Wat stemde jij [poll]?

15-03-2023 21:11 216 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan nu, de langverwachte uitslag van de officiële viva verkiezingen.

Ook nog interessant, van de kiezers die "anders links" of "anders rechts kozen", heeft 44% van de linkse kiezers zijn stem toegelicht via de comments en maar 20% van de rechtse kiezers.

Volgens de VIVA stemming krijgen de linkse partijen (excl CDA, die pak ik bij rechts) 55/75 zetels.
Volgens de landelijke stemmingen krijgen linkse partijen 30/75 zetels. Fors verschil dus
Partij Uitslag viva (# zetels)Uitslag Nederland (# zetels)
BBB 8 17
VVD 310
GL 178
PVV of FvD 2 7
PvdA 7 7
CDA1 5
D665 5
PvdD 174
Ja21 1 3
SP 2 3
CU1 2
Volt1 1
50 Plus 0 1
Rechts overig/niet gespecificeerd 4 1
Anders/Niet gespec. 1 1
BVNL0 0
FNP0 0
Links niet gespecificeerd 5 0

Wat stemde jij vandaag?

Totaal aantal stemmen: 435

PVV of FvD (3%)
CDA (2%)
VVD (4%)
D66 (7%)
GL (22%)
PvdA (10%)
PvdD (22%)
BBB (11%)
Anders (links) (12%)
Anders (rechts) (6%)
student201 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 20:03
92.58% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
16-03-2023 07:36
Ik heb nog geen (voor)oordeel voorbij zien komen anders.

Verder mocht ik maar 10 opties. Sorry, ik ben niet helemaal op de hoogte van t partijprogramme van pvv en fvd, maar ze zitten in dezelfde hoek. Net als pvda en gl. Echter, ik schatte in dat gl en pvda meer stemmen zouden krijgen en pvv en fvd relatief klein zouden zijn. En tadaa, ik had t ook nog goed gegokt. Niks vooroordeel dus...
Wat je schrijft over pvv en fvd is juist precies een vooroordeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vladimir schreef:
16-03-2023 01:40
Dat klopt, het strookt in mijn optiek ook totaal niet met wat er inhoudelijk bedoeld wordt met een democratie. Ik stoor me daar mateloos aan.
Dat je niet mag klagen als je niet hebt gestemd, daar ben ik het niet zo mee eens. Juist omdat een stelletje daar zo irritant door de strot duwend aanwezig is dat het niet uitmaakt wat je stemt. Stel je voor dat 80% van de stemmers op de PVV zou stemmen, wat dan? Misschien zit ik in een verongelijkt kind periode hoor, maar ik baal gewoon enorm van hoe het nu gaat allemaal.
Als PVV de grootste wordt, zijn zij gewoon aan zet om de formering te gaan vormen vgm hoor.

Je zag vorige formatie bv ook dat D66 de CU uitsloot om hun standpunt over euthanesie meen ik.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Lollypop04 schreef:
16-03-2023 07:39
Wat je schrijft over pvv en fvd is juist precies een vooroordeel.
"Ik ben niet op de hoogte van partijprogramma, maar ze zitten in de dezelfde hoek" -> observatie (dit volgt gewoon uit de stemwijzer nml)

Het 2e stuk van mijn post was een schatting. De exit polls waren al bekend zegmaar.

Een oordeel gaat over iets goed of niet goed vinden. Geen oordeel van mijn kant hier hoor. Maar ik ga deze discussie hier nu niet voeren. Daar is t topic niet voor :)
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
16-03-2023 07:29
Partij voor de dieren toevallig?
Ja die ja. Klinkt heel schattig en leuk allemaal, maar zodra je in de kern zit, vind ik het een enge sekte. Iedereen moet veganistisch worden (zelfs baby’s en kinderen) en niemand mag eigenlijk nog autorijden of vliegen.. zo dachten veel leden er echt over.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
15-03-2023 22:05

Bij GL staat me vooral t "tegen kernenergie" tegen. Ik ben namelijk voor. Dat geeft eigenlijk de doorslag.

Weet je wat ik zo apart vind? Ineens roepen VVD, CDA en D66 zo voor kernenergie te zijn. Maar waarom staan er dan niet al lang een aantal kerncentrales in Nederland? Die drie partijen zijn gezamenlijk al 22 jaar aan de macht, in die tijd hadden die kerncentrales toch gewoon gebouwd kunnen zijn?

Of is het stiekem de zoveelste smoes om niks aan de energietransitie te hoeven doen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
16-03-2023 07:22
In de praktijk komt het er natuurlijk wel op neer dat die blanco stemmen 'verdeeld worden'.
Er is namelijk niet ineens een lege zetel als genoeg mensen een blanco stem geven.

Maar, technisch gezien gaan ze bij het tellen op een aparte stapel en tellen ze wel mee bij het opkomstpercentage, maar niet bij het verdelen van de zetels.
Ik dacht dat deze persoon juist in de veronderstelling was, dat de stemmen van de mensen die niet gaan stemmen, verdeeld zouden worden ( en als die dan evenredig verdeeld zouden worden, zoals Student201 zei, dan zou dat niet eens uitmaken…, maar ik heb niet meer teruggelezen)
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
aardbei35 schreef:
15-03-2023 23:41
Dat doet de PVV al bijna 20 jaar bewust: Geert wíl niet regeren. Zijn hele partijprogramma is in strijd met de GW.

Redelijk idioot dus op hem te stemmen.

Heeft niet echt iets met vooroordelen te maken.

Ik heb Volt gestemd (is meer midden dan links dus ik heb de poll niet ingevuld).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
16-03-2023 07:52
Ik dacht dat deze persoon juist in de veronderstelling was, dat de stemmen van de mensen die niet gaan stemmen, verdeeld zouden worden ( en als die dan evenredig verdeeld zouden worden, zoals Student201 zei, dan zou dat niet eens uitmaken…, maar ik heb niet meer teruggelezen)
Ah, dan heb ik verkeerd gelezen.

Maar de zetels worden verdeeld a.d.h.v. de uitgebrachte geldige stemmen.
Dus blanco, ongeldig of niet stemmen maakt daarvoor niet uit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
16-03-2023 07:27
En die BBB doet duidelijk een FvD'tje: ineens explosief groeien en over 4 jaar weer gedecimeerd worden.
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar laten we de macht van de Agrireuzen niet onderschatten.
voorlopig zitten we er wel vier jaar aan vast :(

Interessante tijden, dat wel.
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
16-03-2023 07:48
Weet je wat ik zo apart vind? Ineens roepen VVD, CDA en D66 zo voor kernenergie te zijn. Maar waarom staan er dan niet al lang een aantal kerncentrales in Nederland? Die drie partijen zijn gezamenlijk al 22 jaar aan de macht, in die tijd hadden die kerncentrales toch gewoon gebouwd kunnen zijn?

Of is het stiekem de zoveelste smoes om niks aan de energietransitie te hoeven doen?
Weet je wat ik apart vind? Zoveel onwaarheden in zo'm korte post.

D66 zit niet al 22 jaar in de regering. Ze waren best wel klein eerst zelfs. Sinds 2017 zitten ze erin.

D66 is niet "zo voor kernenergie". Ze zijn voor versnelde transitie en alles wat daarbij nodig is. Focus ligt op windmolens, zon en versterken infra. Echter, als t nodig is, sluiten ze kern niet uit.

Volgens mij is dit de 1e x dat constructief over kernenergie wordt gesproken. VVD & CDA hebben niet zo'n vaart met de transitie, maar zijn vgm wel pro kernenergie. D66 wil wel vaart maken. Aangezien D66 zoveel zetels haalden in de 2e kamer, is dit mss een logisch gevolg. Ik weet t niet.

Maar qua klimaat aanpak zit d66 wel degelijk links, met als toevoeging dat ze niet anti nucleair zijn.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
16-03-2023 07:59
Ah, dan heb ik verkeerd gelezen.

Maar de zetels worden verdeeld a.d.h.v. de uitgebrachte geldige stemmen.
Dus blanco, ongeldig of niet stemmen maakt daarvoor niet uit.
Nee, klopt. Als ze op 1 of andere manier melding zouden maken van hé tpercentage blanco stemmen (dus niet de ongeldige) dan zou het nog iets zeggen, als proteststem. Nu is het dus symbolisch, voor jezelf zeg maar……
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
GL en PvDD

Vond het lastig dit keer.
mefunny wijzigde dit bericht op 16-03-2023 09:17
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
16-03-2023 08:11
Nee, klopt. Als ze op 1 of andere manier melding zouden maken van hé tpercentage blanco stemmen (dus niet de ongeldige) dan zou het nog iets zeggen, als proteststem. Nu is het dus symbolisch, voor jezelf zeg maar……
Het wordt wel bijgehouden. Komt allemaal op aparte stapels te liggen. Dat wordt genoteerd in het proces verbaal. Dus je kunt het wel opvragen, maar het blijft symbolisch.

Je kunt alleen niet per se zeggen dat blanco formulieren een zogenaamde protesstem zijn en ongeldige formulieren niet. Binnen die ongeldige formulieren zitten nl. ook ‘proteststemmen’. Door bijvoorbeeld meerdere vakjes aan te kruisen en/of een tekst of kruis op formulier zetten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
16-03-2023 08:09
Weet je wat ik apart vind? Zoveel onwaarheden in zo'm korte post.

D66 zit niet al 22 jaar in de regering. Ze waren best wel klein eerst zelfs. Sinds 2017 zitten ze erin.

D66 is niet "zo voor kernenergie". Ze zijn voor versnelde transitie en alles wat daarbij nodig is. Focus ligt op windmolens, zon en versterken infra. Echter, als t nodig is, sluiten ze kern niet uit.

Volgens mij is dit de 1e x dat constructief over kernenergie wordt gesproken. VVD & CDA hebben niet zo'n vaart met de transitie, maar zijn vgm wel pro kernenergie. D66 wil wel vaart maken. Aangezien D66 zoveel zetels haalden in de 2e kamer, is dit mss een logisch gevolg. Ik weet t niet.

Maar qua klimaat aanpak zit d66 wel degelijk links, met als toevoeging dat ze niet anti nucleair zijn.
Ik doelde vooral op VVD en CDA. Die zitten wel al sinds 1977 zo ongeveer non stop in de regering. Vaak samen, soms ook alleen. En ineens zijn die pro kernenergie. Waar zijn al die kerncentrales dan, die zij in die bijna 50 jaar met gemak dus hadden kunnen bouwen? Die energietransitie is niet pas vorig jaar uit de lucht komen vallen, he?

D66 heeft overigens ook behoorlijk vaak geregeerd, hoor. Die hebben in de kabinetten Van Agt geregeerd, in de kabinetten Kok, in de kabinetten Balkenende en in de kabinetten Rutte. Ook best vaak dus. Alleen in de kabinetten Lubbers hebben zij nooit meegeregeerd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
MEFunny schreef:
16-03-2023 08:13
GL en PvD

Vond het lastig dit keer.
A of D? :P
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
16-03-2023 08:21
Het wordt wel bijgehouden. Komt allemaal op aparte stapels te liggen. Dat wordt genoteerd in het proces verbaal. Dus je kunt het wel opvragen, maar het blijft symbolisch.

Je kunt alleen niet per se zeggen dat blanco formulieren een zogenaamde protesstem zijn en ongeldige formulieren niet. Binnen die ongeldige formulieren zitten nl. ook ‘proteststemmen’. Door bijvoorbeeld meerdere vakjes aan te kruisen en/of een tekst of kruis op formulier zetten.
Klopt, bij de ongeldige staan vaak dingen als "Rot op Rutte" of "het zijn allemaal leugenaars" en zulk soort leuzen op de stemmen, of een groot kruis door iedereen heen ofzo. De keer dat ik bij de tellingen was waren de ongeldige stemmen vaker proteststemmen die dus bewust ongeldig waren gemaakt met dat soort dingen dan dat ze per ongeluk fout waren gegaan zeg maar.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
16-03-2023 08:21
Het wordt wel bijgehouden. Komt allemaal op aparte stapels te liggen. Dat wordt genoteerd in het proces verbaal. Dus je kunt het wel opvragen, maar het blijft symbolisch.

Je kunt alleen niet per se zeggen dat blanco formulieren een zogenaamde protesstem zijn en ongeldige formulieren niet. Binnen die ongeldige formulieren zitten nl. ook ‘proteststemmen’. Door bijvoorbeeld meerdere vakjes aan te kruisen en/of een tekst of kruis op formulier zetten.
Ja, nee, is ook waar, inderdaad.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
nbk schreef:
16-03-2023 08:04
Ik hoop dat je gelijk krijgt, maar laten we de macht van de Agrireuzen niet onderschatten.
voorlopig zitten we er wel vier jaar aan vast :(

Interessante tijden, dat wel.
Ik heb alleen het idee dat de bbb never nooit niet in zo'n korte tijd zoveel kundige bestuurders kan ophoesten als nu nodig zou zijn overal. Alleen daarom al denk ik dat dit tijdelijk is. Soms kan ik een proteststem best begrijpen maar uiteindelijk maakt het het bestuur er niet beter op. En inderdaad, daar zitten we dan weer 4 jaar aan vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
16-03-2023 08:24
Ik doelde vooral op VVD en CDA. Die zitten wel al sinds 1977 zo ongeveer non stop in de regering. Vaak samen, soms ook alleen. En ineens zijn die pro kernenergie. Waar zijn al die kerncentrales dan, die zij in die bijna 50 jaar met gemak dus hadden kunnen bouwen? Die energietransitie is niet pas vorig jaar uit de lucht komen vallen, he?
Zoals ik zeg, cda en vvd hebben weinig haast met de transitie. D66 wel.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
16-03-2023 08:32
Zoals ik zeg, cda en vvd hebben weinig haast met de transitie. D66 wel.
Maar ook D66 heeft heel vaak geregeerd. Vaker dan GroenLinks in ieder geval want die heeft nog nooit geregeerd. D66 heeft behalve met Lubbers met elke premier in de afgelopen 50 jaar geregeerd, hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor BBB gestemd. Vooral voor het behoud van voorzieningen op het platteland als de bus, de school, politie, ziekenhuis etc. Er wordt zoveel in Den Haag besloten dat voorbij gaat aan de realiteit buiten de stad dat een tegengeluid en bewustzijn goed is. Verder als het dan over stikstof moet gaan, ik ben tegen gedwongen uitkoop van boeren. Veel stikstof komt ook van industrie, verkeer, buitenland. Ga daar eerst ook maar insnijden voor je mensen hun eigendom afneemt. Dus dwing Schiphol, TataSteel, Chemlot etc. ook maar wat harder.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
16-03-2023 08:36
Maar ook D66 heeft heel vaak geregeerd. Vaker dan GroenLinks in ieder geval want die heeft nog nooit geregeerd. D66 heeft behalve met Lubbers met elke premier in de afgelopen 50 jaar geregeerd, hoor.
Kan. Ze hebben in ieder geval al zeker niet in elke regering gezeten. Voor 2017 bv 11 jaar niet. Maargoed, ik ga hier geen inhoudelijke discussis voeren over wat ze wel en niet bereikt hebben en waarom ik deze keuze maak
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
16-03-2023 08:28
A of D? :P
O.. D 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb GL en Water Natuurlijk gestemd. Tot het laatste nippertje getwijfeld omdat de samenwerking tussen GL en PvdA op electorale en niet op ideologische principes gebaseerd is en ik dat goedkope politiek vind.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
PvdA en ook iemand zo dicht mogelijk uit de buurt gekozen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven