Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 26)

20-09-2020 20:14 3372 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:28
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
28-09-2020 15:57
Ze kunnen toch niet bij ieder station, tram-, bus- of metrohalte een agent laten controleren of je niet illegaal de stad verlaat/binnenkomt?
Nou precies. Dus ik ben echt heel benieuwd hoe dat gaat werken.
Ik denk zomaar eens dat er toch weer veel mensen gaan kijken vanavond.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
28-09-2020 15:26
Het 'grappige' wat hier in dit topic gebeurt (en daarbuiten natuurlijk ook) is dat er heel vaak is gezegd: ik zie het niet hoor dat mensen zich niet aan de maatregelen houden, hier wordt alles nog netjes nageleefd. Maar op zich is het natuurlijk bullshit want anders zouden de cijfers natuurlijk niet zo de pan uit rijzen maar goed. Maar de geluiden nu er een tweede intelligente lockdown op het menu staat (want dat is natuurlijk wat het is) zijn ineens heel anders. Mensen lijken het er mee eens en zien ook wel in dat er iets nodig is en dat veel mensen verslapt zijn en dat de maatregelen toch niet worden nageleefd etc etc. Ik zeg dit al een poos maar goed ik ben het maar: de paniekzaaier :lmao:

Nee maar serieus: ik beschik gewoon serieus over inside info. Hoe je het ook wendt of keert ik weet wel een heel klein beetje van hoe het allemaal gaat met testen en de covid zorg. En dat het al een hele poos niet goed gaat is gewoon een feit en dat we ons behoorlijk niet houden aan de maatregelen ook. Die tweede golf komt nou niet bepaald uit de lucht vallen ofzo.
goh zou dat misschien kunnen komen doordat je er steeds zo hysterisch en boos en beschuldigend over doet?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
amarna schreef:
28-09-2020 15:57
Ze kunnen toch niet bij ieder station, tram-, bus- of metrohalte een agent laten controleren of je niet illegaal de stad verlaat/binnenkomt?

Het kan ook niet, men hoopt toch voor een groot op het gezonde verstand.
Scheelt denk ik wel dat werkgevers wel hoge (wat is hoge) boetes kunnen verwachten als ze werknemers toch laten komen. Ik denk dat ze daar het meest van hopen te verwachten.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
28-09-2020 15:53
Ik vraag me echt af hoe ze gaan checken of mijn reis naar Amsterdam noodzakelijk is.
Niet dat ik van plan ben te gaan, maar ik zie de controle even niet helemaal voor me
Maar hoe ging dat in Maart dan? Toen werd toch ook niet iedereen gecontroleerd of ze wel een vitaal beroep uit de lijst hadden? Het was gewoon de maatregel. Net als 'noodzakelijk reizen' naar een gevaarlijk buitenland: het is je eigen afweging.

Zie dit 2 minuten filmpje van de NOS: https://nos.nl/video/2335455-je-beslist ... rheid.html
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
28-09-2020 15:57
Ze kunnen toch niet bij ieder toegangsweg, station, tram-, bus- of metrohalte een agent laten controleren of je niet illegaal de stad verlaat/binnenkomt?
Hoe deden (doen?) ze dat in Ierland waar je niet verder dan 1km of zo van je huis mocht? Dat vond ik ook al vreemd. Hoe controleer je dat nou?
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
28-09-2020 15:59
NOS live blog :



Wat erg dat ze nu al weer de reguliere zorg moeten afschalen .... :-?
Hoezo zou het dit weekend al de 1000 passeren? Ze zitten nu op 500, dan zouden er dus zo'n 100 per dag gemiddeld bij moeten komen. Het gaat hard maar ook weer niet zó hard.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
28-09-2020 15:20
Ja, dat overzicht is heel duidelijk, daarom werd dat denk ik genoemd door het Red Team.

Persoonlijk word ik niet goed van al dat zoeken naar inconsistenties in maatregelen en het vingerwijzen ('Ja maar zij....) dat in Nederland een nationale hobby lijkt te zijn. En dan, natuurlijk, vind iedereen zichzelf een uitzondering.
Dat verongelijkte gejank, echt :bonk:
Gebeurd in andere landen net zo goed, Nederlanders zijn niet uniek. Maar dit horen wij natuurlijk niet uit andere landen. Reken er maar op dat er in Ierland ook discussie wordt gevoerd over dit overzicht.
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:02
Hoezo zou het dit weekend al de 1000 passeren? Ze zitten nu op 500, dan zouden er dus zo'n 100 per dag gemiddeld bij moeten komen. Het gaat hard maar ook weer niet zó hard.
Dat zegt Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.
Dan hoop ik maar dat hij zich vergist ....
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:02
Hoezo zou het dit weekend al de 1000 passeren? Ze zitten nu op 500, dan zouden er dus zo'n 100 per dag gemiddeld bij moeten komen. Het gaat hard maar ook weer niet zó hard.
Iets met exponentiële groei misschien? Als je het over 100 per dag hebt dan denk je lineair, terwijl de stijging van het aantal besmettingen en opnames exponentieel gaat. Vandaag +20 is morgen +40 en dan +80, +160, +320, +640, ... Dan kom je snel over de 1000.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 15:48
En volgens mij heeft niemand ooit beweerd dat we nooit iemand zagen die zich niet aan de regels hield. Wel dat de meeste mensen die we zagen zich aan de regels hielden.
Jawel hoor, die zijn er.

En ik beweer al hele poos dat in a'dam het praktisch niet eens mogelijk is om je aan de 1.5 meter regel te houden en ik dat op straat in het voorbijgaan ook helemaal niet belangrijk vind
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
28-09-2020 16:00
Het kan ook niet, men hoopt toch voor een groot op het gezonde verstand.
Scheelt denk ik wel dat werkgevers wel hoge (wat is hoge) boetes kunnen verwachten als ze werknemers toch laten komen. Ik denk dat ze daar het meest van hopen te verwachten.
Dat vind ik een goede zaak. Bij mijn man wordt alweer 2 weken op kantoor (architectenbureau) gewerkt want dat is "makkelijker" voor de communicatie. Bovendien is het ontwerpprogramma zeeeer traag als iedereen thuis werkt. Daar moeten ze dan nu maar een goede oplossing voor zoeken.
Quincy2 schreef:
28-09-2020 16:02
Hoe deden (doen?) ze dat in Ierland waar je niet verder dan 1km of zo van je huis mocht? Dat vond ik ook al vreemd. Hoe controleer je dat nou?
Kunnen ze niet met je bsn-nummer uit je paspoort zien op welk adres je staat ingeschreven? Als er maar veel gecontroleerd wordt inclusief hoge boetes die niet betwist kunnen worden, dan denk ik dat mensen toch wel eieren voor hun geld kiezen en niet zonder geldige reden buiten hun eigen regio gaan.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
28-09-2020 16:05
Dan hoop ik maar dat hij zich vergist ....
Het lijkt me niet dat Ernst Kuipers zich over zo'n onderwerp opeens een nulletje vergist en alarm slaat terwijl het totaal niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
28-09-2020 16:05
Iets met exponentiële groei misschien? Als je het over 100 per dag hebt dan denk je lineair, terwijl de stijging van het aantal besmettingen en opnames exponentieel gaat. Vandaag +20 is morgen +40 en dan +80, +160, +320, +640, ... Dan kom je snel over de 1000.
Gemiddeld 100 per dag zeg ik ook.
Maar als ik de cijfers van de afgelopen week zie zie ik geen verdubbeling van cijfers per dag.

Kuipers zal het inderdaad wel weten maar ik vind het wel een hele grote stijging tov de cijfers die er dagelijks te zien zijn.
anappleaday wijzigde dit bericht op 28-09-2020 16:07
12.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
28-09-2020 15:57

Het zou mooi zijn als die aso's (en dan heb ik het dus echt over flinke feesten, niet over een keer een iemand teveel op bezoek of iets te dichtbij) als een soort paria's gezien worden. Dat echt vrijwel iedereen dat gedrag not done vindt en ook echt openlijk afkeurt, omdàt het ook echt niet meer kan nu.
Dat houdt die mensen niet echt tegen, denk ik. Dan bespreken ze gewoon alleen met gelijkgestemden dat ze die feesten hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
28-09-2020 16:06
Dat vind ik een goede zaak. Bij mijn man wordt alweer 2 weken op kantoor (architectenbureau) gewerkt want dat is "makkelijker" voor de communicatie. Bovendien is het ontwerpprogramma zeeeer traag als iedereen thuis werkt. Daar moeten ze dan nu maar een goede oplossing voor zoeken.
Bij ons is dat alweer maanden zo. En als ik zo op het industrieterrein om me heen kijk staat er bij elk bedrijf weer een volle bezetting aan auto's. In maart was het gewoon helemaal leeg, net een spookstadje.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
28-09-2020 15:26
Het 'grappige' wat hier in dit topic gebeurt (en daarbuiten natuurlijk ook) is dat er heel vaak is gezegd: ik zie het niet hoor dat mensen zich niet aan de maatregelen houden, hier wordt alles nog netjes nageleefd. Maar op zich is het natuurlijk bullshit want anders zouden de cijfers natuurlijk niet zo de pan uit rijzen maar goed. Maar de geluiden nu er een tweede intelligente lockdown op het menu staat (want dat is natuurlijk wat het is) zijn ineens heel anders. Mensen lijken het er mee eens en zien ook wel in dat er iets nodig is en dat veel mensen verslapt zijn en dat de maatregelen toch niet worden nageleefd etc etc. Ik zeg dit al een poos maar goed ik ben het maar: de paniekzaaier :lmao:

Nee maar serieus: ik beschik gewoon serieus over inside info. Hoe je het ook wendt of keert ik weet wel een heel klein beetje van hoe het allemaal gaat met testen en de covid zorg. En dat het al een hele poos niet goed gaat is gewoon een feit en dat we ons behoorlijk niet houden aan de maatregelen ook. Die tweede golf komt nou niet bepaald uit de lucht vallen ofzo.

Het is natuurlijk je reinste kul, ik zie juist veel mensen die zich niet aan de regels houden en bij sommigen gaat er nu weer een lampje branden. Onze Ouders die zich nu weer aan die 1,5 meter houden bij het ophalen van de kinderen(godzijdank) of juist ouders die binnen inmiddels uit pure angst een mondmasker dragen. Alle varianten hebben we weer nu de aantallen zo toenemen.

Nu heb ik vrijdag na een hele tijd weer eens buitenhuis gewerkt, in het oosten wel te verstaan en daar lijkt men het dan weer wel te kunnen. Tijdens overleg gewoon echt uit elkaar gezeten, met minder mensen dan aanvankelijk de bedoeling was i.v.b. met de grootte van de beschikbare ruimte.



Personeel in een restaurant met klein mondschermen(geen mondmaskers), tussen elke gevulde tafel een legel tafel en her en der zelfs schermen. Looproutes leek men daar ook wel redelijk te begrijpen. Ach het was een dag, een momentopname.

Mijn ervaring met een MKB organisatie in het westen des lands was echt anders(dat ligt zeker niet aan de organisatie), evenals de horeca, zonder dat het aan de horeca ligt. je hebt altijd te maken met individuen en de vrije wil van het individu.

In het dorp waar ik woon is het echt voor sommigen echt te moeilijk, net als dat het te moeilijk was om afstand te houden bij de bakker en de slager ,waardoor het aantal klanten binnen nu beperkt wordt. Dus kunnen mensen zich buiten weer niet aan de 1,5 meter houden omdat het immers te moeilijk is. Terrassen zijn wel opgezet volgens het 1,5 meter principe maar mensen zien bekenden en weg zijn je goede bedoelingen als horeca zijnde.



nee ik ben geen angsthaas, Ik vind het echter wel heel erg treurig wij zitten midden in het versoepelen van de regels.
Sinds maart 2020 werk ik thuis, zoals de meesten in onze vrienden/kennissen kring. Wat keek ik ook weer uit naar het zien van mijn collega's.
Ik keek uit naar een normaal werkritme, naar het begrijpen van de gesprekspartners in meetings doordat je de lichaamstaal weer beter kunt lezen. Wat keek ik hier naar uit, nog even normaal werken en dan genieten van het laatste trimester voorzichtig maar wel met bewegingsvrijheid.

Maar goed dit zijn individuele ervaringen geen statistiek. Al die kritiek op anderen, het is immers altijd die ander die het fout doet. Doen wij die het" altijd beter weten" het dan altijd goed? Het lijkt mij vrijwel onmogelijk. Je ziet het niet terug in de aantallen.


jammer , maar we zijn allemaal mensen en niemand is perfect.
Alle reacties Link kopieren
Ah excuses, ik keek alleen naar de kliniek.
Inclusief IC is het al 660, dan klinkt het al een stuk aannemelijker inderdaad.
Dit topic is weer heel snel vol geraakt zeg en behoorlijk overstroomt. Nieuw topic: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/468575
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:07
Gemiddeld 100 per dag zeg ik ook.
Maar als ik de cijfers van de afgelopen week zie zie ik geen verdubbeling van cijfers per dag.

Kuipers zal het inderdaad wel weten maar ik vind het wel een hele grote stijging tov de cijfers die er dagelijks te zien zijn.
Ik ook.. ook dat ze zeggen dat er over twee weken 400-700 patiënten op de IC liggen.
We gaan het zien. Hopelijk hebben ze ongelijk.
Alle reacties Link kopieren
Op Nu.nl staat nu

"Naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag mogen alleen nog maar noodzakelijke reizen worden gemaakt. "

Het "van" is ervan af gehaald, en dat is alweer een stuk logischer en redelijker. Alsnog heel erg vervelend voor de grensgemeentes (maar controle zal er niet zijn als het over zwemlessen gaat, lijkt me) maar het sluit in elk geval geen 2 miljoen mensen op in de stad op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
28-09-2020 15:58
Gezien hoe iedereen zich in jouw woonplaats gedraagt, Groningen toch?, kunnen ze die stad beter op slot gooien :lmao:

Jep, je weet wel, die stad waar de IC's al maandenlang vol liggen met Groninger coronapatienten omdat ze zich allemaal zo slecht gedragen...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven