Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ik positief, kind in quarantaine: hoe in de praktijk?

22-11-2020 10:45 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vrijdag weet ik dat ik besmet ben met COVID-19. Geen idee hoe ik eraan kom, want ik heb me aan alle voorschriften gehouden, maar dat terzijde.
Ik heb één kind dat op het VO zit. Wij vormen samen een huishouden. Zij moet nu 10 dagen in quarantaine in afwachting van symptomen. Tot zo ver in theorie helemaal duidelijk.
Maar dan de praktijk. Ik moet in mijn slaapkamer blijven tot ik symptomen vrij ben. Wordt nu verwacht dat ik mijn kind in die dagen niet zie? Het is wel een kind, die kan ik toch niet zomaar even in haar eentje afzonderen?
Gisteren zaten we samen in de huiskamer. Ver van elkaar af. Ik met mondkapje op. Maar dat voelde toch niet goed, omdat de regels wat anders zeggen. Maar mijn moederhart vind geestelijke welzijn van haar kind toch ook wel een puntje van aandacht.
Hoe hebben anderen de praktijk ervaren met een positief geteste en quarantaine van kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Theezakjes schreef:
23-11-2020 11:04
Dit. Ik zou het kind direct besmetten.
Hoe ga je dat doen dan?
Eze schreef:
23-11-2020 11:12
Hoe ga je dat doen dan?
Hem in zijn gezicht hoesten zou genoeg moeten zijn toch? Als het zo besmettelijk is?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
23-11-2020 11:01
Hun rol bij de verspreiding is kleiner, maar niet nul. Ieder kind met een snotneus thuis laten blijven, is buitenproportioneel omdat de kans heel erg groot is dat die snotneus door iets anders dan COVID komt. Kinderen zijn ook zonder COVID om de haverklap verkouden. Maar bij een kind dat leeft in een huishouden met COVID is de kans dat het besmet raakt en het virus verspreidt een stuk groter dan bij een willekeurig kind. Dan houd je ze dus wel binnen.
Doen we ook, maar ze zeggen continu dat kinderen anderen niet besmetten, zij krijgen het juist van volwassenen. Ik heb het dan over kinderen onder de 10. Maar goed, er zal vast meer onderzoek naar gedaan worden want zeker weten doet niemand het
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
23-11-2020 11:50
Doen we ook, maar ze zeggen continu dat kinderen anderen niet besmetten, zij krijgen het juist van volwassenen. Ik heb het dan over kinderen onder de 10. Maar goed, er zal vast meer onderzoek naar gedaan worden want zeker weten doet niemand het
Ik weet niet wie die ‘ze’ zijn, maar het RIVM geeft duidelijk aan dat kinderen volwassenen minder vaak besmetten, niet nooit: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... antwoorden
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
23-11-2020 11:50
Doen we ook, maar ze zeggen continu dat kinderen anderen niet besmetten, zij krijgen het juist van volwassenen. Ik heb het dan over kinderen onder de 10. Maar goed, er zal vast meer onderzoek naar gedaan worden want zeker weten doet niemand het
Ik weet niet wie die ‘ze’ zijn, maar het RIVM geeft duidelijk aan dat kinderen volwassenen minder vaak besmetten, niet nooit: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... antwoorden
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
23-11-2020 08:38
In oktober werd me gezegd dat onze kinderen bij klachten wel getest konden worden. Ik vind het ook wel krom ja, dat kinderen eigenlijk geen rol spelen maar toch in quarantaine moeten wat gewoon ook heel traumatisch is voor kinderen (voor ouders ook trouwens ;)
Dat was bij ons dus geen optie, want hij had tegelijk met ons lichte klachten...
Maar goed, waarschijnlijk mag 'ie eind volgende week weer het huis uit...
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
22-11-2020 11:26
FFP2 kun je bestellen via https://hulptroepen.nu/product/ffp2-mon ... -40-stuks/

Ze kosten wel wat, maar ik ben er zelf erg blij mee! En snelle en betrouwbare levering.
Daar bestel ik ze ook. Prima service!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op zoek naar ervaringsverhalen en ook wel benieuwd wat Maleficent (jij geeft GGD adviezen als ik het goed begrijp) hiervan vindt:

Man is zondag positief getest en in isolatie gegaan. Vanaf dat moment zouden mijn 2 kinderen en ik dus 10 dagen in quarantaine moeten. Ik en puberkind zijn dinsdag getest en vandaag de uitslag: beide positief. Mijn andere kind is 8. De GGD-medewerker die ik vanmorgen aan de lijn had, adviseerde de standaard "patiënt in isolatie en vanaf dat moment weer 10 dagen quarantaine tellen," maar hoe werkt dat met 3 patiënten?

In ons geval is het praktischer om juist de niet-patiënt te "isoleren". Zo geïsoleerd als mijn man zat, gaat het niet worden,maar we houden wel afstand en letten op de hygiëne. Hij eet niet bij ons aan tafel en zit zoveel mogelijk aan de andere kant van de ruimte of in een andere kamer. Volgens GGD-mevrouw was dat voldoende en mogen we vanaf vandaag - mits we op afstand blijven - 10 dagen quarantaine tellen voor jongste zoon.

Ergens halverwege die 10 dagen is het 1 december en zouden we volgens mij jongste zoon ook mogen testen, maar daar wilde GGD-mevrouw niet teveel over zeggen, omdat er nog veel onzeker is over de exacte protocollen.

Ik zou blij zijn als ik me aan bovenstaand advies kon houden, maar officieel zouden we voor jongste zoon dus pas mogen gaan tellen als we alle 3 "uit isolatie" komen, denk ik? En hoe lang dan?
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
26-11-2020 15:16
Ik ben ook op zoek naar ervaringsverhalen en ook wel benieuwd wat Maleficent (jij geeft GGD adviezen als ik het goed begrijp) hiervan vindt:

Man is zondag positief getest en in isolatie gegaan. Vanaf dat moment zouden mijn 2 kinderen en ik dus 10 dagen in quarantaine moeten. Ik en puberkind zijn dinsdag getest en vandaag de uitslag: beide positief. Mijn andere kind is 8. De GGD-medewerker die ik vanmorgen aan de lijn had, adviseerde de standaard "patiënt in isolatie en vanaf dat moment weer 10 dagen quarantaine tellen," maar hoe werkt dat met 3 patiënten?

In ons geval is het praktischer om juist de niet-patiënt te "isoleren". Zo geïsoleerd als mijn man zat, gaat het niet worden,maar we houden wel afstand en letten op de hygiëne. Hij eet niet bij ons aan tafel en zit zoveel mogelijk aan de andere kant van de ruimte of in een andere kamer. Volgens GGD-mevrouw was dat voldoende en mogen we vanaf vandaag - mits we op afstand blijven - 10 dagen quarantaine tellen voor jongste zoon.

Ergens halverwege die 10 dagen is het 1 december en zouden we volgens mij jongste zoon ook mogen testen, maar daar wilde GGD-mevrouw niet teveel over zeggen, omdat er nog veel onzeker is over de exacte protocollen.

Ik zou blij zijn als ik me aan bovenstaand advies kon houden, maar officieel zouden we voor jongste zoon dus pas mogen gaan tellen als we alle 3 "uit isolatie" komen, denk ik? En hoe lang dan?


Als jij en je andere zoon vanaf vandaag in isolatie gaan en geen contact hebben met je andere kind zijn die 10 dagen prima. Als jullie wel contact hebben gaan de 10 dagen pas in vanaf de dag dat jullie 24 uur klachtenvrij zijn en minimaal 7 dagen binnen.
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
26-11-2020 15:16
Ik ben ook op zoek naar ervaringsverhalen en ook wel benieuwd wat Maleficent (jij geeft GGD adviezen als ik het goed begrijp) hiervan vindt:

Man is zondag positief getest en in isolatie gegaan. Vanaf dat moment zouden mijn 2 kinderen en ik dus 10 dagen in quarantaine moeten. Ik en puberkind zijn dinsdag getest en vandaag de uitslag: beide positief. Mijn andere kind is 8. De GGD-medewerker die ik vanmorgen aan de lijn had, adviseerde de standaard "patiënt in isolatie en vanaf dat moment weer 10 dagen quarantaine tellen," maar hoe werkt dat met 3 patiënten?

In ons geval is het praktischer om juist de niet-patiënt te "isoleren". Zo geïsoleerd als mijn man zat, gaat het niet worden,maar we houden wel afstand en letten op de hygiëne. Hij eet niet bij ons aan tafel en zit zoveel mogelijk aan de andere kant van de ruimte of in een andere kamer. Volgens GGD-mevrouw was dat voldoende en mogen we vanaf vandaag - mits we op afstand blijven - 10 dagen quarantaine tellen voor jongste zoon.

Ergens halverwege die 10 dagen is het 1 december en zouden we volgens mij jongste zoon ook mogen testen, maar daar wilde GGD-mevrouw niet teveel over zeggen, omdat er nog veel onzeker is over de exacte protocollen.

Ik zou blij zijn als ik me aan bovenstaand advies kon houden, maar officieel zouden we voor jongste zoon dus pas mogen gaan tellen als we alle 3 "uit isolatie" komen, denk ik? En hoe lang dan?
Zoveel mogelijk aan de andere kant van de ruimte klinkt eerlijk gezegd niet heel geïsoleerd.
Lukt het om, als één ouder hersteld is, het gezin op te knippen in twee helften: jongste zoon en de herstelde ouder geïsoleerd van wie er dan nog ziek is? Dan hoeven je tien dagen niet pas in te gaan als iedereen beter is.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
27-11-2020 13:50
Zoveel mogelijk aan de andere kant van de ruimte klinkt eerlijk gezegd niet heel geïsoleerd.
Lukt het om, als één ouder hersteld is, het gezin op te knippen in twee helften: jongste zoon en de herstelde ouder geïsoleerd van wie er dan nog ziek is? Dan hoeven je tien dagen niet pas in te gaan als iedereen beter is.
Toch wordt er over isolatie wel verschillende dingen gezegd. Onze ggd zei dat we niet binnen die 15 min/1.5 meter moesten komen en man zoveel mogelijk apart. Ik heb het letterlijk gevraagd wat dit betekent voor een gezin, ze zei dat hij af en toe wel in dezelfde ruimte mocht zijn. Zo min mogelijk, maar het mocht wel als je maar 1.5 meter houdt.
Wij konden hem isoleren op zolder, maar de ggd zei zelfs tegen mij dat ik (zonder klachten) zelfs boodschappen mocht doen. Heb ik niet gedaan, maar vond het wel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
27-11-2020 14:07
Toch wordt er over isolatie wel verschillende dingen gezegd. Onze ggd zei dat we niet binnen die 15 min/1.5 meter moesten komen en man zoveel mogelijk apart. Ik heb het letterlijk gevraagd wat dit betekent voor een gezin, ze zei dat hij af en toe wel in dezelfde ruimte mocht zijn. Zo min mogelijk, maar het mocht wel als je maar 1.5 meter houdt.
Wij konden hem isoleren op zolder, maar de ggd zei zelfs tegen mij dat ik (zonder klachten) zelfs boodschappen mocht doen. Heb ik niet gedaan, maar vond het wel bijzonder.
Dat zeiden ze hier ook. Dat van het boodschappen doen staat ook op de site van het rivm.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
27-11-2020 14:07
Toch wordt er over isolatie wel verschillende dingen gezegd. Onze ggd zei dat we niet binnen die 15 min/1.5 meter moesten komen en man zoveel mogelijk apart. Ik heb het letterlijk gevraagd wat dit betekent voor een gezin, ze zei dat hij af en toe wel in dezelfde ruimte mocht zijn. Zo min mogelijk, maar het mocht wel als je maar 1.5 meter houdt.
Wij konden hem isoleren op zolder, maar de ggd zei zelfs tegen mij dat ik (zonder klachten) zelfs boodschappen mocht doen. Heb ik niet gedaan, maar vond het wel bijzonder.
Wat raar toch ik heb vorige week toch echt 8 dagen alleen op zolder gezeten. Mocht niet in een kleine extra kamer beneden waar de familie dan door heen loopt naar de garage. Advies was echt helemaal apart. Nou ja het had resultaat niemand ziek geworden en na 10 dagen iedereen weer over naar de orde van de dag.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
27-11-2020 14:07
Toch wordt er over isolatie wel verschillende dingen gezegd. Onze ggd zei dat we niet binnen die 15 min/1.5 meter moesten komen en man zoveel mogelijk apart. Ik heb het letterlijk gevraagd wat dit betekent voor een gezin, ze zei dat hij af en toe wel in dezelfde ruimte mocht zijn. Zo min mogelijk, maar het mocht wel als je maar 1.5 meter houdt.
Wij konden hem isoleren op zolder, maar de ggd zei zelfs tegen mij dat ik (zonder klachten) zelfs boodschappen mocht doen. Heb ik niet gedaan, maar vond het wel bijzonder.
En hoe moet je dat dan doen als je op een driekamerflat woont? Met één toilet en één badkamer? Moet je man dan in de schuur gaan zitten ofzo?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-11-2020 19:35
En hoe moet je dat dan doen als je op een driekamerflat woont? Met één toilet en één badkamer? Moet je man dan in de schuur gaan zitten ofzo?
Dan kan het niet nee, maar dan gaan je 10 dagen quarantaine in als de corona patiënt uit isolatie mag.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-11-2020 19:35
En hoe moet je dat dan doen als je op een driekamerflat woont? Met één toilet en één badkamer? Moet je man dan in de schuur gaan zitten ofzo?
Schoonmaken schoonmaken en schoonmaken en op je slaapkamer en desnoods slapen in de woonkamer, veel luchten en dan hopen dat het goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
27-11-2020 19:50
Schoonmaken schoonmaken en schoonmaken en op je slaapkamer en desnoods slapen in de woonkamer, veel luchten en dan hopen dat het goed gaat.
Ik mag hopen dat schoonmaken en luchten ALTIJD al gebeuren...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-11-2020 20:02
Ik mag hopen dat schoonmaken en luchten ALTIJD al gebeuren...
Weet niet hoevaak jij de wc en de badkamer normaal schoonmaakt maar dan moet het na ieder bezoek en dan ook alles wat je onderweg aanraakt. Je zou er smetvrees van krijgen.
Alle reacties Link kopieren
SEM72 schreef:
27-11-2020 20:15
Weet niet hoevaak jij de wc en de badkamer normaal schoonmaakt maar dan moet het na ieder bezoek en dan ook alles wat je onderweg aanraakt. Je zou er smetvrees van krijgen.
Ik wist serieus niet dat corona overdraagbaar was via een toilet wat iemand doorgespoeld heeft achtergelaten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
22-11-2020 11:34
De meeste mensen moeten 7 dagen gerekend vanaf de eerste klachtendag geïsoleerd zitten.

Als je geen onderliggende problemen hebt die invloed hebben op je imuunsysteem. Dan is het 14 dagen.
Oh echt..? Dus ik die een biological gebruikt die mijn weerstand verlaagd moet als ik het krijg 14 dagen in quarantaine? Hoezo?
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
27-11-2020 21:07
Oh echt..? Dus ik die een biological gebruikt die mijn weerstand verlaagd moet als ik het krijg 14 dagen in quarantaine? Hoezo?
Dan herstel je minder snel en ben je ook langer besmettelijk, is het vermoeden.
Maar ik ken jouw medicijn niet, als ik jou aan de telefoon zou spreken, dan moet ik het eerst met de verpleegkundige overleggen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
26-11-2020 15:16
Ik ben ook op zoek naar ervaringsverhalen en ook wel benieuwd wat Maleficent (jij geeft GGD adviezen als ik het goed begrijp) hiervan vindt:

Man is zondag positief getest en in isolatie gegaan. Vanaf dat moment zouden mijn 2 kinderen en ik dus 10 dagen in quarantaine moeten. Ik en puberkind zijn dinsdag getest en vandaag de uitslag: beide positief. Mijn andere kind is 8. De GGD-medewerker die ik vanmorgen aan de lijn had, adviseerde de standaard "patiënt in isolatie en vanaf dat moment weer 10 dagen quarantaine tellen," maar hoe werkt dat met 3 patiënten?

In ons geval is het praktischer om juist de niet-patiënt te "isoleren". Zo geïsoleerd als mijn man zat, gaat het niet worden,maar we houden wel afstand en letten op de hygiëne. Hij eet niet bij ons aan tafel en zit zoveel mogelijk aan de andere kant van de ruimte of in een andere kamer. Volgens GGD-mevrouw was dat voldoende en mogen we vanaf vandaag - mits we op afstand blijven - 10 dagen quarantaine tellen voor jongste zoon.

Ergens halverwege die 10 dagen is het 1 december en zouden we volgens mij jongste zoon ook mogen testen, maar daar wilde GGD-mevrouw niet teveel over zeggen, omdat er nog veel onzeker is over de exacte protocollen.

Ik zou blij zijn als ik me aan bovenstaand advies kon houden, maar officieel zouden we voor jongste zoon dus pas mogen gaan tellen als we alle 3 "uit isolatie" komen, denk ik? En hoe lang dan?
Degene die als laatste uit isolatie mag, die datum, daar tel je 10 dagen bij op. Dan mag je jongste uit quarantaine.

Je blijft 7 dagen in isolatie na de eerste dag dat je klachten kreeg. Als het dan niet over is, dan komt er steeds 24 uur bij. Er zijn klachten die niet meetellen, zoals vermoeidheid, verlies van conditie, smaak en geurverlies, dat kan wat langer duren. Maar hoest je nog, keelpijn, koorts, snot, betekent, niet uit isolatie.

Maar goed, isolatie betekent niet dat je eten kookt voor iemand bijv., dus als iemand, die besmettelijk is, kookt voor je zoon van 8, dan is er geen sprake van isolatie. Dus ik zou wel de datum adviseren van degene die als laatste eruit mag + 10 dagen.

Lastig is het allemaal he! En je hebt gelijk van de 1 december en ik hoop dat dat misschien de duur wat korter maakt voor je jongste, maar wij zijn er nog niet over geïnstrueerd over hoe we dat advies toe moeten passen, dus ik kan je daar helaas nog niet mee helpen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
27-11-2020 22:09
Dan herstel je minder snel en ben je ook langer besmettelijk, is het vermoeden.
Maar ik ken jouw medicijn niet, als ik jou aan de telefoon zou spreken, dan moet ik het eerst met de verpleegkundige overleggen.
Dank je!
Wij hebben er voor gekozen om dan maar het risico te lopen om allemaal ziek te worden..zoveel dagen gescheiden van elkaar leven in huis wilden we niet. Ook geen extra hygiëne maatregelen genomen. Resultaat..niemand heeft klachten ontwikkeld.. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
shining_star schreef:
29-11-2020 23:30
Wij hebben er voor gekozen om dan maar het risico te lopen om allemaal ziek te worden..zoveel dagen gescheiden van elkaar leven in huis wilden we niet. Ook geen extra hygiëne maatregelen genomen. Resultaat..niemand heeft klachten ontwikkeld.. :mrgreen:
Wat fijn en een kwestie van mazzel. Het blijft een raar iets dat 1 persoon binnen no time een hele club besmet en jij niemand binnen je gezin. Ik blijf het ook een wonder vinden dat mijn man het ook niet heeft gekregen al ging ik wel na de uitslag meteen in quarantaine. Maar je ligt toch een paar nachten voor de uitslag bij elkaar in bed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven