Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ben ik nou de zeikerd?

18-09-2020 10:30 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me dat enkele mensen in mijn omgeving toch gewoon hun verjaardag willen vieren (hoe belangrijk is dat nou?!?) . Persoonlijk wil ik momenteel niet allemaal verschillende mensen in mijn huis. Maar goed, onlangs had ik dus weer een verjaardag. Het was mooi weer dus konden we in de tuin zitten dus ik ging. Ik feliciteerde de jarige met een elleboogje (wat me al niet echt in dank werd afgenomen) en zocht een plekje op het terras. Omdat iedereen in de schaduw wilde zitten ging al snel de 1,5 meter overboord. Enkele personen schoven pal naast mij waarop ik beleefd vroeg of ze 1,5 meter afstand wilde houden. Er volgde een discussie, dat die 1,5 meter regel toch niet te handhaven is, dat men op het werk zich ook niet aan die 1,5 meter kan houden enz. enz. en dat men dus heeft besloten zich helemaal niet meer aan die regel te houden. Mijn verweer dat ik netjes probeer te doen wat Rutte vraagt, dat dat echt niet zo'n groot offer is, dat ik wel begrijp dat er situaties zijn dat dat niet lukt maar heel vaak ook gewoon wel werd door meerdere personen van tafel geveegd. Eenmaal thuis heb ik me werkelijk afgevraagd: ben ik nu de zeikerd?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
18-09-2020 10:51
Dat heb ik natuurlijk niet hardop gezegd maar dat is eerlijk gezegd wel wat ik denk.
Maar waarom ga je dan??

je laat eerst hard over je grenzen heenlopen, door ergens heen te gaan, waar je niet heen wil
Dan laat je hard over je grenzen heenlopen, omdat niemand zich aan de richtlijnen houdt

Waarom houd je niet beter voor jezelf bij, wat jij belangrijk vindt??
Ja je bent een zeikerd. Prima dat jij je aan die 1.5 meter wilt houden maar je gaat zelf bewust naar een verjaardag toe met daarbij een groep mensen. Dan had je thuis moeten blijven, dan had je zekerheid gehad.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
18-09-2020 10:51
Heel vreemd gedrag van degene die zo dichtbij ging zitten. Volgende keer gewoon hard over ze heen niezen.

De mensen die denken dat covid19 niet meer is dan een verkoudheid vinden dat denk ik geen probleem
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-09-2020 10:39
nee, je bent geen zeikerd. Maar ik begrijp niet, waarom je gegaan bent.
Ga gewoon niet. Of ga naar huis. je hebt je eigen verantwoordelijkheid
Ik ben gegaan omdat ik de illusie had dat ik de 1,5 meter afstand kon bewaren, dan vind ik het geen probleem. Toen dat niet meer bleek te kunnen ben ik dan ook gegaan, ik was toen ook al een kleine 2 uur op het feestje dus vond het sowieso wel mooi geweest.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
18-09-2020 10:55
Ja je bent een zeikerd. Prima dat jij je aan die 1.5 meter wilt houden maar je gaat zelf bewust naar een verjaardag toe met daarbij een groep mensen. Dan had je thuis moeten blijven, dan had je zekerheid gehad.
Ik denk omdat verjaardagen vieren wel mag, mits je je aan de regels houdt, en zij van tevoren thuis natuurlijk niet kan weten dat men zich niet aan de regels zou houden.

Het is ook onzin dat je constant maar er vanuit moet gaan dat anderen zich er niet aan gaan houden en dat je anders de zeikerd bent die maar thuis had moeten blijven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rooss4.0 schreef:
18-09-2020 10:46
Ik vraag me dan af wat het doel is van dit soort topics. Kan toch weinig anders zijn dan "je gelijk halen".

En dan, ga je dan op de volgende verjaardag lopen te tutfiepen dat die afstand écht in acht genomen moet worden want het viva forum.... bla?

Of moet je gewoon even stoom afblazen?
Ja dat kan van alles zijn. Stoom afblazen inderdaad. Of misschien wel tot nieuwe inzichten komen, anderen kunnen vertellen je dingen waar je zelf misschien niet aan hebt gedacht. Dat vind ik het fijne aan een forum. Anderen zeggen nu tegen haar 'je had ook in de zon kunnen zitten of níet naar de verjaardag kunnen gaan.'
En misschien denkt zij wel 'He, ja inderdaad.. daar had ik nog niet over nagedacht.'

Niks mis mee toch?
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 10:57
5.37% gewijzigd
Ja, je bent de zeikerd. Maar maakt dat uit?
Alle reacties Link kopieren
Een zeikerd vind ik niet. Al geloof ik niet in de huidige maatregelen en houd ik bij een aantal mensen ook geen afstand. De wens van mensen die de afstand wel willen, die respecteer ik. Maar er zijn er genoeg in mijn omgeving die de afstand niet willen houden en daar doen wij het dus ook niet bij.

En hoe belangrijk is een verjaardag? Nou...mijn vader is 2 maanden geleden 80 jaar geworden. Hij kwakkelt met zijn gezondheid en gelukkig vond hij het wel belangrijk om zijn verjaardag te vieren. Omdat mijn tante 3 weken ervoor jarig is, hebben wij het in 1 keer gevierd.

Bij ons in de grote tuin met zoveel mogelijk afstand als mensen willen. Mensen zo neergezet dat de stelletjes naast elkaar zaten en de mensen alleen op afstand van elkaar. En niet zoenen e.d.

Maar deze maand was de kleinzoon van mijn vriend jarig en toen heb ik zijn dochter wel gezoend. En ook het jochie. In februari hebben we een lang weekend met z'n allen bij elkaar gezeten. Toen was het virus al in Nederland. Dus waarom zouden we daar opeens mee stoppen?

Nogmaals: ik houd afstand als mensen dat willen, maar ik doe het niet als mensen het niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij vaak opvalt, is dat mensen de ''afspraken'' min of meer gebruiken/misbruiken naargelang het hen goed uitkomt.

Mensen die altijd al wat introvert waren, die niet van een feestje hielden en altijd al een huismus waren die niet zoveel behoefte hadden aan sociaal contact. Van die mensen valt me op dat ze nu ook vaak de mond vol hebben van mensen die wél door willen gaan met hun leven, en die nog wel een beetje sociale contacten opzoeken, naar een cafétje gaan, hun verjaardag willen vieren.

Het enige wat ik zou willen zeggen : heb respect voor elkaar. Als jij een introvert bent met weinig behoefte aan sociaal contact, snap ik dat het vanuit jouw perspectief makkelijk is om je aan alle afspraken te houden. Maar als je een mens bent die dood ongelukkig wordt van een leven achter de geraniums, snap ik ook dat je toch hier en daar wat creatief omgaat met de regels.

Met beide houdingen is niks mis, maar ik vind dat er van beide kanten wel wat meer begrip mag zijn.
anoniem_390278 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 10:59
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
18-09-2020 10:46
Ik vind het ook een enorm offer, ik heb mijn zieke moeder al 7 maanden niet geknuffeld. Maar inderdaad, behalve mijn thuiswonende kinderen en mijn inwonende man ;-) heb ik niemand meer aangeraakt en houd ik de 1,5 meter in acht.
Ik zeg nergens dat die 1,5 meter geen offer kan zijn. In het geval van een zieke moeder die je niet kunt knuffelen kan ik me dat zeker voorstellen. Maar een verjaardag van een volwassenen vieren? Mwah, persoonlijk vind ik dat geen offer maar ik begrijp dat dat voor anderen wel heel belangrijk is.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
18-09-2020 10:58

Maar deze maand was de kleinzoon van mijn vriend jarig en toen heb ik zijn dochter wel gezoend. En ook het jochie. In februari hebben we een lang weekend met z'n allen bij elkaar gezeten. Toen was het virus al in Nederland. Dus waarom zouden we daar opeens mee stoppen?
Dit vind ik wel een beetje een gekke logica, omdat je haar in februari toch al gezoend hebt, kan je het nu net zo goed ook doen. Als je haar nu zoent dan loop je toch gewoon allebei opnieuw risico, en waarschijnlijk veel groter dan in februari, want toen was het er net?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik behoor tot de risicogroep en wil me wel aan de maatregels houden. Ik merk in mijn omgeving dat veel mensen het onzin vinden en de mensen die zich wel houden aan de maatregels een beetje voor paal zetten.

Ik respecteer ieders mening. En dat uit ik ook. Enige dat ik verlang is hetzelfde terug.

Ik denk dat ik in jouw plaats de stoel haf verplaatst maar niet de persoon had aangesproken omdat het nu toch een beetje een stempel op de verjaardag drukte.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
@ YGBT : klopt haha. De mensen in mijn sociale omgeving die ik ken die zich nog steeds aan alle maatregelen houden, zijn vaak van die types : mannetje/vrouwtje, kindjes en dirk de poes, en daarbuiten houdt het leven op. Dat was voor corona al zo, en corona komt die types min of meer wel goed uit, omdat ze hun leven achter de geraniums ook nog beter kunnen verdedigen. En vanuit dat perspectief is iedereen die nog met anderen naar een feestje gaat, of het strand, of een winkelstraat (kortom : mensen die gewoon leven) meteen ''extreem onverantwoord'' bezig.

Mijn pa is ook zo iemand. Na zijn pensionering komt ie zelden het huis meer uit. Maar nu gebruikt hij corona om dat gedrag ook nog eens te verdedigen. Komt allemaal wel erg handig uit, zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
18-09-2020 10:57
Ja dat kan van alles zijn. Stoom afblazen inderdaad. Of misschien wel tot nieuwe inzichten komen, anderen kunnen vertellen je dingen waar je zelf misschien niet aan hebt gedacht. Dat vind ik het fijne aan een forum. Anderen zeggen nu tegen haar 'je had ook in de zon kunnen zitten of níet naar de verjaardag kunnen gaan.'
En misschien denkt zij wel 'He, ja inderdaad.. daar had ik nog niet over nagedacht.'

Niks mis mee toch?
Dat ook inderdaad. Voortschrijdend inzicht. Om de volgende keer in een gelijksoortige situatie met betere argumenten te komen die ik hier op het forum heb geleerd.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Het is een illusie om te denken dat iemand zijn verjaardag houdt en dan de 1,5 meter handhaaft. Dus als jij je graag aan die 1,5 meter houdt, dan zou ik niet naar een verjaardag gaan maar vragen of je een andere keer op de koffie kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
18-09-2020 10:33
Maar je bent dus niet pal in de zon gaan zitten ?
Nee, waarom zou ik in de zon moeten gaan zitten omdat anderen die later komen zich niet aan de regels willen houden. Als je graag een goed plekje wilt kom je maar op tijd.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
18-09-2020 11:03
Dat ook inderdaad. Voortschrijdend inzicht. Om de volgende keer in een gelijksoortige situatie met betere argumenten te komen die ik hier op het forum heb geleerd.
je hebt geen argumenten nodig hoor.
Als iemand je vraagt, zeg je: In Corona-tijden sla ik dit soort dingen even over. Maar zullen we volgende week even samen koffie drinken? Breng ik wat lekkers mee
Alle reacties Link kopieren
Doctorguilty schreef:
18-09-2020 11:03
@ YGBT : klopt haha. De mensen in mijn sociale omgeving die ik ken die zich nog steeds aan alle maatregelen houden, zijn vaak van die types : mannetje/vrouwtje, kindjes en dirk de poes, en daarbuiten houdt het leven op. Dat was voor corona al zo, en corona komt die types min of meer wel goed uit, omdat ze hun leven achter de geraniums ook nog beter kunnen verdedigen. En vanuit dat perspectief is iedereen die nog met anderen naar een feestje gaat, of het strand, of een winkelstraat (kortom : mensen die gewoon leven) meteen ''extreem onverantwoord'' bezig.

Mijn pa is ook zo iemand. Na zijn pensionering komt ie zelden het huis meer uit. Maar nu gebruikt hij corona om dat gedrag ook nog eens te verdedigen. Komt allemaal wel erg handig uit, zeg maar.
Ik ken eigenlijk niemand die anderen extreem onverantwoord vinden en 1 iemand die het allemaal maar onzin vindt.

Verder doet iedereen wel een beetje aan afstand houden en maximum aantal bezoekers. Ook de (heftige) risicogevallen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen vinden altijd van zichzelf dat ze zich enorm goed aan de maatregelen houden. En dat het altijd aan een ander ligt. Hier op het forum zit het er vol mee, maar in het dagelijks leven maak ik het mee. Een vent die bij de AH voor de koeling voor me langs kruipt op 10 centimeter afstand omdat hij niet even kan wachten om voorgekookte krieltjes te pakken, en diezelfde man die 10 minuten later bij de kassa uit zijn slof schiet omdat de persoon in de rij achter hem op 1 meter afstand staat i.p.v. 1,5 meter. Of de persoon in mijn appartementencomplex die zich ergert aan het feit dat ik net omhoog loop op de trap van 2 meter breed als hij omlaag loopt, en we dus geen 1,5 meter afstand kunnen houden, maar zich niet lijkt te beseffen dat het net zo goed aan hem ligt als aan mij dat we elkaar binnen 1,5 meter passeren.

Als ik iets door corona leer, is het wel hoe weinig zelfkritisch mensen zijn. Daarom hou ik ook nooit zo van die zeurpieten zoals in de OP. Want als je zo'n persoon eens een dag zou volgen met een camera, zou je in 99% van de gevallen constateren dat ook zij keuzes maken waardoor ze te dicht bij anderen komen.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
18-09-2020 11:08
Nee, waarom zou ik in de zon moeten gaan zitten omdat anderen die later komen zich niet aan de regels willen houden. Als je graag een goed plekje wilt kom je maar op tijd.
Ik zou er niks van zeggen, maar op zo’n manier je wel een zeikerd vinden.
mevrouwiglesias schreef:
18-09-2020 11:08
Nee, waarom zou ik in de zon moeten gaan zitten omdat anderen die later komen zich niet aan de regels willen houden. Als je graag een goed plekje wilt kom je maar op tijd.
Dus flikker je je 1.5 meter Corona principes zo overboord? Een zonnestraal in je oog lijkt me wat minder erg dan het risico op Corona (vooral aangezien jij blijkbaar nogal bang bent om het op te lopen).
Rooosjee schreef:
18-09-2020 10:36
Er is een tweedeling momenteel van mensen die zich eraan willen houden en anderen die er geen heil meer in zien om de regels te volgen

Ik zeg; heb gewoon respect voor de mening van een ander.

Ik geloof ook niet 1,5 meter regel, sterker nog; ik heb geen angst voor corona
MAAR ik vraag altijd aan mensen hoe ze de begroeting doen en als ze 1,5 meter afstand willen, zal ik dat ook respecteren

Ik vind je dus geen zeikerd ondanks dat ik er anders in sta.
Het gaat er niet om of jij geen angst hebt. Het gaat er om dat JIJ het verpreidt als je je niet aan de richtlijnen houdt.
Die domme redeneringen daar ben ik nou klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Doctorguilty schreef:
18-09-2020 11:03
@ YGBT : klopt haha. De mensen in mijn sociale omgeving die ik ken die zich nog steeds aan alle maatregelen houden, zijn vaak van die types : mannetje/vrouwtje, kindjes en dirk de poes, en daarbuiten houdt het leven op. Dat was voor corona al zo, en corona komt die types min of meer wel goed uit, omdat ze hun leven achter de geraniums ook nog beter kunnen verdedigen. En vanuit dat perspectief is iedereen die nog met anderen naar een feestje gaat, of het strand, of een winkelstraat (kortom : mensen die gewoon leven) meteen ''extreem onverantwoord'' bezig.

Mijn pa is ook zo iemand. Na zijn pensionering komt ie zelden het huis meer uit. Maar nu gebruikt hij corona om dat gedrag ook nog eens te verdedigen. Komt allemaal wel erg handig uit, zeg maar.
Wat denigrerend. Zeg je ook tegen je vader eerlijk wat je van hem vind?
Alle reacties Link kopieren
Doctorguilty schreef:
18-09-2020 11:03
@ YGBT : klopt haha. De mensen in mijn sociale omgeving die ik ken die zich nog steeds aan alle maatregelen houden, zijn vaak van die types : mannetje/vrouwtje, kindjes en dirk de poes, en daarbuiten houdt het leven op. Dat was voor corona al zo, en corona komt die types min of meer wel goed uit, omdat ze hun leven achter de geraniums ook nog beter kunnen verdedigen. En vanuit dat perspectief is iedereen die nog met anderen naar een feestje gaat, of het strand, of een winkelstraat (kortom : mensen die gewoon leven) meteen ''extreem onverantwoord'' bezig.

Mijn pa is ook zo iemand. Na zijn pensionering komt ie zelden het huis meer uit. Maar nu gebruikt hij corona om dat gedrag ook nog eens te verdedigen. Komt allemaal wel erg handig uit, zeg maar.
Ik weet niet maar dit klinkt een beetje alsof jij vindt dat zij een bijna uitgestorven soort zijn...

En ook nog; is er wat mis met mensen die ervoor kiezen om hun leven 'achter de geraniums' door te brengen. Misschien bedoel je het niet zo maar het klinkt in mijn oren nogal denigrerend.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
18-09-2020 11:10
Het gaat er niet om of jij geen angst hebt. Het gaat er om dat JIJ het verpreidt als je je niet aan de richtlijnen houdt.
Die domme redeneringen daar ben ik nou klaar mee.
Ze houdt er toch rekening mee? Niet zo piepen hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven