Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Is de noodopvang discriminatie?

16-01-2021 20:01 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan dit uit mijn hoofd praten.

In het dorp waar ik woon gaat ca. 60-80% van de kinderen naar de 'noodopvang' (basisschool en nso). Slechts één van de ouders hoeft een cruciaal beroep te hebben.

Daarom beleef ik het zo (en heb daar echt last van): de scholen en opvang zijn niet dicht. Er wordt slechts een groep kinderen buitengesloten / gediscrimineerd obv het beroep van hun ouders.

Maar dat is onzin, toch? Ik hoop dat iemand mijn visie kan weerleggen met inhoudelijke, logische argumenten. Zodat ik me de komende weken wat minder opvreet.

En ik hoop dat mijn kinderen binnenkort ook weer naar school mogen, al is het maar twee dagen desnoods. Ik vind deze situatie zó zielig. Niet voor mezelf, maar voor die kleintjes.
Wie wordt er dan gediscrimineerd op welke grond dan?
Alle reacties Link kopieren
Tja.... Volgens mij is er nog niemand Corona moe. Ook hier hele volle klassen met slechts een enkeling met een ouder met een cruciaal beroep
De regering heeft er voor gekozen bepaalde beroepen als cruciaal te bestempelen. Die moeten doorgaan, ook tijdens een lockdown. Om te voorkomen dat er geen zorgmedewerkers zijn, en geen spullen in de supermarkt liggen, er geen politie op straat loopt.

Dat gaat niet als je thuis moet zijn voor je kind, dus mogen die naar de noodopvang.
lolllaaa schreef:
16-01-2021 20:06
Tja.... Volgens mij is er nog niemand Corona moe. Ook hier hele volle klassen met slechts een enkeling met een ouder met een cruciaal beroep
Daar heb ik nog wel veel meer moeite mee. Misschien zitten de kinderen waarvan de ouders geen cruciaal beroep hebben, wel met een andere reden op school. Weet jij veel.

Maar dat vingerwijzen en de ander de maat nemen, vind ik misschien nog wel zorgelijker dan die hele Corona.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 of 3 kinderen in groep 3 op de noodopvang. Volgens de directrice is het gemiddelde 10% dat naar de noodopvang gaat en zitten zij er boven met 15 %. Dat is nog steeds 3 kinderen per klas.

Maar wat is dan discriminatie?
Tegen ouders zonder cruciaal beroep? Of wat anders?
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 16-01-2021 20:10
18.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel een heel hoog percentage. Dan kan die school net zo goed open.
Scholen zijn natuurlijk niet alleen open voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep, maar ook voor kwetsbare kinderen.

Ik begrijp dat niet 60-80% of een kwetsbaar kind is of een ouder heeft met een cruciaal beroep, maar toch.

En ik denk ook dat je eens een lijst moet bekijken van welke beroepen de regering als cruciaal ziet, ik denk dat je daar wat aan hebt in je gedachtengang.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen op grond van het beroep van hun ouders?

Het zal wel een onzingedachte zijn, maar ik krijg het zelf niet opgelost. Als school echt dicht was mocht er bijna geen enkel kind heen. Nu gaat in mijn omgeving de ruime meerderheid één of meerdere dagen naar school.
Een minderheid mag niet komen.

Laat ze dan allemaal gaan, denk ik dan. Verdeel het eerlijk, desnoods mag ieder kind een dag komen, zodat ieder kind zijn recht op onderwijs blijft houden. Nu wordt dat recht ontnomen. 2,5 uur videobellen per week compenseert het bij lange na niet.
*Correctie, mijn kind heeft 1,5 uur videobellen per week. Op dinsdag en donderdag heeft ze helemaal geen online contactmoment want dan staat haar juf voor de noodopvang.
tijgerindenacht wijzigde dit bericht op 16-01-2021 20:13
13.39% gewijzigd
Geen discriminatie. Ik zie het meer als onnozele ouders... Kinderen mogen (en gaan dus) naar de opvang 'want we hebben er recht op'....

Ik zou graag zien dat beide ouders een cruciaal beroep moeten hebben en de ouders het weer echt als laatste redmiddel gaan zien.
Maar het is ook niet eerlijk. Het is een noodoplossing.
Discriminatie is het maken van een ongerechtvaardigd onderscheid. Dit is een onderscheid met goede reden (nml ouders kunnen niet thuis werken of kinderen zijn kwetsbare doelgroep en moeten in de gaten gehouden worden), dat is dus geen discriminatie.
Alle reacties Link kopieren
Lilili123 schreef:
16-01-2021 20:11
Geen discriminatie. Ik zie het meer als onnozele ouders... Kinderen mogen (en gaan dus) naar de opvang 'want we hebben er recht op'....

Ik zou graag zien dat beide ouders een cruciaal beroep moeten hebben en de ouders het weer echt als laatste redmiddel gaan zien.
Ja, dat zou ik dus ook logischer vinden.
Die kinderen krijgen daar 1 of enkele dagen opvang. Ze krijgen dan, volgens mij, niet een “normaal” schooldagschema aangeboden. Ik heb zelfs gelezen over ouders die ná zo’n noodopvangdag nog even aan het thuisonderwijzen mochten.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat de kwaliteit van begeleiding op de noodopvang echt niet gelijk aan het onderwijs dat de kinderen normaal krijgen en ook niet aan wat een kind thuis kan krijgen, zelfs met ‘slechts’ een thuiswerkende ouders aan zijn of haar zijde.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 20:13
Discriminatie is het maken van een ongerechtvaardigd onderscheid. Dit is een onderscheid met goede reden (nml ouders kunnen niet thuis werken of kinderen zijn kwetsbare doelgroep en moeten in de gaten gehouden worden), dat is dus geen discriminatie.
Ik snap je, zo probeerde ik het ook te zien, maar dan denk ik weer zo: wie bepaalt of het onderscheid gerechtvaardigd is?
Ouders met één cruciaal beroep en de ander géén cruciaal beroep zijn toch strikt genomen niet anders dan beide ouders zonder cruciaal beroep? In het laatste geval kunnen de ouders misschien ook niet thuiswerken.
In het eerste geval kan één van de ouders, die met geen cruciaal beroep, net zoveel regelen als alle andere ouders zonder cruciaal beroep.

Ik begrijp in deze uitvoering de rechtvaardigheid dus niet helemaal.
Lilili123 schreef:
16-01-2021 20:11
Geen discriminatie. Ik zie het meer als onnozele ouders... Kinderen mogen (en gaan dus) naar de opvang 'want we hebben er recht op'....

Ik zou graag zien dat beide ouders een cruciaal beroep moeten hebben en de ouders het weer echt als laatste redmiddel gaan zien.
Ik denk niet dat er veel ouders met cruciale beroepen zijn die hun kinderen fulltime naar school brengen hoor. De meeste ouders met cruciaal beroep die ik ken, proberen het gebruik van noodopvang echt te minimaliseren.

Ik heb een cruciaal beroep, man niet. In het voorjaar hebben we geen gebruik gemaakt van noodopvang, komende week voor het eerst één dag.
Wat voor beeld heb jij trouwens bij die noodopvang TO? Dat is bij veel scholen niet meer dan iemand die toezicht houdt op die kinderen, ze krijgen verder geen les. De hulp moet vaak aan het einde van de dag nog komen als ouders zelf klaar zijn met werken.
Alle reacties Link kopieren
Maar de kinderen die op school worden opgevangen krijgen geen regulier onderwijs. Ze kunnen hun schoolwerk maken net als de kinderen die thuis zitten, en doen mee met de instructies via teams, zo gaat het tenminste bij ons.
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Bloemenzee schreef:
16-01-2021 20:16
Die kinderen krijgen daar 1 of enkele dagen opvang. Ze krijgen dan, volgens mij, niet een “normaal” schooldagschema aangeboden. Ik heb zelfs gelezen over ouders die ná zo’n noodopvangdag nog even aan het thuisonderwijzen mochten.
Klopt. De directrice hier communiceert dat ook gewoon. Noodopvang is geen school, slechts begeleiding bij thuiswerk.
De juf doet het echter wel heel goed vind ik.
ClumsyNinja schreef:
16-01-2021 20:13
Discriminatie is het maken van een ongerechtvaardigd onderscheid. Dit is een onderscheid met goede reden (nml ouders kunnen niet thuis werken of kinderen zijn kwetsbare doelgroep en moeten in de gaten gehouden worden), dat is dus geen discriminatie.
Veel ouders werken wel gewoon thuis of hun partner, maar omdat ze recht hebben op noodopvang, maken ze daar gebruik van.

Kinderen die naar school gaan, krijgen niet meer les dan de kinderen die tuis blijven. Ze worden opgevangen. En ja, er is iemand (vaak niet hun eigen leerkracht) die hun begeleid met hun huiswerk en zorgt dat ze op tijd online gaan.

Verder vind ik het erg dubbel allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Mariamoon schreef:
16-01-2021 20:21
Maar de kinderen die op school worden opgevangen krijgen geen regulier onderwijs. Ze kunnen hun schoolwerk maken net als de kinderen die thuis zitten, en doen mee met de instructies via teams, zo gaat het tenminste bij ons.
Bij ons krijgen de kinderen op de noodopvang wel les.

Evengoed vind ik het geen discriminatie. En ik ben al helemaal niet jaloers op ouders die geen cruciaal beroep hebben maar wel recht hebben op noodopvang, want daar is dan blijkbaar op wat voor manier dan ook nood aan de man.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
16-01-2021 20:16
Hier staat de kwaliteit van begeleiding op de noodopvang echt niet gelijk aan het onderwijs dat de kinderen normaal krijgen en ook niet aan wat een kind thuis kan krijgen, zelfs met ‘slechts’ een thuiswerkende ouders aan zijn of haar zijde.
Het gaat veel over de kwaliteit van onderwijs in de media maar ik vind het vooral sneu dat mijn kids (kleuter en groep 3-er) zo langdurig verstoken zijn van contact met leeftijdgenoten.
En ik probeer echt speeldates te regelen, soms met succes, maar dat evenaart toch ook niet het spelen/ontwikkelen in een groep.
Ik hoop dat ik dat overdreven zie en dat de schade beperkt blijft. Mijn oudste kind is sociaal absoluut niet sterk en over haar maak ik me het meeste zorgen, mijn jongste ging juist wel lekker maar begint er toch ook last van te krijgen. En dan weet ik dat er klasgenootjes zijn die 3 a 4 dagen lekker de hele dag spelen met andere kindjes, terwijl hun ouders ook thuiswerken. Dat klopt niet, voor mijn gevoel. Dan denk ik: mijn kids hebben het slechter omdat mijn beroep minder belangrijk wordt gevonden. Dat is krom gedacht, toch?
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik er voor mijn kinderen geen gebruik van hoef te maken. Want bij school van mijn kinderen is noodopvang: je spullen mee naar school en daar zelf werken. Begeleiding is er bijna niet. Hoor van ouders dat kinderen die niet zo zelfstandig werken dus nog veel thuis moeten doen.

Als de kinderen daadwerkelijk les zouden krijgen van hun eigen juf zou ik daar ook wel moeite mee hebben. Want dan vind ik weer dag kinderen die geen ouders hebben met een vitaal beroep in het nadeel zijn. Maar wat mij betreft zou meer begeleiding dan wat er nu is bij school hier wel op zijn plaats zijn.

Echt online les is er hier voor dochters in groep 1 en 4 nauwelijks. Maar de kinderen in groep 4 die het echt nodig hebben krijgen wel korte online lessen in het vak waar zij extra aandacht nodig hebben. (Kinderen met dyslexie bijv, maar ook een meisje die rekent op niveau groep 3). Dat vind ik een hele goede zaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel hoor to. En dat komt mede door wat ik hoor in mijn omgeving. Klasgenootje gaat naar school want 1 vd ouders heeft een ondersteunende functie in een organisatie die op de lijst staat. Ze werken gewoon allebei thuis en brengen hun kind.

Mijn kind krijgt geen online les, alleen een weekschema (gr 3) met opdrachten die ze moeten doen. Er zit dan een filmpje bij vanuit de lesmethode.

Op school is de juf er gewoon en ze legt daar dus gewoon de stof uit en vaak nog wat extra's. En dat steekt, want mijn kind krijgt dat niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven