Wat stemde jij [poll]?

15-03-2023 21:11 216 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En dan nu, de langverwachte uitslag van de officiële viva verkiezingen.

Ook nog interessant, van de kiezers die "anders links" of "anders rechts kozen", heeft 44% van de linkse kiezers zijn stem toegelicht via de comments en maar 20% van de rechtse kiezers.

Volgens de VIVA stemming krijgen de linkse partijen (excl CDA, die pak ik bij rechts) 55/75 zetels.
Volgens de landelijke stemmingen krijgen linkse partijen 30/75 zetels. Fors verschil dus
Partij Uitslag viva (# zetels)Uitslag Nederland (# zetels)
BBB 8 17
VVD 310
GL 178
PVV of FvD 2 7
PvdA 7 7
CDA1 5
D665 5
PvdD 174
Ja21 1 3
SP 2 3
CU1 2
Volt1 1
50 Plus 0 1
Rechts overig/niet gespecificeerd 4 1
Anders/Niet gespec. 1 1
BVNL0 0
FNP0 0
Links niet gespecificeerd 5 0

Wat stemde jij vandaag?

Totaal aantal stemmen: 435

PVV of FvD (3%)
CDA (2%)
VVD (4%)
D66 (7%)
GL (22%)
PvdA (10%)
PvdD (22%)
BBB (11%)
Anders (links) (12%)
Anders (rechts) (6%)
student201 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 20:03
92.58% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
15-03-2023 23:36
Ik ga geen (voor)oordelen plaatsen hier. Zei ik al, remember...
Toch wel want je plaatst PVV en fvd binnen 1 keuze.
En verder doen de andere posters het wel voor je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet gestemd. Ik stem normaalgesproken altijd maar ik ben de hele politiek zo vreselijk zat ik echt dacht "bekijk het maar". Ik verkeer totaal niet in de veronderstelling dat er ook maar iets daadwerkelijk gaat veranderen, waar je ook op stemt.

Verder sluit ik me aan bij de anderen die al opmerkten dat het vreemd is dat je pvv en FvD het samengevoegd. Het doet overkomen alsof je ze over één kam scheert en dat klopt voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vladimir schreef:
16-03-2023 00:26
Ik verkeer totaal niet in de veronderstelling dat er ook maar iets daadwerkelijk gaat veranderen, waar je ook op stemt.
Dit denk ik ook. Vooral omdat veel partijen bij voorbaat al van deelname uitgesloten worden. Ook al halen ze nog zoveel stemmen.

Toch ga ik iedere keer weer stemmen omdat ik ook vind dat je niet mag klagen als je niet gestemd hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
16-03-2023 00:37
Dit denk ik ook. Vooral omdat veel partijen bij voorbaat al van deelname uitgesloten worden. Ook al halen ze nog zoveel stemmen.

Toch ga ik iedere keer weer stemmen omdat ik ook vind dat je niet mag klagen als je niet gestemd hebt.
Dat klopt, het strookt in mijn optiek ook totaal niet met wat er inhoudelijk bedoeld wordt met een democratie. Ik stoor me daar mateloos aan.
Dat je niet mag klagen als je niet hebt gestemd, daar ben ik het niet zo mee eens. Juist omdat een stelletje daar zo irritant door de strot duwend aanwezig is dat het niet uitmaakt wat je stemt. Stel je voor dat 80% van de stemmers op de PVV zou stemmen, wat dan? Misschien zit ik in een verongelijkt kind periode hoor, maar ik baal gewoon enorm van hoe het nu gaat allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
SP en PvdD
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenLinks
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch maar weer 2x pvdd, hoewel ik teleurgesteld ben dat ze weinig lange termijn visie hebben over o.a. bevolkingsgroei en het recht op ruimte voor flora en fauna in Nederland. Eigenlijk heeft geen enkele partij dit. Ja, Wilders maar die is gericht op minder asielzoekers/ Marokkanen... wat ik niet wenselijk vindt
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals altijd op de PVV, en voor t waterschap op BVNL. Moet zeggen dat ik de waterschapthema's wel heel erg lastig vond om überhaupt iets van te vinden. Heb daar echt maar puur op de stemwijzeruitslag gevaren..
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
TsumTsum schreef:
15-03-2023 22:48
Die namen.. net zoals Jezus Leeft. Die kan ik al niet serieus nemen.
Precies, Jezus Leeft nodigde mij niet uit.
Dan vind ik, ondanks dat ik zwakbegaafd blijk, JA21 echt vrolijker klinken. :sun:
Alle reacties Link kopieren Quote
Onsjemeer schreef:
16-03-2023 03:10
Toch maar weer 2x pvdd, hoewel ik teleurgesteld ben dat ze weinig lange termijn visie hebben over o.a. bevolkingsgroei en het recht op ruimte voor flora en fauna in Nederland. Eigenlijk heeft geen enkele partij dit. Ja, Wilders maar die is gericht op minder asielzoekers/ Marokkanen... wat ik niet wenselijk vindt
En wat denk je hoe het gros van de immigranten/Marokkanen zijn of haar vlees eet (rituele onverdoofde slacht)? En hoeveel ruimte er over kan blijven voor de natuur als je onbeperkte instroom van extra inwoners faciliteert die allemaal ergens moeten gaan wonen en gemiddeld gezien ook grotere gezinnen hebben die ook weer ergens gaan wonen (en allemaal co2 uitstoot hebben op ons kleine postzegeloppervlak)? Strookt dat dan niet met je PvdD-principes?

Geen hatelijke reactie overigens hoor. Als je niet wil reageren ook helemaal prima. Lijkt me een goed voornemen om in dit topic vooral geen discussies te gaan beginnen over iemands stemkeuze. Ben gewoon nieuwsgierig naar iemands beweegredenen als ik dit soort dingen lees.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een paar jaar terug bij 1 vd partijen gezeten als lid en om mee te doen aan de verkiezingen (iets met dieren ;) destijds. Helaas was ik flink afgeknapt op hun extremistische sektarische ideeen en standpunten dus na mijn halve leven te hebben gestemd op die partij, is het nu een ander geworden..
groentuintje wijzigde dit bericht op 16-03-2023 07:03
8.41% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Nou, de boeren aan de macht. Hoe gaat dit afgelopen? Hoeveel meer willen we exporteren vanuit ons kleine overvolle landje?

Hoe droog gaat het land worden in de zomer? Hoeveel water komen we straks tekort?
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
15-03-2023 21:35
En volg je dan klakkeloos de stemwijzer?

Na de stemwijzer laat ik er altijd nog wel mijn eigen principes op los. Al komt er CDA uit, dan stem ik dat niet want christelijke overtuiging hoort niet thuis in de politiek. (Vind ik dan)
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan, maar met 50plus kon ik wel leven.

Maar dan nog: al zou ik klakkeloos de stemwijzer volgen?

Bij mij komt nooit de SP bovenaan, toch stem ik al mijn hele leven op de SP.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
16-03-2023 06:31
En wat denk je hoe het gros van de immigranten/Marokkanen zijn of haar vlees eet (rituele onverdoofde slacht)? En hoeveel ruimte er over kan blijven voor de natuur als je onbeperkte instroom van extra inwoners faciliteert die allemaal ergens moeten gaan wonen en gemiddeld gezien ook grotere gezinnen hebben die ook weer ergens gaan wonen (en allemaal co2 uitstoot hebben op ons kleine postzegeloppervlak)? Strookt dat dan niet met je PvdD-principes?

Geen hatelijke reactie overigens hoor. Als je niet wil reageren ook helemaal prima. Lijkt me een goed voornemen om in dit topic vooral geen discussies te gaan beginnen over iemands stemkeuze. Ben gewoon nieuwsgierig naar iemands beweegredenen als ik dit soort dingen lees.
Ik zit stem groen links. Maar zoals ik het zie:
Slacht is maar een heel klein deel van een opgefokt leven in de bioindustrie. Daar kan ik mij eigenlijk niet eens heel erg druk om maken. Als ik iemand gevangen houd, verkracht, neersteek is ook niet de eerste vraag of ik dat wel verdoofd heb gedaan...

En links is niet per se voor een onbeperkte instroom. Ik zelf ben er vooral niet van overtuigd dat de mensen die komen zich door een onmenselijke behandeling laten tegenhouden. Andere regimes zijn daar veel beter is en dat zijn niet de landen waar ik wil wonen. Daarnaast; we neigen met ons beperkte kindertal richting krimp te gaan. En mensen die hier naartoe komen passen zich met 1-2 generaties aan.

Co2 uitstoot maakt overigens niet uit waar die plaatsvindt, stikstof wel.
kleinezon wijzigde dit bericht op 16-03-2023 07:23
0.83% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
15-03-2023 23:41
Misschien heeft iemand je dat wijs gemaakt, die het heel belangrijk vond, dat je wel altijd zou gaan stemmen? :-D
In de praktijk komt het er natuurlijk wel op neer dat die blanco stemmen 'verdeeld worden'.
Er is namelijk niet ineens een lege zetel als genoeg mensen een blanco stem geven.

Maar, technisch gezien gaan ze bij het tellen op een aparte stapel en tellen ze wel mee bij het opkomstpercentage, maar niet bij het verdelen van de zetels.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
16-03-2023 06:59
Nou, de boeren aan de macht. Hoe gaat dit afgelopen? Hoeveel meer willen we exporteren vanuit ons kleine overvolle landje?

Hoe droog gaat het land worden in de zomer? Hoeveel water komen we straks tekort?
Als de boeren hun zin krijgen verdrogen de natuurgebieden en groeien er alleen nog brandnetels, sterven de vogels en insecten uit door bestrijdingsmiddelen. Het aantal mensen met astma en copd en ziekte van Alzheimer stijgt. Sloten hebben zwart, levenloos, stinkend water door een overschot aan bemesting. Fruit kan niet meer aan de bomen groeien omdat er geen insecten zijn voor de bestuiving. In de zomer is er een gigantisch watertekort omdat de boeren voorrang krijgen bij het bewateren van hun grond. Het land stinkt naar varkensstallen en kippenschuren. Nederland wordt één groot stinkend weiland met megastallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
carrie-bradshaw schreef:
16-03-2023 06:31
En wat denk je hoe het gros van de immigranten/Marokkanen zijn of haar vlees eet (rituele onverdoofde slacht)? En hoeveel ruimte er over kan blijven voor de natuur als je onbeperkte instroom van extra inwoners faciliteert die allemaal ergens moeten gaan wonen en gemiddeld gezien ook grotere gezinnen hebben die ook weer ergens gaan wonen (en allemaal co2 uitstoot hebben op ons kleine postzegeloppervlak)? Strookt dat dan niet met je PvdD-principes?

Geen hatelijke reactie overigens hoor. Als je niet wil reageren ook helemaal prima. Lijkt me een goed voornemen om in dit topic vooral geen discussies te gaan beginnen over iemands stemkeuze. Ben gewoon nieuwsgierig naar iemands beweegredenen als ik dit soort dingen lees.
:facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik stem principieel altijd op de lijsttrekker, ongeacht of dat een man, vrouw of spaghettimonster is.

Bij mensen die aangeven altijd op een vrouw te stemmen denk ik toch: positieve discriminatie is nog steeds discriminatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
En die BBB doet duidelijk een FvD'tje: ineens explosief groeien en over 4 jaar weer gedecimeerd worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
16-03-2023 06:52
Ik heb een paar jaar terug bij 1 vd partijen gezeten als lid en om mee te doen aan de verkiezingen (iets met dieren ;) destijds. Helaas was ik flink afgeknapt op hun extremistische sektarische ideeen en standpunten dus na mijn halve leven te hebben gestemd op die partij, is het nu een ander geworden..
Partij voor de dieren toevallig?
Solomio schreef:
16-03-2023 07:26
En ik stem principieel altijd op de lijsttrekker, ongeacht of dat een man, vrouw of spaghettimonster is.

Bij mensen die aangeven altijd op een vrouw te stemmen denk ik toch: positieve discriminatie is nog steeds discriminatie.

Dat heb ik eigenlijk ook altijd gedaan alleen deze keer op de eerste vrouw op de lijst gestemd en dat was de nummer 3. Eigenlijk nav wat ik las hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volt

Heb anders (links) gestemd al is Volt hier in de provincie vooral centrum progressief.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
15-03-2023 23:45
Toch wel want je plaatst PVV en fvd binnen 1 keuze.
En verder doen de andere posters het wel voor je.
Ik heb nog geen (voor)oordeel voorbij zien komen anders.

Verder mocht ik maar 10 opties. Sorry, ik ben niet helemaal op de hoogte van t partijprogramme van pvv en fvd, maar ze zitten in dezelfde hoek. Net als pvda en gl. Echter, ik schatte in dat gl en pvda meer stemmen zouden krijgen en pvv en fvd relatief klein zouden zijn. En tadaa, ik had t ook nog goed gegokt. Niks vooroordeel dus...
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe altijd de stemwijzer en kies daarna wat ik met de uitkomst wil. Dit jaar stond GL bovenaan maar daar stem ik nooit op omdat ik het een onprettige partij vind. 2e was CU maar ik stem niet op een partij met een geloofsovertuiging als grondslag. Dus het is nummer 3 geworden, partij voor de dieren.
Student201 schreef:
16-03-2023 07:36
Ik heb nog geen (voor)oordeel voorbij zien komen anders.

Verder mocht ik maar 10 opties. Sorry, ik ben niet helemaal op de hoogte van t partijprogramme van pvv en fvd, maar ze zitten in dezelfde hoek. Net als pvda en gl. Echter, ik schatte in dat gl en pvda meer stemmen zouden krijgen en pvv en fvd relatief klein zouden zijn. En tadaa, ik had t ook nog goed gegokt. Niks vooroordeel dus...

Nou ja dezelfde hoek is wel heel summier. Het partijprogramma van PVV is heus zo slecht niet alleen op het gebied van immigratie zijn ze erg radicaal. FvD is naar mijn mening niet te vergelijken met PVV. Wat dat betreft had je beter GL en PvdA samen in 1 vakje kunnen zetten aangezien zij ook 1 blok gaan vormen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven