Coronavirus COVID-19 alle pijlers

coronamaatregelen, af en toe snap ik het niet meer!

14-09-2020 14:25 89 berichten
Mijn zoontje van 6 zit in groep 3. Hij is verkouden, snotterig en af en toe wat hoesten en niezen. Hij mag dus niet naar school. Gelijk gebeld voor een test. Reguliere coronalijn (lange wachttijd van 30 min, maar uiterst vriendelijke dame) gaf mij het nummer van de GGD. Blijkbaar worden kinderen van 6 niet getest in de teststraat.

Dus gebeld met de GGD (wachttijd 50 min). Zij zeggen, nee we raden een test echt niet aan. Betreft dezelfde test als volwassenen. Voor een volwassenen niet prettig, maar voor een kind kan het pijnlijk zijn. En een persoon in zo'n wit pak kan als traumatisch ervaren worden. Daarnaast schatten ze de kans zeer klein dat het corona is. Tja, maar mijn kind mag niet naar school als we niet zeker weten. En aangezien hij zo ongeveer de hele winter verkouden is, gaat hij wel erg veel van school missen.

Nou zegt mevrouw. Al wil u testen, er is voorlopig geen plek beschikbaar. Dus zal waarschijnlijk pas volgende week worden...

En stel mijn zoon is getest en het blijkt geen corona. Dan mag hij naar school. Daar verbaas ik me nog het meeste over. Geen 1,5 meter afstand voor kinderen, maar met een neusverkoudheid en niet getest moeten ze thuis blijven. Zo krijgt de hele klas toch een snotneus en heeft iedereen hetzelfde probleem?

Dus ik snap het af en toe niet meer....
Hetismogelijk schreef:
14-09-2020 14:49
Zoon van 13 had donderdagochtend een snotneus. School gebeld en hij moest thuiswerken tot het over was. Er werd niks gezegd over een test. Zaterdagavond was het over. Dus hij heeft donderdag en vrijdag thuis gewerkt en is nu weer naar school.

Heeft jullie school gezegd dat een test verplicht is?
Hier een dochter van 14, sinds vrijdagavond verkouden en knapt sinds gisteren al weer op.

Vanmorgen 'ziek' gemeld(puber baalt, want zit in een leuke klas). Geen verzoek tot testen gekregen.

Gezien ze al snel weer opknapt en er meerdere verkouden kinderen waren, waarvan enkele negatief getest, heb ik testen niet eens overwogen overigens.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
14-09-2020 14:49
Zoon van 13 had donderdagochtend een snotneus. School gebeld en hij moest thuiswerken tot het over was. Er werd niks gezegd over een test. Zaterdagavond was het over. Dus hij heeft donderdag en vrijdag thuis gewerkt en is nu weer naar school.

Heeft jullie school gezegd dat een test verplicht is?
Lijkt me niet verplicht. Bij ons op school mogen ze met een negatieve uitslag weer naar school of wanneer ze 24 uur klachtenvrij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zelf ook verkouden en heb niet getest. 1 dag afgewacht, klachten werden al minder. Had niks te doen in het weekend dus gewoon thuis uitgeziekt en zodra ik 24 uur klachtenvrij was ben ik weer gaan werken. Ik zou met negatieve test en nog steeds snotverkouden sowieso niet gaan werken. Lijkt me niet fijn naar collega's toe. Ik zou dan thuis werken. Dus wat voegt zo'n test dan nog toe.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
14-09-2020 19:24
Lijkt me niet verplicht. Bij ons op school mogen ze met een negatieve uitslag weer naar school of wanneer ze 24 uur klachtenvrij zijn.
Zo zie je maar dat iedere school zijn eigen regels verzint en er steeds meer onduidelijkheid ontstaat
Het is inderdaad erg lastig. Dan zeggen ze weer dit en dan weer dat of iedere school of land heeft zijn eigen maatregelen. Ik snap het soms ook niet meer.
granny71 schreef:
14-09-2020 19:50
Zo zie je maar dat iedere school zijn eigen regels verzint en er steeds meer onduidelijkheid ontstaat
Je mag ook die beslisboom even onder de neus van school schuiven natuurlijk. Daar staat het best duidelijk in. Inclusief uitzonderingen zoals hooikoorts en astma.
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
14-09-2020 15:54
Moet je nog maar even goed kijken. In het tabel, staat:

Bij een negatieve testuitslag (geen corona) mag het kind weer naar de kinderopvang/school, ook als nog niet alle klachten zijn verdwenen.
Oh ja, had ik niet gezien.
Maar ik wil m'n kind niet voor iedere verkoudheid een test laten ondergaan. Nou ja, we gaan zien hoe het loopt.
Eze schreef:
14-09-2020 14:52
Kort door de bocht: de keuze is nu tussen ‘pech voor de snotteraars’ dit jaar, of met z’n allen de hele winter thuis vast zitten.
Nee hoor. Er is een andere keuze: gezond verstand gebruiken en alleen bij 38 gr of meer thuisblijven.

De kans dat je door kinderen besmet wordt is immers erg klein.

Bedenk wel dat een snotterend kind zo even een leerjaar mist.

Prima om even te testen, maar thuisblijven? Absoluut niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga echt geen 7-jarige nu door een teststraat duwen omdat ze een snotneus heeft. Ik heb ze volgens de beslisboom thuisgehouden en zelf binnen gebleven. Snotneus is nu zo goed als over, dus morgen weer naar school (24 uur klachtenvrij). Als het nou aan zou houden en ze zou koortsig worden of smaak verliezen, dan hadden we misschien laten testen.
nessemeisje schreef:
15-09-2020 09:37
Ik ga echt geen 7-jarige nu door een teststraat duwen omdat ze een snotneus heeft. Ik heb ze volgens de beslisboom thuisgehouden en zelf binnen gebleven. Snotneus is nu zo goed als over, dus morgen weer naar school (24 uur klachtenvrij). Als het nou aan zou houden en ze zou koortsig worden of smaak verliezen, dan hadden we misschien laten testen.
De test stelt niets voor. Die van mij wil nog een keer (omdat ze de vorige keer een ijsje kreeg na afloop, maar ook omdat het echt niets voorstelt).
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 09:42
De test stelt niets voor. Die van mij wil nog een keer (omdat ze de vorige keer een ijsje kreeg na afloop, maar ook omdat het echt niets voorstelt).
Dat vind ik niet. Ik heb hem zelf gehad en vond dat schrapen in mijn neusholte ronduit naar! En ik durf van mezelf te zeggen dat ik geen mietje ben, maar met deze ervaring ga ik mijn jonge kinderen echt niet testen met een simpel verkoudheidje. Dan kunnen ze komende maanden elke 2 weken naar de teststraat.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-09-2020 19:50
Zo zie je maar dat iedere school zijn eigen regels verzint en er steeds meer onduidelijkheid ontstaat
Dit is eigenlijk gewoon wat het RIVM zegt. Zodra je een negatieve test hebt mag je weer naar buiten, naar school etc. Onze school doet niets anders dan de regels van het RIVM opvolgen.
Alle reacties Link kopieren
tulpje21 schreef:
15-09-2020 15:02
Dit is eigenlijk gewoon wat het RIVM zegt. Zodra je een negatieve test hebt mag je weer naar buiten, naar school etc. Onze school doet niets anders dan de regels van het RIVM opvolgen.
En van de school van vriendin (van dochter) mag ze NIET naar school met een negatieve test zolang ze nog verkouden is.
Dat bedoel ik met "Ze verzinnen hun eigen regels"
granny71 schreef:
15-09-2020 16:10
En van de school van vriendin (van dochter) mag ze NIET naar school met een negatieve test zolang ze nog verkouden is.
Dat bedoel ik met "Ze verzinnen hun eigen regels"
Dat mag hier inderdaad ook niet.

Negatieve corona test betekent niet dat ze weer naar school mogen (VO).

Vandaag opnieuw een expliciete mail over gehad. Je blijft thuis tot je 24 uur klachten vrij bent.
newspaper schreef:
15-09-2020 10:05
Dat vind ik niet. Ik heb hem zelf gehad en vond dat schrapen in mijn neusholte ronduit naar! En ik durf van mezelf te zeggen dat ik geen mietje ben, maar met deze ervaring ga ik mijn jonge kinderen echt niet testen met een simpel verkoudheidje. Dan kunnen ze komende maanden elke 2 weken naar de teststraat.
Bij jonge kinderen doen ze de neusholte niet, zo werd mij verteld. Het was alleen even in de keel en het was supersnel voorbij.
granny71 schreef:
15-09-2020 16:10
En van de school van vriendin (van dochter) mag ze NIET naar school met een negatieve test zolang ze nog verkouden is.
Dat bedoel ik met "Ze verzinnen hun eigen regels"
Dan zou ik even hen wijzen op de leerplicht. Het is toch godgeklaagd dat als je een dagje eerder naar de wintersport wil en ze daardoor een ochtend op school carnaval vieren missen je een boete krijgt en vervolgens de school zich niet wenst te houden aan de richtlijnen van het RIVM waardoor ze school missen.
lisbeth schreef:
14-09-2020 15:59
Hier had dochter 16 jaar sinds zaterdag een verstopte neus maar verder niks. Vanochtend niezen en verhoging erbij. Bijna 38.
Coronatest kon voor woensdag ingepland worden wat ik best snel vond.
Jongste was al op school maar die moest naar huis komen. School gebeld en uitgelegd en die zeiden laat hem maar naar huis gaan.

Volgens ggd moeten we nu allemaal in quarantaine en mogen we uit de quarantaine als dochter 24 uur geen verhoging/ koorts meer heeft. Dochter moet uiteraard tot testuitslag thuisblijven
Alleen als degene ernstige klachten heeft, zoals hoesten e/o koorts e/o benauwdheid moet iedereen thuis blijven. Ook als zij geen klachten hebben.

Letterlijk uit de brief van de GGD die ik vrijdag bij mijn test mee kreeg.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 16:35
Dan zou ik even hen wijzen op de leerplicht. Het is toch godgeklaagd dat als je een dagje eerder naar de wintersport wil en ze daardoor een ochtend op school carnaval vieren missen je een boete krijgt en vervolgens de school zich niet wenst te houden aan de richtlijnen van het RIVM waardoor ze school missen.
Ze kunnen doen wat ze willen want het zijn richtlijnen en adviezen.
Geen wettelijke verplichtingen.
granny71 schreef:
15-09-2020 16:50
Ze kunnen doen wat ze willen want het zijn richtlijnen en adviezen.
Geen wettelijke verplichtingen.
De leerplicht is geen advies hoor.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 16:54
De leerplicht is geen advies hoor.
Nee die niet nee maar de "regels" rond corona wel en die schijnen leidend te zijn tegenwoordig.
Niet alleen binnen de scholen maar ook binnen bedrijven en ziekenhuizen/huisartspraktijken
granny71 schreef:
15-09-2020 16:59
Nee die niet nee maar de "regels" rond corona wel en die schijnen leidend te zijn tegenwoordig.
Niet alleen binnen de scholen maar ook binnen bedrijven en ziekenhuizen/huisartspraktijken
Die zijn uiteraard alleen leidend als ze conflicterend zijn.

Het lijkt mij logisch dat een kind die het hele najaar een loopneus heeft niet maandenlang door school geweigerd kan worden. Dat staat toch in geen enkele verhouding!
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 17:07
Die zijn uiteraard alleen leidend als ze conflicterend zijn.

Het lijkt mij logisch dat een kind die het hele najaar een loopneus heeft niet maandenlang door school geweigerd kan worden. Dat staat toch in geen enkele verhouding!
En toch is haar (en anderen zoals hier te lezen is) verteld dat ze pas weer naar school mag komen als ze niet meer verkouden is.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
15-09-2020 16:33
Bij jonge kinderen doen ze de neusholte niet, zo werd mij verteld. Het was alleen even in de keel en het was supersnel voorbij.
Als dat zo is dan valt het inderdaad mee
granny71 schreef:
15-09-2020 17:36
En toch is haar (en anderen zoals hier te lezen is) verteld dat ze pas weer naar school mag komen als ze niet meer verkouden is.
Het vervelende is dat zodra een leerkracht verkouden wordt de hele klas thuis zit.
granny71 schreef:
15-09-2020 17:36
En toch is haar (en anderen zoals hier te lezen is) verteld dat ze pas weer naar school mag komen als ze niet meer verkouden is.
En daarom raad ik aan om de school te wijzen op de leerplicht.

Ik snap dat veel scholen liever hebben dat alle leerlingen zoveel mogelijk thuisblijven, maar ze hebben gewoon een taak die ze te vervullen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven