Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Familiegedoe door niet naleven coronaregels

12-01-2021 13:12 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Mijn opa is oud, ziek en eenzaam. Ik probeer hem al sinds de eerste golf te blijven bezoeken. In de zomer vooral buiten, maar nu binnen op zeer ruime afstand (hij op de bank, ik aan de grote tafel). Ik denk dat er acht meter tussen zit. Af en toe ga ik een cadeautje brengen.
Hem helemaal alleen laten zitten vind ik geen optie. Hij geeft vaak aan dat hij eenzaam is en er is echt nog wel iets mogelijk binnen de regels van het RIVM. 0 risico is er nooit, maar dat nemen we beiden voor lief, ik probeer wel de risico's te beperken waar mogelijk.

Ik heb een familielid dat illegale feestjes geeft en dit niet onder stoelen of banken schuift. Ze deelt alles op social media. Laatst ging ik even naar mijn opa om een bosje bloemen te brengen, toen zag ik dat zij met haar arm om hem heen op de bank zat te 'chillen.' Ik heb toen gevraagd of ze alsjeblieft afstand van elkaar willen houden, vooral gericht naar mijn familielid. Nu krijg ik een bericht van mijn tante dat ik me niet moet bemoeien met de keuzes van anderen.

Ik voel me echt machteloos. Mijn opa is een soort vaderfiguur, een vader heb ik nooit gehad, dus ik denk dat het allemaal extra gevoelig ligt. Daarnaast word ik er gewoon boos om. Dat mensen zo laks omgaan met zijn gezondheid. Disclaimer: dit familielid werkt ook nog in de zorg. Ik snap er gewoon geen hout van. Wat doe ik hieraan?
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
12-01-2021 14:54
Je opa is oud, eenzaam en heeft sowieso niet lang meer. Het is een volwassen man die het zelf moet aangeven als hij iets niet wil, dat is jouw rol niet. Ik kan mij heel goed voorstellen dat hij naar normaal lichamelijk contact snakt.

Een grootouder van mij is in het voorjaar overleden, middenin de lockdownperiode waardoor wij als familie hem niet hebben kunnen bezoeken of afscheid hebben kunnen nemen. Vreselijk. Ik had veel liever gehad dat degene aan corona zou zijn overleden en gewoon met ons contact zou kunnen hebben gehad (dus ook knuffels) dan de pure eenzaamheid in de laatste weken en wat het zetje heeft gegeven tot overlijden.

Ik heb nog een grootouder en ik let goed op dat ik er niet naartoe ga wanneer ik klachten heb. Maar degene krijgt echt wel een knuffel van mij (en vraagt er ook zelf om). Bijna een jaar zonder lichamelijk contact is heel lang en onmenselijk. We zijn sociale dieren en continue afstand houden als alleenstaande is gewoon niet te doen. Daar word je ook ziek van.

Je kan besmettelijker zijn zonder klachten dan met klachten.
Alle reacties Link kopieren
Opa wil nog helemaal niet dood, geeft TO aan. Hij geniet nog teveel van het leven. Opa raakte in paniek toen een ander familielid besmet bleek. Dus waar lezen mensen dat opa de keuze heeft gemaakt voor een risico op een korter leven? Dat is in dit geval helemaal niet aan de orde. Hoeveel stress geeft het wel niet dat hij steeds moet opletten voor twee omdat anderen zich niet aan de regels willen houden? Er staat ook niet dat opa wegkwijnt. Wel dat hij graag mensen om zich heen heeft, maar dat kan dus prima op afstand.
Ik vind hier dingen van.
Miek_ schreef:
12-01-2021 14:54
Je opa is oud, eenzaam en heeft sowieso niet lang meer. Het is een volwassen man die het zelf moet aangeven als hij iets niet wil, dat is jouw rol niet. Ik kan mij heel goed voorstellen dat hij naar normaal lichamelijk contact snakt.

Een grootouder van mij is in het voorjaar overleden, middenin de lockdownperiode waardoor wij als familie hem niet hebben kunnen bezoeken of afscheid hebben kunnen nemen. Vreselijk. Ik had veel liever gehad dat degene aan corona zou zijn overleden en gewoon met ons contact zou kunnen hebben gehad (dus ook knuffels) dan de pure eenzaamheid in de laatste weken en wat het zetje heeft gegeven tot overlijden.

Ik heb nog een grootouder en ik let goed op dat ik er niet naartoe ga wanneer ik klachten heb. Maar degene krijgt echt wel een knuffel van mij (en vraagt er ook zelf om). Bijna een jaar zonder lichamelijk contact is heel lang en onmenselijk. We zijn sociale dieren en continue afstand houden als alleenstaande is gewoon niet te doen. Daar word je ook ziek van.

Maar het gaat toch in eerste instantie niet om de beslissing van opa? Het gaat om het onverantwoordelijke gedrag van die nicht. Als ze opa wil knuffelen op zijn verzoek: prima, maar dan moet ze ophouden met feesten en zich niks aantrekken van de regels (ook i.v.m. haar werk trouwens).
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-01-2021 15:06
Je kan besmettelijker zijn zonder klachten dan met klachten.
Klopt, maar het is de keuze van mijn grootouder welk risico degene wil lopen. Dat beslis ik niet. Als degene graag een knuffel wil dan snap ik dat goed en krijgt degene ook een knuffel. Voor de rest zitten we gewoon ieder in onze stoel op voldoende afstand.

Ik heb trouwens al corona gehad (met milde klachten), ik mocht er vanuit gaan dat ik het op korte termijn niet opnieuw oploop.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-01-2021 15:08
Maar het gaat toch in eerste instantie niet om de beslissing van opa? Het gaat om het onverantwoordelijke gedrag van die nicht. Als ze opa wil knuffelen op zijn verzoek: prima, maar dan moet ze ophouden met feesten en zich niks aantrekken van de regels (ook i.v.m. haar werk trouwens).
Dat is toch de keuze van de opa? Hij is toch niet handelingsonbekwaam of seniel omdat hij oud is? Hij moet voor zichzelf beslissen welk risico hij wil lopen en wat voor hem zwaarder weegt. Ja het is onverantwoordelijk gedrag van die nicht maar dat staat los van dat opa zelf de keuze moet maken.

Het lijkt soms dat mensen vinden dat ze de keuze voor een ander mogen maken simpelweg omdat degene oud en kwetsbaar is.
miek_ wijzigde dit bericht op 12-01-2021 15:17
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-01-2021 15:06
Je kan besmettelijker zijn zonder klachten dan met klachten.
het Kan, maar de Kans is niet zo groot
aangezien je wel moet spetteren om het over te brengen
Miek_ schreef:
12-01-2021 15:16
Dat is toch de keuze van de opa? Hij is toch niet handelingsonbekwaam of seniel omdat hij oud is? Hij moet voor zichzelf beslissen welk risico hij wil lopen en wat voor hem zwaarder weegt. Ja het is onverantwoordelijk gedrag van die nicht maar dat maakt niet dat opa zelf die keuze moet maken.

Het lijkt soms dat mensen vinden dat ze de keuze voor een ander mogen maken simpelweg omdat degene oud en kwetsbaar is.

Nee dan begrijp je me verkeerd. Ik vind het ook de keuze van opa maar ik vind die nicht fout zitten. Dat kan naast elkaar bestaan.
En misschien weet die opa niet van het feestgedrag van nicht, dat kan ook nog (nee Lila ik doe niet aan NIVEA, ik zeg: het kan)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-01-2021 15:17
Nee dan begrijp je me verkeerd. Ik vind het ook de keuze van opa maar ik vind die nicht fout zitten. Dat kan naast elkaar bestaan.
En misschien weet die opa niet van het feestgedrag van nicht, dat kan ook nog (nee Lila ik doe niet aan NIVEA, ik zeg: het kan)
Zo bedoel je. Het gedrag van nicht is natuurlijk hartstikke onhandig. Ervan uitgaande dat opa zijn kleinkind kent en dat risico bewust neemt heeft TO hier niets over te zeggen. Ze mag het natuurlijk heel vervelend vinden, dat snap ik wel.

Mocht opa het niet weten dan kan TO het gesprek aangaan en aangeven dat zij zicht daarom zorgen maakt (en het vooral bij zichzelf houden en niet met het vingertje gaan wijzen, dan schieten mensen automatisch in de verdediging). Het is dan aan opa wat hij ermee wil doen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
12-01-2021 15:17
Nee dan begrijp je me verkeerd. Ik vind het ook de keuze van opa maar ik vind die nicht fout zitten. Dat kan naast elkaar bestaan.
En misschien weet die opa niet van het feestgedrag van nicht, dat kan ook nog (nee Lila ik doe niet aan NIVEA, ik zeg: het kan)
Maar dat vind ik ook hoor
Nicht is fout bezig, maar dan nog staat het opa vrij om haar te knuffelen, zelfs al weet hij van de feesten
lilalinda schreef:
12-01-2021 15:24
Maar dat vind ik ook hoor
Nicht is fout bezig, maar dan nog staat het opa vrij om haar te knuffelen, zelfs al weet hij van de feesten

Ja dat vind ik ook.
Quincy2 schreef:
12-01-2021 14:22
Hij is oud, ziek en eenzaam en belt jou huilend op? Dan geniet hij toch niet echt nu?
Dat betekent niet dat hij wil overlijden. Hij wil gewoon zijn ei kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
12-01-2021 15:14
Klopt, maar het is de keuze van mijn grootouder welk risico degene wil lopen. Dat beslis ik niet. Als degene graag een knuffel wil dan snap ik dat goed en krijgt degene ook een knuffel. Voor de rest zitten we gewoon ieder in onze stoel op voldoende afstand.

Ik heb trouwens al corona gehad (met milde klachten), ik mocht er vanuit gaan dat ik het op korte termijn niet opnieuw oploop.
Eigenlijk niet, dus. Individueel kun je natuurlijk best bedenken dat je die knuffel graag zou willen, maar als je vervolgens ernstig ziek wordt, doe je wel weer beroep op een schaars ziekenhuisbed. Al die mensen die roepen dat ze wel voor zichzelf kunnen beslissen welke risico’s ze willen lopen, tonen daarmee juist aan dat ze dat niet kunnen, doordat ze niet ver genoeg kijken.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-01-2021 15:16
het Kan, maar de Kans is niet zo groot
aangezien je wel moet spetteren om het over te brengen

dat is achterhaald. Je 'spettert' al als je gezellig zit te babbelen in een niet geventileerde ruimte
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-01-2021 15:29
dat is achterhaald. Je 'spettert' al als je gezellig zit te babbelen in een niet geventileerde ruimte
de kans is klein
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
12-01-2021 15:26
Eigenlijk niet, dus. Individueel kun je natuurlijk best bedenken dat je die knuffel graag zou willen, maar als je vervolgens ernstig ziek wordt, doe je wel weer beroep op een schaars ziekenhuisbed. Al die mensen die roepen dat ze wel voor zichzelf kunnen beslissen welke risico’s ze willen lopen, tonen daarmee juist aan dat ze dat niet kunnen, doordat ze niet ver genoeg kijken.
Ik denk niet dat mijn grootouder een ziekenhuisbed bezet zou houden. Te oud en teveel gebreken om het zo maar te zeggen (en dat weet degene zelf ook heel goed). Mijn grootouder wil absoluut niet dood maar het leven moet wel zin hebben en een beetje leuk zijn. En dat is het niet als de laatste (hopelijk nog) jaren die je hebt je eenzaam en alleen moet zitten en ook nog zonder lichamelijk contact. Ik vind dat degene daar zelf de keuze in moet maken wat zwaarder weegt.

Als je het over jongere en vooral gezondere mensen hebt dan heb je natuurlijk gelijk.
Alle reacties Link kopieren
een vriendin van mij werkt in een verzorgingstehuis met 90+ ers
en eigenlijk is het algemene beeld: liever knuffelend Corona, dan eenzaamheid
Ze weten, dat de laatste fase is aanbeland
lilalinda schreef:
12-01-2021 15:48
een vriendin van mij werkt in een verzorgingstehuis met 90+ ers
en eigenlijk is het algemene beeld: liever knuffelend Corona, dan eenzaamheid
Ze weten, dat de laatste fase is aanbeland
Het geldt niet voor elke oudere daarom moet men voorzichtig zijn met invullen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-01-2021 15:31
de kans is klein
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding


Kunnen mensen het virus overdragen voordat ze klachten hebben?
Ook voordat je ziek wordt, kan je het virus al bij je dragen. En vlak voordat je klachten hebt, kun je ook al besmettelijk zijn. Maar hoe meer klachten je hebt, bijvoorbeeld hoesten en/of niezen, hoe meer virus je dus kan verspreiden.


Die kans is niet zo klein, en niet verbazingwekkend dat elke dag duizenden mensen besmet raken als iedereen denkt dat je naar hartelust kan knuffelen zolang je niet hoest of niest
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
12-01-2021 15:56
Kunnen mensen het virus overdragen voordat ze klachten hebben?
Ook voordat je ziek wordt, kan je het virus al bij je dragen. En vlak voordat je klachten hebt, kun je ook al besmettelijk zijn. Maar hoe meer klachten je hebt, bijvoorbeeld hoesten en/of niezen, hoe meer virus je dus kan verspreiden.


Die kans is niet zo klein, en niet verbazingwekkend dat elke dag duizenden mensen besmet raken als iedereen denkt dat je naar hartelust kan knuffelen zolang je niet hoest of niest
Je moet een beetje geluk hebben en soms heb je pech.
Op 1 afdeling wel besmettingen, op de andere niet. En op de afdeling waar - nog- geen besmettingen zijn geweest, is evengoed lichamelijk contact, met en zonder handschoenen, wel met mondkapje.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
miekemv schreef:
12-01-2021 15:52
Het geldt niet voor elke oudere daarom moet men voorzichtig zijn met invullen.
Maar deze specifieke oudere is kennelijk terminaal én eenzaam.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
12-01-2021 13:38
Wat ik zorgelijk vind is dat dit persoon in de zorg werkt.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat ik lees, is dat je enorm je best doet. Maar misschien wel té veel?

Opa geeft aan eenzaam te zijn en dat er binnen de regels van het RIVM best nog wel wat mogelijk is. Jij houdt 8 meter aan. Dat is een enorme fysieke afstand. Dan voel je voor opa niet alleen ver weg, maar dan bén je ook letterlijk ver weg.

Ik weet niet wat je eigen situatie is, maar ik woon zelf alleen. Gelukkig ga ik nog naar kantoor, maar als dat niet zou kunnen, dan zou ik ook amper mensen zien. Als de weinige contacten die ik had zich dan op minimaal 8 meter afstand bevinden, dan zou dat het gevoel van eenzaamheid alleen maar vergroten.

En dan komt nichtje die wél een knuffel wil geven.. Soms is de eenzaamheid gewoon te groot om daar nee tegen te zeggen.

Dus ik zou opa vragen wat hij echt wil.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je en ik begrijp je zorgen ook om je opa en je irritatie naar je nicht toe. Wat een onverantwoordelijk gedrag voor iemand die in de zorg werkt!

Helaas kun je niet veel meer doen dan uitspreken dat je het niet met haar gedrag eens bent. Ik snap dat jouw opa zich soms niet opgewassen voelt om te zeggen wat hij voelt. Dat hebben mensen op leeftijd soms wel vaker. Maar als hij het echt niet wil, dan zal hij toch zelf moeten aangeven dat hij graag afstand wil houden.

Ik heb een soortgelijke situatie aan de hand. Met mijn ouders. Allebei zitten ze in een enorme risicogroep, dus ik ben al vanaf maart enorm voorzichtig met ze. Een ander familielid totaal niet en verkondigt ook met grote regelmaat corona en de bijbehorende maatregelen, grote onzin te vinden. 1 ouder voelt zich hier totaal niet prettig bij en geeft dat bij mij ook aan, 1 ouder maakt het niet uit. De ouder die zich dus onveilig voelt, durft het niet uit te spreken uit angst voor ruzie.

Nu zit ik ook al wat langer niet goed in mijn vel en werd het mij ook even teveel allemaal en heb ik er nu dus wat van gezegd. Door de zorgen en angst om mijn ouders te verliezen aan corona (heb al meerdere vrienden de laatste maanden afscheid zien nemen van een dierbare aan corona) heb ik dat ook best wat emotioneel gebracht. Ik was er ineens zo klaar mee.

Drie keer raden wie het nu gedaan heeft en op wie iedereen boos is? Juist, op mij.
Ik had mijn mond beter kunnen houden, maar ook ik ben niet meer mezelf sinds deze corona-crisis :-(

Sterkte de komende tijd :hug: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hier zou ik ook vreselijk boos om worden. Iedereen kan wel zeggen “opa is volwassen en bepaalt dat zelf”, maar de kans is groot dat opa helemaal niks tegen kleindochter durft te zeggen. Op die leeftijd is dat sowieso al lastiger en zeker in deze tijd; ik kan me voorstellen dat hij bang is dat ze anders nooit meer langskomt.

Ik heb sowieso weinig respect voor dit soort mensen die er maar op los gaan en ondertussen in de zorg werken. Die mensen zijn onverantwoord bezig.

En dan krijg je haar mammie er ook nog achteraan? Kom nou zeg, als zij zo volwassen is om zich zo onverantwoord te gedragen, dan moet ze zich ook volwassen zijn als iemand iets op haar aan heeft te merken. Haar moeder kan haar kind beter en schop onder d’r kont geven! Maar goed.. zie je gelijk waar dat egoïstische gedrag vandaan komt. Zo is ze blijkbaar opgevoed.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
12-01-2021 13:26
Het gaat me niet eens zozeer om die knuffel, want ik snap dat iedereen dat nodig heeft.
Alleen mijn familielid zit elke week bij 30 anderen, feestend en iedereen hangt daar om elkaar heen. Ik snap gewoon niet dat je dan je oude zieke opa gaat zitten knuffelen. Als het mijn moeder is, die zich bijvoorbeeld heel streng aan de regels houdt, dan vind ik het al veel minder zorgelijk als ze elkaar een knuffel geven. Dit snap ik alleen echt niet.

Je moet de dingen niet door elkaar gaan halen, dat maakt de situatie alleen maar verwarrender. Dat je nicht zich totaal niet aan de maatregelen houdt en jij je daaraan ergert is één ding, dat je opa ervoor kiest om geen afstand van haar te houden is een ander ding. Jij kunt met je opa in gesprek gaan, je zorgen uiten, aangeven dat je juist contact met nicht risicovol vindt en vragen wat hij daarover denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven