Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Kinderopvangvergoeding overheid

20-06-2020 14:31 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, wat een domper weer. Weken lang word je lekker gemaakt met het feit dat de overheid de eigen bijdrage kinderopvang vergoed zodat je zogenaamd niks zou betalen voor kinderopvang tijdens de lockdown. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kreeg net de brief van de SVB, nou, dat dekt bij lange na mijn kosten niet, hoor. Het is zelfs niet eens de helft van mijn eigen bijdrage.

Echt, wat een dooie mus weer van Rutte & co.

Hoe is dat bij jullie?
fashionvictim wijzigde dit bericht op 20-06-2020 14:34
2.67% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp er ook niks van.

Zoon is 10april 4 geworden en ik netjes dit door gegeven en aangepast bij mijn toeslagen.

Uurtarief: €8,00
Uren: 48 (berekend op 4x 12uur)
Betaald aan opvang: 384,-
Kot: 224,-
Nu krijg ik dit terug: 27,45

Ik snap er niks van??

Edit: ik zie het denk ik al. Ze gaan dus uit van 48uur over de hele maand ipv tm de 10e. Dat is dus niet goed. Zal bezwaar maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier meer info over de berekening trouwens:

https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinder ... g-berekend
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
20-06-2020 16:43
Eigen bijdrage is alleen als je KOT ontvangt, anders is alles 'eigen bijdrage' :idee:

https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinder ... vergoeding
Ja dat is ook wat ik zeg, dat alles dan eigen bijdrage is. En er is echt letterlijk gezegd dat alle ouders het teveel betaalde aan eigen bijdrage terug zouden krijgen.

In de link van de svb lees ik idd het voorbehoud dat er sprake moet Zijn van kot maar dat is bij mijn weten in beginsel niet gecommuniceerd.

Pas later in het proces is dat gesteld.

Er zijn nu gesprekken om de minister daadwerkelijk alle ouders te compenseren zoals gezegd, maar dat is nog niet rond.

Mocht dat niet rond komen overweeg ik wel om het kdv aan te schrijven voor het teveel betaalde.

Het is geen ramp verder en ik eet er geen boterham minder om maar het is weggegooid geld en dat vind ik zonde.
Alle reacties Link kopieren
sparoodislekker schreef:
20-06-2020 16:57
Ja dat is ook wat ik zeg, dat alles dan eigen bijdrage is. En er is echt letterlijk gezegd dat alle ouders het teveel betaalde aan eigen bijdrage terug zouden krijgen.

In de link van de svb lees ik idd het voorbehoud dat er sprake moet Zijn van kot maar dat is bij mijn weten in beginsel niet gecommuniceerd.

Pas later in het proces is dat gesteld.

Er zijn nu gesprekken om de minister daadwerkelijk alle ouders te compenseren zoals gezegd, maar dat is nog niet rond.

Mocht dat niet rond komen overweeg ik wel om het kdv aan te schrijven voor het teveel betaalde.

Het is geen ramp verder en ik eet er geen boterham minder om maar het is weggegooid geld en dat vind ik zonde.
Ja en aangezien jij de factuur helemaal zelf betaald, is er geen sprake van eigen bijdrage. Mijn rekening bij de Nuon noem ik toch ook geen eigen bijdrage? Zo moeilijk is die term niet. Lullig als je er vanuit was gegaan dat je iets zou krijgen, maar dat kan je de communicatie vanuit de overheid niet aanrekenen.
Honey, you should see me in a crown
fashionvictim schreef:
20-06-2020 15:17
Ik moet eerlijk zeggen dat ik normaal niet naar die facturen kijk, het wordt al jaren automatisch afgeschreven van de rekening waar ook de KOT en mijn salaris op binnenkomen dus ik geloof het allemaal wel.

Nu blijkt echter dat onze organisatie behoorlijk wat dingen apart in rekening brengt en dus buiten het uurtarief laat vallen. En daarbovenop is het uurtarief ook 1,50 boven het maximum.

Ik betaal 275 eigen bijdrage X ongeveer 2,5 maand en dan zou ik dus ongeveer 750 euro terug moeten krijgen maar ik krijg maar 310.
De dooie mus is dus niet van Rutte, maar van je kinderopvang organisatie.

Wij hebben al vrij snel een mail gekregen met de mededeling dat het gedeelte van de kosten boven het maximum zouden moeten worden terugbetaald door hun en niet door de svb. En wel met het verzoek om hen dat bedrag te schenken.

Ik heb het niet nagerekend, want wij zien het vooral als een leuk extraatje, maar het teruggekregen bedrag komt aardig overeen met de betaalde eigen bijdrage minus de kosten boven dat maximum. Ik kan me goed voorstellen dat dat anders is als je door Corona veel inkomen bent kwijtgeraakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een groot deel dan toch bij je opvang organisatie liggen. Ik betaal bijvoorbeeld extra voor warm eten. Maar zodra bekend was dat ze dicht gingen, is dat gestopt.
In principe zijn die dingen die er buiten vallen ‘extra’ dingen, die nu dus ook niet doorgegaan zijn. Maar hen dus ook niks gekost hebben. Vrij asociaal om dan wel de rekening daarvan door te laten betalen, maar dat ligt niet aan de overheid.
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
20-06-2020 15:53
Ik geloof niet dat het doel van dit topic werkende ouders afkraken was...
Ik kraak geen werkende ouders af. Ik vind t gwoon idioot hoe van zelfsprekend mensen t kunnen vinden dat ze daar geld zo maar gratis krijgen. Bijna 30.000 per jaar!!!
Dweilstok schreef:
20-06-2020 19:36
Ik kraak geen werkende ouders af. Ik vind t gwoon idioot hoe van zelfsprekend mensen t kunnen vinden dat ze daar geld zo maar gratis krijgen. Bijna 30.000 per jaar!!!
Het is een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang.

Vind ik persoonlijk wel fijn, want we moeten wel fors verdienen om de 2000 euro aan kinderopvang te betalen. Met toeslag is het "slechts" 1000. Alsof je er een hypotheek bij hebt zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Het is echt de bedoeling dat de ouders alles terug krijgen dus ik zou bij de kinderopvang aankloppen voor het resterende bedrag.
De overheid betaalt tot het geldende tarief en de organisatie de rest. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Site rijksoverheid:

Hoeveel vergoeding kan ik verwachten?
De hoogte van de vergoeding benadert de eigen bijdrage zoveel mogelijk. De Rijksoverheid vergoedt het deel tot de wettelijk vastgelegde maximum uurprijs (€ 8,17 voor kinderdagopvang, € 7,02 voor buitenschoolse opvang en € 6,27 voor gastouderopvang).
De vergoeding hangt verder af van een aantal gegevens die op peildatum 6 april bij de Belastingdienst/Toeslagen bekend zijn: het aantal kinderen dat gebruik maakt van kinderopvang, het aantal uren kinderopvang en de hoogte van het verzamelinkomen. Hierdoor kan het zijn dat de compensatie enigszins afwijkt van de daadwerkelijk betaalde eigen bijdrage. Veel organisaties vergoeden het deel boven de maximumuurprijs. Informeer hiervoor bij uw kinderopvangaanbieder.
Alle reacties Link kopieren
Hier even gekeken en we krijgen terug wat we berekend hadden. De tegemoetkoming van de opvangorganisatie hebben we al terug over maart, april en mei en het restant wat overbleef is eigenlijk exact wat we nog ‘open’ hadden staan

Nieuwsbrief van onze opvang gaf in april aan dat gekeken werd naar een mogelijke tegemoetkoming door de overheid voor ouders die geen KOT kregen, maar ik heb altijd begrepen dat daar nog geen duidelijke ja op werd gegeven vanuit de overheid.

Heb ook gelezen dat de teruggave niet altijd klopt, ivm het hanteren van de laatste gegevens die bekend zijn bij de Belastingdienst en dat dit wellicht niet helemaal overeenkomt met de daadwerkelijke opvangkosten ed.
Bij ons is het ook niet precies wat we hebben betaald verwacht ik. Wij geven altijd wat minder uren op dat we ze brengen gemiddeld. Zodat we niet terug hoeven te betalen. En sowieso had april 5 weken. Met de opvang overeen gekomen dat we de eigen bijdrage niet van haar terugverwachten.

Maar heb nog niks gehoord..
Hier mazzel.
Mijn kind heeft gebruik gemaakt van de gratis noodopvang van de gemeente, en ik krijg mijn eigen bijdrage gewoon terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net gekeken en wij krijgen te veel meer dan we betaald heb e. Terug :facepalm:. Ons kinderdagverblijf zit onder maximaal uurtarief maar dat gebruikt svb wel voor de verrekening.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 20-06-2020 20:22
9.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier klopt het, ook van de opvang het verschil al terug gekregen.

Ligt aan de bedragen van de opvang dus en niet aan Rutte en co?
Due-scimmie schreef:
20-06-2020 20:18
Ik heb net gekeken en wij krijgen te veel meer dan we betaald heb e. Terug :facepalm:. Ons kinderdagverblijf zit onder maximaal uurtarief maar dat gebruikt svb wel voor de verrekening.

Klopt. Omdat het niet te doen is alle verschillende tarieven te berekenen gaat de overheid uit van het maximale uurtarief. Dit kan dus in je voordeel werken als je een 'goedkoop' kinderdagverblijf hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hier klopt het bedrag wel met de eigen bijdrage. Zoon gaat normaal 2 dagen in de week naar het kdv en is in Corona tijd 1 dag in de week gegaan ivm mijn werk.
Dat is dus gewoon gratis geweest. Voor ouders waarbij het bedrag klopt is het denk ik super goed en relatief snel geregeld.

Snap dat het super zuur is voor ouders die alles zelf betalen of waarvan de organisatie niet het overige deel betaald...
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dit per post gekregen of per email?

Ik ben super benieuwd wat de overheid bedacht heeft wat we terug gaan krijgen namelijk.... nogal een complexe situatie waarbij ik werkloos ben en dat helaas door corona toch langer was dan verwacht. Maar we nemen 3 dagen af en werken beiden 4 dus we hebben meer recht dan we afnemen en dat smeren we over het jaar uit...
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
20-06-2020 14:36
Huh, hoe kan dat nou? Bij mij klopte het precies: ik kreeg al die tijd gewoon kinderopvangtoeslag (dus dat deel had ik al gehad), ik krijg nu een groot deel terug van het SVB én ik heb van de BSO zelf al een bedrag teruggehad. De BSO vergoedde het bedrag boven het uurtarief waarvoor ik toeslag mocht aanvragen.
Hier klopt het ook
Alle reacties Link kopieren
Brief van svb via mijnoverheid
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat niet iedereen zijn geld terug krijgt als je zelf de kosten van het dagverblijf betaald.

Hier zijn we door het dagverblijf wel goed geïnformeerd en is ook meteen gevraagd of er mensen zijn die geen recht hebben op toeslagen.
Het dagverblijf betaald ook de kosten boven het maximum vergoede uurtarief.
Wat ik logisch /netjes vind aangezien er ook geen opvang voor ons kind geboden werd.

Het dagverblijf kon geen opvang aanbieden, dan lijkt het mij dat je recht hebt op compensatie.
Het is toch raar als je opvang moet betalen terwijl je er geen gebruik van mocht maken.

Als Rutte niet vergoed dan via het dagverblijf?
sparoodislekker schreef:
20-06-2020 16:57
. En er is echt letterlijk gezegd dat alle ouders het teveel betaalde aan eigen bijdrage terug zouden krijgen.
Knip
Het is geen ramp verder en ik eet er geen boterham minder om maar het is weggegooid geld en dat vind ik zonde.
Boink is hiermee bezig:

Op dit moment is nog niet duidelijk of er compensatie mogelijk is voor ouders die geen kinderopvangtoeslag ontvangen en de kosten voor kinderopvang volledig zelf betalen. In de intentieverklaring tussen SZW, BK, BMK en BOinK wordt gesproken over alle ouders, dus vooralsnog gaan wij ervan uit dat dit in een later stadium alsnog wordt opgelost.

Om deze groep goed in beeld te krijgen, adviseren we deze ouders om het online-formulier op de website van BOinK in te vullen. Er is een Nederlandse en een Engelstalige variant.
https://www.boink.info/home


Wij wachten dit ook af.
Alle reacties Link kopieren
Hier klopt het ook, krijgen alles terug. Ondanks dat de kinderen bij de noodopvang geweest zijn.

Het deel van het kdv hebben we ook al ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
20-06-2020 17:03
Ja en aangezien jij de factuur helemaal zelf betaald, is er geen sprake van eigen bijdrage. Mijn rekening bij de Nuon noem ik toch ook geen eigen bijdrage? Zo moeilijk is die term niet. Lullig als je er vanuit was gegaan dat je iets zou krijgen, maar dat kan je de communicatie vanuit de overheid niet aanrekenen.
Dan nog is er gezegd dat alle ouders het geld terug zouden krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Jetski15 schreef:
20-06-2020 21:38
Boink is hiermee bezig:

Op dit moment is nog niet duidelijk of er compensatie mogelijk is voor ouders die geen kinderopvangtoeslag ontvangen en de kosten voor kinderopvang volledig zelf betalen. In de intentieverklaring tussen SZW, BK, BMK en BOinK wordt gesproken over alle ouders, dus vooralsnog gaan wij ervan uit dat dit in een later stadium alsnog wordt opgelost.

Om deze groep goed in beeld te krijgen, adviseren we deze ouders om het online-formulier op de website van BOinK in te vullen. Er is een Nederlandse en een Engelstalige variant.
https://www.boink.info/home


Wij wachten dit ook af.
Hier heb ik me enige tijd geleden idd al aangemeld en daar las ik in de update dat ze met de staatssecretaris in gesprek waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven