Tips kamperen in Italië
zaterdag 6 september 2025 om 20:38
Hoi!
Na jarenlang kamperen in Frankrijk willen mijn man, kind van 12 en ikzelf aankomende zomer naar Italië. Voor ons alle drie wordt dat de eerste keer in Italië en daarom kunnen we wel wat tips gebruiken.
Wat we leuk vinden is het volgende:
- Een enigszins sfeervolle camping, niet alles in strakke rijen zeg maar.
- Leuk voor kinderen van 10-12 jaar.
- Geen massale camping van meer dan 500 plaatsen.
- Een zwembad met eventueel glijbaan. Hoeft niet spectaculair te zijn.
- Mooie stadjes of dorpjes in de buurt.
- We gaan in plaats van met de tent kamperen voor een huur accommodatie.
Wie o wie kan een leuke camping tippen?
Na jarenlang kamperen in Frankrijk willen mijn man, kind van 12 en ikzelf aankomende zomer naar Italië. Voor ons alle drie wordt dat de eerste keer in Italië en daarom kunnen we wel wat tips gebruiken.
Wat we leuk vinden is het volgende:
- Een enigszins sfeervolle camping, niet alles in strakke rijen zeg maar.
- Leuk voor kinderen van 10-12 jaar.
- Geen massale camping van meer dan 500 plaatsen.
- Een zwembad met eventueel glijbaan. Hoeft niet spectaculair te zijn.
- Mooie stadjes of dorpjes in de buurt.
- We gaan in plaats van met de tent kamperen voor een huur accommodatie.
Wie o wie kan een leuke camping tippen?
redvelvet wijzigde dit bericht op 06-09-2025 20:42
4.16% gewijzigd
zaterdag 6 september 2025 om 21:04
zaterdag 6 september 2025 om 21:55
Ik heb in 15 jaar 1 minder jaar met een paar dagen regen gehad.
De glamping op Sereno was heel oké. Lekker aan het meer dus prachtig uitzicht. Prima restaurant (niet sfeervol, wel zalig eten), voldoende puberkinderen voor aansluiting.
zondag 7 september 2025 om 07:38
Ik ben ook vier keer aan het Gardameer geweest en 5x aan een ander Noord-Italiaans meer en altijd goed weer. En af en toe regen in de vakantie naar Toscane. Dus geluk/pech speelt een rol.
Iseomeer is wat minder druk groots en minder toeristisch. Bij Gardameer kun je meer links aan de kust zoeken voor kleiner en rustiger. Drukke en grote campings zijn namelijk bij Peschiera (Bella Italia) en Lazise. Mooie plek om een dagje te flaneren is Sirmione. Daar is wel een camping met o.a. stacaravans maar die is wel iets duurder en vast ook wat groter, maar dat herinner ik me niet meer.
Echter wil je vertier voor 12-jarige dan kan een grotere camping soms wel passend zijn. Of zorg dat kind een keer naar een waterpretpark kan, shoppen op een marktje en lekker watersporten.
Zorg bij eventueel Lago Maggiore dat je niet aan de muggenkant zit.
Iseomeer is wat minder druk groots en minder toeristisch. Bij Gardameer kun je meer links aan de kust zoeken voor kleiner en rustiger. Drukke en grote campings zijn namelijk bij Peschiera (Bella Italia) en Lazise. Mooie plek om een dagje te flaneren is Sirmione. Daar is wel een camping met o.a. stacaravans maar die is wel iets duurder en vast ook wat groter, maar dat herinner ik me niet meer.
Echter wil je vertier voor 12-jarige dan kan een grotere camping soms wel passend zijn. Of zorg dat kind een keer naar een waterpretpark kan, shoppen op een marktje en lekker watersporten.
Zorg bij eventueel Lago Maggiore dat je niet aan de muggenkant zit.
zondag 7 september 2025 om 08:33
Piantelle bij het Gardameer. Klein, netjes, voldoende pubers, klein zwembad maar het meer is aansluitend op de camping. Je kunt even naar een stadje lopen en er is voldoende in de buurt.
Sirmione vonden wij afschuwelijk..wat een toeristische en dure plek. Dan zijn er leukere plekjes.
Toscane vind ik oprecht een prachtige streek. Het is hier in de binnenlanden rustiger.
Sirmione vonden wij afschuwelijk..wat een toeristische en dure plek. Dan zijn er leukere plekjes.
Toscane vind ik oprecht een prachtige streek. Het is hier in de binnenlanden rustiger.
zondag 7 september 2025 om 10:01
Zee, meer, platteland, bergen, maakt dat nog uit? En hoever wil je rijden?
Hier vonden ze op die leeftijd deze op Sardinië (geen zwembad, maar deze organisatie heeft nog meer campings) leuk:
https://www.baiaholiday.com/capo-d-orso/en/
Hier vonden ze op die leeftijd deze op Sardinië (geen zwembad, maar deze organisatie heeft nog meer campings) leuk:
https://www.baiaholiday.com/capo-d-orso/en/
zondag 7 september 2025 om 10:15
Wat een leuke tips komen er voorbij, bedankt! Sardinië lijkt me ook prachtig. Voor de eerste keer denk ik dat het in de buurt van het Gardameer wordt of Toscane, of misschien wel een combi. Volgens mij is er zoveel moois te zien!
Resort Vallentina krijg ik trouwens niet gevonden, kan het zijn dat het toch anders heet?
Piantella ziet er goed uit, dat is wel een beetje wat we zoeken denk ik! Thanks!
Resort Vallentina krijg ik trouwens niet gevonden, kan het zijn dat het toch anders heet?
Piantella ziet er goed uit, dat is wel een beetje wat we zoeken denk ik! Thanks!
zondag 7 september 2025 om 10:16
zondag 7 september 2025 om 10:17
https://www.allcamps.nl/ hier kan je ook veel vinden.
zondag 7 september 2025 om 10:40
Ik heb het nog eens nagekeken en de camping heet inderdaad anders. Het is Vallicella in ScarlinoRedvelvet schreef: ↑07-09-2025 10:15Wat een leuke tips komen er voorbij, bedankt! Sardinië lijkt me ook prachtig. Voor de eerste keer denk ik dat het in de buurt van het Gardameer wordt of Toscane, of misschien wel een combi. Volgens mij is er zoveel moois te zien!
zondag 7 september 2025 om 10:45
Sommige gebieden zijn wat moerassiger.
zondag 7 september 2025 om 14:22
Kamperen in Italië in de zomer is voor mij op veel plaatsen ondragelijk geworden vanwege de warmte. Je hebt geen airco en slapen met hoge temperaturen moet je liggen, terwijl overdag de kans op 40 graden best groot is in sommige gebieden.
Het Lago Maggiore kan héél muggengevoelig zijn, de tijgermug komt daar ook voor.
Het Lago Maggiore kan héél muggengevoelig zijn, de tijgermug komt daar ook voor.
zondag 7 september 2025 om 14:29
Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben en op de juiste plek aan het meer moet zitten. Vrienden van ons zaten er deze zomer 2 weken en hebben 5 droge dagen gehad. Collega zat er in dezelfde periode en had in 2 weken maar 3 dagen regen.Ben-ik-weer schreef: ↑06-09-2025 21:55Ik heb in 15 jaar 1 minder jaar met een paar dagen regen gehad.
De glamping op Sereno was heel oké. Lekker aan het meer dus prachtig uitzicht. Prima restaurant (niet sfeervol, wel zalig eten), voldoende puberkinderen voor aansluiting.
zondag 7 september 2025 om 17:31
Ik wel. Als 14-jarige kwam ik als soort Michelin-poppetje terug van vakantie. Door de vele muggen die mij ook overdag wisten te vinden. Daardoor allergische reactie. Sindsdien muggenfobie

zondag 7 september 2025 om 19:05
In Italië verkopen ze ook hele handige doekjes waarmee je je kunt insmeren tegen muggen.Sterrenstof74 schreef: ↑07-09-2025 17:31Ik wel. Als 14-jarige kwam ik als soort Michelin-poppetje terug van vakantie. Door de vele muggen die mij ook overdag wisten te vinden. Daardoor allergische reactie. Sindsdien muggenfobie![]()
zondag 7 september 2025 om 19:19
Wij zitten altijd in het westen.
zondag 7 september 2025 om 19:20
Ook het Gardameer is echt prachtig hoor.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in