welke leeftijd een hoofddoek?

28-09-2009 12:49 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik reed net vanuit school naar huis en zag een Etiopisch gezin (Vermoed iig dat ze daar vandaan komen) uit mijn buurtje lopen. Vader 2 meter vooruit en moeder met kinderwagen en klein kleutertje aan de hand erachter. Vond dat al een apart gezicht maar moeder had een zwarte bijna alles bedekkende hoofddoek om maar tot mijn grote verbazing had dat kleine meisje (ongeveer 4 jaar) ook al een grote veel bedekkende hoofddoek om.



Nu mijn vraag dus......Met welke leeftijd worden moslim-meisjes geacht een hoofddoek te dragen? Ik dacht dat dat pas nodig was

als ze een jaar of 10-12 worden. Heeft iemand een idee want ik persoonlijk vond het best een beetje zielig voor dat kleine ding.
Alle reacties Link kopieren
PFFFF... wat een onzin allemaal.



Ik zie zomers, en af en toe ook in de winter, (Nederlandse?) kinderen en volwassen vrouwen met een bandana (is voor mij het zelfde als een hoofddoek). Het enige verschil is dat het haar niet helemaal bedekt is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen waarom vroeg je het niet rechtstreeks ipv hier op een forum voor nederlandse vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Zag laatst een vrouw met niquaab bij ons in de buurt met een dochtertje aan de hand met een hoofdoek...kind was op zijn minst 4...ouder echt niet...ziek, ziek, ziek..
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:sprokkelientje schreef op 09 oktober 2009 @ 13:26:

Zag laatst een vrouw met niquaab bij ons in de buurt met een dochtertje aan de hand met een hoofdoek...kind was op zijn minst 4...ouder echt niet...ziek, ziek, ziek..



Nou nou nou, ziek noem ik iemand die pedofiele neigingen heeft en aan kinderen van 4 jaar zit, seksueel misbruikt etc. Of iemand die zijn kinderen verwaarloost...etc.

Dat zij andere gebruiken hebben die niet overeenkomen met jou waarden en normen, wil nog niet zeggen dat deze mensen gelijk ook ziek zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:hadda schreef op 09 oktober 2009 @ 13:46:

[...]





Nou nou nou, ziek noem ik iemand die pedofiele neigingen heeft en aan kinderen van 4 jaar zit, seksueel misbruikt etc. Of iemand die zijn kinderen verwaarloost...etc.

Dat zij andere gebruiken hebben die niet overeenkomen met jou waarden en normen, wil nog niet zeggen dat deze mensen gelijk ook ziek zijn.



Ik vind vrouwen met een totale gezichtsbedekking een vertekend en ziek beeld hebben van de samenleving, de man, vrouw rol en de manier van hoe mannen eventueel naar ze zouden kunnen kijken....zo ook een kind van 4 jaar een hoofddoek omdoen....wat voor schoonheid moet zo'n kind dan bedekken en voor wie in s'hemelsnaam dan??



Dit staat voor mij los van andere gebruiken etc...dan zou ik mijn eigen man ook ziek moeten vinden, die is van Surinaamse afkomst en doet, ziet en bekijkt sommige dingen in het leven ook totaal anders maar daar gaat het niet om.



In mijn idee heb je ziek als in: pedofilie, verwaarlozing etc..maar ook ziek of ziekelijk in dergelijke uitingen van religie of cultuur. Het zijn m.i. extreme uitwassen van culturen en religies en die beschouw ik als ziek of ziekelijk ja...geldt trouwens niet alleen voor bovenstaande situatie maar ook voor een hoop andere dingen.



Maargoed....dat is mijn mening.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een meisje van 4 een hoofddoek aantrekken en haar te leren dat zij haar schoonheid moet verbergen omdat een man zich niet in kan houden anders behoorlijk verknipt.

Eens met Sprokkelientje dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 09 oktober 2009 @ 15:02:

Ik vind een meisje van 4 een hoofddoek aantrekken en haar te leren dat zij haar schoonheid moet verbergen omdat een man zich niet in kan houden anders behoorlijk verknipt.

Eens met Sprokkelientje dus.



Er even vanuit gaande dat het voor het meisje verplicht is gesteld door de moeder. Ik persoonlijk vind het een kul argument als mensen zeggen: "ja, ze identificeert zich met haar moeder en wil nu ook een hoofddoek".



Ik identificeerde mij vroeger ook met mijn moeder...als ze mij daarin tegemoet was gekomen had ik dus op vierjarige leeftijd op hakken gelopen, met rode lippenstift, blauwe oogschaduw en een peuk in mijn mond.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:niramira schreef op 08 oktober 2009 @ 01:27:

[...]





In de regel geldt het idd dat je vanaf de eerste menstruatie je moet bedekken volgens de islamitische regels.

De boom in met die islamitische regels zou ik zeggen.

Dames der Nederlanden, bevrijdt u van al die toddels.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 09 oktober 2009 @ 16:55:

[...]



De boom in met die islamitische regels zou ik zeggen.

Dames der Nederlanden, bevrijdt u van al die toddels.De tweede emancipatiegolf is al geweest. Nu de derde nog.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn veel van jullie wereldvreemd zeg..sowieso veel pvv-ers hier als de reacties zo lees.
Alle reacties Link kopieren
quote:colaofpepsi schreef op 08 oktober 2009 @ 12:19:

Fleurtje en Liv hebben altijd een mening....



Luister naar hun en dan doe je het goed



Je hebt het goed begrepen!

Nu weer lekker slapen he?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 09 oktober 2009 @ 15:02:

Ik vind een meisje van 4 een hoofddoek aantrekken en haar te leren dat zij haar schoonheid moet verbergen omdat een man zich niet in kan houden anders behoorlijk verknipt.

Eens met Sprokkelientje dus.En als je vier jarige nou helemaal geen kleren aan wil?
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 09 oktober 2009 @ 16:55:

[...]



De boom in met die islamitische regels zou ik zeggen.

Dames der Nederlanden, bevrijdt u van al die toddels.ik heb alleen niet het gevoel dat ik ergens van bevrijd moet worden. Niemand heeft mij namelijk ooit "gevangen" gezet in iets.
Alle reacties Link kopieren
quote:niramira schreef op 13 oktober 2009 @ 21:46:

[...]



ik heb alleen niet het gevoel dat ik ergens van bevrijd moet worden. Niemand heeft mij namelijk ooit "gevangen" gezet in iets.Dan begrijp je het woord bevrijden niet. Het gaat om vrijmakenvan, vrlossen. Van idiote regels die zeggen da je een hoofddoek moet dragen, vn familie die heteist of vn je eigen ideeën.
Wat maakt het allemaal uit, wel of geen hoofddoek en hoe oud. Waar maken we ons in hemelsnaam druk om, meisjesbesnijdenis, dat is pas erg. Stomme hoofddoekgelul ook altijd, ik word er zo langzamerhand een beetje moe van, lekker belangrijk zeg!!!
Alle reacties Link kopieren
Daar is geen eenduidig antwoord op. Er zijn genoeg (denk de meerderheid - de mannen dan niet meegerekend natuurlijk - ) moslims die geen hoofddoek dragen (net als ik en mijn familie), maar er zijn er ook die meisjes vanaf een zo jong mogelijke leeftijd willen laten "wennen" en er zijn er inderdaad genoeg die dat gaan doen vanaf het moment van ongesteld zijn, of na hun huwelijk of na hun eerste kind, of...

kortom: geen eenduidig antwoord. Ik ben Marokkaanse en ken honderden voorbeelden (van Marrokaans tot Turks, van Indonees tot Somaliër), waaruit ik geen stelregel kan herleiden. En ik vind een jong meisje die nog geen eigen keuzes kan maken een hoofddoek laten dragen b.t.w. ook belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
en idd. waar maken mensen zich druk om..zolang die vrouwtjes jou niet lastig vallen..



het leven is al moeilijk genoeg met al die mensen (met of zonder hoofddoek) die je de dagalijkse dosis stress bezorgen, dus mijn tijd en energie kan ik in ieder geval beter besteden.
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 14 oktober 2009 @ 17:50:

[...]



Dan begrijp je het woord bevrijden niet. Het gaat om vrijmakenvan, vrlossen. Van idiote regels die zeggen da je een hoofddoek moet dragen, vn familie die heteist of vn je eigen ideeën.

ik begrijp het woord bevrijden heel goed. zou graag bevrijd willen worden van al die mensen die mij zielig vinden omdat ik dit volgens hun van mijn vader, broer of man moet dragen.



Sterker nog: Mijn familie(en man ook) zouden het liefst zien dat ik hem af doe wat denk je daar van??



Wat is het probleem met de hoofddoek nou? Ik snap het niet. Ja sommige mensen vinden het niet goed staan. Andere mensen vinden minirokjes, knalgroene broeken, hanenkammen, rode lippenstift niet mooi en niet netjes. Laten we gothics enzo dan ook maar gewoon verbieden. past niet in het straatbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:phillippa schreef op 11 oktober 2009 @ 15:30:

Wat zijn veel van jullie wereldvreemd zeg..sowieso veel pvv-ers hier als de reacties zo lees.



Pardon? Hoezo wereldvreemd?



Ik heb niks met hoofddoeken, maar als vrouwen zo'n ding willen dragen, be my guest. Maar een kind van vier? Dat vind ik net als vele anderen hier tamelijk belachelijk. Net zoals ik het ook belachelijk zou vinden om een kind van vier in een string rond te laten lopen en met make-up op omdat het kind mama nu eenmaal na wil doen.



Ik zie hier niks wereldvreemds aan en zie al helemaal geen aanwijzingen voor de aanwezigheid van PVV-ers. Belachelijke opmerking van jou, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
En BowDown, ik zou het ook niet zo snel op straat aan mensen gaan vragen. Lijkt me nogal onbeleefd eigenlijk.

Als je iemand kent, of misschien toevallig in een leuk gesprek verzeild raakt, ja, dan kun je het vragen.



Maar wildvreemden op straat aanspreken op zoiets, eh nee. Ik zou het zelf tamelijk onbeschoft vinden als een vreemde op me af kwam om te vragen waarom mijn kind van vier een hoofddoek om heeft of een string draagt.
Alle reacties Link kopieren
Een hoofddoek is wel degelijk verplicht. Je hebt de keus of je het wel of niet wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kenza schreef op 15 oktober 2009 @ 12:31:

Een hoofddoek is wel degelijk verplicht. Je hebt de keus of je het wel of niet wilt doen.



in mijn wereld zijn keuze en plicht antoniemen

dus begrijp niet helemaal wat je bedoelt te zeggen het is of keuze hebben of verplicht zijn..allebei kannie
Alle reacties Link kopieren
quote:Mocroon schreef op 15 oktober 2009 @ 15:40:

[...]



in mijn wereld zijn keuze en plicht antoniemen

dus begrijp niet helemaal wat je bedoelt te zeggen het is of keuze hebben of verplicht zijn..allebei kannie
Alle reacties Link kopieren
quote:jaap schreef op 11 oktober 2009 @ 15:45:

[...]





En als je vier jarige nou helemaal geen kleren aan wil?



Tsja...als we zo gaan beginnen...dat is m.i. de discussie helemaal niet.



Want wat als je als vierjarige nu:

- wil meedoen met Idols

- een joint wil opsteken

- een baan als laborant wil



Vat je 'm?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Laat ik trouwens nog wel even duidelijk vermelden dat ik niets tegen het dragen van een hoofddoek heb. Begrijp alleen niet dat een meisje van 4 er een draagt vandaar mijn vraag. Begrijp ook de gedachtengang wel dat een vrouw er een moet/mag dragen zodat een andere man haar niet aantrekkelijk mag vinden behalve haar eigen man maar hoe komt het dan dat veel vooral jonge meisjes een hoofddoek dragen die er vervolgens heel sexy gekleed bij lopen. Mijn inziens kijken mannen echt niet alleen naar gezicht en haardracht maar ook zeker naar kleding en figuur. Zie regelmatig dat ze strakke rokjes/broeken, hakken en veel make-up dragen. Mogen het allemaal zelf weten hoor van mij alleen snap ik het soms niet.



En nee, ik ga het niet zelf aan ze vragen want ik vind dat je niet zomaar wildvreemde mensen dit soort persoonlijke vragen kan stellen vandaar dat ik het op dit forum doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven