Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
zondag 22 juni 2025 om 19:23
Ik weet niet waar de NOS geplaatst zou moeten zijn maar het is wel zo dat de scheidingslijn van het politiek midden in Amerika veel verder naar rechts ligt dan in Nederland.GriebusDus schreef: ↑22-06-2025 16:46En waarom niet? Onderbouw jij dan eens waarom de NOS links zou zijn?
zondag 22 juni 2025 om 19:27
Het is nog te vroeg om te constateren dat dit nadeling is voor Groenlinks/PvdA.
Er is maar 1 peiling sinds zaterdag. En dat is die van Maurice de Hond. En ik weet niet precies wanneer die peiling is afgenomen. Mogelijk voor het congres.
Verder hangt het van een hoop factoren af of dit een positief of negatief effect zal hebben. Ook hoe andere partijen hiermee omgaan en hoe het debat zich de komende dagen ontwikkelt.
En mogelijk stappen prominenten de komende dagen op. Of beginnen een eigen partij. Dat kan allemaal wel degelijk effect hebben.
zondag 22 juni 2025 om 19:44
Nog als aanvulling: er hebben 6000 leden gestemd op het congres. Dat is meer dan een hoop steekproeven rondom peilingen.
Het moet nog blijken of het effect heeft en hoeveel gewicht mensen uiteindelijk hangen aan die motie.
zondag 22 juni 2025 om 19:47
Maar binnen de partij lijkt toch de overgrote meerderheid het standpunt van de Kamerleden te hebben en niet die van de prominenten. Dat zegt ook wel iets toch?
Geen idee of de prominenten en/of anderen zich gaan verenigen in een nieuwe partij of bij Rood Vooruit. Maar ik snap het gevoel wel dat het een breekpunt voor sommigen kan zijn.
Geen idee of de prominenten en/of anderen zich gaan verenigen in een nieuwe partij of bij Rood Vooruit. Maar ik snap het gevoel wel dat het een breekpunt voor sommigen kan zijn.
zondag 22 juni 2025 om 19:53
15/20 procent is tegen de motie.Dala schreef: ↑22-06-2025 19:47Maar binnen de partij lijkt toch de overgrote meerderheid het standpunt van de Kamerleden te hebben en niet die van de prominenten. Dat zegt ook wel iets toch?
Dat klinkt niet veel, maar kan de partij wel in de weg zitten (ik hoop dat overigens niet).
Zeker niet omdat GroenLinks/PvdA er door dat congres ook op staat als een partij waar mensen worden uitgejoeld. En prominenten die de partij vaarwel zeggen die straks in de media hun beklag doen?
Het kan nog alle kanten op.
GroenLinks/PvdA zal groot blijven, maar het kan wel het verschil zijn tussen de grootste partij straks of toch niet.
zondag 22 juni 2025 om 20:05
Vergeet ook niet dat er straks geformeerd moet worden. Dan kan een standpunt een grote partij wel degelijk in de weg zitten.
Ook omdat we nog steeds in een land leven waar de meeste Kamerleden tegen de motie van Piri waren. De voorstanders van de motie van GroenLinks/PvdA kunnen nu wel juichen, ze zullen zich straks toch tot andere partijen moeten verhouden.
En we weten niet hoe de wereld er over een paar maanden uitziet.
Het standpunt dat die motie geen effect heeft lijkt me vooral wensdenken.
Ook omdat we nog steeds in een land leven waar de meeste Kamerleden tegen de motie van Piri waren. De voorstanders van de motie van GroenLinks/PvdA kunnen nu wel juichen, ze zullen zich straks toch tot andere partijen moeten verhouden.
zondag 22 juni 2025 om 20:06
Je was me voor. Maar inderdaad.
Prominenten als Asher en Verbeet hebben dus geen minderheidsstandpunt! Maar ze denken erover zoals de meeste andere politieke partijen.
zondag 22 juni 2025 om 20:24
Er zijn altijd een hoop mensen die verandering willen. Voor wie het anders moet.
Dat zie je bij alle politieke windrichtingen. Dan krijg je een Jesse Klaver-effect. Die ooit 14 zetels behaalde. Maar bij NSC zie je hetzelfde. Of bij Obama en ook Trump.
Een gedeelte van de kiezers raakt dan later gedesillusioneerd omdat standpunten niet te realiseren zijn.
Sommige claimen een overwinning op het congres. Maar er is helemaal geen overwinning ben ik bang.
zondag 22 juni 2025 om 20:35
Het gaat hoe dan ook (weer) heel moeilijk worden, hoe dan ook. Wat dat betreft snao ik de opmerkingen ook niet goed dat dit in het belang van de campagnes/zicht op aankomende verkiezingen is gebeurd want in dat kader lijkt het me juist een uitermate onhandige zet. Die hen zeker ook nog zal blijven achtervolgen én waar ook de partijen op aangesproken gaan worden die samen met PvdA/GL gaan regeren. Het wordt heel complex.
zondag 22 juni 2025 om 20:41
zondag 22 juni 2025 om 20:48
De vraag is of het wat oplevert. Ook voor Gazanen. Die hele stemming was misschien niet de juiste manier.
In De Volkskrant:
'Frans Timmermans zei dat hij de verschillende vleugels koestert en hoopt dat ze met elkaar in gesprek zouden blijven. Hou elkaar vast, riep hij ook nog. Dat is vooralsnog niet gelukt. Het zou goed zijn als de fusiepartij zich afvraagt of dit de juiste manier is om met meningsverschillen om te gaan. Als ze een brede linkse volksbeweging wil zijn, is het antwoord overduidelijk nee. En als de partij een effectieve en brede coalitie wil vormen om het geweld in Gaza te stoppen, heeft het de afgelopen week eerder stappen achteruit gezet."
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bea45c96/
zondag 22 juni 2025 om 21:21
Mee eens, terwijl deze m.i. ze hard nodig is. Anderzijds snap ik ergens ook wel weer dat ze - als dit werkelijk de breed gedragen visie binnen de meerderheid van de partij is - dat ze niet doen alsof dat niet zo is alleen maar om een grote linkse volkspartij te kunnen worden.Paradise schreef: ↑22-06-2025 20:48De vraag is of het wat oplevert. Ook voor Gazanen. Die hele stemming was misschien niet de juiste manier.
In De Volkskrant:
'Frans Timmermans zei dat hij de verschillende vleugels koestert en hoopt dat ze met elkaar in gesprek zouden blijven. Hou elkaar vast, riep hij ook nog. Dat is vooralsnog niet gelukt. Het zou goed zijn als de fusiepartij zich afvraagt of dit de juiste manier is om met meningsverschillen om te gaan. Als ze een brede linkse volksbeweging wil zijn, is het antwoord overduidelijk nee. En als de partij een effectieve en brede coalitie wil vormen om het geweld in Gaza te stoppen, heeft het de afgelopen week eerder stappen achteruit gezet."
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bea45c96/
Overigens denk ik dat de meningen bij de andere linkse / centrum partijen over dit standpunt ook best wel eens ver uiteen kunnen liggen. Voor de PvdA vind ik het vooral heel erg vanwege hun lange achtergrond en voorgeschiedenis.
zondag 22 juni 2025 om 22:20
Ja dat klopt. Maar als een Amerikaanse site de NOS iets rechts van het midden noemt, betekent dat dan niet dat ze naar Europese maatstaven behoorlijk rechts zijn en juist niet links?AnAppleADay schreef: ↑22-06-2025 19:23Ik weet niet waar de NOS geplaatst zou moeten zijn maar het is wel zo dat de scheidingslijn van het politiek midden in Amerika veel verder naar rechts ligt dan in Nederland.
zondag 22 juni 2025 om 22:26
Inderdaad dan zou je verwachten dat een Amerikaanse site de NOS juist extreem links (of progressief) zou vinden.GriebusDus schreef: ↑22-06-2025 22:20Ja dat klopt. Maar als een Amerikaanse site de NOS iets rechts van het midden noemt, betekent dat dan niet dat ze naar Europese maatstaven behoorlijk rechts zijn en juist niet links?
Jaren terug had ik contact met een Amerikaan en toen ik hem de Nederlandse stemwijzer liet doen kwam daar SGP uit. En hij beschouwde zichzelf als "behoorlijk progressief".
maandag 23 juni 2025 om 09:07
Oh je hebt gelijk inderdaad. Al zie ik dat niet bij de NOS moet ik zeggen, ik vind het vrij midden.GriebusDus schreef: ↑22-06-2025 22:20Ja dat klopt. Maar als een Amerikaanse site de NOS iets rechts van het midden noemt, betekent dat dan niet dat ze naar Europese maatstaven behoorlijk rechts zijn en juist niet links?
Blijkbaar is dit de reden dat ze 'rechts' worden genoemd:
While the wording of articles is generally neutral and sourced there is evidence that NOS supports or perhaps does not reject the right-wing anti-immigrant and nationalist positions of the PVV party headed by Geert Wilders. For example, in this article “Wilders wipes court in ‘less Moroccan’ case” NOS does not mention that Wilders and the PVV party are right-wing nationalists. Whereas coverage from the left-leaning Guardian accurately identifies Wilders’s political affiliation as ‘far-right.” Further, NOS named Wilders the Politician of 2007.
Beetje krom wel, want natuurlijk noemt de NOS niet dat de PVV 'right-wing nationalists' zijn want iedereen in Nederland weet waar ze voor staan, hoef je niet te noemen.
Ja alleen Bernie Sanders was bijvoorbeeld wel links volgens onze maatstaven. Maar die werd in Amerika dan ook 'extreem links' genoemd.
maandag 23 juni 2025 om 09:20
Zo jammer dat dit ineens zo’n probleem zou zijn, maar alle niet rechtstatelijke standpunten van de PVV geen probleem waren.Paradise schreef: ↑22-06-2025 20:05Vergeet ook niet dat er straks geformeerd moet worden. Dan kan een standpunt een grote partij wel degelijk in de weg zitten.
Niet mijn regering
maandag 23 juni 2025 om 09:27
maandag 23 juni 2025 om 09:38
Tuurlijk kan dat wel. Wat Groenlinks/PvdA doet is nobel, maar komt ongeveer op hetzelfde neer als de vele proefballonnen van BBB en de PVV. Onhaalbare plannen die alleen maar zorgen voor polarisatie. Daar is niemand mee geholpen.
Dit is een standpunt dat volgens sommigen gaat over hun bestaansrecht. Ik denk dat je daar zeer voorzichtig mee moet zijn.
maandag 23 juni 2025 om 09:51
D66 gaat migratiekoers veranderen, aanvraag alleen nog buiten EU
https://nos.nl/artikel/2572145-d66-vera ... iten-de-eu
maandag 23 juni 2025 om 10:02
Zogenaamd naar Canadees model, alleen heb ik net even gekeken naar dat 'model' en ik zie nergens informatie over hoe asiel buiten Canada kan worden aangevraagd. De website van de Canadese overheid stelt:Pippie1981 schreef: ↑23-06-2025 09:51D66 gaat migratiekoers veranderen, aanvraag alleen nog buiten EU
"You can ask for refugee protection in 2 ways:
when you arrive at a Canadian port of entry: an airport, land border or seaport
when you are already in Canada (inland)"
Dus hoe anders is dat? En als D66 hiermee migranten wil ontmoedigen om gevaarlijke boottochten te ondernemen, moet Jetten ook bedenken dat de geografische ligging van Canada heel anders is.
maandag 23 juni 2025 om 11:34

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in