Wie wordt de nieuwe premier van Nederland?

13-05-2024 11:08 920 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort wordt waarschijnlijk bekend wie Geert Wilders naar voren schuift als premierskandidaat. De andere partijen moeten daar dan nog mee akkoord gaan.

Wie denk jij dat het gaat worden, en waarom?

Wie wordt de nieuwe premier van Nederland?

Totaal aantal stemmen: 116

Jacco Vonhoff (3%)
Mona Keijzer (19%)
Ronald Plasterk (28%)
Kim Putters (21%)
Johan Remkes (6%)
Fred Teeven (3%)
Anders namelijk: (20%)
Alle reacties Link kopieren Quote
miepmans schreef:
13-05-2024 18:12
Wel lekker op zondag vrij! :p

Mijn gok is een PVV'er in het kaliber van Marjolein Faber of Alexander van Hattem (fractievoorzitter van de 1e kamer, PS Brabant en gemeenteraad Den Bosch)
Van wat voor "kaliber" zijn die dan? Alexander van Hattem is een vrij jonge PVV-baantjesstapelaar die in het verleden lid was van de extreem-rechtse partij Nieuw Rechts. Marjolein Faber heeft een soortgelijk CV en is in het verleden in opspraak geweest wegens o.a. belangenverstrengeling. Geen van beide heeft bestuurlijke ervaring.

Het feit dat iemand een mooi klinkende achternaam heeft wil niet zeggen dat hij/zij geschikt is als premier, in ieder geval zijn deze twee uitwisselbaar met verreweg de meeste PVV-kamerleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
13-05-2024 19:20
Van wat voor "kaliber" zijn die dan? Alexander van Hattem is een vrij jonge PVV-baantjesstapelaar die in het verleden lid was van de extreem-rechtse partij Nieuw Rechts. Marjolein Faber heeft een soortgelijk CV en is in het verleden in opspraak geweest wegens o.a. belangenverstrengeling. Geen van beide heeft bestuurlijke ervaring.

Het feit dat iemand een mooi klinkende achternaam heeft wil niet zeggen dat hij/zij geschikt is als premier, in ieder geval zijn deze twee uitwisselbaar met verreweg de meeste PVV-kamerleden.
Als in, lange staat van dienst. Alexander van Hattem is nu aan zijn 3e of 4e termijn in de staten bezig. Ik geloof de 4e. Dus het is een jonge man in verhouding met anderen maar draait al lang mee. Dat ik denk dat die het misschien zouden kunnen zijn wil niet zeggen dat ik denk dat het de beste keuze is. Ik probeer te denken als Wilders (onsuccesvol trouwens...).
Alle reacties Link kopieren Quote
miepmans schreef:
13-05-2024 19:36
Als in, lange staat van dienst. Alexander van Hattem is nu aan zijn 3e of 4e termijn in de staten bezig. Ik geloof de 4e. Dus het is een jonge man in verhouding met anderen maar draait al lang mee. Dat ik denk dat die het misschien zouden kunnen zijn wil niet zeggen dat ik denk dat het de beste keuze is. Ik probeer te denken als Wilders (onsuccesvol trouwens...).
Ik bedoelde vooral aan te geven dat ik denk dat de andere partijen ze op deze capaciteiten niet zullen accepteren, maar er is misschien een belangrijker reden.

Wilders kan er belang bij hebben dat, als hijzelf het niet wordt, het helemaal geen PVV'er wordt.

Dat zou namelijk inhouden dat in een partij waar toch echt een aantal ego's rond zullen lopen Wilders iemand "omhoogschopt" naar premier terwijl een heleboel ambitieuze oudgedienden die jaren hard voor de partij hebben gewerkt keihard gepasseerd worden en diegene zijn veters nog niet mogen strikken. Dat issue heb je doorgaans niet omdat de lijsttrekker premier wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
miepmans schreef:
13-05-2024 19:36
Als in, lange staat van dienst. Alexander van Hattem is nu aan zijn 3e of 4e termijn in de staten bezig. Ik geloof de 4e. Dus het is een jonge man in verhouding met anderen maar draait al lang mee. Dat ik denk dat die het misschien zouden kunnen zijn wil niet zeggen dat ik denk dat het de beste keuze is. Ik probeer te denken als Wilders (onsuccesvol trouwens...).
De andere partijen zien denk ik liever Wilders zelf als premier dan de kandidaten die jij nu noemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er niemand te vinden is stel ik mijn buurvrouw wel ter beschikking, die krijst alles wat krom is wel recht, als die haar mond open trekt is er de komende twee uur geen spelt tussen te krijgen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Absori schreef:
13-05-2024 13:37
Ik zou prima kunnen leven met Mona Keijzer. Voormalig cda, ervaren politicus. Zeker geen pvver

Bedenk wel, het is maar voor een paar maandjes he. Dan is het weer voorbij en moeten we weer stemmen
Nouja ze is mss dan wel nog jaren demissionair
Ik denk ook dat zij het wordt. Of ze de juiste keuze is weet ik niet want ik ken haar niet goed genoeg om er wat over te zeggen, maar ze komt wel goed over op mij. Goede uitstraling, welbespraakt en ervaren politica dus. Ik vind het best.

En ja, Dijkhof zouden we allemaal wel willen denk ik maar hij wil toch niet meer de politiek in? Helaas. Ik zou hem de ideale man vinden en velen met mij denk ik.
Maar ik heb het al eerder gezegd: als het aan mij ligt houden we Rutte lekker aan ( en ja dat kan niet, I know ).
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss_Edwards schreef:
14-05-2024 07:22
Ik denk ook dat zij het wordt. Of ze de juiste keuze is weet ik niet want ik ken haar niet goed genoeg om er wat over te zeggen, maar ze komt wel goed over op mij. Goede uitstraling, welbespraakt en ervaren politica dus. Ik vind het best.
Ik 'ken' haar al ruim 30 jaar, en in de tijd dat ze gemeenteraadslid was heb ik haar van vrij dichtbij gevolgd.
Ben dan ook stomverbaasd dat iemand haar hier gewetensloos noemt. Gevaarlijk zelfs :O
Verklaar dat eens?

Geen idee hoe ze het als MP zal doen, maar ik heb wel vertrouwen in haar. Ik ken haar juist als een nuchtere en pragmatische, maar zeker ook sociaal bewogen vrouw/politicus.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
14-05-2024 07:29
Ik 'ken' haar al ruim 30 jaar, en in de tijd dat ze gemeenteraadslid was heb ik haar van vrij dichtbij gevolgd.
Ben dan ook stomverbaasd dat iemand haar hier gewetensloos noemt. Gevaarlijk zelfs :O
Verklaar dat eens?

Geen idee hoe ze het als MP zal doen, maar ik heb wel vertrouwen in haar. Ik ken haar juist als een nuchtere en pragmatische, maar zeker ook sociaal bewogen vrouw/politicus.
Wat grappig dat je haar "kent" vanuit je omgeving. Ik zie dat gewetenloze en gevaarlijke ook niet bij haar. Ze komt op mij ook over als een nuchtere dame. Het lijkt mij een prima optie, maar ik ken haar dus niet goed genoeg om er echt over te oordelen. Zo op de oppervlakte heb ik niets gezien van haar waar ik op afgeknapt ben.

Kim Putters vond ik ook goed overkomen trouwens.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Iemand" heeft dat inderdaad gezegd.

Hele zooi redenen voor, overigens. Ze liegt, ze verdraait feiten, ze kent feiten vaak niet, maar heeft er vervolgens geen problemen mee met verzonnen feiten aan de haal te gaan. Ze deelt (met opzet of uit dommigheid, geen idee wat erger is) dubieuze filmpjes op haar sociale media. Ze gaat gezellig zitten babbelen bij Ongehoord Nederland.
In alles kiest zij ervoor om bewust onjuiste cijfers/beweringen te delen om haar xenofobe standpunten een soort van salonfähig te maken.

Ja, dus ik vind haar gevaarlijk en gewetenloos. Het is niet anders. Ik kan namelijk heel slecht tegen leugenaars.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
14-05-2024 10:53
"Iemand" heeft dat inderdaad gezegd.

Hele zooi redenen voor, overigens. Ze liegt, ze verdraait feiten, ze kent feiten vaak niet, maar heeft er vervolgens geen problemen mee met verzonnen feiten aan de haal te gaan. Ze deelt (met opzet of uit dommigheid, geen idee wat erger is) dubieuze filmpjes op haar sociale media. Ze gaat gezellig zitten babbelen bij Ongehoord Nederland.
In alles kiest zij ervoor om bewust onjuiste cijfers/beweringen te delen om haar xenofobe standpunten een soort van salonfähig te maken.

Ja, dus ik vind haar gevaarlijk en gewetenloos. Het is niet anders. Ik kan namelijk heel slecht tegen leugenaars.
Xenofoob ook nog.
Ik ben het er niet mee eens.
Denk niet dat het zin heeft om verder specifieke (gelegenheids)argumenten te gaan uitwisselen, we gaan elkaar toch niet van mening doen veranderen.nmaar bedankt voor je toelichting.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ontzettend schadelijk als een premier dit soort hitsende berichten op X zet: https://twitter.com/MonaKeijzer/status/ ... 4383411702
Dat en zo'n bericht over dat Oekraieners wel terug naar Oekraine zouden kunnen en gesprek met Jeroen Pauw pleit niet voor haar.
Alle reacties Link kopieren Quote
KatjaSasja schreef:
14-05-2024 11:16
Ik vind het ontzettend schadelijk als een premier dit soort hitsende berichten op X zet: https://twitter.com/MonaKeijzer/status/ ... 4383411702
Dat en zo'n bericht over dat Oekraieners wel terug naar Oekraine zouden kunnen en gesprek met Jeroen Pauw pleit niet voor haar.
Ik vind dat hele X de bron van het kwaad aan het worden, en politici die daar aan meedoen krijgen mijn goedkeuring niet. Overigens ging de discussie bij Pauw vooral over de onjuiste cijfers die Keijzer noemde, en in plaats van zichzelf te corrigeren bleef ze volharden in iets dat onjuist was waardoor het een heel pijnlijke discussie voor haar werd. Zoals ik hierboven al zei, als je haar premier maakt dan moeten de vakministers het voortouw nemen in de media in plaats van de premier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
14-05-2024 11:25
Ik vind dat hele X de bron van het kwaad aan het worden, en politici die daar aan meedoen krijgen mijn goedkeuring niet. Overigens ging de discussie bij Pauw vooral over de onjuiste cijfers die Keijzer noemde, en in plaats van zichzelf te corrigeren bleef ze volharden in iets dat onjuist was waardoor het een heel pijnlijke discussie voor haar werd. Zoals ik hierboven al zei, als je haar premier maakt dan moeten de vakministers het voortouw nemen in de media in plaats van de premier.
Ze noemde geen onjuiste cijfers, die waren juist geciteerd, het ging erom welke cijfers je wil gebruiken.
Ik heb niet het hele interview gezien trouwens, alleen dat meest bekritiseerde stukje. Het was niet haar sterkste optreden nee.
Maar ik ben het wel eens met haar standpunt over de opvang van Oekraïners.

En haar tweet over dodenherdenking vind ik niet ophitsend. De uitspraken over 'onvoorwaardelijke steun' van Mark Rutte vind ik problematischer. (Maar misschien ben je net zo kritisch op hem hoor, dat weet ik niet).

Anyway, ik ben erg benieuwd of vanavond de beoogde MP bekend wordt gemaakt!
impala wijzigde dit bericht op 14-05-2024 11:39
14.37% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
14-05-2024 11:34
Ze noemde geen onjuiste cijfers, die waren juist geciteerd, het ging erom welke cijfers je wil gebruiken.
Ik heb niet het hele interview gezien trouwens, alleen dat meest bekritiseerde stukje. Het was niet haar sterkste optreden nee.
Maar ik ben het wel eens met haar standpunt over de opvang van Oekraïners.
Daar ging het niet om. De cijfers die zij noemde waren niet de "huidige instroom", want die lag veel lager. Als ze zich direct gecorrigeerd had was er weinig aan de hand geweest.

Maar wat is haar "standpunt" dan over Oekrainers? Ik kan er niets concreets over vinden, en wat ze er ook van vind, als premier moet ze eensgezind het kabinetsbeleid gaan uitdragen. Hoewel in het verleden gebleken is dat dat ook niet haar sterkste punt is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een premier in dit eventuele kabinet moet vooral een verbinder en goede debater zijn wat mij betreft. Die verbindende rol zie ik niet zo bij Keizer, maar wellicht zit ik er naast. Als minister kan ze prima een post bekleden in dit kabinet.

Sowieso lijkt het mij geen functie om te ambiëren. Het vergt ook veel van je privé, tegenwoordig dient je hele gezin beveiligd te worden. Dat moet je maar willen, zeker als er kinderen in het spel zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
14-05-2024 11:44
Een premier in dit eventuele kabinet moet vooral een verbinder en goede debater zijn wat mij betreft. Die verbindende rol zie ik niet zo bij Keizer, maar wellicht zit ik er naast. Als minister kan ze prima een post bekleden in dit kabinet.

Sowieso lijkt het mij geen functie om te ambiëren. Het vergt ook veel van je privé, tegenwoordig dient je hele gezin beveiligd te worden. Dat moet je maar willen, zeker als er kinderen in het spel zijn.
Verbinden is niet haar allersterkste kant denk ik.
Maar misschien hebben we juist iemand nodig die eens niet om elke hete brij heendraait, alles papt en nathoudt en geen zwerende wonden achterlaat. Die niks verandert terwille van 'de verbinding'.
Ik ben daar wel aan toe, na Rutte.

En haar standpunt over vreemdelingen is een stuk minder extreem dan dat van Wilders, dus wellicht dat dat juist wel een angel eruit kan halen.
impala wijzigde dit bericht op 14-05-2024 11:50
8.25% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
14-05-2024 11:34

En haar tweet over dodenherdenking vind ik niet ophitsend. De uitspraken over 'onvoorwaardelijke steun' van Mark Rutte vind ik problematischer. (Maar misschien ben je net zo kritisch op hem hoor, dat weet ik niet).
Ze laat een filmpje zien waar beelden van de Dodenherdenking worden gemengd met beelden van rellen bij pro-Palestinaprotesten en fragmenten die de indruk wekken dat Groenlinks daar actief bij betrokken is. Dat is wel degelijk liegen en ophitsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
14-05-2024 11:39
Daar ging het niet om. De cijfers die zij noemde waren niet de "huidige instroom", want die lag veel lager. Als ze zich direct gecorrigeerd had was er weinig aan de hand geweest.

Maar wat is haar "standpunt" dan over Oekrainers? Ik kan er niets concreets over vinden, en wat ze er ook van vind, als premier moet ze eensgezind het kabinetsbeleid gaan uitdragen. Hoewel in het verleden gebleken is dat dat ook niet haar sterkste punt is.
https://nos.nl/artikel/2506788-bbb-kunn ... eigen-land
Alle reacties Link kopieren Quote
Champoo schreef:
14-05-2024 11:49
Ze laat een filmpje zien waar beelden van de Dodenherdenking worden gemengd met beelden van rellen bij pro-Palestinaprotesten en fragmenten die de indruk wekken dat Groenlinks daar actief bij betrokken is. Dat is wel degelijk liegen en ophitsen.
GroenLinksers zijn ook actief betrokken bij pro palestinarellen.
En de dodenherdenking moest dit jaar worden afgesloten uit angst voor verstoringen uit die hoek. En wie de beelden van de acties de afgelopen week heeft gezien, weet ook wie er nu precies opgehitst worden.
Dus het heeft wel degelijk alles met elkaar te maken.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
14-05-2024 11:58
GroenLinksers zijn ook actief betrokken bij pro palestinarellen.
En de dodenherdenking moest dit jaar worden afgesloten uit angst voor verstoringen uit die hoek. En wie de beelden van de acties de afgelopen week heeft gezien, weet ook wie er nu precies opgehitst worden.
Dus het heeft wel degelijk alles met elkaar te maken.
Er lopen ook PvdA'ers, VVD'ers, FvD'ers en BBB'ers tussen de pro-Palestinademonstranten hoor.

En dat de Dam moest worden afgesloten wegens dreiging uit de GroenLinks hoek is ook weer een bikkelharde leugen van Keijzer.
Alle reacties Link kopieren Quote
mensen die boterhammen met pindakaas eten plegen ook moorden. Pindakaas verbieden!
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit een storend frame. Er zijn GL-leden die meedoen aan demonstraties, maar de officiële lijn van de partij is absoluut geweldloos. Daarnaast zijn er ook veel demonstranten die stemmen op andere partijen of die helemaal niet stemmen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees dat volgens "bronnen" het toch Ronald Plasterk geworden is. Pieter Omtzigt zou zijn excuses hebben aangeboden voor zijn eerdere gedrag en de relatie zou weer "werkbaar" zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neemt iemand Plasterk dan nog serieus?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
14-05-2024 16:10
Neemt iemand Plasterk dan nog serieus?
Plasterk neemt zichzelf serieus, heeft bestuurlijke ervaring in een kabinet, wat afstand van de politiek en is goed met Geert Wilders. Daarnaast is het geen PVVer waardoor Geert zich niet in de slangenkuil van gepasseerde partijgenoten hoeft te bewegen.

Ik begrijp de keuze wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven