Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Is de noodopvang discriminatie?

16-01-2021 20:01 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan dit uit mijn hoofd praten.

In het dorp waar ik woon gaat ca. 60-80% van de kinderen naar de 'noodopvang' (basisschool en nso). Slechts één van de ouders hoeft een cruciaal beroep te hebben.

Daarom beleef ik het zo (en heb daar echt last van): de scholen en opvang zijn niet dicht. Er wordt slechts een groep kinderen buitengesloten / gediscrimineerd obv het beroep van hun ouders.

Maar dat is onzin, toch? Ik hoop dat iemand mijn visie kan weerleggen met inhoudelijke, logische argumenten. Zodat ik me de komende weken wat minder opvreet.

En ik hoop dat mijn kinderen binnenkort ook weer naar school mogen, al is het maar twee dagen desnoods. Ik vind deze situatie zó zielig. Niet voor mezelf, maar voor die kleintjes.
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
16-01-2021 21:20
Mijn zoontje is wel een kwetsbaar kind (zwaar dyslexie) maar mag niet naar de noodopvang.

Als hij wel had gemogen weet ik niet of ik het gedaan had hij doet het niet zo goed bij iedere x andere leraar (uit angst /schaamte over zijn dyslexie)

Maar hij krijgt online ook geen extra begeleiding en/of uitleg

En op school werkt hij met voorleesprogramma wat nu met alle kopietjes natuurlijk niet werkt en hij dus ook niet zelfstandig kan werken
Een kind met zwaar dyslexie is toch geen kwetsbaar kind waarvoor de noodopvang bedoeld is?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel lastig allemaal. Mijn man en ik hebben beiden een cruciaal beroep, een baan in de zorg en werken dus beiden op locatie. Oudste is deze lockdown nog niet naar de noodopvang geweest. Diensten ruilen, grootouders uit Brabant over laten komen (woon zelf in Drenthe), man die na een parate nachtdienst ook nog het onderwijs regelt terwijl ik dus werk. Jongste hebben we 1 dag naar de noodopvang gebracht terwijl man wel thuis was met de oudste. Hij kwam uit de nachtdienst en zag grijs van vermoeidheid. Maar voelde toch beetje stiekem. Toen we net mee kregen dat de scholen en opvang nog niet open gaan flink gevloekt. Toch proberen we alleen de noodopvang op school te gebruiken als we beiden dienst hebben. Maar als ik dan zie dat de halve klas van oudste gewoon in de klas zit, op die leuke foto's van juf om de spirit erin te houden en het contact met de thuis blijf kinderen te onderhouden, dan schiet me dat toch wel even in het verkeerde keelgat.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
16-01-2021 21:06
Ik merk ook dat er veel meer gebruik gemaakt wordt van de noodopvang; zelfs door ouders op hun vrije dagen; want kind kan niet zonder de normale structuur (kind heeft geen ASS); of kinderen waarvan maar 1 ouder een cruciaal beroep heeft en de ander thuiswerkt: ik zie in mijn omgeving dat heel veel kinderen dan naar de noodopvang gaan. Lijkt me niet de bedoeling.
Ik zag deze week dat twee ouders midden op de dag samen hun kind bij de noodopvang ophaalden. Ook ouders die hun kind brachten op een dag dat ze zelf vrij waren. Ik vind dat asociaal gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-01-2021 21:24
Ik zag deze week dat twee ouders midden op de dag samen hun kind bij de noodopvang ophaalden. Ook ouders die hun kind brachten op een dag dat ze zelf vrij waren. Ik vind dat asociaal gedrag.
Zijn dat misschien kinderen die van de school moeten komen omdat het thuis anders niets goed gaat?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat deze lockdown voor iedereen om een of andere reden vervelend is. En ik denk ook dat we veel van die redenen niet altijd zien. Het is heel makkelijk om van alles van iets te vinden, maar je kan niet bij mensen achter de voordeur kijken.

Op de school waar ik werk hebben we leerlingen en ouders die tijdens de eerste lockdown niet eens durfden toe te geven dat thuisonderwijs geen optie was. Een jongen stond met zijn van school geleende laptop bij de ingang van de ah van de gratis WiFi gebruik te maken om zijn huiswerk in te leveren, want dat konden ze thuis niet betalen. Per toeval zijn we daar toen achtergekomen, anders had die jongen daar nu weer gestaan.

En ja, mijn kinderen gaan naar de noodopvang. En nee wij hebben niet beiden een cruciaal beroep, maar ik ben wel drie dagen in de week online aan het lesgeven en aan het bellen met leerlingen en ouders om ervoor te zorgen dat de achterstand die ze gaan oplopen zo klein mogelijk blijft. En dat gaat niet zo makkelijk met twee kleine kinderen in huis.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat de Britse mutatie ook besmettelijk is voor kinderen.
Met een beetje pech roeien de kinderen dan verpleeghuizen uit.

Dan is het snel voorbij met het enthousiasme van ouders hun kinderen naar een dagopvang te brengen, de wal keert het schip.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
60-80% dat is wel heel hoog? Kan me niet voorstellen dat zoveel mensen een cruciaal beroep hebben. Maar het is algemeen bekend dat er ook ouders zijn die de kinderen gewoon naar de noodopvang brengen zonder een cruciaal beroep of kwetsbaar kind hebben want de scholen willen niet voor politieagent spelen en gaan controleren of ouders inderdaad een cruciaal beroep hebben.
Fizz schreef:
16-01-2021 21:24
Ik zag deze week dat twee ouders midden op de dag samen hun kind bij de noodopvang ophaalden. Ook ouders die hun kind brachten op een dag dat ze zelf vrij waren. Ik vind dat asociaal gedrag.
Je weet natuurlijk niet hoe de thuissituatie is.
Alle reacties Link kopieren
MMXVIII schreef:
16-01-2021 21:27
Ik denk dat deze lockdown voor iedereen om een of andere reden vervelend is. En ik denk ook dat we veel van die redenen niet altijd zien. Het is heel makkelijk om van alles van iets te vinden, maar je kan niet bij mensen achter de voordeur kijken.

Op de school waar ik werk hebben we leerlingen en ouders die tijdens de eerste lockdown niet eens durfden toe te geven dat thuisonderwijs geen optie was. Een jongen stond met zijn van school geleende laptop bij de ingang van de ah van de gratis WiFi gebruik te maken om zijn huiswerk in te leveren, want dat konden ze thuis niet betalen. Per toeval zijn we daar toen achtergekomen, anders had die jongen daar nu weer gestaan.

En ja, mijn kinderen gaan naar de noodopvang. En nee wij hebben niet beiden een cruciaal beroep, maar ik ben wel drie dagen in de week online aan het lesgeven en aan het bellen met leerlingen en ouders om ervoor te zorgen dat de achterstand die ze gaan oplopen zo klein mogelijk blijft. En dat gaat niet zo makkelijk met twee kleine kinderen in huis.
Maar jij hebt toch een partner? Die kan toch ook de kinderen opvangen? Een alleenstaande werkende ouder die er alleen voorstaat, moet dat ook zelf voor elkaar zien te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
16-01-2021 21:28
Je weet natuurlijk niet hoe de thuissituatie is.
Toevallig weet ik dat wel, want ik ken die ouders goed. Ze willen graag hun handen vrij hebben en vinden het lastig om hun kinderen de hele dag over de vloer te hebben.
Bloemenzee schreef:
16-01-2021 20:16
Die kinderen krijgen daar 1 of enkele dagen opvang. Ze krijgen dan, volgens mij, niet een “normaal” schooldagschema aangeboden. Ik heb zelfs gelezen over ouders die ná zo’n noodopvangdag nog even aan het thuisonderwijzen mochten.
Yep, hier.
Heerlijk hoor, om 19 uur nog een dagprogramma er proberen door te jassen met je kind.
Omdat noodopvang geen school is.....
Weet je weer waar je het voor doet.
Een applaus en een schoolachterstand bij je kind
Fizz schreef:
16-01-2021 21:30
Toevallig weet ik dat wel, want ik ken die ouders goed. Ze willen graag hun handen vrij hebben en vinden het lastig om hun kinderen de hele dag over de vloer te hebben.
Dat is inderdaad echt asociaal. Nou moet ik zeggen dat school en opvang hier over het algemeen wel weten wat de ouders voor beroep hebben, dus op die manier zouden ze wel wat verder kunnen doorvragen.
Alle reacties Link kopieren
Garlicnaan schreef:
16-01-2021 21:13
Ik vraag me af hoe kinderen hier later op terug kijken. Wat geef je ze mee?
Mijn ouders willen me niet thuis hebben. School is dichte vanwege het gevaar van een ziekte, maar ik moest toch, terwijl het ook anders kon. Papa vond z'n koffie belangrijker dan mij.
Het lijkt mij niet dat kinderen dat zo zien, dat hun ouders ze niet thuis wilen hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
MMXVIII schreef:
16-01-2021 21:27
Ik denk dat deze lockdown voor iedereen om een of andere reden vervelend is. En ik denk ook dat we veel van die redenen niet altijd zien. Het is heel makkelijk om van alles van iets te vinden, maar je kan niet bij mensen achter de voordeur kijken.

Op de school waar ik werk hebben we leerlingen en ouders die tijdens de eerste lockdown niet eens durfden toe te geven dat thuisonderwijs geen optie was. Een jongen stond met zijn van school geleende laptop bij de ingang van de ah van de gratis WiFi gebruik te maken om zijn huiswerk in te leveren, want dat konden ze thuis niet betalen. Per toeval zijn we daar toen achtergekomen, anders had die jongen daar nu weer gestaan.

En ja, mijn kinderen gaan naar de noodopvang. En nee wij hebben niet beiden een cruciaal beroep, maar ik ben wel drie dagen in de week online aan het lesgeven en aan het bellen met leerlingen en ouders om ervoor te zorgen dat de achterstand die ze gaan oplopen zo klein mogelijk blijft. En dat gaat niet zo makkelijk met twee kleine kinderen in huis.
Toch vind dat nogal dubbel hoor. Een collega van mij, maatschappelijk werker, werkt vanuit huis en belt haar patiënten voor de gesprekken. Terwijl haar 3 kinderen ook thuis zijn. Ideaal, zeker niet, op zijn best haalbaar, maar ze doet het wel. Waarom zou dat met onderwijs niet kunnen?
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-01-2021 21:26
Zijn dat misschien kinderen die van de school moeten komen omdat het thuis anders niets goed gaat?
Ik vraag me ook af hoe je van andere ouders weet dat ze die dag vrij zijn. Ik weet echt van geen enkele ouder uit de klas van mijn dochter hun werkrooster. Ik kan me ook voorstellen dat je, zeker in een cruciaal beroep, nog wel eens moet inspringen op een andere dag dan je vaste werkdag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lollypop04 schreef:
16-01-2021 21:34
Toch vind dat nogal dubbel hoor. Een collega van mij, maatschappelijk werker, werkt vanuit huis en belt haar patiënten voor de gesprekken. Terwijl haar 3 kinderen ook thuis zijn. Ideaal, zeker niet, op zijn best haalbaar, maar ze doet het wel. Waarom zou dat met onderwijs niet kunnen?
Snap niet dat ze dat zichzelf aandoet hoor. Juist voor haar is die noodopvang bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-01-2021 21:30
Toevallig weet ik dat wel, want ik ken die ouders goed. Ze willen graag hun handen vrij hebben en vinden het lastig om hun kinderen de hele dag over de vloer te hebben.
En waarom wilden ze die kinderen hebben dan? Paste goed bij het interieur ofzo? :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-01-2021 21:29
Maar jij hebt toch een partner? Die kan toch ook de kinderen opvangen? Een alleenstaande werkende ouder die er alleen voorstaat, moet dat ook zelf voor elkaar zien te krijgen.
Dan zou mijn partner steeds met de kinderen weg moeten gaan, zodat ik les kan geven en kan bellen zonder dat er doorheen geschreeuwd wordt. Mijn kinderen zijn te klein om te snappen dat ze stil moeten zijn. Ik ben gemiddeld 6 uur op een werkdag online of aan de telefoon. Waar moet hij heen?

En ik zeg ook niet dat ik vind dat een alleenstaande ouder dit zelf zou moeten oplossen. Maar ik ben dan ook sowieso geen voorstander van het volledig sluiten van de scholen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-01-2021 21:33
Het lijkt mij niet dat kinderen dat zo zien, dat hun ouders ze niet thuis wilen hebben.
Oh nee? Kinderen zijn niet gek hè?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
16-01-2021 21:23
Ik vind het wel lastig allemaal. Mijn man en ik hebben beiden een cruciaal beroep, een baan in de zorg en werken dus beiden op locatie. Oudste is deze lockdown nog niet naar de noodopvang geweest. Diensten ruilen, grootouders uit Brabant over laten komen (woon zelf in Drenthe), man die na een parate nachtdienst ook nog het onderwijs regelt terwijl ik dus werk. Jongste hebben we 1 dag naar de noodopvang gebracht terwijl man wel thuis was met de oudste. Hij kwam uit de nachtdienst en zag grijs van vermoeidheid. Maar voelde toch beetje stiekem. Toen we net mee kregen dat de scholen en opvang nog niet open gaan flink gevloekt. Toch proberen we alleen de noodopvang op school te gebruiken als we beiden dienst hebben. Maar als ik dan zie dat de halve klas van oudste gewoon in de klas zit, op die leuke foto's van juf om de spirit erin te houden en het contact met de thuis blijf kinderen te onderhouden, dan schiet me dat toch wel even in het verkeerde keelgat.
Ik snap dat niet zo goed. Mijn ene kind gaat 2 middagen en vindt het te druk en niet leuk.
Jongste heeft ook echt geen zin om te gaan, hoeveel foto's er ook worden rondgestuurd van vriendjes die er zitten.
De juf heeft duidelijk grote moeite om de online les te combineren met de kinderen die er zitten, die vertonen ook echt druk raar gedrag (daarom zitten ze er denk ik ook)
Ik heb niet het idee dat ik veel misloop.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-01-2021 21:39
Oh nee? Kinderen zijn niet gek hè?!


Ze zullen er vast geen trauma aan overhouden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
16-01-2021 21:34
Toch vind dat nogal dubbel hoor. Een collega van mij, maatschappelijk werker, werkt vanuit huis en belt haar patiënten voor de gesprekken. Terwijl haar 3 kinderen ook thuis zijn. Ideaal, zeker niet, op zijn best haalbaar, maar ze doet het wel. Waarom zou dat met onderwijs niet kunnen?
Man en in zitten ook vrijwel de hele dag in gesprekken. Afwisselend dus, want geen noodopvang. Zzp, dus als we ‘onze uren’ niet halen ook geen geld.

Leuk is anders. Soms steekt het me wel, al die buren die ook thuiswerken, maar dan blijkbaar iets vitaals. En de gesprekken over hun vitaliteit kan ik ook missen; wat dondert mij het dat je vitaal it beroep hebt, ik moet even door.

Het is niet anders. Kinderen trekken het redelijk en ik ga t allemaal dubbel en dwars inhalen als het voorbij is!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
16-01-2021 21:39
Oh nee? Kinderen zijn niet gek hè?!
Van de meeste kinderen moeten de ouders gewoon werken, ik denk dat kinderen dat gewoon als reden aannemen, de ouders van de andere kinderen op de noodopvang moeten dat ook. Die vader die lattes wil drinken (heel vreemd verhaal trouwens) zal er ongetwijfeld een andere draai aan geven. Dat moet hij richting de schoo ook, om die noodopvang überhaupt te krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-01-2021 21:30
Toevallig weet ik dat wel, want ik ken die ouders goed. Ze willen graag hun handen vrij hebben en vinden het lastig om hun kinderen de hele dag over de vloer te hebben.
Hier ook. Ouders hebben al de halve week opa en oma in huis. Ma heeft geen werk en pa werkt thuis voor een vervoersbedrijf en zie ik regelmatig voorbij lopen onder werktijd. Ouders houden dit onder de pet maar kind vertelde doodleuk 2 dagen naar de noodopvang te gaan. Keurig gezin zonder bijzonderheden met 2 WO ouders die vooral aan hun eigen belangen denken. Dit zijn ook de ouders die hun leerplichtige kind meerdere dagen van school houden voor vakanties. Ik sprak vandaag een crèche leidster en ze zei me dat hun bezetting 50% is.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
16-01-2021 21:35
Ik vraag me ook af hoe je van andere ouders weet dat ze die dag vrij zijn. Ik weet echt van geen enkele ouder uit de klas van mijn dochter hun werkrooster. Ik kan me ook voorstellen dat je, zeker in een cruciaal beroep, nog wel eens moet inspringen op een andere dag dan je vaste werkdag.
Ik bedoel dat die kinderen de hele week op school zitten omdat het ‘kwetsbare kinderen’ zijn of hoe ze dat ook genoemd hebben...
Op de school van mijn dochter zijn het toevallig de reeds ontspoorde strontvervelende kinderen die verplicht de hele week op school zitten, ook geen pretje om daar verplicht opgescheept te zitten in de noodopvang.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven