Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 28)

04-10-2020 09:32 3030 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 34 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 998.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 137.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-10-2020 22:56
Daarmee bedoel ik dat het niet gaat lukken. Een lockdown opleggen. Ik denk echt dat mensen de straat op komen dan. Maar Mss ben ik te pessimistisch.
Methode Azerbeidzjan dan maar voor een tijdje.

Iedereen die de straat op komt en daar niet moet zijn wordt instant opgepikt door de politie - die standaard patrouileert - en voor 24 uur de gevangenis ingeflikkerd.
Live waar de buren en iedereen voor de ramen erop staan te kijken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-10-2020 22:57
Jawel hoor. Weet je nog: exponentiële groei.
En dan denken we aan zo’n zelfde lockdown als in het voorjaar? Waarbij ook de scholen dichtgingen? Wellicht korter, nu 1 maand ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Florijn1111 schreef:
10-10-2020 22:56
Lach er maar om. Het is niet de minste die dit zegt.
Volgens mij staat er dat dat zou gebeuren als je het virus de vrije loop laat. Dus als je teruggaat naar het 'oude normaal'. Niet dat dat gebeurt als het doorgaat zoals het nu gaat - want nu zijn er natuurlijk wel degelijk beperkingen en grote groepen mensen die zich wél aan de maatregelen houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-10-2020 22:56
Ik hoor om mij heen alleen maar draagvlak voor een lockdown, grappig genoeg óók uit de mond van de vrienden van de kinderen (pubers).

Al dat gezeur hier dat er geen draagvlak is, terwijl de tekst onder de krantenkop vertelt dat 75% van de mensen een strenger beleid wil.

Leuk, dat geblaat over "het moet anders, niet strenger". Zo'n collega heb ik óók. En diezelfde collega beklaagt zich dan in dezelfde zin dat haar arme moeder nu niet geopereerd kan worden, met de bijzonder ernstige gevolgen vandien.
De maatregelen zijn strenger geworden, alleen duurt het een tijdje voordat je ziet of het werkt. Maar wat versta jij onder een lockdown? Volgens mij heeft iedereen er een ander beeld bij, van de horeca nog wat eerder dicht tot een ‘stay at home’ order voor 17 miljoen mensen voor onbepaalde tijd.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
10-10-2020 22:55
:HA:
Ik neem Alex Friedrich wel serieus. Die cijfers zijn natuurlijk een vrij wilde schatting, maar ik denk dat het wel heel goed is om af en toe het plaatje te schetsen hoe gigantisch verkeerd het kan gaan als we alles op z'n beloop zouden laten. Jij begrijpt dat ook wel zonder deze cijfers, maar heel veel mensen snappen het echt niet en zien covid-19 nog steeds niet als erger dan een griepje. Wat hij in feite tegen die mensen zegt is: als we allemaal ons leven leiden zoals jij, dan is dit het gevolg.
nicole123 wijzigde dit bericht op 10-10-2020 23:03
10.52% gewijzigd
Florijn1111 schreef:
10-10-2020 22:51
Twee miljoen mensen in zhuis als er niets gebeurt.

https://www.dvhn.nl/groningen/Viroloog- ... 94482.html
Die viroloog dacht ik doe er nog even een schepje boven op en kom met rake uitspraken...

Er zijn tot nu toe 13.000 mensen in het ziekenhuis beland met corona..

7,9% van alle positief geteste gevallen dus.

Dit cijfer kan in werkelijkheid alleen maar lager zijn, omdat in werkelijkheid niet 160.000 mensen het virus hebben gehad maar uiteraard veel meer.

Hoe komt zo'n man bij 14%? en 2 miljoen
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-10-2020 22:45
Ik denk dat een lockdown niet meer kan, eerlijk gezegd. Er is geen draagvlak meer.

Is er dan draagvlak voor het afschalen van alle planbare zorg?
Ik word zo mismoedig van die frase 'er is geen draagvlak'.
Als we dat blijven herhalen wordt het een selffulfilling prophesy.
Ik denk hup, de avondhoreca twee, drie weken dicht, en na tien uur alleen mensen die moeten werken over straat.
We zitten net aan het begin van de herfst, we hebben een veel beter uitgangspunt nodig dan waar we nu zitten.
Even een paar weken doorzetten en niet zeuren en jamaren.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Florijn1111 schreef:
10-10-2020 22:56
Lach er maar om. Het is niet de minste die dit zegt.
Ga toch weg met je 2 miljoen in het ziekenhuis. Je maakt jezelf ongelooflijk belachelijk.
Life is short. Eat dessert first.
In vier regio's is het aantal coronabesmettingen zo hard opgelopen, dat de situatie er niet langer 'zorgelijk' is, maar 'ernstig' is geworden. Dat is het hoogste risiconiveau. Dat geldt vanaf vandaag in de veiligheidsregio's Utrecht, Hollands Midden, Zaanstreek-Waterland en Zuid-Holland Zuid. Zij staan daarmee op hetzelfde niveau als Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond en Haaglanden.

De situatie in een regio wordt ernstig wanneer in een week tijd meer dan 150 op de 100.000 inwoners positief zijn getest, of als meer dan 10 procent van de uitgevoerde tests positief is. ,,Hard ingrijpen is noodzakelijk om verdere escalatie te voorkomen en terug te keren naar een beheersbare situatie", legt het coronadashboard uit.

In de rest van het land is de situatie 'zorgelijk'. Voor de meeste veiligheidsregio's gold dat al, maar het risiconiveau voor IJsselland, Limburg-Noord, Zuid-Limburg en Zeeland is vandaag verhoogd. Daar gold eerder de status 'waakzaam', het laagste risiconiveau.


NOS liveblog
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-10-2020 23:03
Is er dan draagvlak voor het afschalen van alle planbare zorg?
Ik word zo mismoedig van die frase 'er is geen draagvlak'.
Als we dat blijven herhalen wordt het een selffulfilling prophesy.
Ik denk hup, de avondhoreca twee, drie weken dicht, en na tien uur alleen mensen die moeten werken over straat.
We zitten net aan het begin van de herfst, we hebben een veel beter uitgangspunt nodig dan waar we nu zitten.
Even een paar weken doorzetten en niet zeuren en jamaren.
Helemaal mee eens, ik word ook gek van dat 'er is geen draagvlak'. Sommige mensen willen werkelijk helemaal níéts, bij die mensen is er nooit draagvlak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
BendeGeit schreef:
10-10-2020 23:00
De maatregelen zijn strenger geworden, alleen duurt het een tijdje voordat je ziet of het werkt. Maar wat versta jij onder een lockdown? Volgens mij heeft iedereen er een ander beeld bij, van de horeca nog wat eerder dicht tot een ‘stay at home’ order voor 17 miljoen mensen voor onbepaalde tijd.
Doe mij maar 16 miljoen.

't Verplegend personeel én alles in en rond supermarkten mag hun huis uit.
(Ik wil namelijk wel eten hebben.)

Al de rest krijgt 1 uur per dag om zijn boodschappen te halen - in de dichtst bijzijnde supermarkt - en de hond uit te laten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
BendeGeit schreef:
10-10-2020 23:00
De maatregelen zijn strenger geworden, alleen duurt het een tijdje voordat je ziet of het werkt. Maar wat versta jij onder een lockdown? Volgens mij heeft iedereen er een ander beeld bij, van de horeca nog wat eerder dicht tot een ‘stay at home’ order voor 17 miljoen mensen voor onbepaalde tijd.
Nee hoor. Da's de grap. Als je het afdwingt en naleeft is twee weken al genoeg. Dan is er namelijk bijna niemand nog besmet.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-10-2020 23:03
Is er dan draagvlak voor het afschalen van alle planbare zorg?
Ik word zo mismoedig van die frase 'er is geen draagvlak'.
Als we dat blijven herhalen wordt het een selffulfilling prophesy.
Ik denk hup, de avondhoreca twee, drie weken dicht, en na tien uur alleen mensen die moeten werken over straat.
We zitten net aan het begin van de herfst, we hebben een veel beter uitgangspunt nodig dan waar we nu zitten.
Even een paar weken doorzetten en niet zeuren en jamaren.
Waarom komt er niet een tijdelijk Corona hospitaal? Werf een groot deel van de staf in het buitenland (China?) en geef ze onderdak in leegstaande hotels. Voor de huisvesting kun je een zalencentrum of evenementenhal gebruiken. Die staan toch allemaal leeg. Het blijft wel een beetje gek dat met duizend ziekenhuisopnames op 17 miljoen mensen er al een probleem is met de reguliere zorg.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-10-2020 23:03
Is er dan draagvlak voor het afschalen van alle planbare zorg?
Ik word zo mismoedig van die frase 'er is geen draagvlak'.
Als we dat blijven herhalen wordt het een selffulfilling prophesy.
Ik denk hup, de avondhoreca twee, drie weken dicht, en na tien uur alleen mensen die moeten werken over straat.
We zitten net aan het begin van de herfst, we hebben een veel beter uitgangspunt nodig dan waar we nu zitten.
Even een paar weken doorzetten en niet zeuren en jamaren.
Ik heb het over een lockdown zoals in maart he. Ik denk dat dat niet meer kan.

Ik volg gewoon alle maatregelen hoor en gelukkig de mensen in mijn omgeving ook.
Life is short. Eat dessert first.
Zazamaenade schreef:
10-10-2020 23:03
Is er dan draagvlak voor het afschalen van alle planbare zorg?
Ik word zo mismoedig van die frase 'er is geen draagvlak'.
Als we dat blijven herhalen wordt het een selffulfilling prophesy.
Ik denk hup, de avondhoreca twee, drie weken dicht, en na tien uur alleen mensen die moeten werken over straat.
We zitten net aan het begin van de herfst, we hebben een veel beter uitgangspunt nodig dan waar we nu zitten.
Even een paar weken doorzetten en niet zeuren en jamaren.
:worship:
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-10-2020 23:06
Ik heb het over een lockdown zoals in maart he. Ik denk dat dat niet meer kan.

Ik volg gewoon alle maatregelen hoor en gelukkig de mensen in mijn omgeving ook.
Nou ja, als de overheid bepaalt dat alles weer dichtgaat en dat er weer op dezelfde wijze gehandhaafd gaat worden dan kunnen mensen daar toch bijzonder weinig tegen beginnen. Ja, boos worden, maar dat neemt dan niet weg dat het wel gebeurt.

Niet dat ik zeg dat het gaat gebeuren, maar het is niet dat je met 'geen draagvlak' alles kan tegenhouden. Als het uiteindelijk moet dan moet het.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
10-10-2020 23:02
Die viroloog dacht ik doe er nog even een schepje boven op en kom met rake uitspraken...

Er zijn tot nu toe 13.000 mensen in het ziekenhuis beland met corona..

7,9% van alle positief geteste gevallen dus.

Dit cijfer kan in werkelijkheid alleen maar lager zijn, omdat in werkelijkheid niet 160.000 mensen het virus hebben gehad maar uiteraard veel meer.

Hoe komt zo'n man bij 14%? en 2 miljoen
Ik denk dat zijn cijfers inderdaad wat te hoog ingeschat zijn. Maar stel dat het 4% is van de besmettingen die tot ziekenhuisopname leiden, dan kom je alsnog wel op 680.000 ziekenhuisopnames. Maak van het kwart dat daarvan op de IC komt een vijfde en je hebt 136.000 IC opnames. Aan dat soort getallen zie je wel dat het enorm gevaarlijk is om hard te roepen dat het overgrote deel er nauwelijks ziek van wordt en dus de maatregelen overdreven zijn, want met 4% van de besmettingen zit je dus al op deze aantallen. Puur omdat het een nieuw virus is, niet omdat het zo enorm veel dodelijker of besmettelijker zou zijn dan griep. Dat is volgens mij wat hij schetst.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-10-2020 23:00
Volgens mij staat er dat dat zou gebeuren als je het virus de vrije loop laat. Dus als je teruggaat naar het 'oude normaal'. Niet dat dat gebeurt als het doorgaat zoals het nu gaat - want nu zijn er natuurlijk wel degelijk beperkingen en grote groepen mensen die zich wél aan de maatregelen houden.
Daarbij gebruikt ie cijfers die ook niet erg realistisch zijn gebleken.

Maar goed, hij is idd niet de minste.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-10-2020 23:05
Nee hoor. Da's de grap. Als je het afdwingt en naleeft is twee weken al genoeg. Dan is er namelijk bijna niemand nog besmet.
De praktijk in het buitenland was toch anders. Spanje, Italië en Frankrijk hebben hele strenge lockdowns gehad, maar die hebben er niet toe geleid dat er na 2 weken bijna niemand meer besmet was. Volgens mij was het effect wat betreft afnames ongeveer hetzelfde als in Nederland.

Kijk, ik zie ook wel een risico dat dit uit de hand loopt, maar er moet toch ook nog wel een tussenvorm zijn tussen een lockdown en een laissez-faire zoals in de zomer. Sowieso is het testbeleid in Nederland wel een soort van clusterfuck. Het is moeilijk uit te leggen dat we straks weer thuis zitten omdat een van de best georganiseerde landen ter wereld geen fatsoenlijk testbeleid met track & trace op poten heeft kunnen zetten.
doornroosje9 schreef:
10-10-2020 23:03
Ga toch weg met je 2 miljoen in het ziekenhuis. Je maakt jezelf ongelooflijk belachelijk.
feitelijk kan dat ook helemaal niet.

hij zegt 14% komt in het ziekenhuis.

tot nu zijn er 13.200 mensen in het ziekenhuis opgenomen met covid.

Dat zou betekenen dat er nog maar mensen 95.000 in Nederland het virus hebben gehad.
Terwijl er door het GGD al 170.000 mensen positief zijn getest, laat staan degenen die niet zijn getest en het hebben gehad.
Solomio schreef:
10-10-2020 22:54
Ik denk dat er nergens genoeg draagvlak voor is, maar dat lijkt me geen reden om het dan maar niet te doen.
Je kunt van alles willen, maar als mensen het niet doen dan is het effect 0. Als je pech hebt komt er zelfs een tegenreactie dan werkt het zelfs tegen je (bv de situatie vorige week toen na 22 uur massaal thuis gefeest werd). Ik keur dat niet goed hoor, maar dat is wel hoe het nu is. Dus als je iets wilt doen dat effect heeft, dan kun je niet anders dan daar rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Niet goed gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Elizabethie schreef:
10-10-2020 23:11
Daar moeten dan ook verpeegkundigen voor zijn he....die zijn er al te weinig momenteel.
In China (Rusland, Vietnam, Polen) hebben ze er vast nog wel wat. Geef ze een halfjaarcontract en een hotelkamer en breng ze hierheen,.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
10-10-2020 23:05
Nee hoor. Da's de grap. Als je het afdwingt en naleeft is twee weken al genoeg. Dan is er namelijk bijna niemand nog besmet.
Maar aangezien we geen eiland zijn zal het daarna rap weer oplopen als mensen zich dan weer niet aan de maatregelen houden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
CharlotteCcc schreef:
10-10-2020 22:59
En dan denken we aan zo’n zelfde lockdown als in het voorjaar? Waarbij ook de scholen dichtgingen? Wellicht korter, nu 1 maand ofzo...
Dit duurt minimaal zes maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven