Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?
dinsdag 29 december 2020 om 11:29
Hoi allemaal,
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?
Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.
Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .
Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.
Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....
Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
vrijdag 1 januari 2021 om 22:59
Oh, precies andersom dan hier dus. En blijkbaar niet zo gek dat ik het vervelend vind.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:01
nicole123 schreef: ↑01-01-2021 22:57Ik denk dat de hoofdreden van school is dat het effect is dat een ijverige leerling dan op dag 1 zijn weektaak af heeft en op dag 4 zijn maandtaak en een wat minder ijverige leerling juist achter gaat lopen. Met dagtaken hopen ze volgens mij de boel een beetje bij elkaar te houden. (Waarbij ze overigens wel differentiëren, kinderen krijgen wel verrijkingswerk e.d.)
Mijn kinderen hadden de week voor de kerstvakantie 2 dagen thuisschool en op de tweede dag was er een klasgenoot die tijdens het start-de-dag-Videobellen wel 3 keer zeurend aan de juf vroeg wat hij nu moest gaan doen, want hij had de avond ervoor al het werk al gemaakt. Als je zo'n kind een maandtaak geeft dan heeft hij die binnen een week af.
Ik snap dat wel, maar zou liever hebben dat ze een middenweg zoeken. Wel van tevoren de taken bekend maken, maar bijv. niet te lang van tevoren, zodat niet te ver vooruitgewerkt kan worden, of aan de ouders het verzoek meegeven om de kinderen niet structureel vooruit te laten werken.
Wat is er dan op tegen dat zo’n kind vooruit werkt? Als ie het toch af heeft.....is met fysiek onderwijs toch ook niet anders. Lijkt mij ook praktisch voor de juf: die leerlingen die alles af hebben/snappen hoeven ook minder aandacht waardoor je op de leerlingen kunt concentreren die achterlopen. Eventueel zet je extra werk online voor kinderen die daar behoefte aan hebben. Of als ouders bied je ze een cursus programmeren/haken/laat ze een boek lezen.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:07
nicole123 schreef: ↑01-01-2021 22:38Een vraag (vooral aan de leerkrachten hier, maar ook wat anderen aan ervaring hebben): is het normaal als ouders van tevoren al weten wat de taken van hun kinderen zullen zijn, of prima of zelfs beter als dat op de dag zelf pas bekend wordt?
In het voorjaar kregen we de taken ruim van tevoren, maar vanaf komende maandag zullen ze pas op de dag zelf online staan. Volgens mij gaan ze dat bewust doen, omdat er een aantal leerlingen teveel vooruit werkten. En misschien ook omdat ze dan flexibeler zijn, als de leerlingen bijv. heel hard gaan of juist massaal achter gaan lopen.
Ik vind het vervelend, want wil het graag voorbereiden en evt. aanpassen. Zeker voor dochter die niet precies in het plaatje van een groep 2 kleuter past. Is het redelijk als ik de school vriendelijk vraag of het niet toch weer van tevoren online gezet kan worden, of ben ik dan een zeik-ouder of zo'n ouder die het veel te serieus neemt?
Voor komende twee weken wil ik het trouwens sowieso niet vragen, dat is maar kort dus niet de moeite waard om moeilijk over te gaan doen, maar als de thuisschool nog weken of maanden gaat duren daarna dan zou ik het wel graag anders zien.
Bij ons kregen de kinderen (en ouders) de taken op vrijdag door voor de hele komende week. Nadeel daarvan was dat er inderdaad kinderen waren die in dat weekend het hele werk voor de komende week moesten maken van hun ouders.
Toch gaan we dat weer zo doen. De taken zijn wel beter opgesplitst in zelfstandig werk en werk waar een online-les bij hoort. Bij die taken staat dan dat ze pas gemaakt mogen worden ná de online-les. Maar, als je ouders hun eigen kinderen wilt laten onderwijzen moet je ze ook een zekere mate van vrijheid geven. Maar, ook daarin bestaat niet een one-size-fits-all-oplossing.
In grote lijnen is online-les best snel en makkelijk op te zetten. Differentiatie op kindniveau is echt veel lastiger dan op school. Zeker als ouders elkaar ook weer spreken over de schooltaken.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:12
Mij lijkt het ook niet zo'n punt vanuit een zeer ijverige zelfstandige leerling, maar ik kan me voorstellen dat het voor de juf organisatorisch lastiger is als er heel veel kinderen met verschillende lessen bezig zijn. Er zijn nu al kinderen met verschillende lessen bezig, want een groep kinderen volgt het normale programma, een groep volgt het verrijkingsprogramma en een groep krijgt extra herhaling, en dat is per vak weer verschillend. Maar als kinderen dan ook nog flink vooruit gaan werken dan krijgt ze vragen en behoefte aan instructie over 20 verschillende lessen, want vooruitwerken betekent niet altijd dat het allemaal moeiteloos en foutloos en zonder enige instructie gaat natuurlijk. En in wat ik beschreef ging de leerling dus steeds bij de juf zaniken om meer werk, terwijl de ouder eigenlijk had moeten zeggen: jij hebt al genoeg gewerkt, ga lekker leren programmeren, een boek lezen of buitenspelen en maak het niet het probleem van de school.Leeuw32 schreef: ↑01-01-2021 23:01Wat is er dan op tegen dat zo’n kind vooruit werkt? Als ie het toch af heeft.....is met fysiek onderwijs toch ook niet anders. Lijkt mij ook praktisch voor de juf: die leerlingen die alles af hebben/snappen hoeven ook minder aandacht waardoor je op de leerlingen kunt concentreren die achterlopen. Eventueel zet je extra werk online voor kinderen die daar behoefte aan hebben. Of als ouders bied je ze een cursus programmeren/haken/laat ze een boek lezen.
Maar goed, volgens mij zijn er ook wel tussenvormen mogelijk tussen een maand vooruit kunnen werken en op de dag zelf pas het materiaal krijgen.
nicole123 wijzigde dit bericht op 01-01-2021 23:14
2.56% gewijzigd

vrijdag 1 januari 2021 om 23:14
Leeuw32 schreef: ↑01-01-2021 23:01Wat is er dan op tegen dat zo’n kind vooruit werkt? Als ie het toch af heeft.....is met fysiek onderwijs toch ook niet anders. Lijkt mij ook praktisch voor de juf: die leerlingen die alles af hebben/snappen hoeven ook minder aandacht waardoor je op de leerlingen kunt concentreren die achterlopen. Eventueel zet je extra werk online voor kinderen die daar behoefte aan hebben. Of als ouders bied je ze een cursus programmeren/haken/laat ze een boek lezen.
Juist snelle werkers die het werk snel kijken te 'snappen', snappen dingen nog wel eens op hun eigen manier waardoor ze later gaan vastlopen. Door daar eerder in het proces in te grijpen kun je dat voorkomen.
Verder is een berg sommetjes bedoeld om de vaardigheid die daarbij hoort onder de knie te krijgen. Niet andersom, dat een kind door de vaardigheid te beheersen in staat is een berg sommetjes te maken.
En snelwerkend kind is dus niet altijd gebaat bij nog meer sommetjes. Leren is iets anders dan produceren.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:17
Hmm, precies dat hadden we dus in het voorjaar. Een weekplanning met dagtaken en per dag waren er taken die je sowieso al mocht maken en taken die je pas na bepaalde instructie mocht maken. Toen ze weer naar school gingen in mei/juni hebben ze dat ook zo gedaan op school. Ik vond dat prima gaan.Andersom schreef: ↑01-01-2021 23:07Bij ons kregen de kinderen (en ouders) de taken op vrijdag door voor de hele komende week. Nadeel daarvan was dat er inderdaad kinderen waren die in dat weekend het hele werk voor de komende week moesten maken van hun ouders.
Toch gaan we dat weer zo doen. De taken zijn wel beter opgesplitst in zelfstandig werk en werk waar een online-les bij hoort. Bij die taken staat dan dat ze pas gemaakt mogen worden ná de online-les.
En huh, kinderen die in dat weekend het hele werk voor de komende week moesten maken van hun ouders?! Waarom? Omdat ze dan daarna de hele week naar opa en oma gingen of omdat het waanzinnige streber-ouders waren of waarom zou je dat in vredesnaam van je kind eisen?

vrijdag 1 januari 2021 om 23:17
Ik hou mezelf voor te geloven dat dat soort ouders een uitzondering zijn. Maar dan nog is dat wat mij betreft een taak van de ouders, en niet van de school.Andersom schreef: ↑01-01-2021 23:07Bij ons kregen de kinderen (en ouders) de taken op vrijdag door voor de hele komende week. Nadeel daarvan was dat er inderdaad kinderen waren die in dat weekend het hele werk voor de komende week moesten maken van hun ouders.
Toch gaan we dat weer zo doen. De taken zijn wel beter opgesplitst in zelfstandig werk en werk waar een online-les bij hoort. Bij die taken staat dan dat ze pas gemaakt mogen worden ná de online-les. Maar, als je ouders hun eigen kinderen wilt laten onderwijzen moet je ze ook een zekere mate van vrijheid geven. Maar, ook daarin bestaat niet een one-size-fits-all-oplossing.
In grote lijnen is online-les best snel en makkelijk op te zetten. Differentiatie op kindniveau is echt veel lastiger dan op school. Zeker als ouders elkaar ook weer spreken over de schooltaken.
School levert werk, middelen en deadlines aan, ouders bepalen de planning.
In de eerste lockdown had onze school bedacht dat de kinderen ook wel door kinderen gaan met dagtaakjes kleuren en plannen voor de hele week. Dat werkt vast prima op school maar hier thuis loop ik toch tegen een stuk meer weerstand aan. Dan kies ik er voor om alle niet noodzakelijke onderdelen te laten vallen en de focus te leggen op wat school als verplichte taken ziet, en wat voor een bepaalde datum af moet. Niet ideaal, maar de situatie nou eenmaal even zo.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:19
Op zich is dit heel begrijpelijk, maar volgens mij moeten we met elkaar al blij zijn als we deze periode überhaupt doorkomen. We moeten ons erbij neerleggen dat er achterstanden komen en dat het niet allemaal volgens het boekje gaat. Laten we het vooral niet te moeilijk maken voor zowel juf, kind als ouders.Andersom schreef: ↑01-01-2021 23:14Juist snelle werkers die het werk snel kijken te 'snappen', snappen dingen nog wel eens op hun eigen manier waardoor ze later gaan vastlopen. Door daar eerder in het proces in te grijpen kun je dat voorkomen.
Verder is een berg sommetjes bedoeld om de vaardigheid die daarbij hoort onder de knie te krijgen. Niet andersom, dat een kind door de vaardigheid te beheersen in staat is een berg sommetjes te maken.
En snelwerkend kind is dus niet altijd gebaat bij nog meer sommetjes. Leren is iets anders dan produceren.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:20
Exact! We doen wat lukt en de rest is echt even jammer dan.Penelope_ schreef: ↑01-01-2021 23:17Ik hou mezelf voor te geloven dat dat soort ouders een uitzondering zijn. Maar dan nog is dat wat mij betreft een taak van de ouders, en niet van de school.
In de eerste lockdown had onze school bedacht dat de kinderen ook wel door kinderen gaan met dagtaakjes kleuren en plannen voor de hele week. Dat werkt vast prima op school maar hier thuis loop ik toch tegen een stuk meer weerstand aan. Dan kies ik er voor om alle niet noodzakelijke onderdelen te laten vallen en de focus te leggen op wat school als verplichte taken ziet, en wat voor een bepaalde datum af moet. Niet ideaal, maar de situatie nou eenmaal even zo.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:21
nicole123 schreef: ↑01-01-2021 23:17Hmm, precies dat hadden we dus in het voorjaar. Een weekplanning met dagtaken en per dag waren er taken die je sowieso al mocht maken en taken die je pas na bepaalde instructie mocht maken. Toen ze weer naar school gingen in mei/juni hebben ze dat ook zo gedaan op school. Ik vond dat prima gaan.
En huh, kinderen die in dat weekend het hele werk voor de komende week moesten maken van hun ouders?! Waarom? Omdat ze dan daarna de hele week naar opa en oma gingen of omdat het waanzinnige streber-ouders waren of waarom zou je dat in vredesnaam van je kind eisen?
Ouders moesten de hele week werken, dus die hadden bedacht dat de kinderen dan maar buiten moesten spelen of een dagje mee moesten op de vrachtwagen etc.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:24
Penelope_ schreef: ↑01-01-2021 23:17Ik hou mezelf voor te geloven dat dat soort ouders een uitzondering zijn. Maar dan nog is dat wat mij betreft een taak van de ouders, en niet van de school.
Klopt, maar wel heel sneu voor sommige kinderen. Zeker als je als school zoiets signaleert en er niks mee doet.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:25
Nou ja, vandaar mijn vraag dus, omdat volgens mij voor de ouders en leerkrachten hierin verschillende dingen prettig zijn. Als ouder is het fijn om van tevoren de taken te weten, als leerkracht als je de kinderen een beetje bij elkaar kunt houden en bijv. gezamenlijk instructie kunt geven.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:28
Oh wat sneu. Dat je als kind een dagje mee mag op de vrachtwagen en in plaats daarvan een zaterdagochtend je schoolwerk maakt of het werk van 5 dagen comprimeert in 4 wat langere dagen, dat lijkt me helemaal prima. Fijn juist, als daar ruimte voor is. Maar het hele weekend aan je schoolwerk moeten en dan doordeweeks buiten aan je lot overgelaten dat klinkt niet prettig.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:29
Maar dat is wel de realiteit. En waarom zou je als school daar niet aan meewerken? We zitten in een crisis, dan moet je soms creatief zijn.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:30
Maar dat bij elkaar houden is toch geen realistisch doel in een periode zoals dit? Laat dat alsjeblieft los en wees zo flexibel mogelijk.nicole123 schreef: ↑01-01-2021 23:25Nou ja, vandaar mijn vraag dus, omdat volgens mij voor de ouders en leerkrachten hierin verschillende dingen prettig zijn. Als ouder is het fijn om van tevoren de taken te weten, als leerkracht als je de kinderen een beetje bij elkaar kunt houden en bijv. gezamenlijk instructie kunt geven.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:32
Leerkrachten op onze school hadden - lief bedacht - allerlei leuke knutselige opdrachten doorgestuurd. Zodat je ook nog wat leuke dingen kon doen naast rekenen, lezen en schrijven. Een iglo vouwen of een hunebed verzamelen, ik noem maar wat. Vette stress, want om de sommetjes af te krijgen moest ik al iedere minuut mijn schatje bij de les houden, dan nog een leesles erin proppen onder veel strijd "ZO DOET DE JUF DAT NIET MAM!!!" en schrijven ging met VEEEEL weerstand. Tegen de tijd dat we 'gezellig' konden gaan knutselen, lag ik al op apegapen en werd het toch maar buitenspelen. Of de ipad...
vrijdag 1 januari 2021 om 23:34
Wij kregen de vorige keer ook de taken rond 8 uur. Dochter begon elke dag pas om half 10. Die sliep uit en startte heel relaxed. Moest haar wel achter de broek aan zitten.
Ze dacht nu weer laat te kunnen starten. Maar jammer joh. elke dag moet ze uiterlijk om half 9 beginnen en kunnen ze dus zien of ze online ingelogd is.
Jullie zullen begrijpen dat ze daar niet blij mee was. Er kwam ook een zeer diepe zucht en een mopper uit.
Heerlijke fase die pre puberteit. Was ik ook zo toen ik 11 was?????
Ze dacht nu weer laat te kunnen starten. Maar jammer joh. elke dag moet ze uiterlijk om half 9 beginnen en kunnen ze dus zien of ze online ingelogd is.
Jullie zullen begrijpen dat ze daar niet blij mee was. Er kwam ook een zeer diepe zucht en een mopper uit.
Heerlijke fase die pre puberteit. Was ik ook zo toen ik 11 was?????

vrijdag 1 januari 2021 om 23:34
nicole123 schreef: ↑01-01-2021 23:28Oh wat sneu. Dat je als kind een dagje mee mag op de vrachtwagen en in plaats daarvan een zaterdagochtend je schoolwerk maakt of het werk van 5 dagen comprimeert in 4 wat langere dagen, dat lijkt me helemaal prima. Fijn juist, als daar ruimte voor is. Maar het hele weekend aan je schoolwerk moeten en dan doordeweeks buiten aan je lot overgelaten dat klinkt niet prettig.
Nee joh, stel je voor.

vrijdag 1 januari 2021 om 23:35
Precies, je creëert er hooguit frustratie mee omdat het ondoenlijk is je aan te passen aan de individuele schema's van ouders.
En er zullen vast ouders zijn die al het werk in het weekend gedaan proberen te krijgen, maar dat zijn óf ouders die proberen om het op hun manier rond te breien en het beste met hun kind voor hebben, óf het zijn ouders waarbij al eerder gesignaleerd kon worden dat ze veel druk op hun kind leggen. Maar dat heeft dan weer niet zoveel met de huidige situatie te maken.
vrijdag 1 januari 2021 om 23:37
Nou ja, ik wil wel graag dat mijn kinderen goede instructie kunnen krijgen en een juf die hun vragen goed kan beantwoorden. Als de juf dat niet meer goed kan doordat er aan 20 verschillende lessen gewerkt wordt (hoe kun je 20 verschillende instructies op één dag geven?) dan hebben ook mijn kinderen daar weer last van. Dus ik snap het wel. Het hoeft niet perfect, maar het moet wel werkbaar. Als het alleen nog maar draait om flexibiliteit van de ouders dan kunnen ze wel een maandtaak over de schutting gooien (of helemaal niks) en vakantie gaan vieren, dat is ook niet de bedoeling, toch?

nicole123 schreef: ↑01-01-2021 23:28Oh wat sneu. Dat je als kind een dagje mee mag op de vrachtwagen en in plaats daarvan een zaterdagochtend je schoolwerk maakt of het werk van 5 dagen comprimeert in 4 wat langere dagen, dat lijkt me helemaal prima. Fijn juist, als daar ruimte voor is. Maar het hele weekend aan je schoolwerk moeten en dan doordeweeks buiten aan je lot overgelaten dat klinkt niet prettig.
En ergens snappen we ook nog dat er gewerkt moet worden, en dat er geld verdiend moet worden. Daardoor wilden wij vorige keer een grote vrijheid voor ouders en die vrijheid is door veel ouders uiterst creatief benut.
Maar, om de enorme ongelijkheid wat gelijker te maken hebben we nu wat vrijheid laten inleveren. Om zulke kinderen bij te kunnen staan moeten anderen wat inleveren. Ook hebben we dit keer kinderen uitgenodigd voor de noodopvang die anders tussen de wal en het schip zouden kunnen vallen.