Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown 2, combo thuisonderwijs en werk: tips?

29-12-2020 11:29 607 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Om met de deur in huis te vallen : tijdens lockdown 1 heb ik overdag de Kids "gedaan" en s avonds en in het weekend gewerkt. Ik was bekaf en wil dit niet meer voor lockdown 2. Iemand tips hoe dit beter kan?

Situatie : 2 kids in groep 1 en groep 4. Thuis school kostte hem toen ongeveer 2 uur per dag. Ze kunnen zich best even vermaken. Man is 1 dag in de week vrij, dan kan ik een volle dag maken. Hij kan niet thuiswerken en z'n baas geeft geen vrij hiervoor. Vrijnemen gaat van z'n vakantiedagen af en aangezien hij minimaal aantal vakantiedagen heeft willen we die bewaren voor de vakantie. Hij is van 645 tot 1730 uur van huis. Ik kan extra verlof kopen op m'n werk, daar wil ik gebruik van maken maar ik zal toch zo'n 28 uur per week moeten werken gezien de werkvoorraad en deadlines.

Kids mogen niet naar de opvang. Wel mogen ze 1 dag in de week naar m'n schoonouders (man geregeld) .

Kortom, dan dan ik 2x8 uur werken, en dan nog 12 uur bij elkaar zoeken. Liefst geen halve uurtjes.

Hoe doen jullie dat? Als ik het zo opschrijf denk ik:dat moet lukken. Maar ik ben bang voor weer de stress. Ik wil ook niet hele tijd achter m'n laptop zitten met Kids erbij maar er ook voor hun zijn. Maar misschien is dat te optimistisch....

Iemand tips? Man heeft schoonmaker al naar 1x per week gezet en hello fresh ingesteld dus huishoudelijke taken zijn nihil en neemt man voor zijn rekening.
globetrotter80 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 13:15
Reden: Aanvullende info
3.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo hier heeft zoontje er weer zin in. (Groep 1) hij wilde van het weekend ook gewoon huiswerk doen.

Wij horen elke ochtend wat ze moeten doen. Qua hoeveelheid prima, niet te weinig, niet teveel. Ook wel dansjes, liedjes en boekjes lezen voorlezen. Af en toe een werkblad, maar ook zelf echt dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Nou hier was er vanmorgen weer een facepalm moment.
voor het eerst online dictee voor de groepen 7.

Zowel onze leerkracht als die van de andere groep 7 herhaalden tig keer op parro dat het echt heel belangrijk was om op tijd te zijn.
Onze groep had hem om 10:15 de anderen om 09:30
Het klaarzetten van alle formulieren om online te verwerken en direct naar de leerkracht te sturen wordt geregeld door de leerkracht van de andere groep 7

op een gegeven moment zitten de kinderen uit onze klas keurig online.
De juf gaat uitleggen waar ze de documenten kunnen vinden. Heb je moeite met vinden? steek dan je handje op
Nog geen minuut later zat de hele klas met een opgestoken handje...
de meester van de andere groep was even vergeten het ook bij ons klaar te zetten.

Gelukkig was het vrij snel geregeld, maar zo chaotisch gaat het er bij ons aan toe.
Overigens zijn ze niet van plan om online les te gaan geven "want dat is veel te moeilijk met 30 kinderen"
Alle reacties Link kopieren
Ik doe wel thuisscholing tijdens werk
Als we beide in de werkflow zitten gaat hij beter door
Daarnaast heb ik niet genoeg energie om de halve dag juf te spelen de rest van de dag moeder en huisvrouw en savonds en weekenden te werken dan kan je me wegdragen
Dus ik leg een opdracht uit hij gaat aan het werk mag af en toe wat vragen
Net als de juf niet constant naast hem zit terwijl jij opdrachten maakt
Het scheelt dat ik regelmatig stagebegeleiding geef naast mijn werk dus weet hoe het is om iemand te leren terwijl ik moet werken
Het lastigste is de prekleuter die begrijpelijk aandacht wil en door telefoongesprekken heen tettert
Vorige lockdown vrijwel geen begeleiding vanuit school over werktaken
Deze keer wel digitale bijeenkomsten om het contact te houden maar geen online les
Ik hoor veel verschil tussen de scholen misschien moeten ze niet allemaal het wiel uitvinden maar samen denken
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
09-01-2021 17:38
Hier ook spelling en rekenen via Snappet, maar ik heb hier het idee dat het weinig adaptief is. Kind maakt vooral fouten doordat hij voor de lol een fout antwoord invult en dat dan weer goed verbeteren en dan te snel op enter drukt.

Is misschien ook kwestie van instellingen?
Dit ja als de mijne geen zin heeft gaat hij etteren en verkeerde antwoorden invullen en vragen over slaan.
Of middenin een opdracht heel lang op de wc zitten maar dat rekent het systeem mee als denktijd
Dan komt er dus een rare score uit
Het hielp hier om dit uit te leggen
Dat de computer de volgende vragen aanpast op wat hij laat zien te kunnen
Jaloo schreef:
17-01-2021 08:06
Dit ja als de mijne geen zin heeft gaat hij etteren en verkeerde antwoorden invullen en vragen over slaan.
Of middenin een opdracht heel lang op de wc zitten maar dat rekent het systeem mee als denktijd
Dan komt er dus een rare score uit
Het hielp hier om dit uit te leggen
Dat de computer de volgende vragen aanpast op wat hij laat zien te kunnen
Hier ook: expres een fout antwoord invullen en dat dan verbeteren, woorden achterstevoren invullen, met hoofdletters en gewone letters afgewisseld et cetera.
Met videobellen moet ik er helaas ook echt naast blijven zitten, anders gaat hij zitten rotzooien of gewoon wat anders doen.
Alle reacties Link kopieren
Jaloo schreef:
17-01-2021 07:49
Dus ik leg een opdracht uit hij gaat aan het werk mag af en toe wat vragen
Net als de juf niet constant naast hem zit terwijl jij opdrachten maakt
Het scheelt dat ik regelmatig stagebegeleiding geef naast mijn werk dus weet hoe het is om iemand te leren terwijl ik moet werken
Een stagiair is nogal wat ouder en wijzer (hopelijk) dan een basisschoolleerling. Ik heb ook diverse stagiairs gehad en vind het totaal onvergelijkbaar.

Het ligt denk ik heel erg aan je kind en aan het werk dat je kind heeft (en de combinatie) in hoeverre dat thuis zo werkt als jij beschrijft. Ik doe het met mijn oudste (groep 5) kind ook zo, maar soms werkt het wel en soms werkt het niet. Omdat er ook nog een kleuter en peuter rondlopen moet de oudste zijn werk van ons boven op zijn kamer maken en soms zie ik hem dan de hele ochtend niet en heeft hij daarna zijn werk al bijna af. Zo gaat het als al zijn werk makkelijk en hapklaar is. Maar het komt ook voor dat hij wat vrijere opdrachten heeft waarbij hij geen idee heeft wat hij ermee aan moet, ook na een korte uitleg niet, omdat je er teveel kanten mee op kunt en hij het niet kan overzien. Dan moet ik hem echt aan de hand nemen, vindt hij alles wat ik zeg of aandraag aan ideeën stom, zit hij om de paar minuten te huilen en kost het veel tijd. En de meeste tijd kost het als hij bij een bepaald vak fouten maakt of dingen niet snapt en dan verschrikkelijk gefrustreerd wordt, dan is het soms een uur lang boos gedoe voor hij weer rustig is. Op school gaat dat anders, daar is hij een model-leerling, maar daar heeft hij klasgenootjes en de vreemde ogen van de juf, dus onvergelijkbaar met thuis.

En dan loopt er nog een peuter van 2 rond en een kleuter die van die filmpjes en taakjes heeft die elk 5 minuten duren...

Een kind dat braaf naast je zijn werk doet en af en toe een vraag stelt is denk ik vaak meer geluk dan wijsheid.
Alecta schreef:
17-01-2021 11:35
Hier ook: expres een fout antwoord invullen en dat dan verbeteren, woorden achterstevoren invullen, met hoofdletters en gewone letters afgewisseld et cetera.
Met videobellen moet ik er helaas ook echt naast blijven zitten, anders gaat hij zitten rotzooien of gewoon wat anders doen.
En ik maar denken dat mijn kind de enige was die zo doet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven