Whatsapp fraude: ik ben er intrapt. dure les

28-09-2020 01:29 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat voel ik me stom en machteloos. De ‘ vriend in nood fraude’ was mij nog niet bekend. Nu wel. En het heeft me veel geld gekost,
Ik werd geappt door iemand die zich voordeed als mijn zoon. Dezelfde profielfoto. En zelfs zijn manier van communiceren was zoals Ik die ken van mijn zoon als hij in paniek is. De oplichter moet dus grondig onderzoek hebben gedaan. Ik vind dat zo’n nare gedachte. En mijn zoon voelt zich schuldig.
Heeft iemand van jullie ook iets dergelijks meegemaakt?
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Een keer zo'n appje gehad van mijn kind. Ben er wel even leuk in meegegaan. Kind moest twee rekeningen betalen en had het even niet. Of ik het even kon voorschieten. Gevraagd of ze dat ook al met papa had overlegd. Dat had ze en die vond het goed.

Nou ja, toen maar aan die droplul gemeld dat ik bewust kindvrij ben en dus helemaal geen kinderen had. Toen haalde hij het nog in zijn harses ook om te zeggen dat IK een oplichter was :rofl:

overigens zou ik niemand geld lenen aan de hand van een appje. Als mensen geld willen lenen dan bellen ze maar.
Alle reacties Link kopieren
Hoe te handelen als dit je overkomt en je door hebt dat het niet je kind/kennis is?
Er wordt dus (?) een rekeningnummer opgegeven dat niet klopt of alleen een link? (Waar je nooit op moet klikken?
Screenshot maken? Verwijderen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
De moeder van een goede vriendin is er helaas ook ingetrapt. Ze was er die dag al niet helemaal bij en kreeg appjes of ze even een bepaalde rekening voor dochter wilde betalen. Nu is dochter in kwestie ook licht chaotisch, dus kwam helemaal niet raar op moeder over... helaas, flink wat geld minder 😬

En ik heb de appjes gelezen, maar echt, daar kan bijna iedereen intrappen 😬 zo geraffineerd!
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
28-09-2020 08:42
Hoe te handelen als dit je overkomt en je door hebt dat het niet je kind/kennis is?
Er wordt dus (?) een rekeningnummer opgegeven dat niet klopt of alleen een link? (Waar je nooit op moet klikken?
Screenshot maken? Verwijderen?
Screenshot maken, bericht verwijderen en doorsturen naar de politie ter info.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benaderd en ben een tijdje meegegaan in het gesprek. Gevraagd of hij/zij kwam eten want wij aten sushi. Gevraagd wie van de 3 kinderen hij/zij was. Ze gokten verkeerd, ik had 3 namen opgegeven en ze gokten verkeerd. De namen klopten niet maar ze gokten op een dochter die ik niet heb.

Inderdaad eerst bellen. Ik wist niet dat ze ook al je profielfoto en whatsapp geschiedenis konden misbruiken.
breeuwie75 schreef:
28-09-2020 06:47
Een mislukte poging. De oplichter deed zich voor als mijn zusje. Profielfoto gekopieerd enz. overige info klopte. De oplichter had echter 1 ding over het hoofd gezien.......ik app altijd in het Fries met mijn zusje...... :-D
:HA: :cheer2:

TO: dat is echt balen!
Alle reacties Link kopieren
Een tijd geleden is dit mijn moeder (70+) overkomen. Gelukkig had ze meteen door dat ik niet degene was waarmee ze appte en heeft ze de oplichter een middelvinger terug geappt :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg laatst een sms van de belastingdienst. Vrijdagmiddag of misschien was het wel in het weekend. Dat ik nu moest betalen, want maandag zou er een deurwaarder beslag komen leggen. Meteen gedelete.
Alle reacties Link kopieren
Ja, afgelopen weekend is het geprobeerd bij een vriendin van mij. Zij heeft vorige week op een link geklikt die haar vriendin weer stuurde (toen die gehackt was). Nu is dus de Whatsapp van mijn vriendin gehackt. Heel veel mensen uit haar Whatsapp contacten kregen een bericht, en haar moeder is dus diegene die het geld heeft overgemaakt. Ze voelt zich er ook echt naar door. Ik hoorde wel dat tweestapsverificatie (whatsapp) zou moeten helpen. Dan kunnen ze minder snel je hele adresboek kopiëren omdat je regelmatig een wachtwoord in moet voeren.
Niet bekend met deze vorm van fraude? Ik zie het al jaren het internet over gaan.

Maar goed, met mijn familie heb ik afgesproken dat ik altijd zou bellen als ik geld nodig heb.
Als mijn kind of een vriend hierover zou appen zou ik ook bellen, zeker omdat dit zo vaak voorkomt.
Ohja, en ik heb tweestapsverificatie.
Alle reacties Link kopieren
Kijk je nooit tv? Wordt al maanden voor gewaarschuwd. Ik kreeg dit weekend 2 smsjes van de belastingdienst, dat ik geld terug kreeg en of ik de link wilde aanklikken. Ja doeiiiii. Onze aangifte is nog helemaal niet gedaan over 2019.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
28-09-2020 10:44
Kijk je nooit tv? Wordt al maanden voor gewaarschuwd. Ik kreeg dit weekend 2 smsjes van de belastingdienst, dat ik geld terug kreeg en of ik de link wilde aanklikken. Ja doeiiiii. Onze aangifte is nog helemaal niet gedaan over 2019.
Ik krijg steeds smsjes van de belastingdienst dat ik moet betalen. (En van postnl dat er ergens een pakket voor me klaar ligt, en van "Intrum" (?) dat ik een openstaande schuld bij ze heb, en dat er iets is met mijn digid, en dat ik via hun link moet inloggen op de site van mijn credit card)
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
28-09-2020 10:50
Ik krijg steeds smsjes van de belastingdienst dat ik moet betalen. (En van postnl dat er ergens een pakket voor me klaar ligt, en van "Intrum" (?) dat ik een openstaande schuld bij ze heb, en dat er iets is met mijn digid, en dat ik via hun link moet inloggen op de site van mijn credit card)
Gok, Interum Justitia of zo. Bekend incassobedrijf. Wordt uit hun naam vaak mails/brieven ed gestuurd.
CJIB mbt bekeuringen (auto) zie je ook regelmatig.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
28-09-2020 10:52
Gok, Interum Justitia of zo. Bekend incassobedrijf. Wordt uit hun naam vaak mails/brieven ed gestuurd.
CJIB mbt bekeuringen (auto) zie je ook regelmatig.
O hahaha, hebben ze het nog verkeerd gespeld ook :D
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
28-09-2020 09:22
Een tijd geleden is dit mijn moeder (70+) overkomen. Gelukkig had ze meteen door dat ik niet degene was waarmee ze appte en heeft ze de oplichter een middelvinger terug geappt :-D
Haha heerlijk!

Ik snap ook niet goed hoe je dit gemist kan hebben TO, maar daar heb je niks meer aan.

Ik heb wel inmiddels in mijn omgeving gemerkt hoe 'makkelijk' het soms gaat. Ik druk mijn moeder en oma altijd op het hart om niet de deur open te doen voor deurverkopers (babbeltrucs enzo). Zeker mijn oma in een appartement heeft nogal de neiging om de deur open te piepen en dan haar eigen voordeur open te zetten zonder dat ze gezien heeft wie er aanbelde. Zelfs mijn moeder drukt mijn oma elke keer op het hart om goed te kijken en dat niet te doen en zeker niet iets aan de deur te kopen. Als er een aanbieding is of als ze iets wil kan ik dat immers via internet gewoon voor haar regelen.
Je denkt dan dat ze het beide snappen.
Tijdje terug zou m'n oma net de deur uit, drukdruk, deurverkoper van een krant. En voor ze het wist had ze al haar gegevens gegeven en bedacht ze zich later dan ze eigenlijk geen idee had wat ze nou precies had besteld en of het wel echt was. Dan zou je ook denken dat m'n moeder er van geleerd heeft, maar nee een paar weken later stond er iemand aan de deur van Essent, die zei; dat kan veel goedkoper mevrouw' en zo was ze ineens overgestapt.

Begon me echt af te vragen waarom ik al jaren roep dat ze dat niet moeten doen. :blabla:
Alle reacties Link kopieren
Melon, oudere mensen zijn veel gevoeliger voor verkopen aan de telefoon/deur en eventuele babbeltrucs. Vandaar dat ouderen vaak ook zoveel goede doelen steunen ed.

Ik ben nog altijd dankbaar dat mijn moeder altijd bij mij of mijn zus navraagt of iets oké is en niet te duur. Ze is nu in de 60 en hopelijk is het genoeg ingesleten dat ze er straks als ze echt oud is, altijd eerst nee zal zeggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
28-09-2020 13:07
Melon, oudere mensen zijn veel gevoeliger voor verkopen aan de telefoon/deur en eventuele babbeltrucs. Vandaar dat ouderen vaak ook zoveel goede doelen steunen ed.

Ik ben nog altijd dankbaar dat mijn moeder altijd bij mij of mijn zus navraagt of iets oké is en niet te duur. Ze is nu in de 60 en hopelijk is het genoeg ingesleten dat ze er straks als ze echt oud is, altijd eerst nee zal zeggen.
Ja i know, maar je zou toch zeggen dat herhaling herhaling herhaling op een gegeven moment wel effect heeft. Maar niet dus. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
28-09-2020 13:09
Ja i know, maar je zou toch zeggen dat herhaling herhaling herhaling op een gegeven moment wel effect heeft. Maar niet dus. :facepalm:
Net als met kinderen. Te laat begonnen. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha. Ja van m'n oma snap ik het nog wel een beetje, maar van iemand die zelf mijn oma waarschuwde (mijn moeder dus) snap ik het echt niet.

Maar goed, wie weet doe ik ook wel zulke domme dingen als ik 60+ ben. :bonk:
Alle reacties Link kopieren
poppie0022 schreef:
28-09-2020 07:36
Kees van der Spek had er van de week een aflevering over:
https://www.gids.tv/video/256903/kees-v ... pakt-video
Heb ik ook gezien.
In feite kun je dus prima bepaalde info achterhalen. Moet voor de Politie ook mogelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
28-09-2020 07:31
Ja mijn buurvrouw kreeg zaterdag eind van de middag een appje van haar dochter of ze 2000 euro wilde overmaken wegens aankoop van een auto en ze was haar bankpas vergeten. Schrijfstijl, taalgebruik etc was zoals haar dochter ook schreef.
Hey mams met Moon.....Profielfoto en WA geschiedenis klopte ook allemaal.

Buurman liep toevallig lang het huis van hun dochter en zag dat ze gewoon thuis waren. Ze hebben gelijk de bank gebeld, deze hadden het geld nog niet overgemaakt (want na 17 uur?) en zo kon het worden tegen gehouden.
Mijn buurvrouw zei ook altijd dat ze er nooit zou intrappen maar het appje was zo haar dochters manier van schrijven dat ze er toch was ingetrapt.

Ze hebben geen FB of iets (om de manier van schrijven en verwoorden over te nemen) dus kan het niet anders dan dat WA ergens een lek heeft. Vind dat best kwalijk van WA, dit speelt al veel langer en erzou iets aan gedaan moeten worden.
WA geschiedenis kan niet, tenzij ze het originele nummer gebruiken?

Heel vervelend TO, vooral omdat de politie er niet echt iets mee kan en je je dus erg machteloos voelt.
Overigens zijn de straffen die de personen krijgen die wél gepakt zijn ook erg matig.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
28-09-2020 13:19
Hahaha. Ja van m'n oma snap ik het nog wel een beetje, maar van iemand die zelf mijn oma waarschuwde (mijn moeder dus) snap ik het echt niet.

Maar goed, wie weet doe ik ook wel zulke domme dingen als ik 60+ ben. :bonk:
Hahaha... wie weet. Aan de andere kant, als ik tegen die tijd nog net zo'n krent ben als nu, komt het wel goed. :biggrin:
Nu moet ik zeggen, dat mijn moeder soms dingen doet, dat ik wel eens zeg; maar dat vond je vroeger ook oneerlijk als iemand dat bij jou deed! En dan zegt ze best vaak: daar weet ik niets van... dus of het echt vergeten is of niet, is natuurlijk de vraag. :wtf:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer even algemeen. Dank voor jullie lieve reacties! Over de financiële schade kom ik wel heen. Waar ik vooral moeite mee heb is dat ik me stom voel. Sommigen van jullie wrijven er dat ( hopelijk onbedoeld) nog even subtiel in.
Het tweede waar ik veel moeite mee heb is dat de oplichter kennelijk heeft kunnen meekijken met mijn privé gesprekken via whatsapp met mijn zoon. En zijn taal heeft gekopieerd.
Ik heb onmiddellijk de bank gebeld en aangifte bij de politie gedaan. Daar verwacht Ik verder niks van
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Lala: wat jij zegt was bij mij ook het geval. Zowel mijn zoon als zijn vriendin hebben de berichtjes gelezen. Ze kregen er kippenvel van: zo geraffineerd is het.
Mensch durf te leven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven