Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe werkt het bij prikvertikkers?

08-03-2021 05:17 1034 berichten
Alle reacties Link kopieren
In hun hoofd, bedoel ik. De vroegere antivaxxers ben ik altijd uit de weg gegaan, onder het mom van "tegen zoveel domheid valt niet te discussiëren." Nu er een vaccin is tegen corona, is dat ietsje lastiger, want ik kom ze ineens bijna overal tegen. Sommigen durven nog niet - en ergens kan ik daar nog wel begrip voor opbrengen. Met die mensen valt meestal ook nog goed te praten. Die angst blijkt immers gebaseerd op onwetendheid en verdwijnt vaak als ze er wat meer van afweten.
Maar bij heel veel anderen is het pure onwil. Zij weigeren domweg zich te laten inenten. Dat kan en dat mag ook (in Nederland in ieder geval, ik weet niet of dat overal mag). Maar waar ik niets van begrijp, is dat die mensen ook weigeren om de consequenties van hun handelen (of juist niet-handelen) te dragen. Allemaal lijken ze te vinden dat wij, de prikaanvaarders, solidair moeten zijn met hun, de prikweigeraars. Ik snap niet dat zij niet inzien dat dat de wereld op zijn kop is.
Ik neem straks een vaccinatie, ook al heb ik die veel liever niet nodig. Ik ben niet dol op prikken en ik weet niet of ik allergisch zal blijken of dat het vaccin uiteindelijk kwaad kan. Maar ik doe het wel - voor mezelf, maar zeker ook uit solidariteit - en ik hoop dat ik dan met een vaccinatiepaspoort eindelijk weer naar een museum kan en naar de sauna en naar een restaurant en van mijn Blijdorpabonnement kan genieten. Die prik wordt in zekere zin mijn toegangskaartje. Zonder die prik loop ik immers het risico dat ik andere mensen in gevaar breng. Voor mij is dit een volkomen logische gedachtegang, maar bij prikvertikkers werkt het kennelijk heel anders.
Als ik open tbc heb, vindt iedereen het normaal dat ik in quarantaine moet, ook als niet ik het heb, maar iemand met wie ik in contact ben geweest. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat dat onredelijk is. Als ik heel hard voor een examen leer en ik haal een 10, heb ik nog nooit iemand die er niet voor heeft geleerd horen zeggen dat het oneerlijk is dat hij/zij geen 10 heeft gekregen. Of dat ik uit solidariteit mijn 10 met hun zou moeten delen. Deze 2 voorbeelden zijn in mijn idee absoluut vergelijkbaar met wel of niet een vaccin nemen. Welke denkfout maak ik?
Vooropgesteld ik ben een prikaanvaarder.

De vertikker die ik regelmatig spreek zit echt in de wappie-hoek. Hij zegt dat Corona een middel is vanuit de overheid om macht te krijgen over ons en onze kinderen. Over open tbc of niet leren voor een examen heb ik hem dat nog niet horen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Okay, maar waarom moeten wij dan volgens hem solidair zijn met hem? Want de mensen die tegen de prik zijn, zijn ook tegen het vaccinatiepaspoort.
Alle reacties Link kopieren
Maakt mij niet uit wat een ander doet. Een geloof dient om er steun aan te hebben in je leven. Als zij denken dat ze aan een groot gevaar ontsnapt zijn door zich niet te laten inenten dan gun ik ze dat.

De mensen die ingeënt zijn lopen geen gevaar meer neem ik aan, ongeacht de onwilligen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar wat als je een bepaald merk niet wilt? Ik las dat je niet kunt kiezen.
Doorenvogel schreef:
08-03-2021 06:49
Maar wat als je een bepaald merk niet wilt? Ik las dat je niet kunt kiezen.

De overgrote meerderheid heeft niet de opleiding noch het verstandelijk vermogen om de grotere en kleinere verschillen tussen vaccins goed te beoordelen en af te wegen. Daarnaast is er schaarste aan vaccins. Eigen keuze van vaccin is een nutteloze luxe waar op dit moment geen ruimte voor is. Dus niet zeiken, arm uitsteken.
Ik hoef de prik niet. Wat een ander doet mag-ie zelf weten. Corona is voor mij ongevaarlijk en met nieuwe vaccins wacht ik liever even (wel alle prikken - en meer-uit rijksvaccinatieprogramma gehad). Ik begrijp niet waarom je zegt dat niet-prikkers vinden dat men solidair met hen moet zijn? Van mij hoeft niemand iets. Ieder mag het zelf weten.

Verder snap ik je voorbeelden niet. Ik wil voor mezelf iets niet doen en wat een ander doet, moet-ie helemaal zelf weten. Wat is daar gek aan?

En tot slot: waarom worden mensen die het coronavaccin niet (meteen) willen toch standaard dom, wappie of antivaxx genoemd? Ik ben geen van allen. En hoe meer ik zo weggezet en verguisd word, hoe minder zin ik heb om die prik te nemen.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 07:21
35.63% gewijzigd
Ik zou half februari al het vaccin krijgen, maar doordat er te weinig vaccins voorradig waren, is dat nog niet gebeurt (werk in de zorg). Maar ik sta niet echt blij te zijn van het AZ-vaccin. En dus sla ik die liever over. Mijn manager geeft me groot gelijk.

En een vriendin van mij, heeft haar prik ook over geslagen, om dezelfde reden. Degene van de GGD waar ze een afspraak zou maken, gaf haar ook gelijk. Dus je kunt best weigeren, maar dan is het wel even de vraag wanneer je wel kunt.
Alle reacties Link kopieren
“Zonder die prik loop ik immers het risico dat ik andere mensen in gevaar breng.”

Ook met prik kun je het virus nog overdragen, dus het argument dat je het voor een ander doet gaat niet op. Je doet het enkel voor jezelf en wellicht voor groepsimmuniteit of voorkomen van mutaties.

Ik heb er moeite mee dat iedereen die geen coronavaccinatie wil meteen de stempel ‘anti-vaccer’ of wappie krijgt. Ik heb als kind al mijn vaccinaties gehad en heb ook vaccinaties gehad tegen hepatitis etc. als ik op vakantie ging. Toch neem ik geen coronaprik, waarom? Simpelweg omdat ik ook nooit de griepprik neem en ik vind dat mijn lichaam zichzelf moet kunnen wapenen. Ik ben jong en van corona merk ik niet veel. Wantrouwen naar het vaccin is er bij mij niet.

Voel er weinig voor me de rest van mijn leven jaarlijks te laten vaccineren, terwijl ik zelf geen risico loop. In mijn ogen moeten degenen die risico lopen zich lekker laten vaccineren.

En daar komt dan ook nog het feit bij dat het er steeds meer op gaat lijken dat we indirect gedwongen gaan worden en dat gaat me echt veel te ver. Ik vind het absurd dat je meer vrijheden zou krijgen wanneer je gevaccineerd wordt en ik vind dat de verantwoordelijkheid bij ieder individu moet liggen. Ben je bang om ziek te worden? Neem dan het vaccin. Maar om het indirect af te gaan dwingen vind ik echt absurd.

Ik vind ook dat we ieder zijn keuze moeten respecteren en het niet zo zwart-wit moeten zien. Je wordt gewoon als gestoord afgeschilderd als je je niet laat vaccineren en dat is niet eerlijk. Er zijn ook mensen die het vanwege medische redenen niet doen.
Ik ben ook niet voor een vaccinatiepaspoort. Wat Paintless ook zegt: er zijn genoeg mensen die geen vaccin kunnen nemen ivm gezondheid/zwangerschap oid. Gaat mij net wat te ver
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
08-03-2021 07:11
Ik hoef de prik niet. Wat een ander doet mag-ie zelf weten. Corona is voor mij ongevaarlijk en met nieuwe vaccins wacht ik liever even (wel alle prikken - en meer-uit rijksvaccinatieprogramma gehad). Ik begrijp niet waarom je zegt dat niet-prikkers vinden dat men solidair met hen moet zijn? Van mij hoeft niemand iets. Ieder mag het zelf weten.

Verder snap ik je voorbeelden niet. Ik wil voor mezelf iets niet doen en wat een ander doet, moet-ie helemaal zelf weten. Wat is daar gek aan?

En tot slot: waarom worden mensen die het coronavaccin niet (meteen) willen toch standaard dom, wappie of antivaxx genoemd? Ik ben geen van allen. En hoe meer ik zo weggezet en verguisd word, hoe minder zin ik heb om die prik te nemen.
Zelf ga ik die prik wel halen, maar ik begrijp jouw punt ook absoluut.
Het enige wat ik niet snap aan jouw post, je zegt dat ieder het voor zichzelf moet bepalen, ieder voor zich. Maar dat laatste zinnetje snap ik dan niet. Je doet wat je zelf wil (wat, ok, je goed recht is) maar in je laatste zin geef je dus wel aan hoe meer mensen je bevooroordelen, hoe minder snel je die prik zal halen.
Kortom, anderen doen er dus schijnbaar wel degelijk toe, anders zou je niet zo zwaar aan hun mening tillen? Waarom zou je een prik minder snel halen door de mening van anderen? Het gaat toch om jou en om of jij die prik wel of niet wil? Komt op mij een beetje kinderachtig over, “hoe meer zij zeggen dat het moet hoe minder ik het doe”, vind dat niet echt volwassen gedrag.
Als anderen mij dom vinden omdat ik het vaccin wel wil is dat toch niet mijn probleem? Dat is hun mening, prima, maar dat heeft 0,0 effect op mijn mening. Mijn mening zal alleen veranderen door feiten over het vaccin, niet door wat anderen denken.
Panda1987 schreef:
08-03-2021 07:39
zou Waarom zou je een prik minder snel halen door de mening van anderen? Het gaat toch om jou en om of jij die prik wel of niet wil? Komt op mij een beetje kinderachtig over, “hoe meer zij zeggen dat het moet hoe minder ik het doe”, vind dat niet echt volwassen gedrag.
Als anderen mij dom vinden omdat ik het vaccin wel wil is dat toch niet mijn probleem?
Dat is ook een beetje kinderachtig van mij. Maar zo werkt het wel. Als anderen me wappie en aso en dom noemen omdat ik niet ‘solidair’ ben, heb ik nog minder zin om ‘solidair’ te zijn met die mensen.
Ook speelt mee: hoe meer druk wordt uitgeoefend, hoe meer ik ernaar neig op mijn eigen gevoel te blijven varen.
En vooral: hoe meer men probeert te overtuigen met halve waarheden (‘dan kun je anderen niet meer besmetten’ of ‘deze vaccins zijn exact even lang getest als de bestaande vaccins’), hoe meer ik denk: jullie lullen maar wat.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 07:47
13.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je OP staat vol met vooroordelen en is wel erg zwart wit.

Ik hoef de prik niet, ben jong en gezond maar ik vind het wel een fijn idee dat mijn ouders hem wel nemen en zodoende beschermd zijn. Bovendien ben ik nu zwanger dus prik sowieso niet tegen corona. Tegen de tijd dat ik uitgerekend ben is het waarschijnlijk ook niet meer nodig

Voor de rest moet iedereen het lekker zelf weten. Kan me daar geen seconde druk om maken.
diamantje123 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 07:45
20.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
08-03-2021 07:11
Ik hoef de prik niet. Wat een ander doet mag-ie zelf weten. Corona is voor mij ongevaarlijk en met nieuwe vaccins wacht ik liever even (wel alle prikken - en meer-uit rijksvaccinatieprogramma gehad). Ik begrijp niet waarom je zegt dat niet-prikkers vinden dat men solidair met hen moet zijn? Van mij hoeft niemand iets. Ieder mag het zelf weten.

Verder snap ik je voorbeelden niet. Ik wil voor mezelf iets niet doen en wat een ander doet, moet-ie helemaal zelf weten. Wat is daar gek aan?

En tot slot: waarom worden mensen die het coronavaccin niet (meteen) willen toch standaard dom, wappie of antivaxx genoemd? Ik ben geen van allen. En hoe meer ik zo weggezet en verguisd word, hoe minder zin ik heb om die prik te nemen.
Helemaal mee eens. En zo moeilijk is het niet om de juiste informatie te vinden om een weloverwogen beslissing te nemen. En daarvoor kijk ik niet naar youtube.
Bladiebladiebla2016 schreef:
08-03-2021 07:44
Helemaal mee eens. En zo moeilijk is het niet om de juiste informatie te vinden om een weloverwogen beslissing te nemen. En daarvoor kijk ik niet naar youtube.
Zeker. Ik ook niet. Ken de wetenschap. Ik ken zelfs 1 van de vaccinontwikkelaars :-)
Melofkim en paintless verwoorden precies waarom ik ook geen vaccinatie wil.
Overigens erger ik me mateloos aan jouw term voor mensen die geen vaccinatie willen: de ‘prikvertikkers’. Geldt ook voor de termen als wappies’ en ‘complotgekkies’. Waarom moet iedereen met een andere mening dan de jouwe meteen weggezet worden met zo’n vervelende term?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de prik nog niet en dat vaccinatiepaspoort zit me ook niet lekker. Ik ben nu zwanger, wil daarna borstvoeding geven. Zodra ik gestopt ben met borstvoeding wil ik 'm echt wel halen, maar zolang ik m'n kindje voed voel ik me er niet prettig bij.
En ook dat zal onwetendheid zijn, want het schijnt volkomen veilig te zijn en niet via de borstvoeding bij de baby te komen (geloof ik). Maar ik voel me er gewoon niet prettig bij.

Betekent wel dat ik, zolang ik m'n kindje straks borstvoeding geef, mogelijk nergens heen kan omdat ik niet gevaccineerd ben. Maar goed, dat is dan de keuze die ik maak.
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
08-03-2021 07:49
Ik wil de prik nog niet en dat vaccinatiepaspoort zit me ook niet lekker. Ik ben nu zwanger, wil daarna borstvoeding geven. Zodra ik gestopt ben met borstvoeding wil ik 'm echt wel halen, maar zolang ik m'n kindje voed voel ik me er niet prettig bij.
En ook dat zal onwetendheid zijn, want het schijnt volkomen veilig te zijn en niet via de borstvoeding bij de baby te komen (geloof ik). Maar ik voel me er gewoon niet prettig bij.

Betekent wel dat ik, zolang ik m'n kindje straks borstvoeding geef, mogelijk nergens heen kan omdat ik niet gevaccineerd ben. Maar goed, dat is dan de keuze die ik maak.
Wil je nog meer informatie over borstvoeding en de vaccinatie? Ik kan een linkje doorgeven. Het schijnt zelfs dat je mogelijk anti stoffen doorgeeft aan je kindje. Het onderzoek loopt hier nog naar.
Ik geef borstvoeding en heb de vaccinatie gehad.
kaartje1 schreef:
08-03-2021 07:53
Wil je nog meer informatie over borstvoeding en de vaccinatie? Ik kan een linkje doorgeven. Het schijnt zelfs dat je mogelijk anti stoffen doorgeeft aan je kindje. Het onderzoek loopt hier nog naar.
Ik geef borstvoeding en heb de vaccinatie gehad.
Je geeft antistoffen door als je corona hebt gehad. Maar ook na vaccinatie? Daar is mij nog niks van bekend. Dat zou mooi nieuws zijn! Heb je toevallig een linkje?
Alle reacties Link kopieren
Paintless schreef:
08-03-2021 07:17
“Zonder die prik loop ik immers het risico dat ik andere mensen in gevaar breng.”

Ook met prik kun je het virus nog overdragen, dus het argument dat je het voor een ander doet gaat niet op. Je doet het enkel voor jezelf en wellicht voor groepsimmuniteit of voorkomen van mutaties.
Uhm... groepsimmuniteit en het voorkomen van mutaties zijn toch juist dingen die je vooral voor een ander doet?
...
En daar komt dan ook nog het feit bij dat het er steeds meer op gaat lijken dat we indirect gedwongen gaan worden en dat gaat me echt veel te ver. Ik vind het absurd dat je meer vrijheden zou krijgen wanneer je gevaccineerd wordt en ik vind dat de verantwoordelijkheid bij ieder individu moet liggen. Ben je bang om ziek te worden? Neem dan het vaccin. Maar om het indirect af te gaan dwingen vind ik echt absurd.
Dit is nou precies de gedachtegang die ik werkelijk niet snap. Hoezo indirect gedwongen? Volgens mij bestaat zoiets niet eens, maar goed. Of je wordt gedwongen - en dat is niet het geval - of je hebt een keuze. Je vrijheden zijn nu beperkt, omdat we (lees: de overheid/overheden) bang zijn voor de verspreiding van het virus. Je kunt die verspreiding op verschillende manieren te lijf gaan, bijvoorbeeld door sociale contacten te beperken, of door je te laten vaccineren. Ben je eenmaal gevaccineerd, dan is er geen reden meer om je contacten (met andere gevaccineerden) te beperken.
Ik vind ook dat we ieder zijn keuze moeten respecteren en het niet zo zwart-wit moeten zien. Je wordt gewoon als gestoord afgeschilderd als je je niet laat vaccineren en dat is niet eerlijk. Er zijn ook mensen die het vanwege medische redenen niet doen.
Ik ben het met je eens dat iedereen recht heeft om zijn eigen keuze te maken. Maar tegelijkertijd hebben we de plicht om kwetsbaren te beschermen. En juist voor de mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden, is het belangrijk dat we het risico op besmetting zo veel mogelijk indammen. Zij moeten er straks op kunnen vertrouwen dat de mensen om hun heen er alles aan doen om hen te beschermen. Daarvoor is een vaccinatiepaspoort hartstikke nuttig.
In de OP lees ik oprechte interesse en geen arrogantie. Ik ben uiteraard sarcastisch.
Alle reacties Link kopieren
In de toekomst wordt het waarschijnlijk of een vaccinatie bewijs of een negatieve corona test.

je hoeft verder niet uit te leggen waarom je wel of niet gevaccineerd bent.

door je zo zwart wit op te stellen nodig je prikvertikkers niet echt uit om te gaan vaccineren. je gooit zo ook de deur dicht voor een goede dialoog
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Even opgezocht: er is echt nog geen enkele aanwijzing dat je antistoffen doorgeeft via borstvoeding na vaccinatie. Dat onderzoek moet nog beginnen. Wel geef je antistoffen door als je covid19 hebt gehad:

https://www.amc.nl/web/nieuws-en-verhal ... nwezig.htm
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 13:13
9.27% gewijzigd
Melofkim schreef:
08-03-2021 07:11
Ik hoef de prik niet. Wat een ander doet mag-ie zelf weten. Corona is voor mij ongevaarlijk en met nieuwe vaccins wacht ik liever even (wel alle prikken - en meer-uit rijksvaccinatieprogramma gehad). Ik begrijp niet waarom je zegt dat niet-prikkers vinden dat men solidair met hen moet zijn? Van mij hoeft niemand iets. Ieder mag het zelf weten.

Verder snap ik je voorbeelden niet. Ik wil voor mezelf iets niet doen en wat een ander doet, moet-ie helemaal zelf weten. Wat is daar gek aan?

En tot slot: waarom worden mensen die het coronavaccin niet (meteen) willen toch standaard dom, wappie of antivaxx genoemd? Ik ben geen van allen. En hoe meer ik zo weggezet en verguisd word, hoe minder zin ik heb om die prik te nemen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-03-2021 09:22
Reden: Schelden
10.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
08-03-2021 07:42
Dat is ook een beetje kinderachtig van mij. Maar zo werkt het wel. Als anderen me wappie en aso en dom noemen omdat ik niet ‘solidair’ ben, heb ik nog minder zin om ‘solidair’ te zijn met die mensen.
Ook speelt mee: hoe meer druk wordt uitgeoefend, hoe meer ik ernaar neig op mijn eigen gevoel te blijven varen.
En vooral: hoe meer men probeert te overtuigen met halve waarheden (‘dan kun je anderen niet meer besmetten’ of ‘deze vaccins zijn exact even lang getest als de bestaande vaccins’), hoe meer ik denk: jullie lullen maar wat.

Dit begrijp ik helemaal.
Plus dat het me tegenstaat hoe steeds meer mensen die wél hun mouw opstropen en arm uitsteken, zichzel als een soort van solidaire helden profileren. Of ze lijken zichzelf op zijn minst een heel stuk socialer te vinden en menen over meer gezond verstand te beschikken.
Vervelend is dat.
Ik ga die hele vaccinatie discussie meestal uit de weg. Ik heb braaf alle prikken gehad, man en kinderen ook. Dat ik met deze prik nog even wil wachten maakt mij dus geen prikvertikker, wappie of antivaxer.. o nee wacht, dan hoor ik natuurlijk bij de groep bang en dom.
Overigens hebben mijn schoonouders van in de 80 de prik wel gehad. Ben ik het helemaal mee eens. En verder zie ik het wel.
Maar jammer, al die veroordelingen.
pindakaasjes wijzigde dit bericht op 08-03-2021 08:00
6.16% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven