Wat is jullie mening over de klimaatverandering?

01-04-2020 12:22 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie verschillende meningen over de menselijke aanpak van klimaatverandering! Wat vind je ervan, hoe gaat Nederland ermee om etc.. Brand los zou ik zeggen.
anoniem_393314 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 13:33
6.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sorry mensen ik zal het even toelichten waarom mijn vraag. Dagelijks (tenminste voor de coronacrisis was het actuele onderwerp klimaatverandering op televisie. Naast de meningen op televisie was ik gewoon benieuwd hoe mensen op het internet hierover denken. Ik ben van mening dat de aanpak van de klimaatverandering beter moet en dat we met z'n allen een stapje terug moeten doen. Al lijkt de natuur zich te herstellen door het coronavirus.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
01-04-2020 12:25
Hier is al een topic over:

actueel/de-grote-klimaat-milieudraad/li ... ges/445512
Oeps, niet goed gekeken. Bedankt voor je bijdrage, ik ga daar even een kijkje nemen.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
01-04-2020 12:40
Je bedoelt wat is jullie mening over de aanpak van de klimaatverandering.
Inderdaad, bedankt voor je bijdrage. Heb hem aangepast.
Zitten wij nou je huiswerk te doen voor je?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
01-04-2020 12:43
Nou, als je ziet wat twee weken Corona-isolatie met de natuur doet, dan kunnen we niet meer om onze eigen vervuiling heen lijkt me.
Ik geloof ook dat het een soort waarschuwing is van de aarde. De wateren in Venetie zijn nog nooit zo schoon geweest
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
01-04-2020 13:42
Zitten wij nou je huiswerk te doen voor je?
Nee hoor maak je geen zorgen. Gewoon iemand die nieuwsgierig is naar hoe mensen erover denken.
Alle reacties Link kopieren
Dinnie-84 schreef:
01-04-2020 13:43
Ik geloof ook dat het een soort waarschuwing is van de aarde. De wateren in Venetie zijn nog nooit zo schoon geweest
jij gelooft, dat Corona een waarschuwing is van de aarde???
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2020 13:45
jij gelooft, dat Corona een waarschuwing is van de aarde???
Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat de aarde zich nu lijkt te herstellen langzaam. Omdat er minder mensen op de weg zijn etc. Een soort waarschuwing voor ons dat we kunnen proberen om de aarde heel te houden.
Alle reacties Link kopieren
Dinnie-84 schreef:
01-04-2020 13:48
Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat de aarde zich nu lijkt te herstellen langzaam. Omdat er minder mensen op de weg zijn etc. Een soort waarschuwing voor ons dat we kunnen proberen om de aarde heel te houden.
en wie geeft ons die waarschuwing dan?
Klimaatsverandering is van alle tijden, niet enkel van nu. Ik geloof meteen dat de mensen de lucht en de rest van de natuur zeer hebben vervuild maar of dat echt de oorzaak is van de klimaatsverandering, daar ben ik niet zo zeker van.
GinnyJones schreef:
01-04-2020 14:06
Klimaatsverandering is van alle tijden, niet enkel van nu. Ik geloof meteen dat de mensen de lucht en de rest van de natuur zeer hebben vervuild maar of dat echt de oorzaak is van de klimaatsverandering, daar ben ik niet zo zeker van.

Ik heb dezelfde mening. De mens als diersoort is bijzonder vervuilend en destructief. Alle diersoorten zijn egocentrisch en de mens doet daar door vliegen, autorijden en bestellen bij Ali en Amazon nog een flinke schep bovenop.

Is de vervuiling die we veroorzaken de oorzaak van klimaatverandering? Dat denk ik niet. Het helpt niet voor het behoud van natuur en diersoorten.
https://www.google.com/amp/s/climate.na ... idence.amp

Het is meer dan 95% zeker dat de versnelling van de klimaatverandering door de mens komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat als in de stappen de genomen maatregelen langzaam weer vertrekken het 'thuiswerken' over is. En dat er helaas geen verandering komt aan al die mensen die elke werkdag weer in de file gaan staan terwijl ze eigenlijk prima thuis kunnen werken.
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
01-04-2020 13:13
Dat het voor iedereen een feit is, is een mening. Zoals ook blijkt uit de andere opvattingen die er zijn.
:rofl:
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
De mens ademt per jaar een kleine drie honderd kilo co2 per persoon uit. Een miljard mensen dus drie honderd miljard kilo oftewel drie honderd miljoen ton co2. Daarbij komen dan nog de productie processen die al die mensen nodig hebben om te leven en overleven. Enig idee hoe lang het duurt voor we een miljard mensen verder zijn in dit tempo? Volgens mij is dit een niet omkeerbaar proces. Tegelijkertijd denk ik dat er in de toekomst wel iets zal gebeuren wat de mensheid flink uitdunt en anders dunt de mensheid wel uit door dit handelen. De aarde? Die overleeft het wel weer. Begint alles weer gewoon van voren af aan met pissebedden, haaien, krokodillen en schildpadden. Niks mis mee toch?
hijdie schreef:
02-04-2020 00:52
De mens ademt per jaar een kleine drie honderd kilo co2 per persoon uit. Een miljard mensen dus drie honderd miljard kilo oftewel drie honderd miljoen ton co2. Daarbij komen dan nog de productie processen die al die mensen nodig hebben om te leven en overleven. Enig idee hoe lang het duurt voor we een miljard mensen verder zijn in dit tempo? Volgens mij is dit een niet omkeerbaar proces. Tegelijkertijd denk ik dat er in de toekomst wel iets zal gebeuren wat de mensheid flink uitdunt en anders dunt de mensheid wel uit door dit handelen. De aarde? Die overleeft het wel weer. Begint alles weer gewoon van voren af aan met pissebedden, haaien, krokodillen en schildpadden. Niks mis mee toch?

Gezond verstand! Het bestaat nog kennelijk! Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Dinnie-84 schreef:
01-04-2020 13:43
Ik geloof ook dat het een soort waarschuwing is van de aarde. De wateren in Venetie zijn nog nooit zo schoon geweest
En het wc papier is op bij de super. Heeft geen enkel verband. Bovendien is het water in Venetie niet schoner: eventuele vervuiling verdwijnt niet in een paar weken. Het wordt helderder omdat de ondergrond (zand) niet steeds wordt omgewoeld. Dat heeft niets met schoon water te maken.

Verder zie het andere topic. Mijn conclusies:
- klimaat verandert, zoals niemand ooit betwist heeft;
- menmade uitstoot kan extra opwarming veroorzaken;
- gevolgen voor Nederland zijn de komende 100-200 jaar erg mild;
- ook positieve gevolgen voor NL. Beter weer, Toerisme, extra export landbouw en watermanagement;

Arme landen met veel woestijn of geen kustbewaking zal het extra lastig krijgen.
Kortom: vooral andere landen hebben belang bij remmen opwarming. Of dat kan, en hoe is nu nog volstrekt onduidelijk.

Het heeft iig geen enkele zin om geld weg te gooien aan fictieve emissierechten handel. Die moet geheel van tafel. Ook andere bestedingen hebben vanwege het gebrek aan bewezen nut geen zin. Eerst zal een oplossing moeten worden bedacht die de opwarming meetbaar en merkbaar kan remmen.
@mouthgard: beter weer in Nederland? Ik dacht dat het hier in europa juist kouder en natter zou worden. Het ijs van Groenrijk dat smelt en de Golf van Mexico uit koers drukt zou de oorzaak zijn.
En ja, andere 'landen" gaan het waarschijnlijk veel zwaarder krijgen. Voor mij is een mens echter een mens. Ik voel me niet meer verbonden met een Nederlander die ik nog nooit heb gezien dan met iemand anders op de wereld die ik nog nooit heb gezien. Leed is leed, mensen zijn mensen. Dus voor mij persoonlijk is het geen argument dat 'het in Nederland wel mee zal vallen'.

Dat egoisme van rijke landen zorgt er nu voor dat arme landen te maken hebben met de gevolgen van de versnelde klimaatverandering, en die gevolgen niet goed kunnen dragen.

Kijk bijvoorbeeld naar Bhutan. Een land dat CO2 negatief is, maar nu te maken heeft met natuurrampen doordat andere landen zoveel extra uitstoten.
Alle reacties Link kopieren
Nu weet ik nog niet van wie de 'waarschuwing' komt
Alle reacties Link kopieren
Ik las in een artikel van 2017 dat er op de Zuidpool sporen zijn gevonden van een bos dat er meer dan 260 miljoen jaren geleden groeide, nog voordat er dinosaurussen op aarde rondliepen. Het zouden bijzondere bomen zijn geweest die zich erg snel konden aanpassen van zomerse naar winterse omstandigheden.
Onderzoekers deden onderzoek op de bevroren hellingen van het McIntyre voorgebergte, diep in de binnenlanden van de Zuidpool.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Dinnie-84 schreef:
01-04-2020 13:43
Ik geloof ook dat het een soort waarschuwing is van de aarde. De wateren in Venetie zijn nog nooit zo schoon geweest
:idee:
De wateren in Venetië stonden in 2018 droog. Door gebrek aan regen en de blauwe superbloedmaan.

November 2019 had Venetië te maken met zware overstromingen.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
02-04-2020 06:34
@mouthgard: beter weer in Nederland? Ik dacht dat het hier in europa juist kouder en natter zou worden. Het ijs van Groenrijk dat smelt en de Golf van Mexico uit koers drukt zou de oorzaak zijn.
Nee, opwarming dus beter klimaat en daardoor aantrekkelijker voor het toerisme. Staat allemaal in de officiele stukken. Ook voor de landbouw is het beter (en goedkoper, minder gas nodig). Concurrentiepositie van Nederland wordt dan sterker.

Mensen zijn mensen, maar we hebben nu eenmaal afgesproken dat we met aparte clubjes geldpotjes hebben waarvoor hard wordt gewerkt. En elk land heeft zo zijn eigen risico's. In Buthan hebben ze geen geld gegeven om hier de Deltawerken te bouwen. Zo werkt het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven