Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nevenfunctie in zorg tijdens coronacrisis

03-04-2020 20:55 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft zich aangemeld om, op zijn vrije dag, zorgondersteunend werk te doen in een ziekenhuis of verzorgingshuis. Vrijwillig, omdat hij zich moreel verplicht voelt en graag wil helpen. Hij heeft een verzorgende achtergrond, maar werkt al jaren in een andere sector. Het is dus nog maar de vraag of hij überhaupt inzetbaar is, maar daar gaat het even niet om.

Zijn werkgever is hier achter gekomen, en heeft hem nu laten weten dat hij dit niet zal goedkeuren omdat hij vindt dat zijn werknemers de RIVM-maatregelen zo veel mogelijk moeten naleven en dus thuis moeten blijven.

Zijn huidige functie is geen vitale functie. Veel van zijn collega’s werken thuis, en hij zou dat in principe ook kunnen doen. Ik neem aan dat dit zelfs wel moet als hij er zorgtaken bij neemt.

Normaal zou er geen bezwaar zijn tegen deze nevenfunctie: er is geen sprake van werken bij een concurrent en zijn huidige werk heeft er niet onder te lijden. Maar gelden deze normale regels nu ook? Het lijkt er op dat zowel de argumenten voor als tegen deze nevenfunctie nu urgenter zijn dan anders.

Mijn man is bereid om het risico te nemen op een conflict met zijn werkgever en eventuele consequenties te aanvaarden, en ik sta helemaal achter hem, dus dat is het probleem niet. Maar we zijn toch benieuwd hoe anderen hierover denken.
Ik moet helemaal niks!
Wat goed van je man. :-)

De werkgever kan -volgens mij- alleen eventueel bezwaar maken als de invulling van je vrije tijd aantoonbaar negatief effect heeft op de mogelijkheid om je werk goed uit te voeren. Als jouw man de richtlijnen in het ziekenhuis in acht neemt, lijkt me de kans dat het zijn werk beïnvloedt nihil. Zeker als je man in principe thuis kan werken, en er geen nauw contact met kwetsbare mensen o.i.d. is.

Over een eventueel concurrentiebeding heb ik geen idee. Ik denk echter niet dat er zomaar andere regels kunnen gelden dan voor de crisis.
Ik kan me voorstellen dat zijn werkgever liever niet ziet dat je man ziek wordt en hij voor de kosten kan opdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het prachtig van je man, dit is nou het echt samen doen. Ik snap de baas ook, die wil geen zieke werknemer. Maarja als jullie nog volop naar feestjes zouden gaan heeft je baas daar ook niets over te zeggen. Of als je wilt parachute springen of iets anders gevaarlijks.


Daarbij laten ze je man als vrijwilliger echt niet in de buurt van de patiënten komen die het virus bij zich dragen. Neven functies kunnen gewoon veilig worden uitgevoerd op de meeste plekken lijkt mij.
Het verschil is dat je een werkgever om toestemming moet vragen voor een nevenfunctie. Als dat in de arbeidsovereenkomst staan tenminste.

Dan is vervolgens de vraag of het redelijk is van de werkgever om te weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Laat je man zijn arbeidsovereenkomst er even bij pakken. Dikke kans dat het helemaal niet mag zonder toestemming.
Chocolade, altijd goed!
TheeMetChocolade schreef:
03-04-2020 21:36
Laat je man zijn arbeidsovereenkomst er even bij pakken. Dikke kans dat het helemaal niet mag zonder toestemming.
Dat hoeft juridisch gezien helemaal geen stand te houden hoor. De werkgever moet wel redelijk zijn.

Ik kan me overigens voorstellen dat werken in risicoberoep nu voldoende reden is om te weigeren. Maar ik ben geen jurist.
Bij ons werd op het werk juist gevraagd of er medewerkers zijn die als vrijwilliger willen werken, liefst met een zorgachtergrond of bijv vrijwillige brandweer. We hebben op veel afdelingen bijna geen werk, en zo kun je je nog nuttig maken.
Maakt niet uit of hij ver weg blijft van Coronapatiënten, als hij het krijgt door het vrijwilligers werkt dan draait zijn werkgever op voor de kosten van ziekte, en eventueel van zeer lang herstel. Zeer terecht als werkgever daar niet blij mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
03-04-2020 21:40
Dat hoeft juridisch gezien helemaal geen stand te houden hoor. De werkgever moet wel redelijk zijn.

Ik kan me overigens voorstellen dat werken in risicoberoep nu voldoende reden is om te weigeren. Maar ik ben geen jurist.
Dit is waar wij ook al op uitgekomen waren.
Dit impliceert eigenlijk al dat een werkgever nu een andere beslissing zou kunnen nemen dan vóór corona. Begrijpelijk, maar is dat wel terecht?
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
03-04-2020 23:01
Maakt niet uit of hij ver weg blijft van Coronapatiënten, als hij het krijgt door het vrijwilligers werkt dan draait zijn werkgever op voor de kosten van ziekte, en eventueel van zeer lang herstel. Zeer terecht als werkgever daar niet blij mee eens.
Dat een werkgever hier niet blij mee is begrijp ik goed. Net zoals een werkgever niet blij is met verzuim als gevolg van een ski-ongeluk of een uitgeschoten cirkelzaag. Toch hoef ik geen toestemming te vragen om in mijn vrije tijd te gaan sporten of klussen. Of om dit weekend naar een meubelboulevard te gaan.

Voor een nevenfunctie moet dit wel. Betekent dit dat de werkgever nu andere overwegingen mag gebruiken om toestemming te weigeren?
Ik moet helemaal niks!
Nicky_L schreef:
04-04-2020 10:52
Dit is waar wij ook al op uitgekomen waren.
Dit impliceert eigenlijk al dat een werkgever nu een andere beslissing zou kunnen nemen dan vóór corona. Begrijpelijk, maar is dat wel terecht?
Ik denk dat je je af moet vragen of je het, zeker in deze tijd, de rel waard vindt.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
04-04-2020 11:56
Ik denk dat je je af moet vragen of je het, zeker in deze tijd, de rel waard vindt.
Die afweging hebben we inderdaad al gemaakt.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Nicky_L schreef:
03-04-2020 20:55
Mijn man is bereid om het risico te nemen op een conflict met zijn werkgever en eventuele consequenties te aanvaarden, en ik sta helemaal achter hem, dus dat is het probleem niet. Maar we zijn toch benieuwd hoe anderen hierover denken.

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat verlopen, is toch heel wat om bereid te zijn het tot een conflict te laten komen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-04-2020 17:39
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat verlopen, is toch heel wat om bereid te zijn het tot een conflict te laten komen.
Ik meld het wel als er iets gebeurt. Voor hetzelfde wordt hij helemaal niet ingezet in de zorg.
Ik moet helemaal niks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven