Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
Hetvrijewoord schreef:
26-03-2020 17:31
Bij dit soort verhalen denk ik altijd aan dit stuk:

Ik wil het met jullie hebben over vaccinatie dit keer. Er is een boel om te doen en het lijkt me dus heel goed om er iets over te zeggen. Zodat jullie ook weten wat ik er als moderne, kritische, intelligente moeder van denk. Ga ik zo allemaal vertellen. Maar nog even dit, want ik heb iets ontdekt:

Ik heb iets ontdekt
Laatst vloog ik naar Berlijn. Niet zelf, maar met een vliegtuig natuurlijk. Ik ben wel slim, maar geen natuurwonder met vleugels. Vlak voor een vliegtuig opstijgt, wordt het altijd door een technicus nog even helemaal nagekeken. Hebben jullie dat wel eens gezien? Fascinerend vind ik dat altijd. Dit keer helemaal, omdat die controle pas plaatsvond toen wij, de passagiers, al richting vliegtuig liepen. Ik ben mij altijd erg bewust van de gevaren van vliegen, dus ik was best een beetje zenuwachtig. Ik had me gelukkig goed ingelezen.

Toen ik de technicus bezig zag, vertrouwde ik het dan ook voor geen meter. Ik heb de man opzij geduwd en zei: “Laat mij maar even, ik heb gegoogeld op de gevaren van vliegen en vliegtuigtechniek.” Terwijl de technische man mij verbouwereerd aankeek, stroopte ik mijn mouwen op en begon als een gek te sleutelen. Ik had niet echt goed gereedschap mee, maar dat gaf niet, want als je de boel goed schoonhoudt en genoeg kerosine in het vliegtuig gooit, zit je eigenlijk al goed.

Maar het veroorzaakt turbulentie!
“Zelf vlieg ik nooit in een vliegtuig dat niet door een technicus bekeken is,“ mompelde de technicus nog. “O ja?” zei ik beledigd, “ik denk liever zelf. Ik ben kritisch en ik heb onderzoek gedaan. Ik heb trouwens ook onderzoeken van anderen gelezen via Google. Je zou verbaasd staan als je kijkt wat je allemaal tegenkomt bij vliegtuig + onderhoud. Het gaat vaak mis hoor!” “Maar ik heb er jaren voor geleerd,” antwoordde de technicus. “Dat kan wel zijn, maar wat jij geleerd hebt klopt niet. Waar denk je dat de informatie die jij over vliegtuigonderdelen hebt vandaan komt bijvoorbeeld? Uit onafhankelijke bronnen? Nee hoor, dat komt uit de vliegtuigfabriek. Kijk, dit onderdeel bijvoorbeeld. Heb ik over gelezen. Het is nergens voor nodig en het veroorzaakt turbulentie.” “Dat onderdeel is superbelangrijk voor de veiligheid!” riep de technicus. “En bovendien veroorzaakt het helemaal geen turbulentie, dat werkt heel anders!” “Onzin,” riep ik terug, “dit is gewoon bedacht door vliegtuigfabrikanten om onderdelen te verkopen.”

Mooi niet neergestort
Lang verhaal kort, want ik zou eigenlijk iets zeggen over vaccineren: ik heb dat hele vliegtuig nagekeken, goed schoongemaakt en bijgevuld en daarna zijn we gaan vliegen. En wat denk je? Geen enkel probleem mee gehad. Geen gesputter, niet neergestort, niks. Ik dacht meteen: hier moet ik een column over schrijven, want andere kritische mensen moeten ook weten dat vliegtuigonderhoud onzin is en dat je gewoon zelf kunt beslissen wat het beste is voor jou en je medepassagiers.

Maar goed, ik ben enorm afgedwaald. Ik wilde het over vaccineren hebben. Gelukkig kan dat kort. Wat ik wilde zeggen is: aan de ene kant zijn er artsen die er jaren voor geleerd hebben, er zijn bergen onderzoeken naar gedaan door wetenschappers die daar ook weer jarenlang voor geleerd hebben. Aan de andere kant kun je natuurlijk ook gewoon zelf googelen. Ik zou zeggen: kijk maar even. Dan ga ik nu even een atoomkern splijten, want daar zag ik laatst iets heel interessants over op Facebook.


Anke Laterveer

Bron: https://www.kekmama.nl/artikel/kind/col ... vaccineren
:rofl: ja, zo komt het vaak wel over inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
26-03-2020 17:06
Eigenlijk worden er dan nu al ook keuzes gemaakt in wie wel/niet behandelen. De coronapatient gaat dus altijd voor op een reële kans op verlamming?!
Ja, die keuzes worden gemaakt, in ieder geval wie op welk moment behandelen. Niet spoedeisende operaties worden nu ook uitgesteld (bij mijn man bijvoorbeeld). Dat levert natuurlijk ook een heel klein risico op dat de situatie uiteindelijk toch spoedeisend wordt. Maar dat doen we altijd al. De artsen schatten in wat verantwoord is om uit te stellen en wat niet. Ik denk dat het verstandig is om je te realiseren dat de artsen hier de experts zijn en dat het verstandig is om op hun expertise te vertrouwen. Ook al vind jij zelf dat ze iets anders zouden moeten doen, het is nogal wat om te denken dat jij het beter weet.
Alle reacties Link kopieren
De Haagse markt die gesloten werd heeft de Guardian gehaald:

Afbeelding
A police officer evacuates a shopper from The Hague market, one of the largest markets in Europe, amid the worsening pandemic. After a visit of the mayor Johan Remkes to the crowded market, security guards and police officers guided people to leave Photograph: Pierre Crom/Getty Images

En dit is Moskou, in de rij voor testen. Social distancing...

Afbeelding
People in face masks waiting in line by the entrance to a lab that has launched paid testing for coronavirus in Moscow. Photograph: Stanislav Krasilnikov/TASS
The Guardian
nounou
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag werd mijn mini sportgroepje verboden, maar nu mag het opeens weer :

Groepen mensen die een onderlinge afstand aanhouden van 1,5 meter, krijgen toch geen boete. Eerder op donderdag meldde Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, dat dat het geval zou zijn, maar dat klopt niet, meldt een woordvoerder van het Veiligheidsberaad aan NU.nl.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040573/t ... houdt.html
.
impala schreef:
26-03-2020 18:35
Vanmiddag werd mijn mini sportgroepje verboden, maar nu mag het opeens weer :

Groepen mensen die een onderlinge afstand aanhouden van 1,5 meter, krijgen toch geen boete. Eerder op donderdag meldde Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, dat dat het geval zou zijn, maar dat klopt niet, meldt een woordvoerder van het Veiligheidsberaad aan NU.nl.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040573/t ... houdt.html
Ja ik las het ook net . Dacht ook , ja wat is het nou ??
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-03-2020 18:35
Vanmiddag werd mijn mini sportgroepje verboden, maar nu mag het opeens weer :

Groepen mensen die een onderlinge afstand aanhouden van 1,5 meter, krijgen toch geen boete. Eerder op donderdag meldde Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, dat dat het geval zou zijn, maar dat klopt niet, meldt een woordvoerder van het Veiligheidsberaad aan NU.nl.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040573/t ... houdt.html
Bruls is ook burgemeester van Nijmegen, misschien geldt het wel voor Nijmegen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Italië:

Er zijn weer 123 meer mensen in de IC opgenomen. Totaal staat daarme op 3612 coronapatienten in kritieke toestand. Maar vandaag zei premier Conte dat het aantal IC-bedden is gestegen naar ruim 8800. In het begin waren er maar zo’n 5300 bedden. Dat scheelt qua druk op de zorg.

Er lijkt een fout gemaakt te zijn in de data. De overledenen van Piedmont zijn niet meegerekend. We moeten dus uitgaan van pakweg 700 doden. Hoger, maar valt nog steeds binnen de bandbreedte van de afgelopen 5 dagen.
Mustafa Marghadi
nounou
wild-flower2 schreef:
26-03-2020 18:37
Ja ik las het ook net . Dacht ook , ja wat is het nou ??
Of je nu los van elkaar in 't park loopt en 1.5 meter van elkaar blijft, of je gaat met 20 man samen joggen op 1.5 meter van elkaar ...
What's the difference?

Met andere woorden:
Waardeloos zo'n verbod als iedereen dan op zichzelf gaat lopen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 17:24
Het vraagt om wereldwijd boycotten van China. Zij zijn veroorzaker van dit virus dus zij verdienen het niet daar garen bij te spinnen.
Dit virus is in China ontstaan, het volgende kan in Nederland ontstaan, bijvoorbeeld een varkensgriep met een nare mutatie. Vind je je genoemde plan dan nog zo’n goed idee? En ben je bereid om op te houden of heel sterk te minderen met het eten van vlees om de risico’s op zo’n virus sterk te verminderen?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
26-03-2020 18:44
Dit virus is in China ontstaan, het volgende kan in Nederland ontstaan, bijvoorbeeld een varkensgriep met een nare mutatie. Vind je je genoemde plan dan nog zo’n goed idee? En ben je bereid om op te houden of heel sterk te minderen met het eten van vlees om de risico’s op zo’n virus sterk te verminderen?
RB geen vlees eten? Alleen als ze nog wel seafood mag eten :P
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
impala schreef:
26-03-2020 18:35
Vanmiddag werd mijn mini sportgroepje verboden, maar nu mag het opeens weer :

Groepen mensen die een onderlinge afstand aanhouden van 1,5 meter, krijgen toch geen boete. Eerder op donderdag meldde Hubert Bruls, voorzitter van het Veiligheidsberaad, dat dat het geval zou zijn, maar dat klopt niet, meldt een woordvoerder van het Veiligheidsberaad aan NU.nl.

https://www.nu.nl/coronavirus/6040573/t ... houdt.html
Jezus, wat een gedraai! :twisted:
Hopelijk zien wielrenners dit niet als mogelijkheid om toch weer in groepen de weg op te gaan.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a902c7e7/

Duidelijk stuk vwb leeftijdscategorieën tot nu toe.
Het is wel premium
Het gaat goed met mijn familie, eerst mijn nichtje opgenomen met Corona en nu mijn oom :@@: hij ligt op de IC volgens mij. Ze zijn niet besmet door mijn zusje of nichtje, maar iemand anders uit de omgeving die eerder al positief is getest. Mijn tante is gelukkig alweer beter.

Mijn nichtje is gelukkig ook stabiel nu.
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 18:43
Italië:

Er zijn weer 123 meer mensen in de IC opgenomen. Totaal staat daarme op 3612 coronapatienten in kritieke toestand. Maar vandaag zei premier Conte dat het aantal IC-bedden is gestegen naar ruim 8800. In het begin waren er maar zo’n 5300 bedden. Dat scheelt qua druk op de zorg.

Er lijkt een fout gemaakt te zijn in de data. De overledenen van Piedmont zijn niet meegerekend. We moeten dus uitgaan van pakweg 700 doden. Hoger, maar valt nog steeds binnen de bandbreedte van de afgelopen 5 dagen.
Mustafa Marghadi
Het aantal doden in de afgelopen 24 uur zou op 712 doden komen (50 in Piemonte)

Het zijn nog steeds schrikbarende aantallen in één dag, maar het groeipercentage is voor het eerst gedaald ònder de 10%! (uitroepteken waard)
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
26-03-2020 18:37
Ja ik las het ook net . Dacht ook , ja wat is het nou ??
Ik had het opgevat als: het is nog steeds verboden, maar we gaan geen boetes uitdelen, maar alleen een waarschuwing oid.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
26-03-2020 18:44
Dit virus is in China ontstaan, het volgende kan in Nederland ontstaan, bijvoorbeeld een varkensgriep met een nare mutatie. Vind je je genoemde plan dan nog zo’n goed idee? En ben je bereid om op te houden of heel sterk te minderen met het eten van vlees om de risico’s op zo’n virus sterk te verminderen?
De 'gekke koeienziekte' kwam ook niet uit China...
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Huisartsen maken zich druk om niet-geteste overledenen door corona

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... ijfer-rivm
...
aikidoka schreef:
26-03-2020 18:44
Dit virus is in China ontstaan, het volgende kan in Nederland ontstaan, bijvoorbeeld een varkensgriep met een nare mutatie. Vind je je genoemde plan dan nog zo’n goed idee? En ben je bereid om op te houden of heel sterk te minderen met het eten van vlees om de risico’s op zo’n virus sterk te verminderen?
Zodra er in NL een vogel/varkenspest uitbreekt wordt alles opgehokt en afgemaakt, itt tot die vieze markten in China.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 18:48
Jezus, wat een gedraai! :twisted:
Hopelijk zien wielrenners dit niet als mogelijkheid om toch weer in groepen de weg op te gaan.
Op een fiets heb je bijna altijd 1.5 meter afstand hoor. Jouw voorwiel en de ander z’n achterwiel plus beetje extra ruimte om niet te botsen
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-03-2020 17:03
Precies, een beetje hetzelfde als:
Mensen die de pil slikken, zijn vaker ergens in hun leven zwanger dan mensen die de pil niet slikken. Dat lijkt gek, maar is nogal logisch als je bedenkt dat mensen die helemaal niet zwanger kunnen worden, de pil natuurlijk ook nooit slikken. Dus dik meer dan de helft van de bevolking valt al in die groep (nl alle mannen, kinderen, vrouwen boven de vruchtbare leeftijd).
Het is dus wel waar (de correlatie is er), maar dat betekent niet dat de pil je risico op zwangerschap verhoogt. Het betekent alleen dat mensen die toch al een flink verhoogd risico op zwangerschap hebben (nl vrouwen in de vruchtbare leeftijd), ook degenen zijn die de pil slikken.
hier aan toegevoegd:

mensen die hun kinderen niet vaccineren scheiden minder vaak dan mensen die hun kinderen wel vaccineren. (dat is echt waar). Dus vaccinaties veroorzaken scheidingen, pas maar op, ben je bang voor polio en l=kies je voor vaccinatie? Dan riskeer je het einde van je huwelijk! (natuurlijk is de echte reden dat mensen die niet vaccineren vaker strenger gelovig zijn en daardoor minder scheiden).
smulrol schreef:
26-03-2020 19:03
Op een fiets heb je bijna altijd 1.5 meter afstand hoor. Jouw voorwiel en de ander z’n achterwiel plus beetje extra ruimte om niet te botsen
Het gaat me om voetgangers die dan gelijk zo'n hele kolonne langs zich heen krijgen. Een lokale wielrenvereniging heeft het hun leden verboden om nog samen te gaan rijden in elk geval. Wielrenners hebben ook nog de gore gewoonte hun neus te snuiten zonder zakdoek.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 19:03
Huisartsen maken zich druk om niet-geteste overledenen door corona

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... ijfer-rivm
Ze hebben gelijk. De officials doen er alles aan om de cijfers laag te houden. En hoeveel er nou precies wel en niet getest wordt, dat lijkt wel staatsgeheim. Laatste getal was 35.000 geloof ik, maar dat is ook maar ergens tussen neus en lippen door gezegd.
Volgens mij wordt er momenteel vrijwel niemand getest, alleen mensen die worden opgenomen.
.
Eurus schreef:
26-03-2020 17:51
Wat een raar gedraai:

Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.

Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."

Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."

NOS

Heeft er iemand voor zijn beurt geroeptoeterd?
Zal toch niet? :mrgreen:

Zag trouwens net dat Hooghoudt (van de jenever) nu desinfectie vloeistof maakt.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
26-03-2020 19:03
Huisartsen maken zich druk om niet-geteste overledenen door corona

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... ijfer-rivm

Dit was al langer, toch?
Schandalig.
nounou
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
25-03-2020 14:38
ja, bij een waarschijnlijkheidsdoodsoorzaak ga je mee de statistiek in
Hier zegt Florence nog dat je mensen die waarschijnlijk, maar niet vastgesteld met een test, wel mee gaat als overleden aan Covid.

Ben wel benieuwd hoe het nu echt zit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven