Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 10)

20-03-2020 00:39 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 2460 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9
https://www.gelderlander.nl/dossier-cor ... ~a718aeb4/

Ook op zich redelijk positief dat er geen harde stijgers in Gelderland zijn,in ieder geval goed voor de ic's
juliet64 schreef:
22-03-2020 17:45
Wat mij verbaasde gisteren trouwens: dat kappers nog gewoon open waren. Hoe kan dat? Massagesalons etc. moesten wél allemaal sluiten. Ik zag overigens geen kip binnen, bij de 2 kappers waar ik langs kwam - ik zou nu zelf ook echt niet naar de kapper gaan. Als ik nu kapper was zou ik de tent lekker sluiten.
Ik moet eigenlijk naar de kapper maar dat stel ik uit maar ik heb wel verf gehaald zodat ik niet maanden met een grote landingsbaan hoef rond te lopen.
Astromeria schreef:
22-03-2020 16:12
Ik kan alleen maar hopen dat er meer bedrijven open mogen blijven, anders zullen heel veel bedrijven en mensen in grote problemen komen, ondanks de overheidssteun.

Yup. Dat red je niet hoor, met 90 miljard in een potje.
Alle reacties Link kopieren
noekske74 schreef:
22-03-2020 15:43
Hier zakt toch wel mijn broek van af hoor.

https://www.nu.nl/279765/video/drukte-o ... gelen.html
Serieus , ik schoot wel in de lach toen ik het boksen zag. Die 1.5 meter afstand begrijpen echt veel mensen niet. Het is gewoon triest eigenlijk.
Blijf in jezelf geloven !
GinnyJones schreef:
22-03-2020 17:25
Ik irriteer me kapot aan alle niet luisterende mensen. Waarom is luisteren zo moeilijk? Hier in Nederland is de jongst overledene 57, veel te jong maar in de ogen van sommigen (jeugd) misschien wel oud. In Belgie een 39 jarige man, zo erg! En kennelijk ook zo vanuit het niets boem, klaar. Doodeng vind ik het. Hoe lang gaan mensen nog door voordat ze de ernst inzien?

Los van bovenstaande, weet je wat ik grof vind? Op facebook past iedereen massaal zijn profielfoto aan. teksten als ik werk door; #dezorggaatdoor. Zie ik net iemand die serieus op zijn profielfoto heeft staan Ik werk door #uitvaartverzorgersgaandoor. Uiteraard gaan zij door, maar om het nu zo te benoemen? Misschien ben ik overgevoelig hoor maar ik vind het best een beetje ongepast.

Ik moet daar best hard om lachen, maar ik heb dan ook een zwart gevoel voor humor :P
GinnyJones schreef:
22-03-2020 17:25

Los van bovenstaande, weet je wat ik grof vind? Op facebook past iedereen massaal zijn profielfoto aan. teksten als ik werk door; #dezorggaatdoor. Zie ik net iemand die serieus op zijn profielfoto heeft staan Ik werk door #uitvaartverzorgersgaandoor. Uiteraard gaan zij door, maar om het nu zo te benoemen? Misschien ben ik overgevoelig hoor maar ik vind het best een beetje ongepast.

(weet je hoeveel jonge menen er per dag dood gaan aan kanker? En, rook je nog, eet je nog rood en geproduceerd vlees, zit je nog in de zon, drink je nog een wijntje? en hoeveel jonge mensen er per dag in het verkeer sterven? En, rijd je nog auto, fiets je nog door de stad?)

En wat die uitvaartverzorger betreft: een van mijn vrienden is dat en als ik zijn verhalen hoor hebben die het ook knap zwaar met alle maatregelen waar zij rekening mee moeten houden. En wat dacht je van een uitvaart waar heel veel mensen niet naar toe mogen? Die hebben ook best een hart onder hun riem veriend hoor, doe niet zo raar.
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds veel doden in Italië. Maar toch minder dan gister en ook minder besmettingen
.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
22-03-2020 18:08
(weet je hoeveel jonge menen er per dag dood gaan aan kanker? En, rook je nog, eet je nog rood en geproduceerd vlees, zit je nog in de zon, drink je nog een wijntje? en hoeveel jonge mensen er per dag in het verkeer sterven? En, rijd je nog auto, fiets je nog door de stad?)

En wat die uitvaartverzorger betreft: een van mijn vrienden is dat en als ik zijn verhalen hoor hebben die het ook knap zwaar met alle maatregelen waar zij rekening mee moeten houden. En wat dacht je van een uitvaart waar heel veel mensen niet naar toe mogen? Die hebben ook best een hart onder hun riem veriend hoor, doe niet zo raar.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Even van me af schrijven. Ik vind het zo naar en eng allemaal. Enerzijds ben ik heel blij dat ik nog gewoon naar buiten mag om een boodschap te doen, mijn benen te strekken en even de zon op mijn gezicht te voelen, maar als ik dan hoor dat er vandaag weer ruim 40 mensen zijn overleden, voel ik de paniek alweer omhoog borrelen. Ik hoop zo dat de besmettingsgolf snel een beetje afvlakt en dat iedereen de maatregelen die nu zijn ingesteld serieus gaat nemen. Het gaat namelijk een stuk verder dan alleen Corona slachtoffers. Als alle bedden op de IC bezet zijn door Corona patienten, dan zijn er straks ook geen bedden beschikbaar voor mensen met andere kritieke gezondheidsproblemen. Ik vraag me af of mensen zich daar wel bewust van zijn. Tot zover mijn geneuzel en paniek, ik denk dat ik vanavond maar beter niet naar het journaal kan kijken, anders ga ik nog huilen.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
22-03-2020 17:53
Wat een idioten. Maar ik snap het serieus niet. Hoe zit het dan met die 1,5 meter? Of knipt-ie dan met zo'n telescoop heggenschaar?
Volgens mij had het iets te maken met dat er voor kappers (nog) niet duidelijk was of ze op steun konden rekenen als ze dicht gingen, omdat dat dus niet verplicht is.

Horeca móét dicht, dus krijgen steun.

Zoiets.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
AccioAvocado schreef:
22-03-2020 18:16
Even van me af schrijven. Ik vind het zo naar en eng allemaal. Enerzijds ben ik heel blij dat ik nog gewoon naar buiten mag om een boodschap te doen, mijn benen te strekken en even de zon op mijn gezicht te voelen, maar als ik dan hoor dat er vandaag weer ruim 40 mensen zijn overleden, voel ik de paniek alweer omhoog borrelen. Ik hoop zo dat de besmettingsgolf snel een beetje afvlakt en dat iedereen de maatregelen die nu zijn ingesteld serieus gaat nemen. Het gaat namelijk een stuk verder dan alleen Corona slachtoffers. Als alle bedden op de IC bezet zijn door Corona patienten, dan zijn er straks ook geen bedden beschikbaar voor mensen met andere kritieke gezondheidsproblemen. Ik vraag me af of mensen zich daar wel bewust van zijn. Tot zover mijn geneuzel en paniek, ik denk dat ik vanavond maar beter niet naar het journaal kan kijken, anders ga ik nog huilen.
Ik denk toch dat het van belang is dat mensen zich gaan realiseren dat er in NL dagelijks meer dan 400 mensen doodgaan.
Niet om Corona te bagatelliseren, maar om (hopelijk) die angst wat te reduceren.

En dat ic-probleem is de voornaamste reden voor alle maatregelen, dus daar zijn de meeste mensen zich ook van bewust.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-03-2020 18:22
Ik denk toch dat het van belang is dat mensen zich gaan realiseren dat er in NL dagelijks meer dan 400 mensen doodgaan.
Niet om Corona te bagatelliseren, maar om (hopelijk) die angst wat te reduceren.

En dat ic-probleem is de voornaamste reden voor alle maatregelen, dus daar zijn de meeste mensen zich ook van bewust.
En tijdens een ‘griepgolf’ gaan veel mensen dood per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-03-2020 18:18
Volgens mij had het iets te maken met dat er voor kappers (nog) niet duidelijk was of ze op steun konden rekenen als ze dicht gingen, omdat dat dus niet verplicht is.

Horeca móét dicht, dus krijgen steun.

Zoiets.
Klopt
.
1,5 meter afstand houden blijkt in de praktijk echt lastig te regelen voor sommige bedrijven.

Ik was net in de Lidl, kom ik bij de kassa blijken er twee kassa's naast elkaar open, terwijl er vier staan. De twee rijen mensen kunnen geen 1,5 meter afstand houden van elkaar.

Dus ik vraag de jongen achter de kassa waarom ze niet de1ste en de 3e kassa, of de 2e en 4e open gooien ipv twee naast elkaar. ' niet bij stil gestaan zegt hij'
Eurus schreef:
22-03-2020 17:11
Hier ook. Keurige rij mensen.
Hier ook, prima met anderhalve meter afstand. Niks mis mee.
Solomio schreef:
22-03-2020 18:22
Ik denk toch dat het van belang is dat mensen zich gaan realiseren dat er in NL dagelijks meer dan 400 mensen doodgaan.
Niet om Corona te bagatelliseren, maar om (hopelijk) die angst wat te reduceren.

En dat ic-probleem is de voornaamste reden voor alle maatregelen, dus daar zijn de meeste mensen zich ook van bewust.

Dat dus.

Wat me op de volgende vraag brengt: hebben wij in Nederland uberhaupt wel genoeg IC-bedden? Wat als er iets anders was gebeurd dan dit virus, iets met een heel groot ongeval (vliegtuig) of andere ramp? Weet iemand hoeveel bedden per 100.000 inwoners andere landen bijvoorbeeld hebben, hoe uitgekleed is die zorg eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
22-03-2020 18:31
1,5 meter afstand houden blijkt in de praktijk echt lastig te regelen voor sommige bedrijven.

Ik was net in de Lidl, kom ik bij de kassa blijken er twee kassa's naast elkaar open, terwijl er vier staan. De twee rijen mensen kunnen geen 1,5 meter afstand houden van elkaar.

Dus ik vraag de jongen achter de kassa waarom ze niet de1ste en de 3e kassa, of de 2e en 4e open gooien ipv twee naast elkaar. ' niet bij stil gestaan zegt hij'
Kans dat er morgen dus een andere keuze gemaakt wordt. Maar :high5: dat je het gesprek aangaat ipv alleen achteraf op het internet klagen
streepjesdekbed schreef:
22-03-2020 18:35
Dat dus.

Wat me op de volgende vraag brengt: hebben wij in Nederland uberhaupt wel genoeg IC-bedden? Wat als er iets anders was gebeurd dan dit virus, iets met een heel groot ongeval (vliegtuig) of andere ramp? Weet iemand hoeveel bedden per 100.000 inwoners andere landen bijvoorbeeld hebben, hoe uitgekleed is die zorg eigenlijk?
Een oorlogssituatie zijn we dan al helemaal niet op voorbereid inderdaad.
Het is nu al behelpen in de zorg als er geen pandemie heerst.
Hier bij Jumbo goed geregeld, lijnen gezet , spatborden, kassa om en om open. Buiten hele dag rustig, mensen praten en lopen met genoeg afstand.
redbulletje schreef:
22-03-2020 18:38
Een oorlogssituatie zijn we dan al helemaal niet op voorbereid inderdaad.
Het is nu al behelpen in de zorg als er geen pandemie heerst.
De vraag is ook:
Wat gebeurt er als er NU een ramp gebeurt?


Geen ziekenhuis is toch voorzien op én Corona én een ontspoorde trein met 200 patiënten?
Of een idioot die een bom laat ontploffen in Amsterdam-centrum.
05-2019 schreef:
22-03-2020 18:02
Serieus , ik schoot wel in de lach toen ik het boksen zag. Die 1.5 meter afstand begrijpen echt veel mensen niet. Het is gewoon triest eigenlijk.

In de lach? Ik werd woedend!
Alle reacties Link kopieren
Telegraaf leest hier mee: bronnen geven aan dat het kabinet overweegt om niet-essentiële winkels te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
22-03-2020 18:45
In de lach? Ik werd woedend!
Sarcastisch bedoeld natuurlijk. Dat ik in de lach schoot wat van idioten er zijn.
Blijf in jezelf geloven !
Wat zonde van dit topic zeg.
Alle reacties Link kopieren
In IJsland is inmiddels onderzoek aanwezig dat mensen zonder symptomen besmettelijk zijn. Alles wat in Nederland in het begin is aangenomen over besmetting is niet waar. Je kunt veel sneller besmet raken dan je denkt en je hoeft geen klachten te hebben om besmettelijk te zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven