Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe werkt het bij prikvertikkers?

08-03-2021 05:17 1034 berichten
Alle reacties Link kopieren
In hun hoofd, bedoel ik. De vroegere antivaxxers ben ik altijd uit de weg gegaan, onder het mom van "tegen zoveel domheid valt niet te discussiëren." Nu er een vaccin is tegen corona, is dat ietsje lastiger, want ik kom ze ineens bijna overal tegen. Sommigen durven nog niet - en ergens kan ik daar nog wel begrip voor opbrengen. Met die mensen valt meestal ook nog goed te praten. Die angst blijkt immers gebaseerd op onwetendheid en verdwijnt vaak als ze er wat meer van afweten.
Maar bij heel veel anderen is het pure onwil. Zij weigeren domweg zich te laten inenten. Dat kan en dat mag ook (in Nederland in ieder geval, ik weet niet of dat overal mag). Maar waar ik niets van begrijp, is dat die mensen ook weigeren om de consequenties van hun handelen (of juist niet-handelen) te dragen. Allemaal lijken ze te vinden dat wij, de prikaanvaarders, solidair moeten zijn met hun, de prikweigeraars. Ik snap niet dat zij niet inzien dat dat de wereld op zijn kop is.
Ik neem straks een vaccinatie, ook al heb ik die veel liever niet nodig. Ik ben niet dol op prikken en ik weet niet of ik allergisch zal blijken of dat het vaccin uiteindelijk kwaad kan. Maar ik doe het wel - voor mezelf, maar zeker ook uit solidariteit - en ik hoop dat ik dan met een vaccinatiepaspoort eindelijk weer naar een museum kan en naar de sauna en naar een restaurant en van mijn Blijdorpabonnement kan genieten. Die prik wordt in zekere zin mijn toegangskaartje. Zonder die prik loop ik immers het risico dat ik andere mensen in gevaar breng. Voor mij is dit een volkomen logische gedachtegang, maar bij prikvertikkers werkt het kennelijk heel anders.
Als ik open tbc heb, vindt iedereen het normaal dat ik in quarantaine moet, ook als niet ik het heb, maar iemand met wie ik in contact ben geweest. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat dat onredelijk is. Als ik heel hard voor een examen leer en ik haal een 10, heb ik nog nooit iemand die er niet voor heeft geleerd horen zeggen dat het oneerlijk is dat hij/zij geen 10 heeft gekregen. Of dat ik uit solidariteit mijn 10 met hun zou moeten delen. Deze 2 voorbeelden zijn in mijn idee absoluut vergelijkbaar met wel of niet een vaccin nemen. Welke denkfout maak ik?
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
08-03-2021 08:21
Maar voor gevaccineerden is er geen reden meer om hun vrijheid te beperken! Dus waarom zouden die dan nog steeds niks mogen?
Nee, de mensen die door wat voor reden dan ook geen prik krijgen/halen hebben dan minder vrijheden dan mensen die wel gevaccineerd zijn. Zo’n tweedeling in de maatschappij lijkt mij in ieder geval een zeer slecht idee. Maar goed, als het zo door blijft gaan blijven alle beperkingen ook gelden voor mensen die wél gevaccineerd zijn.
0rchidee2021 schreef:
08-03-2021 09:00
Ik zou ook maar stoppen met het eten van bananen. Want er is nog nooit onderzocht of je daar iets van kunt krijgen.
Nou ja op verstoppingen na dan moet je wel heel veel bananen eten.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-03-2021 08:51
Maar goed: is er iemand in de zaal die kan aangeven waarom het noodzakelijk is om groepsimmuniteit te krijgen tegen corona?
Omdat het ongelofelijk lastig is als 80% van de mensen in meerdere of mindere mate weken tot maanden ziek is. Omdat als er dan 1 % op de IC moet liggen dit in geen enkel land te doen is. En omdat de zorg dan volledig in elkaar stort. Want drukker dan ooit en minder dan de helft van het personeel beschikbaar.
0rchidee2021 schreef:
08-03-2021 08:56
Nee je hebt gelijk, totale onzin. We kunnen beter net doen of er niets aan de hand is. En een beetje weerstand opbouwen door met het virus in aanraking te komen. En als dan genoeg mensen met het virus in aanraking zijn gekomen dan dooft het vanzelf uit ... oh wacht 🤔
Je weet het dus niet. Doe dan ook niet zo bijdehand.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil nog geen vaccinatie, maar vind dan wel dat de consequenties daarvan ook (vooral) voor mij zijn, dus geen versoepelingen voor mij.


Vaccinatiepaspoort? Helemaal prima, voer het lekker in. Eenieder die weer meer wil doen moet dat mogelijk gemaakt worden als dat op een veilige manier kan (dus ofwel vaccinatie ofwel negatieve test). En ja, er zijn mensen die meer willen doen en geen vaccin kúnnen nemen qua gezondheid. Ja heel naar, maar daar hoeft een ander niet voor te boeten. Plus dat je dan zeer waarschijnlijk gewoon met een negatieve test ook mee kunt doen straks.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
08-03-2021 08:40
Voor kinderen is griep gevaarlijker dan covid.
Inmiddels zijn in ons land zo'n honderd kinderen opgenomen in het ziekenhuis met het zeer gevaarlijke MIS-C, een gevolg van een covid-infectie. In Nederland hebben we gelukkig een goede behandeling hiervoor, en zijn er nog geen kinderen aan overleden. In het buitenland is dat helaas anders.

Nog een goede reden om te vaccineren, om onze kinderen die nog niet gevaccineerd mogen worden te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens erg tegen een vaccinatiepaspoort en verboden voor niet ingeënte mensen.
Onder meer omdat ik van de longarts het advies kreeg geen enkel mRNA vaccin te krijgen. Wegens een allergie die een astma aanval triggert. En omdat de triggerstof in mijn bloed zit is die aanval erger dan inhalatie, want bij voor mij giftige lucht kan ik weggaan.
petra123456 schreef:
08-03-2021 09:03
Omdat het ongelofelijk lastig is als 80% van de mensen in meerdere of mindere mate weken tot maanden ziek is. Omdat als er dan 1 % op de IC moet liggen dit in geen enkel land te doen is. En omdat de zorg dan volledig in elkaar stort. Want drukker dan ooit en minder dan de helft van het personeel beschikbaar.
Dat is onzin. Zeker 80% van de mensen wil zich laten vaccineren en met name in de risicocategorie. Na vaccinatie zullen die ofwel niet vatbaar zijn, ofwel slechts een milde variant.

Kortom: corona wordt dan een beetje als griep. Daar vaccineren we ook niet iedereen tegen in.
MollyMalone schreef:
08-03-2021 09:07
Inmiddels zijn in ons land zo'n honderd kinderen opgenomen in het ziekenhuis met het zeer gevaarlijke MIS-C, een gevolg van een covid-infectie. In Nederland hebben we gelukkig een goede behandeling hiervoor, en zijn er nog geen kinderen aan overleden. In het buitenland is dat helaas anders.

Nog een goede reden om te vaccineren, om onze kinderen die nog niet gevaccineerd mogen worden te beschermen.
Opnieuw: griep is gevaarlijker voor kinderen. Laat je je kind en/of jezelf ook tegen griep vaccineren?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de dokterspraktijk staat dat het AstraZeneca vaccin gebruikt zal worden. Nou ben ik op zich pro prik, maar als ik de verhalen over dit vaccin lees word ik niet echt blij. Misschien ten onrechte. Ik heb een kennis die zonder blikken of blozen zegt dat er meer mensen aan de vaccins overlijden dan aan het virus. Ze heeft een(echt wel wappie) vriendin die dit soort verhalen te pas en te onpas loopt te verkondigen.
Ik wil gewoon weer normaal leven en me niet meer druk lopen maken om mijn kwetsbare moeder, dus laat ze aub opschieten met prikken. Ik kan nog wel wachten, maar mijn moeder van in de 70 met broze gezondheid niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk uit naar het vaccin en evt een paspoort. Ik vind het ook prima dat de prikvertikkers dan geen toegang krijgen tot bepaalde evenementen/parken/horeca/vakanties enz
Dan wordt het hopelijk minder massaal overal.
Melofkim schreef:
08-03-2021 09:09
Opnieuw: griep is gevaarlijker voor kinderen.
Wil je eens een linkje van afgeronde en onderbouwde onderzoeken voor deze beweringen plaatsen?
Zwartgroen schreef:
08-03-2021 09:15
Wil je eens een linkje van afgeronde en onderbouwde onderzoeken voor deze beweringen plaatsen?
Ik heb zelf geen idee wat gevaarlijker is voor kinderen, griep of corona. Ik weet wel dat beide virussen voor kinderen op zichzelf ongevaarlijk zijn, de uitzonderingen zijn uitzonderingen.

Maar de grote vraag is wel: waarom zou voor corona iedereen zich moeten vaccineren en voor griep niet, ondanks dat griep nadat het overgrote deel van de bevolking zich heeft ingeënt op basis van beschikbare data wel de gevaarlijkste van de twee zal zijn?
Zwartgroen schreef:
08-03-2021 09:15
Wil je eens een linkje van afgeronde en onderbouwde onderzoeken voor deze beweringen plaatsen?
Joh, dat zijn gewoon de cijfers. Daar hoef je geen onderzoek naar te doen. Je kijkt hoeveel kinderen overlijden of ernstig ziek worden van influenza en vergelijkt die met de covidcijfers. En dan zie je dus dat meer kinderen overlijden door influenza. Niemand ontkent dat in de wetenschap. Maar ik zal even zoeken voor je.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 10:00
28.39% gewijzigd
- GGD: griep is gevaarlijker voor gezonde kinderen dan corona. https://ggdhm.nl/nieuws/item/nieuws/gri ... van-corona

- Viroloog in RTL Nieuws
‘ "Op basis van wat we er allemaal over weten, en wat we zien in andere landen, is te zeggen dat er heel weinig kinderen met (ernstige) klachten worden gemeld", zegt viroloog Menno de Jong van het Amsterdam UMC.
Volgens hem is dat echt een groot verschil met de griep. "Dan zie je dat er veel kleine kinderen moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Dat betekent waarschijnlijk dat kinderen bij het coronavirus heel milde symptomen hebben."’

- CDC (Amerikaanse rivm): ‘the risk of complications for healthy children is higher for flu compared to COVID-19.’

- In dit artikel is het gefactcheckt:
https://www.statesman.com/story/news/po ... 113718780/
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-03-2021 09:09
Dat is onzin. Zeker 80% van de mensen wil zich laten vaccineren en met name in de risicocategorie. Na vaccinatie zullen die ofwel niet vatbaar zijn, ofwel slechts een milde variant.

Kortom: corona wordt dan een beetje als griep. Daar vaccineren we ook niet iedereen tegen in.
Covid is geen griep en je kunt er dus ook niet van uitgaan dat we het op dezelfde manier moeten behandelen/aanpakken.
petra123456 schreef:
08-03-2021 09:08
Ik ben overigens erg tegen een vaccinatiepaspoort en verboden voor niet ingeënte mensen.
Onder meer omdat ik van de longarts het advies kreeg geen enkel mRNA vaccin te krijgen. Wegens een allergie die een astma aanval triggert. En omdat de triggerstof in mijn bloed zit is die aanval erger dan inhalatie, want bij voor mij giftige lucht kan ik weggaan.
Maar dan ben jij wel gebaat bij een vaccinatiepaspoort (ik neem aan dat daarin ook een stempel kan komen van 'mag vanwege medische redenen niet gevaccineerd worden'). Je hebt vanwege je medische situatie juist bescherming nodig door een hoge vaccinatiegraad.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-03-2021 09:09
Dat is onzin. Zeker 80% van de mensen wil zich laten vaccineren en met name in de risicocategorie. Na vaccinatie zullen die ofwel niet vatbaar zijn, ofwel slechts een milde variant.

Kortom: corona wordt dan een beetje als griep. Daar vaccineren we ook niet iedereen tegen in.
Dit is de definitie van groepsimmuniteit. Dus je geeft zelf aan waarom we dat nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-03-2021 09:18
Ik heb zelf geen idee wat gevaarlijker is voor kinderen, griep of corona. Ik weet wel dat beide virussen voor kinderen op zichzelf ongevaarlijk zijn, de uitzonderingen zijn uitzonderingen.

Maar de grote vraag is wel: waarom zou voor corona iedereen zich moeten vaccineren en voor griep niet, ondanks dat griep nadat het overgrote deel van de bevolking zich heeft ingeënt op basis van beschikbare data wel de gevaarlijkste van de twee zal zijn?
Omdat corona gevaarlijker is?
Drie feiten:
- er sterven zelfs met alle lockdowns momenteel meer mensen aan corona dan in een normaal jaar aan griep.
- ook jonge gezonde mensen gaan er aan dood, of hebben maanden en sommigen (geen enkeling) een jaar later nog erg veel last. Denk aan Q-koorts. De gevolgen zijn echt ernstig.
- De corona-patiënten verdringen de normale zorg. Zelfs met lockdown en mondkapjes liggen de ICs vol. En dat betekent: véél minder screening op kanker; mensen gaan niet naar de dokter of worden niet doorverwezen. Veel dingen die normaal in een vroeg stadium behandeld kunnen worden krijgen nu uitstel.

En let wel: Dat is allemaal met de horeca-scholen-winkels-avondklok én mondkapjes én handenwassen.
Als je naar een 'normale' samenleving gaat, slaat het virus dus ineens helemaal om zich heen.
Dan stort de IC gewoon in. Dan stort de reguliere zorg ook in.

Ik bedoel: Fijn dat kinderen er weinig last van hebben. Maar dat is nogal gefocussed op één groep. Wat gebeurt er met de hele samenleving als je de maatregelen wilt opheffen, en de samenleving niet immuun is?
Nou, dat dus.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Doorenvogel schreef:
08-03-2021 06:49
Maar wat als je een bepaald merk niet wilt? Ik las dat je niet kunt kiezen.
Dit wel een beetje. Ga absoluut vaccinatie “halen” (ooit, zal wel tot de laatste groep behoren). Echter wel “jammer” dat je geen keuze hebt. Ook wel weer begrijpelijk, maar dat is toch wel dingetje.
Athan schreef:
08-03-2021 05:17
Zonder die prik loop ik immers het risico dat ik andere mensen in gevaar breng.
Een veelgehoorde misvatting. Het is niet zo dat je met vaccin niemand meer kan besmetten. Tenminste, er is nog niet voldoende data beschikbaar.
Van het RIVM zelf: Vaccinatie beschermt tegen ziekte door corona. We weten nog niet of iemand die gevaccineerd is het virus toch kan verspreiden.
.
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 26-03-2021 22:05
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sillenelle schreef:
08-03-2021 09:15
Ik kijk uit naar het vaccin en evt een paspoort. Ik vind het ook prima dat de prikvertikkers dan geen toegang krijgen tot bepaalde evenementen/parken/horeca/vakanties enz
Dan wordt het hopelijk minder massaal overal.
O ja heerlijk. Rustiger inderdaad. Daar had ik nog niet eens aan gedacht :worship:
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
08-03-2021 09:18
Ik heb zelf geen idee wat gevaarlijker is voor kinderen, griep of corona. Ik weet wel dat beide virussen voor kinderen op zichzelf ongevaarlijk zijn, de uitzonderingen zijn uitzonderingen.

Maar de grote vraag is wel: waarom zou voor corona iedereen zich moeten vaccineren en voor griep niet, ondanks dat griep nadat het overgrote deel van de bevolking zich heeft ingeënt op basis van beschikbare data wel de gevaarlijkste van de twee zal zijn?
Omdat griep een bitch is om tegen te vaccineren, en dus houden ze de beschikbare vaccins voor ouderen en zwakkeren. Het gaat enorme bedragen kosten om ieder jaar de hele bevolking te vaccineren tegen griep, aangezien er ieder jaar zo'n beetje een nieuwe variant van griep ten tonele verschijnt, en de beschikbare vaccins maar lage mate van bescherming bieden. Dat is dus een kosten-baten plaatje. Daar kun je ook andere keuzes in maken, maar dit is de huidige insteek.

Er zijn vast plannen om de mRNA vaccin-technologie toe te passen tegen virussen als influenza.

Vergeet niet dat 'het gevaar' van corona nu ingeschat is op basis van de lockdown-situatie. In niet-lockdown waren de cijfers heel anders, en was dit probleem van andere proportie.
suusje666 wijzigde dit bericht op 08-03-2021 10:45
3.96% gewijzigd
KooktMetKnoflook schreef:
08-03-2021 10:38
En let wel: Dat is allemaal met de horeca-scholen-winkels-avondklok én mondkapjes én handenwassen.
Als je naar een 'normale' samenleving gaat, slaat het virus dus ineens helemaal om zich heen.
Dan stort de IC gewoon in. Dan stort de reguliere zorg ook in.
Hoe weet je dat zo zeker? Landen met (strenge) lockdowns doen het niet beter dan landen met veel minder maatregelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven