Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 12)

25-03-2020 11:59 3012 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 18.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 5560 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 28-03-2020 14:29
3.90% gewijzigd
valentinamaria schreef:
26-03-2020 17:31
hoe wil je een land gaan boycotten waar je afhankelijk van bent?
Hoop dat deze crisis ons leert wat zelfvoorzienender te worden wat betreft eerste levensbehoeftes.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
26-03-2020 16:55
goed dat je het hier navraagt dan :)
Dat je zoiets nog eens over het Viva-forum zou schrijven................ :biggrin:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-03-2020 17:03
Precies, een beetje hetzelfde als:
Mensen die de pil slikken, zijn vaker ergens in hun leven zwanger dan mensen die de pil niet slikken. Dat lijkt gek, maar is nogal logisch als je bedenkt dat mensen die helemaal niet zwanger kunnen worden, de pil natuurlijk ook nooit slikken. Dus dik meer dan de helft van de bevolking valt al in die groep (nl alle mannen, kinderen, vrouwen boven de vruchtbare leeftijd).
Het is dus wel waar (de correlatie is er), maar dat betekent niet dat de pil je risico op zwangerschap verhoogt. Het betekent alleen dat mensen die toch al een flink verhoogd risico op zwangerschap hebben (nl vrouwen in de vruchtbare leeftijd), ook degenen zijn die de pil slikken.
Hier op Viva dan weer wel. :proud:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 17:02
Integendeel denk ik. Al vrij vroeg, in februari, kwam uit die hoek de theorie dat dit virus door de farmaceutische industrie geïntroduceerd is om veel nieuwe vaccins te kunnen verkopen (en daarmee ons te vergiftigen, natuurlijk) :facepalm:
Niet alleen vergiftigen hè? Er zouden ook chips in ons geplaatst worden om ons te volgen :nope: :cencored:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 17:34
Hoop dat deze crisis ons leert wat zelfvoorzienender te worden wat betreft eerste levensbehoeftes.
het enige wat wij kunnen produceren zonder grondstoffen die in Chinese handen zijn is voedsel.

voor de rest bezitten zij zo,n beetje alle grondstoffen , van medicijnen tot elektronica.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-03-2020 17:10
Haha, jij snapt iets van statistiek. Ja, dat klopt, maar daar hadden ze al voor gecorrigeerd door alleen wegen mee te nemen waar het altijd al 100 of minder was.
Het kan natuurlijk ook bijna niet anders. Er zijn veel minder mensen op de weg, en die zitten ook nog eens veel vaker alleen in de auto (minder afleiding). Dan kan het bijna niet dat je niet minder ongelukken hebt op verder exact dezelfde weg.
Nou, ik reed een voor mij bekend stuk, waar ik meestal 120 en een deel 130 mocht. Meestal vrij druk ook nog.
Nu reed ik datzelfde stuk, met 100, op een vrijwel lege weg.
En ik merkte dat ik veel minder alert was, dus dat zou op den duur zomaar weer tot meer ongelukken kunnen leiden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
26-03-2020 17:11
M'n lichtelijke demente-naar-de-volgende-fase-gaande-van-dementie vader snapt er geen zak van dat hij geen boodschappen van ons mag doen omdat hij 85 is, diabetes heeft en last heeft van z'n nieren. En nou schreeuwt-ie steeds dat we 'm maar moeten opbossen als hij niks mag, dat-ie "wel oprot naar een bejaardentehuis" en dat dat "gezeik op tv over corona eens op moet houden want hij is het zat"
:(
Serieuze vraag: waarom mag hij geen boodschappen meer doen?

Ik zou mijn moeder in die fase van haar dementie liefst persoonlijk een virusje gegeven hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 17:22
Maar dan is je kwaliteit van leven natuurlijk voorbij als je verlamd raakt.
En de coronapatient die een IC nodig heeft zal waarschijnlijk ook niet te lekker uit de strijd komen als ie daarna een zwaar longprobleem over houdt.
Van de week is een kennis van mij wel gewoon op de afgesproken datum geholpen aan borstkanker (amputatie) dus dat werd niet uitgesteld.
Want?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
26-03-2020 17:24
Tja, het redden van een leven gaat voor het redden van de kwaliteit van leven.
Er zijn genoeg baby's die zwaar gehandicapt ter wereld komen, maar MOETEN doorleven.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat niet zo is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Misschien ben ik mosterd , maar dit is ook interessant :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -symptomen
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 17:24
Het vraagt om wereldwijd boycotten van China. Zij zijn veroorzaker van dit virus dus zij verdienen het niet daar garen bij te spinnen.

Het is natuurlijk een illusie dat dat mogelijk is, daarvoor zijn we veel te veel verweven en afhankelijk van Chinese producten.
Het lijkt me wel verstandig om niet te veel mee te gaan in de ophemeling van de surveillance-technieken die de Chinese staat heeft gebruikt om dit virus te bestrijden. Die worden nu door sommigen vurig geprezen.

Salvini probeert er garen mee te spinnen door China te beschuldigen van misdaden tegen de menselijkheid :facepalm:

Zo. Matteo Salvini beschuldigt China van misdaden tegen de menselijkheid door corona lang onder pet te houden. "Ze mogen niet als redders worden gezien nadat ze de hele wereld hebben besmet."
https://twitter.com/mousmar/status/1243138043307077634
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar gedraai:

Roche: recept staat op internet
De Zwitserse farmaceut Roche laat in gesprek met de NOS weten dat laboratoria het recept voor een vloeistof die nodig is voor coronatests van het internet kunnen halen. "Het recept waar u het over heeft, is een algemeen recept dat bekend is bij microbiologen. Het staat hen vrij om de vloeistof te ontwikkelen", zegt een Roche-woordvoerder.

Voor de veiligheid, de kwaliteit en de betrouwbaarheid raadt Roche echter aan de vloeistof bij het bedrijf te kopen. "Buiten de Roche-omgeving kunnen we de kwaliteit en de betrouwbaarheid niet garanderen."

Eerder was er bij Roche een tekort, maar dat is inmiddels opgelost. Wel waarschuwt het bedrijf dat er veel vraag naar is. "Voor nu hebben we genoeg op voorraad."

NOS
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
26-03-2020 17:35
Dat je zoiets nog eens over het Viva-forum zou schrijven................ :biggrin:
idd, maar ik heb meer vertrouwen in dit forum dan in pagina's door antivaxxies :O
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
26-03-2020 17:42
Misschien ben ik mosterd , maar dit is ook interessant :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -symptomen
yup, mosterd :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
avada schreef:
26-03-2020 17:37
Niet alleen vergiftigen hè? Er zouden ook chips in ons geplaatst worden om ons te volgen :nope: :cencored:

Hè, onrustzaaier :hamer: .................................... :biggrin:
Een bakje chips zou ik best lusten trouwens.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
26-03-2020 17:16
Het gaat natuurlijk om overlevingskansen.
Iemand die verlamd raakt zal het wel overleven, terwijl iemand die met corona wordt opgenomen sterft als er te lang wordt gewacht met opname.
ja maar iemand van 80 minimaal 3 weken op de ic, hoe komt die persoon eruit? Terwijl iemand van 35 met een verlamming een heel beroerd leven in het vooruitzicht heeft, als hij geopereerd wordt zijn zijn kansen op een fijn leven vele malen beter dan van persoon 1.
Alle reacties Link kopieren
Italië:
662 mensen overleden in de afgelopen 24 uur. De groei lijkt te stabiliseren, maar zoals een collega eerder zei: Het zijn nog steeds 2 volle Boeing 777’s. Maar ook het aantal mensen dat herstelt blijft stabiel rond de 1000 mensen per dag.

Afbeelding
https://twitter.com/mousmar/status/1243222679353729024
nounou
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
26-03-2020 17:10
Haha, jij snapt iets van statistiek. Ja, dat klopt, maar daar hadden ze al voor gecorrigeerd door alleen wegen mee te nemen waar het altijd al 100 of minder was.
Het kan natuurlijk ook bijna niet anders. Er zijn veel minder mensen op de weg, en die zitten ook nog eens veel vaker alleen in de auto (minder afleiding). Dan kan het bijna niet dat je niet minder ongelukken hebt op verder exact dezelfde weg.
Het is echt veel rustiger. Ik werk voor Rijkswaterstaat (alhoewel nu dus even niet ivm wat verlof / corona /angst) maar as week ga ik officieel weer beginnen (mocht er tegen die tijd niet verder afgeschaald zijn). Waar we voorheen gemiddeld 60-120 incidenten (dit is incl pech, voorwerpen, dieren.. niet alleen ongelukken) hadden in onze regio (west nederland zuid) per spits dienst van 8 uur zijn dat er bij navraag aan collegas echt nog maar 15 a 20. Nachtdiensten zijn sowieso al anders. Er is echt heel veel minder verkeer op de weg.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 17:59
Hè, onrustzaaier :hamer: .................................... :biggrin:
Een bakje chips zou ik best lusten trouwens.
Heb je geen Chihuahua?
rosanna08 schreef:
26-03-2020 17:57
yup, mosterd :proud:
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 17:59
Hè, onrustzaaier :hamer: .................................... :biggrin:
Een bakje chips zou ik best lusten trouwens.
:biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
26-03-2020 18:14
Heb je geen Chihuahua?
:hihi:
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
26-03-2020 18:14
Heb je geen Chihuahua?
:blond: Snapputnie.
nounou
Zazamaenade schreef:
26-03-2020 18:21
:blond: Snapputnie.
Die Mexicaan die z'n hond naar de winkel stuurde voor een zak Cheetos! ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-03-2020 18:23
Die Mexicaan die z'n hond naar de winkel stuurde voor een zak Cheetos! ;-D

Ow. De supermarkt is zo ver weg dat zijn pootjes afgesleten zouden zijn voor het beesie terug is.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven