Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
02-04-2021 07:52
Ik mag vanavond en heb er slecht van geslapen. Wel, niet, wel, niet. :-|
Ja snap ik heel goed. Mijn moeder zit ook zo te twijfelen. Vind het ook heel eng voor haar :-(
Alle reacties Link kopieren
Bloedproppen bij 30 Britten na inenting met astra zeneca. Ik vind dit wel verontrustend.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
02-04-2021 11:15
Bloedproppen bij 30 Britten na inenting met astra zeneca. Ik vind dit wel verontrustend.
Op 18.1 miljoen gezette vaccinaties.
flashy wijzigde dit bericht op 02-04-2021 11:21
0.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
02-04-2021 11:15
Bloedproppen bij 30 Britten na inenting met astra zeneca. Ik vind dit wel verontrustend.
er zijn 31 miljoen Britten gevaccineerd met AZ

laat het aantal even op je inwerken, 31 miljoen....
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
02-04-2021 11:21
er zijn 31 miljoen Britten gevaccineerd met AZ

laat het aantal even op je inwerken, 31 miljoen....
Dacht ik ook maar het is 18.1miljoen keer astrazeneca
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
02-04-2021 11:21
Dacht ik ook maar het is 18.1miljoen keer astrazeneca
Bij ouderen komt de complicatie niet voor. Hoeveel mensen onder de 55 of 60 hebben er AZ gekregen? Dat is de groep waar je de 30 tegen af moet zetten.
.
Alle reacties Link kopieren
trouwens, in de UK
150.000 doden door Covid
4,5 miljoen Covid-gevallen

en bekijk de statistieken voor de UK eens, zie hoe het aantal slachtoffers van Covid heel snel minder worden sinds het vaccineren
Alle reacties Link kopieren
Lees nu bij de NOS dat er in Nederland nu 5 meldingen van TTP zijn na AZ. Ook allemaal bij jonge vrouwen. Ben benieuwd of hier nu ook de Berlijnse strategie ingevoerd gaat worden...
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-04-2021 11:38
Bij ouderen komt de complicatie niet voor. Hoeveel mensen onder de 55 of 60 hebben er AZ gekregen? Dat is de groep waar je de 30 tegen af moet zetten.
Het komt vooral bij vrouwen voor in de leeftijdsgroep van 25 t/m 65 jaar.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland is een vrouw overleden na toediening van het AstraZeneca-vaccin. Ze ontwikkelde binnen tien dagen een uitgebreide longembolie in combinatie met een verlaagd aantal bloedplaatjes, meldt Bijwerkingencentrum Lareb.

Het bijwerkingencentrum heeft in totaal vijf meldingen ontvangen van trombose in combinatie met een verlaagd aantal bloedplaatjes na inenting met het AstraZeneca-vaccin. Het gaat om vrouwen tussen de 25 en 65 jaar.

Klein risico

In de periode waarin de klachten optraden, zijn zo'n 400.000 AstraZeneca-prikken gezet. "Het gaat om mogelijke bijwerkingen van het AstraZeneca-vaccin", benadrukt NOS-gezondheidsredacteur Rinke van den Brink. "Als het echt om bijwerkingen gaat, zijn het er dus vijf op 400.000. Dat is een klein risico."

Drie patiënten hadden uitgebreide longembolieën, van wie er dus één is overleden en één ook een hersenbloeding had. Een andere patiënt had uitgebreide trombose van de buikaderen en de vijfde ontwikkelde trombose van de slagaders in de benen.

Eerder drie meldingen

Eerder meldde Lareb dat er drie meldingen waren binnengekomen. "Op dat moment was onvoldoende duidelijk of er sprake was van hetzelfde beeld als in andere landen was gezien", doelt de organisatie op de combinatie van de twee bijwerkingen. "Er zijn nu twee meldingen bij gekomen en er is meer informatie beschikbaar over de eerdere meldingen." De meldingen lijken nu vergelijkbaar met die in andere landen. Ook daar traden de klachten zeven tot tien dagen na vaccinatie op.

De Nederlandse meldingen zijn doorgestuurd naar het Europees Geneesmiddelenbureau EMA voor vervolgonderzoek.

Uit voorzorg gepauzeerd

De combinatie van trombose met een verlaagd aantal bloedplaatjes in andere landen was voor Nederland de reden om uit voorzorg tijdelijk te stoppen met het AstraZeneca-vaccin. Eerder stopten andere landen al omdat er meldingen van trombose na het vaccineren waren.

Zowel AstraZeneca als het EMA zag geen verhoogd risico op bloedproppen. Nederland hervatte daarop het prikken met het vaccin.
Nos.nl

Dit is het volledige artikel.
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
02-04-2021 12:42
Het komt vooral bij vrouwen voor in de leeftijdsgroep van 25 t/m 65 jaar.
Vrijwel alleen maar.
Dus je moet het aantal gevallen niet afzetten tegen alle gevaccineerden, maar tegen de groep gevaccineerde vrouwen onder de 60 ofzo. Dan kom je op een hogere kans.
.
impala schreef:
02-04-2021 13:18
Vrijwel alleen maar.
Dus je moet het aantal gevallen niet afzetten tegen alle gevaccineerden, maar tegen de groep gevaccineerde vrouwen onder de 60 ofzo. Dan kom je op een hogere kans.
Goeie. En daarnaast zal de 'kosten-baten' analyse wellicht ook anders uitvallen. De EMA neemt dit ook mee in het advies (hoeveel doden virus vs ernstige bijwerkingen/doden door vaccin), wat voor de vrouwelijke doelgroep onder de 60 anders zal uitvallen dan de gehele groep/ een groep boven de 60.
De balans voor dit vaccin kan dan de andere kant uit slaan (voor vrouwen onder de 60 is dit middel erger dan de kwaal).
impala schreef:
01-04-2021 16:06
Geen idee waarom. Is de ervaring, dat je meer last hebt als je al corona hebt gehad. Misschien dat omdat immuunsysteem dan al helemaal paraat staat en vol de aanval inzet.
Ik ben benieuwd of dit ook wordt onderzocht (wel dat je maar 1 prik hoeft als je het al hebt gehad afgelopen 6 maanden).
Of, dat de bijwerkingen vooral ernstig zijn bij mensen die op dat moment corona hebben (zonder symptomen, zonder het te weten of in de incubatieperiode). Het advies is niet om je voorafgaand aan de vaccinatie te laten testen, toch?
En krijgt iedereen dezelfde dosis? Of wordt het aangepast aan lichaamsgewicht, en zou dat wat uitmaken?
Noorwegen, Zweden en Denemarken gaan niet af op het oordeel van het EMA. Die landen willen wachten tot hun eigen onafhankelijk onderzoek is uitgevoerd.
Is daar al wat over bekend trouwens ?
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-04-2021 13:18
Vrijwel alleen maar.
Dus je moet het aantal gevallen niet afzetten tegen alle gevaccineerden, maar tegen de groep gevaccineerde vrouwen onder de 60 ofzo. Dan kom je op een hogere kans.
en jullie denken echt, dat de wetenschap dit niet weet en niet onderzoekt?
en dat een huisvrouw op internet dat ontdekt heeft??
Ik ga hem niet nemen, maar goed ik heb sowieso al een verhoogde kans op trombose. Ik mag ook geen hormonale anticonceptie i.v.m. verhoogde kans op trombose. Het zou me niks verbazen als de mensen met nare bijwerkingen van de astra zeneca vergelijkbare afwijkingen hebben als die van mij. En de meeste mensen krijgen zo'n diagnose vaak ook pas op latere leeftijd dus de meeste mensen weten het niet voordat ze die prik krijgen.

Ik zie net dat ongeveer 5-7 vrouwen op de 10000 vrouwen die de pil slikt trombose krijgt. Weet je het blijft medicatie, en als je miljoenen mensen een prik geeft dan zal dat echt niet 100 procent veilig kunnen zijn.
lilalinda schreef:
02-04-2021 13:59
en jullie denken echt, dat de wetenschap dit niet weet en niet onderzoekt?
en dat een huisvrouw op internet dat ontdekt heeft??
Ik ga er vanuit dat dit wordt onderzocht op het moment dat deze bijwerkingen naar voren komen bij een bepaalde groep.
Het nog relatief recent allemaal, voor zover ik weet is er op dit moment nog geen harde conclusie getrokken.

En hoezo de sneer naar/over huisvrouwen?
Liebeskind² schreef:
02-04-2021 07:52
Ik mag vanavond en heb er slecht van geslapen. Wel, niet, wel, niet. :-|
Ik mocht vandaag maar ik heb hem niet gehaald. Over 2 weken mogen we nog eens, dus kan er nog 2 weken goed over nadenken.
xloesje-- schreef:
02-04-2021 14:17
Ik mocht vandaag maar ik heb hem niet gehaald. Over 2 weken mogen we nog eens, dus kan er nog 2 weken goed over nadenken.

Vanochtend met een arts gesproken er over en ze durfde het ook nog niet omdat AZ wel iets in het lichaam luxeerd waardoor je trombose kán krijgen, gaf ze aan. Ze valt ook in de risicogroep 20-45 jaar.
Ik wil er de komende 2 weken goed over na gaan denken. Ik zit ook erg met: wel, niet, wel, niet.
anjer84 schreef:
01-04-2021 07:51
Waar vind ik die cijfers dan? De cijfers van de kans op trombose bij de verschillende vaccins? De cijfers van de kans op de long covid? De kans dat ik in het ziekenhuis kom met covid? Vooralsnog heb ik alleen mn overlijdenskans aan covid kunnen vinden. Voor mij zijn dergelijke cijfers wel bepalend of ik het vaccin, met name AZ, het risico waard vind. Over de andere vaccins heb ik niks gehoord mbt trombose maar daar sta ik ook voor open. Ik vraag me ook af of er een verband is tussen slikken van de pil icm AZ. Dit omdat het met name vrouwen in de vruchtbare leeftijd lijkt te treffen en die dus ook vaak de pil slikken. Als daar info over is, lees ik dat ook graag.
Volgens mij is het argument de EMA en WHO keuren het veilig en dat zijn experts dus het klopt, niet zo relevant. Zijn de organisaties die er in DE en de Scandinavische landen een stop opzetten, geen experts? Het gebrek aan consensus tussen experts helpt niet. Ik blijf dat blinde vertrouwen in de overheid en dergelijke organisaties maar vreemd vinden.
Dit inderdaad, al die experts geven verschillende signalen af. Dan voel ik me min of meer gedwongen om eigen onderzoek te doen. Ik zag op de site van Lareb dat trombose en ook die afwijking in de bloedplaatjes ook als bijwerking bij andere vaccins worden gemeld. Het is dus ook niet helemaal specifiek AZ. Het roept alleen maar meer vragen op.

- Is er een link met hormoongebruik? De pil of andere hormonen?
- Hoe veel AZ is er wereldwijd nu al geprikt en hoe vaak komt deze bijwerking nu voor?
- Wat is nu voor Duitsland/Canada precies de reden om te stoppen met prikken. Is dit echt een medische reden of heeft het met het behoud van vertrouwen te maken?

enzovoort enzovoort. pfffff Ik vind het een lastig verhaal. Iets met gezond verstand en (angst) gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem AZ ook niet.
Teveel gerotzooi en twijfels.
Wie het wil, be my gest.
Simpel as that😊
Overleg over mogelijke prikstop AstraZeneca in Nederland

Het ministerie van Volksgezondheid bespreekt vrijdagmiddag of er mogelijk opnieuw wordt gestopt met het toedienen van het vaccin van AstraZeneca. Aanleiding is de mededeling van bijwerkingencentrum Lareb dat nu ook in Nederland vijf meldingen bekend zijn van de zeldzame, ernstige bijwerking van het vaccin: uitgebreide trombose met een laag aantal bloedplaatjes. Eén persoon is er aan overleden.
Volkskrant 2 april 2021, 15:43
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
02-04-2021 15:40
Ik neem AZ ook niet.
Teveel gerotzooi en twijfels.
Wie het wil, be my gest.
Simpel as that😊
Guest. Simple.

Of schrijf gewoon Nederlands.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
02-04-2021 16:08
Guest. Simple.

Of schrijf gewoon Nederlands.
Waarom? Omdat jij het zegt? Of omdat bericht jou niet aanstaat?
Alle reacties Link kopieren
Dancme schreef:
02-04-2021 16:11
Waarom? Omdat jij het zegt? Of omdat bericht jou niet aanstaat?
Ik schrijf wat ik wil, jij hoeft het niet te lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven