Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondmaskerplicht winkels België

09-07-2020 22:04 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zat er aan te komen: vanaf zaterdag is het verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, bibliotheken, concertzalen, bioscopen, ... in België.

Wat vinden jullie hiervan? Gaat een nieuwe gewoonte moeten worden om altijd een mondmasker bij te hebben als ik ga winkelen alvast. Op zich natuurlijk een kleine moeite, maar ik deed het tot hiertoe nog niet.
Het is 1 groot onzinnig veiligheidstheater.

Kom lekker in Nederland winkelen. Hier doen we niet zo moeilijk.
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 22:45
Reden: Quote weggehaald
66.82% gewijzigd
ManOpHetPrikbord schreef:
09-07-2020 22:42
Het is 1 groot onzinnig veiligheidstheater.

Kom lekker in Nederland winkelen. Hier doen we niet zo moeilijk.
Tip: de OP mag niet geciteerd worden.
PiNuts14 schreef:
09-07-2020 22:44
Tip: de OP mag niet geciteerd worden.
Tnx, was ik even niet alert op, verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:35
Maskers dragen gaat ook niet zorgen dat jij niet besmet raakt, maar dat als jij besmet bent je minder snel iemand anders besmet.

Klopt. Maar wat is de kans dat ik CoVid heb opgelopen afgelopen 2 weken? Want dat is een basisvoorwaarden. Ik kan alleen iemand besmetten wanneer ik besmet bent. Met zo weinig nieuwe besmettingen in NL en in mijn regio staat de teller al heel erg lang laag.

De meeste nieuwe besmettingen vinden primair plaats in kleine groep familie/vrienden, zoals een verjaardag, bruiloft, begrafenis. Niet op straat, in de winkel of op het werk. Het gaat om langer dan 15 minuten binnen de anderhalve meter zijn van iemand die besmettelijk is. Bij een vluchtig contact is de kans heel erg klein. Maar ome Piet dat wat kucht (rook) of Marietje die hooikoorts heeft, mensen die je goed kent, die worden niet zo snel geassocieerd met CoVid-19. Waardoor de kans op besmetting bij een gezellig samen zijn in een kleine slecht geventileerde ruimte best wel groot wordt wanneer iemand besmettelijk is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik moet er werkelijk niet aan denken dat dit in NL ook doorgevoerd gaat worden. Dat haalt voor mij echt t plezier van naar museum of bioscoop gaan weg.

Daarnaast vrees ik voor nog meer afval. Bij mij in de stad vind je al heel veel mondkapjes op de grond.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
09-07-2020 22:36
Hoe moet je dan :popcorn: eten in bioscoop??
In 't donker ziet zowat geen mens of je nu wel of geen masker op hebt :-).

En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier zijn de bioscoopzalen de laatste 5 jaar sowieso minstens halfleeg of erger.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
PiNuts14 schreef:
09-07-2020 22:41
Draag je er nu ook vaak een? Ik sinds begin mei vrijwel elke werkdag in het OV voor 2,5 uur vandaag en op veel plekken op het werk ook. Bij bepaalde taken kan het zijn dat ik tot 4 uur lang door zo’n ding moet spreken. Ben licht astmatisch en ik draag een bril. En ik ben die maskers intussen dus echt wel zat.

Ik ook. En kan dus niet ademen door zo’n ding.
Wij hadden plannen om naar Antwerpen te gaan. Die zijn dus per direct gecanceld. Goed voor de economie, dit soort onzinmaatregelen!
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
09-07-2020 22:36
Hoe moet je dan :popcorn: eten in bioscoop??
Haha, wilde net komen posten dat dit de 1ste opmerking van mijn vriend was met de woorden "wie denkt daar als eerste aan" erbij :lol:
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
09-07-2020 22:53
Wij hadden plannen om naar Antwerpen te gaan. Die zijn dus per direct gecanceld. Goed voor de economie, dit soort onzinmaatregelen!
Op de terrassen is alles nog mondmasker-vrij voorlopig :-).

Hou alleen rekening met 't slutiingsuur om 1u.
Alle café's moeten verplicht dicht dan, wat geregeld ook "amusement" - en veel politie-acties - geeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
EHR schreef:
09-07-2020 22:52
Ik ook. En kan dus niet ademen door zo’n ding.
Hier hangt het af welk masker ik gebruik maar dan nog is het bij een inspanning zoals een trein/overstap halen echt puffen en happen naar adem. En beslagen brillenglazen. Helaas is het niet anders, hopelijk niet te lang maar ik vrees dat het wel een paar maanden zal duren.
Alle reacties Link kopieren
In een kerk of moskee moet je trouwens ook zo'n onding aan vanaf zaterdag.

Hoe eet je een hostie mét een mondmasker?
Of hoe drinkt die priester de wijn?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
09-07-2020 22:20
Hoog tijd dat ik in Nederland ga winkelen :-).


Morgenavond nog even de Belgische super leegkopen.


(Hier dus nog iemand die dat onding op mijn mond en neus spuugzat is op OV.
Vanaf nu wordt het dus ofwel Nederland, ofwel mag man alle boodschappen doen.)
Tja, en daar zijn mijn vrienden in Zeeuws Vlaanderen dus niet zo blij mee. Die worden sinds de grens weer open is overspoeld door Belgische toeristen. Afstand houden is onmogelijk in de toeristische gebieden. Niet fijn voor de mensen die daar moeten werken (winkelpersoneel, bezorgers, politie).
Wissewis schreef:
09-07-2020 22:55
Op de terrassen is alles nog mondmasker-vrij voorlopig :-).

Hou alleen rekening met 't slutiingsuur om 1u.
Alle café's moeten verplicht dicht dan, wat geregeld ook "amusement" - en veel politie-acties - geeft.
Ja, ik las al in de krant dat de Hollanders die in Knokke gingen stappen ook wat moeite hadden met de nieuwe sluitingstijden. Beetje jammer.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat we dat in Nederland niet hoeven. Ik heb geen hyperventilatie en geen behoefte aan inademen van mijn eigen co2 en al onkosten genoeg.
PiNuts14 schreef:
09-07-2020 22:56
Hier hangt het af welk masker ik gebruik maar dan nog is het bij een inspanning zoals een trein/overstap halen echt puffen en happen naar adem. En beslagen brillenglazen. Helaas is het niet anders, hopelijk niet te lang maar ik vrees dat het wel een paar maanden zal duren.

Nou, het moment dat ik de trein uitstap is ook dat mondkapje af.
Dus niks geen happen bij inspanning. Of woon jij in België en moet je daar ook op het perron een mondkapje?

Ik zie overigens steeds meer “dissidenten” in de trein. En denk dat dat alleen maar meer zal worden.
-Livia- schreef:
09-07-2020 23:01
Tja, en daar zijn mijn vrienden in Zeeuws Vlaanderen dus niet zo blij mee. Die worden sinds de grens weer open is overspoeld door Belgische toeristen. Afstand houden is onmogelijk in de toeristische gebieden. Niet fijn voor de mensen die daar moeten werken (winkelpersoneel, bezorgers, politie).
Veel winkels en restaurants in Zeeuws-Vlaanderen bestaan dankzij Belgische toeristen en dagjesmensen. Je kunt er prima eten en er is genoeg te doen dankzij de vele Belgen.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
09-07-2020 23:03
Nou, het moment dat ik de trein uitstap is ook dat mondkapje af.
Dus niks geen happen bij inspanning. Of woon jij in België en moet je daar ook op het perron een mondkapje?

Ik zie overigens steeds meer “dissidenten” in de trein. En denk dat dat alleen maar meer zal worden.
Hier in België moet je mondmasker dus op in het hele station.

Van aan de ingang tot op het perron tot in de trein.


Ik neem de trein op een groot station (en kom ook toe in een groot station).
Da's dus een ellenlange gang door met masker, trap op met masker, staan wachten op 't perron en dan de trein nog.
En jep, er lopen geregeld mensen te patrouilleren.

En ook op bus, trein en tram moet het en officeel ook daar aan de haltes.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
09-07-2020 22:55
Op de terrassen is alles nog mondmasker-vrij voorlopig :-).

Hou alleen rekening met 't slutiingsuur om 1u.
Alle café's moeten verplicht dicht dan, wat geregeld ook "amusement" - en veel politie-acties - geeft.
Als ik in Antwerpen ben, dan wil ik ook wat winkels onveilig maken. Als dat onnodig vervelend gemaakt wordt, dan geef ik mijn geld wel elders uit. Dan ga ik niet alleen maar op een terras zitten.
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem, dat deed ik al. En dit zat eraan te komen idd.

Het is al zo vaak bewezen dat het wel werkt, maar goed, daar ga ik niet meer over discussiëren.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
09-07-2020 23:06
Hier in België moet je mondmasker dus op in het hele station.

Van aan de ingang tot op het perron tot in de trein.


Ik neem de trein op een groot station (en kom ook toe in een groot station).
Da's dus een ellenlange gang door met masker, trap op met masker, staan wachten op 't perron en dan de trein nog.
En jep, er lopen geregeld mensen te patrouilleren.

En ook op bus, trein en tram moet het en officeel ook daar aan de haltes.
In Nederland ook hoor. We waren afgelopen zondag in Nederland, wilden door het station lopen, maar hadden geen mondkapje bij. Omgelopen.
Life is short. Eat dessert first.
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:16
Heb je minder kans op een (ernstige) tweede golf omdat mensen meer afstand houden en het masker voorkomt voor een groot deel dat besmette mensen virus verspreiden (blijft achter het mondmasker).
Ik kom regelmatig in Duitsland en daar houden mensen dus juist minder afstand, want ze hebben toch een mondkapje op. Juist dat zorgt ervoor dat mensen minder voorzichtig zijn, omdat ze toch “beschermt” zijn. Dat het gros dat ding niet over de neus draagt, maakt het er niet beter op.
Alle reacties Link kopieren
Duomarker schreef:
09-07-2020 22:36
Hoe moet je dan :popcorn: eten in bioscoop??
wel een voordeel. geen popcorn meer, ik vind die troep zo stinken. Als ik eens in de bios kom denk ik altijd: o ja dat is de reden dat ik niet van bioscoop hou
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-07-2020 23:15
Ik kom regelmatig in Duitsland en daar houden mensen dus juist minder afstand, want ze hebben toch een mondkapje op. Juist dat zorgt ervoor dat mensen minder voorzichtig zijn, omdat ze toch “beschermt” zijn. Dat het gros dat ding niet over de neus draagt, maakt het er niet beter op.
Het is dan ook een MOND-masker en geen neusmasker of geen mond- en neusmasker :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb het sinds de crisis altijd opgezet als ik in de winkel boodschappen deed. Ik vind dat het ons er beter aan herinnert wat er bezig is in de wereld. Dus hier iemand die geen enkel probleem heeft als het een verplichting wordt.

En aan al diegenen die zeggen dat de tweede golf maar moet komen: ik hoop dat jullie dan zullen getroffen worden en op die manier de plaats innemen van andere onschuldige slachtoffers. 'Paats innemen' kan natuurlijk niet, maar wat voor debiele onzin is die uitspraak: laat tweede golf maar komen, hebben we die ook weer gehad. Zijn jullie nog bij je verstand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven