Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe ervaren jullie het mondkapje?

03-07-2020 08:51 201 berichten
Ik moet voor mijn werk veel reizen met het ov. En het valt me op dat iedereen het mondkapje moeiteloos lijkt te dragen.

Ik vind het zelf verschríkkelijk. Heel benauwend. Na twee minuten voel ik me al echt ellendig erdoor. Ik heb al zo’n papieren geprobeerd een een van stof.

Ik vroeg me dus af of meer mensen dat hebben. Of juist niet.
Wissewis schreef:
03-07-2020 22:38
Ik kan er niet mee van een trap of van de trein stappen.
Dan belandt ie namelijk in mijn ogen en / of breek ik mijn voet.

En als ik een trap moet oplopen omhoog gaat ie ook af of omlaag, want dan heb ik lucht nodig.
Het lijkt me namelijk niks dat iemand mij mond-op-mond-beademing moet gaan geven omdat ik halfdood ga bovenaan het perron.


Ik heb 3 van die prefab-dingen in mijn handtas zitten.
Die pik ik eruit als ik aan de bushalte sta of aan een treinstation.
En gaan weer netjes mijn tas in als ik de laatste bus / trein heb genomen.
Precies de bedoeling, je hoeft hem ook alleen in het ov op.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
03-07-2020 09:49
De medische mondkapjes hebben een draadje in het bovenste deel, waardoor je het kapje kan ombuigen rond je neus. Daardoor beslaat je bril niet.
Stoffen wasbare mondkapjes hebben meestal geen draadje. Dus alle lucht die je uitademt, gaat langs boven eruit.
Mondkapjes met een stukje ijzerdraad zijn niet altijd medische mondkapjes.
Er is nogal verwarring over wat nou precies een medisch mondkapje is.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-07-2020 06:08
Precies de bedoeling, je hoeft hem ook alleen in het ov op.
Officieel moet je hem hier dus in héél het station aan.
Dus ook in de inkomhal, als je de trap op en afloopt aan de perrons, ...

Ik heb toevallig een groot station waar ik op- en afstap, dus altijd controle aanwezig.

Maar als ik een trap op- of afloop balanceert dat ding toch écht iets lager.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het minder erg dan verwacht.
Ik heb liever die wegwerpdingen dan stoffen. Met een stoffen kapje heb ik het snel heel erg warm.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat de verplichting om een mondkapje te dragen snel weer afgeschaft wordt. Het voelt benauwd.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
04-07-2020 14:42
Officieel moet je hem hier dus in héél het station aan.
Dus ook in de inkomhal, als je de trap op en afloopt aan de perrons, ...

Ik heb toevallig een groot station waar ik op- en afstap, dus altijd controle aanwezig.

Maar als ik een trap op- of afloop balanceert dat ding toch écht iets lager.
Volgens mij hoef je hem niet in het hele station aan, alleen op plekken waar de 1,5 meter niet te doen is.
Vivamensje schreef:
05-07-2020 06:12
Volgens mij hoef je hem niet in het hele station aan, alleen op plekken waar de 1,5 meter niet te doen is.
In België moet je het wel in het hele station dragen. Ook als je bijv de zij-hal gebruikt als doorgang.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
05-07-2020 07:35
In België moet je het wel in het hele station dragen. Ook als je bijv de zij-hal gebruikt als doorgang.
En officieel zelfs ook als je aan een open bus- of tramhalte staat te wachten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Hier niet. In Duitsland moet je hem zelfs in alle winkels op doen.
Alle reacties Link kopieren
Vivamensje schreef:
05-07-2020 22:41
Hier niet. In Duitsland moet je hem zelfs in alle winkels op doen.
In Frankrijk ook geloof ik
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 soorten stoffen kapjes gekocht en de ene vind ik niet echt fijn, de ander juist prima. Heb daar nu 3 van gekocht en merk amper dat ik hem op heb. De stof is wel heel dun dus ik geloof niet dat t veel tegenhoudt maar dat maakt mij persoonlijk ook niets uit, het is toch schijnveiligheid. Ik heb een kapje op, kan normaal ademen en doen wat ik moet doen, wat wil je nog meer. Kwestie van uitproberen dus.
Wissewis schreef:
05-07-2020 20:38
En officieel zelfs ook als je aan een open bus- of tramhalte staat te wachten.
Ja, of op een open perron (waar niemand anders op de trein staat te wachten of, als er toch anderen zijn, iedereen ruimschoots op gepaste afstand staat). Onzin, maar goed. Gelukkig is het (nog?) niet verplicht in de winkels.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
05-07-2020 23:06
Ik heb 2 soorten stoffen kapjes gekocht en de ene vind ik niet echt fijn, de ander juist prima. Heb daar nu 3 van gekocht en merk amper dat ik hem op heb. De stof is wel heel dun dus ik geloof niet dat t veel tegenhoudt maar dat maakt mij persoonlijk ook niets uit, het is toch schijnveiligheid. Ik heb een kapje op, kan normaal ademen en doen wat ik moet doen, wat wil je nog meer. Kwestie van uitproberen dus.

Waar heb je die met de dunne stof gekocht die je amper voelt zitten?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of ik merk mag noemen dus haal het weer weg: (...)
nootboek wijzigde dit bericht op 05-07-2020 23:36
Reden: merk weggehaald
14.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Vivamensje schreef:
04-07-2020 08:25
Mondkapjes met een stukje ijzerdraad zijn niet altijd medische mondkapjes.
Er is nogal verwarring over wat nou precies een medisch mondkapje is.
Ik heb een zelfgemaakte met ijzerdraadje.
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 17:40
Het OV wordt steeds gezelliger met de mondkapjesplicht.

https://youtu.be/7OmkAf2oi-E
Wat een kinderachtig jankend zeikwijf zeg, onvoorstelbaar.
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
05-07-2020 23:06
Ik heb 2 soorten stoffen kapjes gekocht en de ene vind ik niet echt fijn, de ander juist prima. Heb daar nu 3 van gekocht en merk amper dat ik hem op heb. De stof is wel heel dun dus ik geloof niet dat t veel tegenhoudt maar dat maakt mij persoonlijk ook niets uit, het is toch schijnveiligheid. Ik heb een kapje op, kan normaal ademen en doen wat ik moet doen, wat wil je nog meer. Kwestie van uitproberen dus.
Ik zag ook zoiets bij een bekende drogist, maar vlg de beschrijving moet daar dan weer een mondkapjesfilter in. Die je weer los erbij moet kopen......
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel blij zijn als die onzin niet meer nodig is.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Mutsje78 schreef:
06-07-2020 16:20
Ik zag ook zoiets bij een bekende drogist, maar vlg de beschrijving moet daar dan weer een mondkapjesfilter in. Die je weer los erbij moet kopen......
Woon je in Belgie?
In NL is een filter niet verplicht.
amarna schreef:
06-07-2020 16:58
Woon je in Belgie?
In NL is een filter niet verplicht.
In België bij mijn weten ook niet. Zelfs een sjaal is hier toegestaan, wat in Nederland dan weet niet mag dacht ik. Mogen zelfgemaakte maskers wel in Nederland? Want anders neem ik m’n wegwerpdingen mee op de trein naar NL over een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
06-07-2020 19:15
In België bij mijn weten ook niet. Zelfs een sjaal is hier toegestaan, wat in Nederland dan weet niet mag dacht ik. Mogen zelfgemaakte maskers wel in Nederland? Want anders neem ik m’n wegwerpdingen mee op de trein naar NL over een paar weken.
Ja hoor
Mutsje78 schreef:
06-07-2020 16:21
Ik zou wel blij zijn als die onzin niet meer nodig is.
Ik vrees dat we er nog even aan vast zitten.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik woon moet je overal binnen een mondkapje op: in de supermarkt, in winkels, bij de benzinepomp, in het OV en uiteraard bij de huisartsenpost en in het ziekenhuis. In de open lucht ook nog vaak genoeg. Op de markt bijvoorbeeld en in drukkere winkelstraten. Ik heb herbruikbare mondkapjes en die zijn inderdaad warmer en benauwder dan wegwerpdingen. Maar het lastigste vind ik dat ik mensen minder goed kan verstaan en dat mijn bril steeds beslaat met die dingen. De mondkapjesplicht in Nederland zou ik een eitje vinden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet vervelend, maar heb dan ook wekenlang met een ffp2 op gewerkt. Die zijn echt benauwend.

In Frankrijk (ben nu op vakantie) draagt het personeel in de horeca meestal een mondkapje. Dat lijkt me op het terras in de zon en 30+ graden wel echt vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven