Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 31)

22-10-2020 16:22 3002 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 41 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 268.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30
Hastadepasta18 schreef:
22-10-2020 17:29
Al vaker gezegd; deze hele corona crisis heeft voor mij nog meer aan het licht gebracht dat erg heel veel domme / niet-intelligente mensen zijn. Op de hele wereld, niet alleen in Nederland hoor.

Het zijn grotendeels kleuters die aan de hand genomen moeten worden en straf moeten krijgen als ze niet luisteren. Kleuters die boos worden als ze als kleuter behandeld worden.
+1
Ik heb het laatste half jaar mijn mensbeeld enorm moeten bijstellen.
Ik dacht echt dat mensen prima in staat zijn om te kiezen wat goed voor ze is. Nu denk ik daar anders over.
En ja, de meeste mensen zijn van goede wil, maar ze handelen niet zo slim...
Lenteui schreef:
22-10-2020 17:33
+1
Ik heb het laatste half jaar mijn mensbeeld enorm moeten bijstellen.
Ik dacht echt dat mensen prima in staat zijn om te kiezen wat goed voor ze is. Nu denk ik daar anders over.
En ja, de meeste mensen zijn van goede wil, maar ze handelen niet zo slim...
Precies! Als er iets duidelijk is geworden is wel dat de mensheid dommer minder slim is is dan ik dacht. Ik zit natuurlijk ook in een bepaald kringetje dus je wereldbeeld wordt een beetje eenzijdig bepaald daardoor. Maar deze crisis heeft totale verdeeldheid met zich meegebracht en ontzettend veel domme niet zo heel slimme mensen onder een vergrootglas weten te leggen. Deels uit onwetendheid (dus leerproces) voor de politiek en media - hoe breng je de situatie goed over aan Henk en Ingrid) en deels uit onwil en aso gedrag.
anoniem_401157 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 17:41
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tvp
Hastadepasta18 schreef:
22-10-2020 17:29
Al vaker gezegd; deze hele corona crisis heeft voor mij nog meer aan het licht gebracht dat erg heel veel domme / niet-intelligente mensen zijn. Op de hele wereld, niet alleen in Nederland hoor.

Het zijn grotendeels kleuters die aan de hand genomen moeten worden en straf moeten krijgen als ze niet luisteren. Kleuters die boos worden als ze als kleuter behandeld worden.
Ja als je je als kleuter gedraagt word je als kleuter behandeld. Als men hier teveel ruimte krijgt dan neemt men die (zie overige topics en alle andere sociale media)

De complotdenkers schieten als paddo's uit de lucht. Ook binnen mijn werkgerelateerde kring. Lekker samenwerken,not.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
22-10-2020 17:19
Ik ben er eigenlijk echt van overtuigd dat we in maart de cijfers naar beneden kregen omdat we het weer mee hadden. Dat het ons nu niet lukt, ligt imo niet aan ons, maar aan de tijd van het jaar en het weer dat daarmee samenhangt.
Plus: in maart was iedereen uit doodsangst veel meer gemotiveerd om mee te doen. We hadden hier op het werk elke ochtend een corona-toolboxmeeting. Als ik er nu mee aan kom kijken de monteurs me aan of ik gek ben, terwijl het serieuze mensen zijn. Het leeft gewoon veel minder.

De meeste mensen om mij heen zijn weldenkende mensen. Behept met gezond verstand en van zins om mee te doen met datgene dat gevraagd wordt. Wat dat betreft ben ik het met Rutger Bregman eens; de meeste mensen deugen en willen het graag goed doen.

Eens.

De meeste mensen willen het graag goed doen, maar volgens mij overschatten we onze eigen invloed behoorlijk.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
ninanoname schreef:
22-10-2020 17:19
Ik ben er eigenlijk echt van overtuigd dat we in maart de cijfers naar beneden kregen omdat we het weer mee hadden. Dat het ons nu niet lukt, ligt imo niet aan ons, maar aan de tijd van het jaar en het weer dat daarmee samenhangt.
Plus: in maart was iedereen uit doodsangst veel meer gemotiveerd om mee te doen. We hadden hier op het werk elke ochtend een corona-toolboxmeeting. Als ik er nu mee aan kom kijken de monteurs me aan of ik gek ben, terwijl het serieuze mensen zijn. Het leeft gewoon veel minder.

De meeste mensen om mij heen zijn weldenkende mensen. Behept met gezond verstand en van zins om mee te doen met datgene dat gevraagd wordt. Wat dat betreft ben ik het met Rutger Bregman eens; de meeste mensen deugen en willen het graag goed doen.
Alleen het weer in maart heb je goed.

De cijfers daalden omdat we makkelijk buiten 1.5 meter konden houden, zonder al te veel dwang en regels.

Toen heel puberaal Nederland (en daar reken ik ook heel veel volwassen toe) naar spanje en Kroatië kon, duurde het geen 24 uur voor ze allemaal weer luid lallend, schreeuwend en dronken over elkaar heen hingen in corona-discotheken en covid-kroegen. En daar plukken we nu de vruchten van!

Dat die cijfers nu oplopen ligt natuurlijk niet aan "jou en mij". Dat ligt aan "die ander".....

We moeten ons weer strakker aan regels houden en dan vinden we lastig, als mens, we zijn graag autonoom en sociaal.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
22-10-2020 17:29
Al vaker gezegd; deze hele corona crisis heeft voor mij nog meer aan het licht gebracht dat erg heel veel domme / niet-intelligente mensen zijn. Op de hele wereld, niet alleen in Nederland hoor.

Het zijn grotendeels kleuters die aan de hand genomen moeten worden en straf moeten krijgen als ze niet luisteren. Kleuters die boos worden als ze als kleuter behandeld worden.
In Nederland wordt het aan de hand nemen en straf krijgen nauwelijks meer als taak van de overheid gezien, zie alle uitspraken van Rutte die Lubach achter elkaar monteerde in de aflevering van vorige week.
Nederlanders zijn generaties lang niet meer opgevoed als gezagsgetrouwe burgers, maar als kritische burgers.
Ook solidariteit heeft aan belang ingeboet in een samenleving die zich steeds meer op het individu richtte.
De overheid heeft door burgers als consument te benaderen en niet meer primair ten dienste te staan van de burger, veel wantrouwen opgeroepen dat zich nu wreekt.

Gevolg :mensen willen hun eigen belang niet meer ondergeschikt maken aan het algemene belang als momenteel in het belang van de volksgezondheid.
Dan nog de toxische combinatie van burgers die kritiekloos vallen voor vage informatiebronnen... daar plukken we nu de wrange vruchten van.
De toekomst is niet meer wat het was
Crazycatlady- schreef:
22-10-2020 17:38
... Deels uit onwetendheid (dus leerproces) voor de politiek en media - hoe breng je de situatie goed over aan Henk en Ingrid) en deels uit onwil en aso gedrag.
Ik zie ook mij heen juist niet Henk en Ingrid de fout in gaan, maar Roderick en Angela.
Die hebben zichzelf nooit iets hoeven ontzeggen, dus die kunnen nu gewoon op vakantie etc.
Maar ook alle wappies op fb, ik heb nog nooit zoiets gezien...
MajaDB schreef:
22-10-2020 17:42
Alleen het weer in maart heb je goed.

De cijfers daalden omdat we makkelijk buiten 1.5 meter konden houden, zonder al te veel dwang en regels.

Toen heel puberaal Nederland (en daar reken ik ook heel veel volwassen toe) naar spanje en Kroatië kon, duurde het geen 24 uur voor ze allemaal weer luid lallend, schreeuwend en dronken over elkaar heen hingen in corona-discotheken en covid-kroegen. En daar plukken we nu de vruchten van!

Dat die cijfers nu oplopen ligt natuurlijk niet aan "jou en mij". Dat ligt aan "die ander".....

We moeten ons weer strakker aan regels houden en dan vinden we lastig, als mens, we zijn graag autonoom en sociaal.
we, we ,we

Maar ik ben het helemaal met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Crazycatlady- schreef:
22-10-2020 17:38
Precies! Als er iets duidelijk is geworden is wel dat de mensheid dommer minder slim is is dan ik dacht. Ik zit natuurlijk ook in een bepaald kringetje dus je wereldbeeld wordt een beetje eenzijdig bepaald daardoor. Maar deze crisis heeft totale verdeeldheid met zich meegebracht en ontzettend veel domme niet zo heel slimme mensenmensen onder een vergrootglas weten te leggen. Deels uit onwetendheid (dus leerproces) voor de politiek en media - hoe breng je de situatie goed over aan Henk en Ingrid) en deels uit onwil en aso gedrag.
Iets minder op Facebook lezen dan? Ik zie op daar als reacties op nieuwsitems veel domme reacties, maar dat was BC niet anders. Ik merk in mijn directe omgeving niet veel van de dommigheid.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het heel veel met het weer te maken had, maar dat er - helaas - achteraf te veel versoepeld is in de zomermaanden waardoor de drempel heel laag was om de paar maatregelen die er nog waren ook in de wind te slaan omdat alles voor even weer normaal leek. In maart en april was het besef dat er iets gaande was heel sterk, toen het in de zomer zo was afgenomen, leek het voor veel mensen verder weg dan het was.

Ik denk dat we het ondanks de wintertemperatuur echt wel weer kunnen terugdringen, al zal het wel moeizamer gaan omdat de rek er ook uit is voor veel mensen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lenteui schreef:
22-10-2020 17:44
Ik zie ook mij heen juist niet Henk en Ingrid de fout in gaan, maar Roderick en Angela.
Die hebben zichzelf nooit iets hoeven ontzeggen, dus die kunnen nu gewoon op vakantie etc.
Maar ook alle wappies op fb, ik heb nog nooit zoiets gezien...
Roderick en Angela vind ik een gekke combinatie hahahaha. Maar ik denk dat je de 'kakkers' bedoeld? Nee ik denk dat veel wappies niet perse kakkers zijn maar grotendeels boomknuffelaars en beroepsuitkeringsgerechtigden. En heel, heel veel pvv en baudet stemmers.
Ik geloof ook niet dat het weer zelf er mee te maken had. Wel ons gedrag en die kan samenhangen met weer maar het weer zelf doet (denk ik) niks met het virus
Edelhertje schreef:
22-10-2020 17:33
Ik ben niet verbaasd. Jij zoekt altijd naar het negatieve in mensen.
Ik ben niet negatief hé! Ik stel alleen vast dat een substantieel deel van de bevolking klaarblijkelijk alleen maar in staat is "het goede" te doen, als ze dit van hogerhand, met dwang wordt opgelegd.

Van mij hoeft niemand zich aan regels te houden. Ik ga niemand dwingen. Wel even tekenen bij het kruisje, dat je afziet van medische zorg, maar verder vind ik het wel best. Ik overleef deze crisis wel. Daar zorg ik zelf wel voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net in het live blog het volgende:
Reisbrancheorganisatie ANVR dringt er bij het ministerie van Buitenlandse Zaken op aan om het huidige reisadvies voor de Canarische eilanden aan te passen. Volgens de branche zouden vakanties naar de Canarische eilanden op korte termijn weer tot de mogelijkheden moeten behoren. Duitsland besloot onlangs ook al om zijn reisadvies voor de Spaanse archipel aan te passen.

Ik blijf hier moeite mee hebben. Ze willen het dus weer mogelijk maken om naar de canarische eilanden te gaan, maar wordt hierbij gewoon maar even vergeten dat het in Nederland zo wat de spuigaten uitloopt met besmettingen? Gaan Nederlanders dan maar weer lekker besmettingen naar andere landen brengen?
MajaDB schreef:
22-10-2020 17:42

Dat die cijfers nu oplopen ligt natuurlijk niet aan "jou en mij". Dat ligt aan "die ander".....
Oke hand in eigen boezem:
Ik laat mijn kind nu op vakantie gaan naar een oranje land.
Ik loop tegen de richting in op straat.
Winkelkarretjes ontsmet ik niet. Sport apparatuur ook niet.
Ik bezoek mijn volwassen kinderen.

Wat ik wel doe:
Mondkapje op overal waar ik de lucht niet zie.
Goed handen wassen als ik thuiskom.
Griepprik halen.
De RIVM enquête eerlijk invullen.
Thuis werken. (Al een half jaar, ik word gek)
Mijn kinderen van mondkapjes voorzien.
Mijn ouders niet meer zien.
Mezelf van informatie voorzien.
Heel erg mijn best doen om een bijdrage te leveren zonder het leven onleefbaar te maken.
mdh schreef:
22-10-2020 17:43
In Nederland wordt het aan de hand nemen en straf krijgen nauwelijks meer als taak van de overheid gezien, zie alle uitspraken van Rutte die Lubach achter elkaar monteerde in de aflevering van vorige week.
Nederlanders zijn generaties lang niet meer opgevoed als gezagsgetrouwe burgers, maar als kritische burgers.
Ook solidariteit heeft aan belang ingeboet in een samenleving die zich steeds meer op het individu richtte.
De overheid heeft door burgers als consument te benaderen en niet meer primair ten dienste te staan van de burger, veel wantrouwen opgeroepen dat zich nu wreekt.

Gevolg :mensen willen hun eigen belang niet meer ondergeschikt maken aan het algemene belang als momenteel in het belang van de volksgezondheid.
Dan nog de toxische combinatie van burgers die kritiekloos vallen voor vage informatiebronnen... daar plukken we nu de wrange vruchten van.
Goede analyse.

Overigens denk ik dat de oorsprong hiervan, ligt in de ontzuiling jaren 70. Daarligt de kiem.

Vollenwasdom ontstond in de jaren 90 toen we na meer dan 60 jaar CDA een regering paars kregen..met D66. Die maakt van het individu, de hoeksteen van de samenleving, terwijl dat daarvoor altijd "het gezin" was.

In basis niet slecht, maar volkomen doorgeslagen.

Ik las ergens een topic over een moeder die haar 18-jarige zoon niet durft te vertellen dat z'n vrienden niet mogen komen corona-zuipen....
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat het virus zo ontzettend besmettelijk is, en dat we er allemaal nog vatbaar voor zijn. In alle landen om ons heen gaat het toch ook mis?

Voor de rest zie ik voornamelijk mensen hun stinkende best doen. Het is gewoon ellendig dat je nu afgestraft kunt worden voor elk klein steekje wat je laat vallen. Want dat is dan weer wel heel menselijk, volgens mij.
Ik las dat enkele ziekenhuizen nu zelf alvast de zorgbonus van 1000 Euro gaan uitkeren.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik was jullie iedereen ff zat, dus heb vandaag nog niet hier gelezen, maar toch wel ff een tvp.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
En weer wordt het vingertje voornamelijk richting de individuele burger gestoken.

Kijk ook eens naar hun omstandigheden.

Mensen in achterstandswijken die allemaal dicht op elkaar wonen, Polen die iedere ochten samengepakt in een busje naar het slachthuis moeten, mensen die van hun baas per se naar kantoor moeten, mensen die geacht worden naar een teststraat 30km verderop te komen terwijl ze geen auto hebben, mensen vanaf oktober tot april vrij moeten nemen omdat er elke dag wel een van hun kinderen met een snotneus thuis zit...

Daar valt ook een hele wereld te winnen.
anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 18:02
24.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
22-10-2020 17:52
Oke hand in eigen boezem:
Ik vind het best interessant om uit te wisselen wat er wel en niet nog wordt gedaan, ik ben alleen bang dat het weer een hoop gekat over en weer wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Crazycatlady- schreef:
22-10-2020 17:46
Roderick en Angela vind ik een gekke combinatie hahahaha. Maar ik denk dat je de 'kakkers' bedoeld? Nee ik denk dat veel wappies niet perse kakkers zijn maar grotendeels boomknuffelaars en beroepsuitkeringsgerechtigden. En heel, heel veel pvv en baudet stemmers.
Roderick en Anne-Fleur lijkt me passender in deze ;-D
Jeetje TsumTsum.. jij hebt na/ behalve deel 1 gewoon alle delen geopend!!
Chappeau!

Ok, behalve deel 9 weet ik niet zeker, die link werkt niet ;)
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 18:32
2.08% gewijzigd
Crazycatlady- schreef:
22-10-2020 17:46
Roderick en Angela vind ik een gekke combinatie hahahaha. Maar ik denk dat je de 'kakkers' bedoeld? Nee ik denk dat veel wappies niet perse kakkers zijn maar grotendeels boomknuffelaars en beroepsuitkeringsgerechtigden. En heel, heel veel pvv en baudet stemmers.
De figuren met net iets meer geld dan goed voor ze is.
Die altijd kunnen doen wat ze willen.
De Grapperhausen en de Oranjes, die geen Nee kennen. Die figuren wonen hier een wijk verderop, mijn kinderen spelen met hun kinderen. Die mensen hebben geen lockdown hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven