheilige drol! :@
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad schijnheilig.
Hij zag pas af van het wachtgeld na de nodige kritiek en dalende peilingen, én hij kreeg ook nog ten onrechte reisgeld dat hij nu pas terug stort.

VVD-fractievoorzitter Dijkhoff zwicht voor druk en ziet af van wachtgeld https://www.ad.nl/politiek/vvd-fractiev ... haring_web
..............................
Dijkhoff streek de afgelopen tijd 4900 euro per jaar op voor reiskosten die hij niet maakte, ontdekte HP De Tijd. De tweede man van de VVD had een auto met chauffeur.

Hij verkeerde in de veronderstelling dat hij die reiskostenvergoeding niet ontving, maar controleerde dat niet. ,,Ik ben zo stom geweest om het niet te checken op mijn loonstrook. Daardoor heb ik een vergoeding ontvangen die ik nooit heb willen krijgen.” Het geld is inmiddels teruggestort, zegt de voorman van de VVD-fractie in de Tweede Kamer.


..........................

De fractievoorzitter van de VVD krijgt bovenop zijn salaris als Tweede Kamerlid wachtgeld, omdat hij als minister meer verdiende dan hij momenteel krijgt. Jaarlijks ontvangt hij zo'n 37.000 euro wachtgeld, een bedrag dat bovenop zijn Kamerlidsalaris van 115.000 euro komt. Omdat hij in het vorige kabinet staatssecretaris (Veiligheid en Justitie) en vier weken minister (Defensie) was, heeft hij recht op aanvulling van zijn salaris.
.......................................

Hij was maar één maand minister.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
05-12-2019 13:04
Inderdaad schijnheilig.

Hij was maar één maand minister.
Ja. Bovendien is het niet zo dat hij geen minister meer kon worden; het was en is een bewuste keuze van hemzelf om de kamer in te gaan als fractievoorzitter in plaats van opnieuw namens de VVD een ministerspost in te vullen. Zelfs toen er door toedoen van Zijlstra een vacature ontstond.
Wat mij betreft geldt dat als weigeren van passend werk.

Maar als dat uiteindelijk leidt tot een kleinere VVD dan moeten we dat als land er maar voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dijkhof kreeg ten onrechte ook 4900 euro per jaar aan reiskosten vergoeding voor reiskosten die feitelijk niet bestonden.

Dat is belastinggeld.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
05-12-2019 21:23
Dijkhof kreeg ten onrechte ook 4900 euro per jaar aan reiskosten vergoeding voor reiskosten die feitelijk niet bestonden.

Dat is belastinggeld.

Hij had een auto mét chauffeur.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook zo vreemd is, is dat Dijkhoff kennelijk zelf mag beslissen of hij dat geld zal houden.... dat "recht" lijkt mij best krom:

Als iemand baan/functie X heeft, dan krijgt hij salaris voor functie X,
Hij krijgt wellicht tijdelijk iets extra's uitbetaald als hij zieke collega Y ook vervangt.
En/of iets extra's omdat hij project Z doet - allemaal náást zijn functie X (die hij daardoor overigens waarschijnlijk minder intensief zal/kan doen...)

Is collega Y weer terug of project Z afgerond, dan stopt de extra vergoeding voor die extra taken. loopt zo'n vergoeding per ongeluk te lang door, dan worden die bedragen ingehouden op volgende salarisbetalingen.
Waarom kan/mag de ontvanger in dit geval zélf bepalen of hij het geld wel/niet terugstort?

Dat lijkt mij geen "wachtgeld" omdat hij "wacht op het volgende project of zieke of afwezige collega.

Wachtgeld is, evenals WW, een voorziening "in afwachting van een andere functie, baan, of pensioen"- m.i. dus alleen bestemd voor mensen die zónder hun (basis) functie X géén inkomen zouden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
05-12-2019 23:18
Hij had een auto mét chauffeur.
Ja maar die auto met chauffeur word betaald door de VVD, hij had geen reiskosten.
Wat moeten die mensen toch met al dat geld? Die boterham met beleg krijgen ze allang op hun rekening gestort, en ik heb nog nooit gehoord dat dat wachtgeld naar goede doelen gaat.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
06-12-2019 12:49
Wat moeten die mensen toch met al dat geld? Die boterham met beleg krijgen ze allang op hun rekening gestort, en ik heb nog nooit gehoord dat dat wachtgeld naar goede doelen gaat.

En diegene die een riant salaris ontvangt heeft zijn nek nog niet vol genoeg en wil meer meer meer want hoooh hij moet zijn salaris aan kunnen dikken, en dan wel de armsten willen korten. De kloof tussen arm en rijk word wel steeds groter.

Zie onderstaand bericht:

Ook na tien jaar schrikken Anton en Myriam soms nog van de armoede achter een voordeur https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019120 ... n-voordeur
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Die redenering over "achtergesteld loon" (waardoor Dijkhoff zegt recht te hebben op die 37.000,-) blijft voor mij een hele vreemde..... Ik volg het echt niet.

Mijn idee: tijdelijk extra klus doen = tijdelijk extra beloning
Extra klus houdt op = extra beloning houdt op.

Maar goed, blijkbaar heeft de 2e Kamer niet een soort salarisadministratie waar zoiets wordt stopgezet? En/of teveel betaald geld wordt teruggevorderd?

Blijkbaar bepaalt Dijkhoff (en dus alle leden van de Tweede Kamer?) helemaal zelf wat zij ontvangen aan extra vergoedingen.
En als Dijkhoff zijn reiskostenformulier verkeerd invult en vervolgens "nooit meer naar zijn loonstrook kijkt", dan is er dus he-le-maal niemand die iets opvalt en/of durft (?) te wijzigen.

En er moet toch ook iemand zijn die maandelijks tekent voor het overmaken van alle betalingen?
Is er een gesprek geweest en was diegene het dan eens met die "achtergestelde betaling" of is het al die tijd onopgemerkt gebleven?
Alle reacties Link kopieren
Jeroen en Niels hebben dat afgelopen zaterdag even haarfijn uitgelegd:

Wachtgeld in 1 minuut https://youtu.be/c_ZijEu-8hY
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
06-12-2019 20:56
Jeroen en Niels hebben dat afgelopen zaterdag even haarfijn uitgelegd:

Wachtgeld in 1 minuut https://youtu.be/c_ZijEu-8hY
:thumbsup:
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen de VVD zakt in de peiling vanwege Klaas Dijkhoff's wachtgeld en onterechte reiskostenvergoeding, maar ook Groenlinks zakt in de wekelijkse peiling (van Maurice de Hond) vanwege de vergoeding die Tweede Kamerlid Isabelle Diks ontving en verzweeg.

'Vergoeding kost ook GroenLinks zetel' http://a.msn.com/01/nl-nl/AAK8y2D?ocid=st
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Snel weg, zal hij nu ook drie jaren wachtgeld (zijn salaris gratis en voor niks) krijgen?

Met het vertrek van Menno Snel zijn de problemen bij de Belastingdienst nog allerminst verholpen. Zijn opvolger wacht een zware klus. https://www.nd.nl/nieuws/politiek/94372 ... t-nog-niet
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven