Wat kun je doen tegen terreur?

28-05-2017 01:54 128 berichten
Ariana Grande geeft binnenkort een benefietconcert voor de slachtoffers van de aanslag. http://www.ad.nl/show/benefietconcert-a ... ~a8712a57/

Diverse beroemdheden doneren, https://uk.news.yahoo.com/liam-gallaghe ... 26976.html

Een prachtig gebaar :heart:

Maar het stopt natuurlijk niets. Wat kunnen we wel doen?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 18:04
99.54% gewijzigd
@Raja100
Helaas, als IS niet zo barbaars was zouden er ook geen onschuldige slachtoffers vallen, merendeel van die slachtoffers in het Midden-Oosten dienden als menselijk schild voor IS.
Die jongens trekken zich aan wat met hun geloofsgenoten gebeurt. Hier worden ze er constant weer aan herinnert dat het geen echte Nederlanders zijn. Zitten in een identiteitscrisis, zijn vooral als pubers erg zoekende naar waar ze dan wel thuis horen. Dan heb je de ronselaars klaar staan, om ze op te nemen in hun groep. Om ze het thuis gevoel te geven, om ze vervolgens een hoop haat in te praten.

En weet je ik zou mijzelf nooit opblazen, en ik zou mensen niet eens lichamelijk pijn doen. Maar ik vind het ook krom dat veel van die oorlogen inderdaad mede dankzij het westen zijn ontstaan of in ieder geval vele malen erger zijn geworden. En ook ik vind het hartverscheurend dat heel de wereld bezig is met Engeland terwijl ik op mijn tijdlijn voorbij zie komen (omdat ik toevallig bepaalde pagina's volg) dat er een boot vol vluchtelingen waaronder vooral peuters is gezonken. Om tegelijkertijd vooral racistische opmerkingen te lezen over het zogenaamde kwaad van de vluchtelingen naar aanleiding van artikelen over manchester. Wat helemaal niks met een vluchteling te maken had. En niet te vergeten alle aanslagen in Afghanistan, Syrië en weet ik het waar allemaal waar je bijna niks over hoort. Waardoor ik ook de neiging krijg om verbitterd te reageren op alle aanslagen hier in Europa. Terwijl ik het verschrikkelijk vind wat er in Manchester enzo is gebeurd.

Maar goed ik denk dus dat wij als maatschappij ook ons aandeel hebben in het radicaliseren van deze jongeren. Wat niet betekent dat ik het ook maar enigszins goed praat. Ik heb geen greintje respect voor moordenaars. Maar ze zijn wel onder andere een product van onze samenleving. En het zijn Nederlanders/Europeanen, en zij zijn dus onze verantwoordelijkheid niet die van Marokko, Tunesië of Afghanistan landen waar ze hoogstens naar toe gaan op vakantie 1 keer per jaar.
Westworld schreef:
05-06-2017 19:54
Die jongens trekken zich aan wat met hun geloofsgenoten gebeurt.
Ja, dat is het hypocriete. Als er eentje doodgaat is het een geloofsgenoot. Als er eentje moordt, is het géén geloofsgenoot.

En zelf interesseren ze zich ook niet voor misstanden in Mexico of zo. Maar o wee als de dagelijkse bomaanslag in Bagdad niet meer krijgt dan een vermelding van 50 woorden in de krant.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 18:04
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 18:03
99.90% gewijzigd
Westworld schreef:
05-06-2017 19:54
Die jongens trekken zich aan wat met hun geloofsgenoten gebeurt. Hier worden ze er constant weer aan herinnert dat het geen echte Nederlanders zijn. Zitten in een identiteitscrisis, zijn vooral als pubers erg zoekende naar waar ze dan wel thuis horen. Dan heb je de ronselaars klaar staan, om ze op te nemen in hun groep. Om ze het thuis gevoel te geven, om ze vervolgens een hoop haat in te praten.

En weet je ik zou mijzelf nooit opblazen, en ik zou mensen niet eens lichamelijk pijn doen. Maar ik vind het ook krom dat veel van die oorlogen inderdaad mede dankzij het westen zijn ontstaan of in ieder geval vele malen erger zijn geworden. En ook ik vind het hartverscheurend dat heel de wereld bezig is met Engeland terwijl ik op mijn tijdlijn voorbij zie komen (omdat ik toevallig bepaalde pagina's volg) dat er een boot vol vluchtelingen waaronder vooral peuters is gezonken. Om tegelijkertijd vooral racistische opmerkingen te lezen over het zogenaamde kwaad van de vluchtelingen naar aanleiding van artikelen over manchester. Wat helemaal niks met een vluchteling te maken had. En niet te vergeten alle aanslagen in Afghanistan, Syrië en weet ik het waar allemaal waar je bijna niks over hoort. Waardoor ik ook de neiging krijg om verbitterd te reageren op alle aanslagen hier in Europa. Terwijl ik het verschrikkelijk vind wat er in Manchester enzo is gebeurd.

Maar goed ik denk dus dat wij als maatschappij ook ons aandeel hebben in het radicaliseren van deze jongeren. Wat niet betekent dat ik het ook maar enigszins goed praat. Ik heb geen greintje respect voor moordenaars. Maar ze zijn wel onder andere een product van onze samenleving. En het zijn Nederlanders/Europeanen, en zij zijn dus onze verantwoordelijkheid niet die van Marokko, Tunesië of Afghanistan landen waar ze hoogstens naar toe gaan op vakantie 1 keer per jaar.

Worden ze in hun privékringen zoals thuis, maar ook in de rest van hun gemeenschap, er dan niet aan herinnerd dat ze Marokkaan en moslim zijn en nooit een echte westerling? Het lukt geen enkele Nederlander met een niet-Nederlandse etniciteit, want die raak je nooit kwijt, om zich 100% Nederlander te voelen. Vooruit, misschien dat die er wel zijn, maar die heulen nooit met hun vijand: IS, daarvoor moet je toch op zijn minst een moslim zijn en niet per se iemand met een niet-westerse achtergrond.
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 05-06-2017 20:12
Reden: raar, de quote van westworld verscheen dubbel
28.39% gewijzigd
2koffie schreef:
05-06-2017 20:01
Ja, dat is het hypocriete. Als er eentje doodgaat is het een geloofsgenoot. Als er eentje moordt, is het géén geloofsgenoot.

En zelf interesseren ze zich ook niet voor misstanden in Mexico of zo. Maar o wee als de dagelijkse bomaanslag in Bagdad niet meer krijgt dan een vermelding van 50 woorden in de krant.
Er zijn maar weinig mensen die ontkennen dat die jongens moslim waren. Maar er word beweerd door veel mensen dat dit iets van de islam is. Er word verwacht dat de moslimgemeenschap zich expliciet uitspreekt tegen de aanslagen. Terwijl dit een groepje geradicaliseerde moslims zijn, die duidelijk weinig van de islam hebben begrepen. Vooral verbitterd zijn. En waar maar weinig andere moslims zich mee kunnen identificeren. Dus een heel geloof er op aanspreken dat is hypocriet.

Volgens mij is het punt helemaal niet dat er minder over bepaalde landen word geschreven. Het gaat erom dat de hele wereld in rep en roer is als er iets in Engeland gebeurt. Terwijl we de dagelijkse bomaanslagen in oorlogsgebieden maar voor lief nemen. Je weet wel in die landen waar voor kort nog Westerse legers zaten die alles even tien keer zo erg hebben gemaakt.
Anna37Returns schreef:
05-06-2017 20:11
Zo hypocriet zijn we allemaal. Zo 'werken' mensen nou eenmaal. Een verbondenheid is sterker of zwakker al naar gelang je je er meer bij kan voorstellen of er meer mee hebt.

En begrip en aandacht hebben we nou eenmaal meer voor mensen binnen de groep die als 'eigen' of'dichtbij' beschouwen en die ons accepteert.
O ik ook hoor. Maar ik doelde op het feit dat ze wel bv Nederlanders ervan beschuldigen niets te geven om doden in bv Irak, terwijl zij zelf ook niets geven om doden in bv Mexico. (Ik vind ze beide even ver...)
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
05-06-2017 16:49
Dus omdat volgens jou "het Westen" naar hartenlust mensen vermoordt in het Midden-Oosten is het vanzelfsprekend dat salafisten hier willekeurige mensen gaan vermoorden voor allah?
Ja. Joh.
De meeste syrie-strijders kwamen geloof ik uit Tunesië.
Dagelijks vinden er aanvallen plaats in Syrië, Irak, Egypte etc. Door IS.

Alsof het IS en aanverwante groeperingen een ruk uitmaakt. Ze willen gewoon een kalifaat stichten. Overal waar het maar kan.

Islamitisch extremisme vindt je in Afrika, midden-oosten, Filippijnen, Indonesië, Europa,VS etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Anna37Returns schreef:
05-06-2017 20:11
Zo hypocriet zijn we allemaal. Zo 'werken' mensen nou eenmaal. Een verbondenheid is sterker of zwakker al naar gelang je je er meer bij kan voorstellen of er meer mee hebt.

En begrip en aandacht hebben we nou eenmaal meer voor mensen binnen de groep die als 'eigen' of'dichtbij' beschouwen en die ons accepteert. Daarom is het dus zo verdomd onhandig (naast onterecht) om moslimjongeren het gevoel te geven dat ze niet echt bij Nederland horen, of dat er perse iets mis is met hun overtuiging.

Jij weet dus welke factoren leiden tot aansluiting bij IS? Knap. Want de deskundigen zijn hier nog niet over uit.
IS strijders en aanverwante groeperingen komen werkelijk overal vandaan. Uit elk type samenleving.
En uit elk mogelijke achtergrond.

1/3 heeft een slechte achtergrond
1/3 heeft psychische probemen
1/3 heeft een prima jeugd en dito kansen in de samenleving

Waar moet je precies op letten?
Westworld schreef:
05-06-2017 20:18
Er zijn maar weinig mensen die ontkennen dat die jongens moslim waren. Maar er word beweerd door veel mensen dat dit iets van de islam is. Er word verwacht dat de moslimgemeenschap zich expliciet uitspreekt tegen de aanslagen. Terwijl dit een groepje geradicaliseerde moslims zijn, die duidelijk weinig van de islam hebben begrepen. Vooral verbitterd zijn. En waar maar weinig andere moslims zich mee kunnen identificeren. Dus een heel geloof er op aanspreken dat is hypocriet.
Als je het CV van Abu Bakr al-Baghdadi, de leider van de Islamitische Staat, leest, schijnt hij de islam uitvoerig te hebben bestudeerd.

In 2014, American and Iraqi intelligence analysts said that al-Baghdadi has a doctorate for Islamic studies in Quranic studies, from Saddam University in Baghdad. According to a biography that circulated on extremist internet forums in July 2013, he obtained a BA, MA, and PhD in Islamic studies from the Islamic University of Baghdad. Another report says that he earned a doctorate in education from the University of Baghdad.

Grappig dat er dan vanuit Nederland wordt verkondigd dat hij er weinig van heeft begrepen. Hij baseert zich uitvoerig op koranteksten. Waar precies slaat hij de plank mis, volgens jou? Ik ben erg geïnteresseerd in jouw theologische weerlegging, aangezien jij schijnbaar precies weet hoe de islam moet worden uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 20:41
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_295669 wijzigde dit bericht op 04-09-2017 17:59
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Westworld schreef:
05-06-2017 19:54
Die jongens trekken zich aan wat met hun geloofsgenoten gebeurt. Hier worden ze er constant weer aan herinnert dat het geen echte Nederlanders zijn. Zitten in een identiteitscrisis, zijn vooral als pubers erg zoekende naar waar ze dan wel thuis horen. Dan heb je de ronselaars klaar staan, om ze op te nemen in hun groep. Om ze het thuis gevoel te geven, om ze vervolgens een hoop haat in te praten.
(...)
Maar goed ik denk dus dat wij als maatschappij ook ons aandeel hebben in het radicaliseren van deze jongeren. Wat niet betekent dat ik het ook maar enigszins goed praat. Ik heb geen greintje respect voor moordenaars. Maar ze zijn wel onder andere een product van onze samenleving. En het zijn Nederlanders/Europeanen, en zij zijn dus onze verantwoordelijkheid niet die van Marokko, Tunesië of Afghanistan landen waar ze hoogstens naar toe gaan op vakantie 1 keer per jaar.
Mooi is dat. Er mag niet gesproken worden over zij (moslims) en wij (westerlingen?) want kloof en het is geen Islamprobleem etc etc etc. Maar in de pavlovreactie om maar aan te kunnen tonen dat álles toch de schuld is van "het westen" boeit het opeens helemaal niet om alle Nederlandse Marokkanen, Engelse Libiërs, Pakistaanse Britten, Marokkanse Italianen, Algerijnse Fransozen, Franse Tunesiërs, Marokkaanse Belgen op één grote hoop te vegen en ze als betrokken, miskende jongens te duiden die niet langer konden aanzien hoe bergdorpen gebombardeerd worden. Dat Daesh en geloofsgenootjes Boko Haram zelf nog veel meer moslimdoden op hun geweten hebben wordt maar even voor het gemak vergeten. Kortom: rot toch op met die pogingen om te zeggen dat het eigenlijk die slachtoffers hun eigen schuld is, want geboren in een westers land, dus medeschuldig.
Die daders van de aanslag in Kabul (150 doden!), waren die ook al ontevreden over hun aansluiting in de maatschappij? Ook boos om gebombardeerde bergdorpen? Ook boos om wat hun geloofsgenoten aangedaan wordt? Oh wacht, hun geloofsgenoten zijn daar juist slachtoffer geworden. Mmmh, zou het dan toch allemaal lulkoek zijn wat je verkondigt? Als de aanslagplegers, arme jongens in identiteitscrisis, echt zo begaan zouden zijn met het lot van hun moslimbroeders en -zusters elders in de wereld, dan zouden ze wel anders handelen. Dan zouden ze niet willekeurige voorbijgangers te grazen nemen, want ook daar zitten moslims tussen.
Dat het allemaal de schuld is van het westen is hetgeen waarom ze dergelijke aanslagen voor zichzelf goedpraten. Dát is al van een verregaande achterlijkheid dat ieder weldenkend mens zo kan weerleggen. Maar dat mensen die verklaring beamen, is echt heel kwalijk.
Ik vind het zo vreemd dat die zelfmoord terroristen telkens zo netjes hun id kaart achterlaten...bizar!
shisha schreef:
06-06-2017 17:00
Ik vind het zo vreemd dat die zelfmoord terroristen telkens zo netjes hun id kaart achterlaten...bizar!
Zelfmoordterroristen zijn bizar in alles.
Ik denk dat ze trots zijn op hun martelaarsschap.
Anoniem040620171206 schreef:
28-05-2017 02:53
Die uitspraak snap ik ook niet. Achter het hek ben je veilig? Volgens mij kun je beter opzoek naar een goede psycholoog.
Ben nog maar op pagina 1, maar hier wil ik meteen even op reageren. Wat een bullshit dat TO op zoek moet naar een goede psycholoog. Je snapt wel waar de douane voor is? Om ervoor te zorgen dat er geen verboden middelen mee worden gesmokkeld. Concluderend is er dus een grotere kans dat er VOOR de douane een bom afgaat dan erachter. Met andere woorden: de kans dat er een aanslag wordt gepleegd op Schiphol, is aanzienlijk. De kans dat dit voor de douane zou gebeuren, is aanzienlijk groter dan erachter. Het is echt niet zo moeilijk.

Mijn man komt uit Finland en met Kerst gaan wij altijd naar zijn familie. Als het dan zogenaamd zo'n onzin is, misschien wil je me dan uitleggen waarom er vijf mannen met mitrailleurs staan te posten bij de incheckbalies en achter de douane zie je sporadisch een handhaver? Dat heeft met risicotaxatie te maken.

Als je het anders ziet, hoor ik het graag.
shisha schreef:
06-06-2017 17:00
Ik vind het zo vreemd dat die zelfmoord terroristen telkens zo netjes hun id kaart achterlaten...bizar!
Sarcastisch toontje, maar nee, wederom geen zionistisch complot. Die gasten zijn trots op hun daden en laten hun ID-kaart achter om de aanslag te claimen. In hun kringen worden ze als held herdacht.
Alle reacties Link kopieren
shisha schreef:
06-06-2017 17:00
Ik vind het zo vreemd dat die zelfmoord terroristen telkens zo netjes hun id kaart achterlaten...bizar!
Afgezien van de aluhoedjes-ondertoon die hieronder zit: de schoften van Londen zijn net pas geïdentificeerd dus die zullen hun kaart wel niet bij zich hebben gehad.
swaentje71 schreef:
28-05-2017 10:49
Daarover moet je eens in gesprek gaan met Marokkaanse jongeren uit de Schilderswijk in Den Haag...
Dat is dus echt niet zo simpel!
Of met jongeren van het woonwagenkamp, of jongeren uit 'tokkie gezinnen', of jongeren die dyslectisch zijn, of misschien jongeren met een beperking, een psychiatrische diagnose, een handicap, een jeugdreclasseringsverleden... het zijn niet alleen allochtone jongeren die moeilijk een baan vinden, het is voor heel veel minderheden een grote uitdaging. En nu?
nessemeisje schreef:
06-06-2017 18:30
Afgezien van de aluhoedjes-ondertoon die hieronder zit: de schoften van Londen zijn net pas geïdentificeerd dus die zullen hun kaart wel niet bij zich hebben gehad.
Ze doen het vanzelfsprekend alleen als ze zelfmoord plegen, want dan willen ze bekend worden. Valt toch niets meer te straffen. Zijn ze nog op de vlucht, doen ze het niet.

Dat mensen dat nog lastig vinden, is mij dan weer een raadsel... ^^
Nav__ schreef:
06-06-2017 18:34
Ze doen het vanzelfsprekend alleen als ze zelfmoord plegen, want dan willen ze bekend worden. Valt toch niets meer te straffen. Zijn ze nog op de vlucht, doen ze het niet.

Dat mensen dat nog lastig vinden, is mij dan weer een raadsel... ^^
Ik vind het hele concept nog steeds erg lastig inderdaad.
Het is toch ook niet normaal, of wel dan?

Is het zo raar dat ik moeite heb met het concept: zelfmoordterrorist?
Volgens mij is het eerder raar als je dat soort dingen gewoon normaal gaat vinden.

Ik kan hooguit concluderen dat al die mensen ernstig geestesziek zijn.
Maar dan verandert dat ook weer alles, geestelijk zieke mensen kunnen daar zelf dus niets aan doen!

Heeft ook totaal geen zin dus om daar boos op te zijn.
Geesteszieke mensen zijn zelf slachtoffer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe geestesziek je ook bent, er bestaat nog steeds zoiets als een geweten. Tenzij sociopaat enzo. Maar geestesziek wil niet automatisch zeggen dat je niet meer kunt nadenken over de gevolgen van je daad.
Dus nee, terroristen zijn niet automatisch geestesziek en zijn al helemaal geen slachtoffer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven