Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 13)

29-03-2020 12:30 3009 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 30.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 9.762 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10 / deel 11 / deel 12
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-04-2020 14:03
Dus het gecontroleerd iedereen besmetten is geen optie. Zoals Rutte zei in zijn speech:

(...), is dat we in afwachting van een vaccin of medicijn de verspreiding van het virus kunnen afremmen en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit op kunnen bouwen.


Ik snap niet hoe we hier dan ooit uitkomen dit jaar.
je zou het heel gecontroleerd kunnen doen, maar dan moet je dus wel die antistoffen test grootschalig gaan doen. Dan zou je selectief kunnen quarantainen. Of dat wenselijk is weet ik niet, maar het kan wel.
Daarnaast is het ook uitzitten, dus wachten tot het weg gaat dat gaat het wel, maar dan moet je dus opletten voor een nieuwe golf.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
02-04-2020 14:03
@Florence : loopt dit nog steeds in lijn met jullie voorspellingen ?
ja het gaat heel goed met de voorspellingen eigenlijk dus nog niets raars.
florence13 schreef:
02-04-2020 14:32
ja het gaat heel goed met de voorspellingen eigenlijk dus nog niets raars.

Nogmaals superfijn dat je hier iedere dag antwoord komt geven en dingen zo duidelijk uitlegt.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
02-04-2020 14:21
Ik vroeg me gisteren tijdens het wandelen af of er met die anderhalve meter rekening is gehouden met de wind.
Als een corona-patient voor me staat te kuchen dan sta ik liever op 1 meter afstand vóór de wind, dan op 2.5 meter afstand met de wind en spuugdruppels mee...

Ik loop liever 1 meter voor dan 2 meter achter een vreemde.
ja dat is meegenomen. Wind is namelijk een voordeel en geen nadeel, want wind fragmenteert. 1.5 meter afstand buiten is dus beter dan 1.5 meter afstand binnen. (maar allebei voldoende)
Topic is alweer vol.
Nieuw topic: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/460070
Solomio schreef:
02-04-2020 07:39
Vermoedelijk zijn er veel meer besmettingen en ligt de mortaliteit dus veel lager.
https://edition.cnn.com/2020/04/01/euro ... index.html

Titel komt wel niet geheel overeen met de inhoud.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk echt dat de media een beetje aan de haal is gegaan met die groeps-immuniteit. Dat is nooit expliciet het doel geweest, het doel was om te proberen de zorg niet volledig te overspoelen.
Als ‘bijwerking’ daarvan, treedt er ook enige immunisatie op, dat is een soort bijkomend voordeel. Maar het was niet het doel van het beleid.

Hoe we hier nu weer uit komen is punt twee. Er wordt met man en macht gewerkt aan testen, ook om te kijken wie al immuun is inmiddels. Als we dat weten, zou je al het een en ander los kunnen laten. Als er dan ook nog medicatie komt, rem je de boel al nog meer.

Het is vrij simpel, er is ook gewoon weinig andere keus. Helemaal niks doen is geen optie, dan hadden we nu duizenden IC patiënten gehad. Een echte complete lockdown (en dan dus echt, niet zoals in België of Italië tot vorige week, dat is gewoon hetzelfde als wat wij doen) werkt wel, tot je hem opheft. En dan zit je weer met hetzelfde probleem.
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
02-04-2020 13:55
ik weet natuurlijk niet wat rutte denkt, maar het idee van groepsimmuniteit is heel leuk, maar dan moet je ofwel een vaccin hebben ofwel moet het gaan om een ziekte waar niet je complete ziekenhuizen van overlopen.
Ik denk dat dit rapport van rivm wetenschappers aan de basis ligt van ruttens beleid. Dit is van 10 maart.

Keeping mortality as low as possible will be the highest priority for individuals; hence governments must put in place measures to ameliorate the inevitable economic downturn.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 5/fulltext

Heel interessant artikel, zeker als je beseft dat dit van 10 maart is, de week voor Rutten begon over groepsimmuniteit. Toen hij ook nog pleitte voor open houden van scholen en horeca en kleinere evenementen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-04-2020 14:43
Ik denk dat dit rapport van rivm wetenschappers aan de basis ligt van ruttens beleid. Dit is van 10 maart.

Keeping mortality as low as possible will be the highest priority for individuals; hence governments must put in place measures to ameliorate the inevitable economic downturn.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 5/fulltext

Heel interessant artikel, zeker als je beseft dat dit van 10 maart is, de week voor Rutten begon over groepsimmuniteit. Toen hij ook nog pleitte voor open houden van scholen en horeca en kleinere evenementen.
het onderzoek wat erachter zit is nog ouder, want dat is natuurlijk eerst aangeboden aan het ministerie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven