Reacties Facebook
dinsdag 10 november 2020 om 11:07
Gedeeltelijk klopt dat wel, maar zie ook genoeg redelijk intelligente mensen reageren op dit soort posts.Niqqi schreef: ↑10-11-2020 09:28Dit komt vooral omdat de mensen die op nieuwsposts reageren op Facebook nou niet perse de meest intelligente burgers zijn uit onze samenleving. Vaak zijn het, naar mijn idee, mensen die 'praktisch geschoold zijn' en nogal wat problemen in hun leven ondervinden en dan een uitvlucht zoeken in dit soort onzin. 'Alles is de schuld van de overheid' en 'Nederland gaat kapot' zijn hun favoriete leuzen.
Heb er ook zo eentje in mijn vriendengroep, slimme, hoogopgeleide kerel (wat eigenlijk niet alles zegt). Maar die zit al vanaf het begin van dit hele Corona gedoe te posten dat de maatregelen onzin zijn, tegen burgerrechten ingaan en dat we allemaal schapen zijn.
Iemand reageerde: 'Wat zal jij blij zijn als er een werkend vaccin is'.
Waarop hij antwoordde:'Ik weiger mezelf in te spuiten met dat soort rotzooi.'
Tja, met zo iemand is natuurlijk geen land te bezeilen.
dinsdag 10 november 2020 om 11:28
Het is inderdaad vooral boeiend hoe ogenschijnlijk normale mensen toch gekkies kunnen blijken. Ik heb een overheid-gekkie op mijn tijdlijn, die alles Heel Vreselijk vindt wat de overheid doet, maar als zij iets anti-overheid plaatst, haal ik het gewoon weg. En ik had een anti-vrouw-gekkie op mijn tijdlijn, maar die heb ik verwijderd. Met zo'n laatste kun je niets natuurlijk, behalve man worden, maar daar zal zo iemand ook wel iets van vinden.
dinsdag 10 november 2020 om 11:31
Het verbaast mij ook dat er zoveel mensen zijn die hier in mee gaan, ook hoogopgeleide mensen.
Een aantal jaar geleden een man leren kennen die met mij wilde daten, hij wilde mij wel "even eerlijk vertellen" dat hij jarenlang verslaafd was geweest aan harddrugs. Ik was sowieso niet geïnteresseerd, maar heb altijd wel oppervlakkig contact gehouden. Deze man had nooit veel "vrienden" op FB, maar nu hij het alleen maar over corona, rechten die worden afgenomen, muilmaskers, demonstraties, vaccinaties die niet genomen zullen worden enz. enz.. heeft, heeft hij in recordtempel tig nieuwe "vrienden", ze "vreten" zijn informatie.
Waarschijnlijk is het toeval dat veel van hen, vrouwen zijn, en ook nog eens bevriend met een vriendin van mij, ze is actief in de danswereld, waarschijnlijk kennen ze die enge Willem Engel ook , het komt allemaal wel heel dichtbij zo.
Een aantal jaar geleden een man leren kennen die met mij wilde daten, hij wilde mij wel "even eerlijk vertellen" dat hij jarenlang verslaafd was geweest aan harddrugs. Ik was sowieso niet geïnteresseerd, maar heb altijd wel oppervlakkig contact gehouden. Deze man had nooit veel "vrienden" op FB, maar nu hij het alleen maar over corona, rechten die worden afgenomen, muilmaskers, demonstraties, vaccinaties die niet genomen zullen worden enz. enz.. heeft, heeft hij in recordtempel tig nieuwe "vrienden", ze "vreten" zijn informatie.
Waarschijnlijk is het toeval dat veel van hen, vrouwen zijn, en ook nog eens bevriend met een vriendin van mij, ze is actief in de danswereld, waarschijnlijk kennen ze die enge Willem Engel ook , het komt allemaal wel heel dichtbij zo.
dinsdag 10 november 2020 om 11:31
In het begin van Corona postte ik soms nog een tegen geluid als 'iedereen' aan het zeiken was over die stomme maatregelen. En dan krijg je dus een hele dag FB meldingen.
Dat gaat zo:
Ik post iets. Piet reageert op mijn post en tagt in weer een andere post zijn vriend Klaas voor bijval. Klaas en Piet maken mij belachelijk. Bep ziet het en neemt het op voor mij en dan gaan Klaas en Piet tegen haar te keer en gaan nog meer mensen taggen voor bijval.
Echt moe wordt je ervan, had ik keer 20+ antwoorden op mijn reactie. Ik heb er toen aan gedacht om de beheerder van de pagina te vragen of die de reacties op mijn post kon verwijderen maar uiteindelijk niet gedaan want tja je weet niet aan welke kant de beheerder staat.
Dat gaat zo:
Ik post iets. Piet reageert op mijn post en tagt in weer een andere post zijn vriend Klaas voor bijval. Klaas en Piet maken mij belachelijk. Bep ziet het en neemt het op voor mij en dan gaan Klaas en Piet tegen haar te keer en gaan nog meer mensen taggen voor bijval.
Echt moe wordt je ervan, had ik keer 20+ antwoorden op mijn reactie. Ik heb er toen aan gedacht om de beheerder van de pagina te vragen of die de reacties op mijn post kon verwijderen maar uiteindelijk niet gedaan want tja je weet niet aan welke kant de beheerder staat.
dinsdag 10 november 2020 om 11:41
Dat taggen is inderdaad schijtvervelend.TsumTsum schreef: ↑10-11-2020 11:31In het begin van Corona postte ik soms nog een tegen geluid als 'iedereen' aan het zeiken was over die stomme maatregelen. En dan krijg je dus een hele dag FB meldingen.
Dat gaat zo:
Als het zo uit de hand loopt verwijder ik altijd mijn eigen reactie, daarmee zijn hun reacties ook weg. Jammer dat het zo moet, maar op een gegeven moment heb ik echt geen zin meer om op Facebook te komen en te zien dat er nog meer meldingen op zijn. Sommige mensen kunnen gewoon echt niet normaal reageren. Had het voor corona ook wel, dat mensen op een heel normale reactie heel hatelijk uit de hoek kwamen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 10 november 2020 om 11:42
Hoogopgeleid is ook maar relatief. Een HBOer financiële blabla weet natuurlijk niets van het vakgebied virologie, geneeskunde, pharmacie.
Op het HBO leer je ook niet hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt en krijg je geen wetenschapsfilosofie, waardoor het zelfs kan voorkomen dat HBO verpleegkundigen anti-vaxx zijn (tot mijn verbazing zag ik er 1 voorbij komen op feestboek).
Iemand die WO bouwkunde of rechten heeft gestudeerd weet evenmin iets van die vakgebieden maar die heeft meestal nog wel een begrip van hoe wetenschappelijk onderzoek werkt en hoe die test- en goedkeuringsprocessen in zijn werk gaan. Maar ook onder de WOers vindt je soms gekkies natuurlijk, hoewel ik de kans wel kleiner acht.
dinsdag 10 november 2020 om 11:46
redbulletje schreef: ↑10-11-2020 11:42Die mensen laten ook hun kinderen niet inenten en/of halen ook geen reisvaccinaties?
Nee, anders deden ze wel gewoon mee natuurlijk, want dan waren ze al gechipt.
dinsdag 10 november 2020 om 12:01
Bellyflop schreef: ↑10-11-2020 11:42Hoogopgeleid is ook maar relatief. Een HBOer financiële blabla weet natuurlijk niets van het vakgebied virologie, geneeskunde, pharmacie.
Op het HBO leer je ook niet hoe wetenschappelijk onderzoek in elkaar steekt en krijg je geen wetenschapsfilosofie, waardoor het zelfs kan voorkomen dat HBO verpleegkundigen anti-vaxx zijn (tot mijn verbazing zag ik er 1 voorbij komen op feestboek).
Iemand die WO bouwkunde of rechten heeft gestudeerd weet evenmin iets van die vakgebieden maar die heeft meestal nog wel een begrip van hoe wetenschappelijk onderzoek werkt en hoe die test- en goedkeuringsprocessen in zijn werk gaan. Maar ook onder de WOers vindt je soms gekkies natuurlijk, hoewel ik de kans wel kleiner acht.
Nou toevallig heeft een vriendin van mij een HBO- en een wetenschappelijke studie afgerond, ze heeft ook nog eens een topfunctie bij een groot bedrijf en ik verbaasde me over wat zij allemaal uitkraamde.
dinsdag 10 november 2020 om 12:13
Dat wist ik niet, ga ik als het weer gebeurd meteen doen.Susan schreef: ↑10-11-2020 11:41Dat taggen is inderdaad schijtvervelend.
Als het zo uit de hand loopt verwijder ik altijd mijn eigen reactie, daarmee zijn hun reacties ook weg. Jammer dat het zo moet, maar op een gegeven moment heb ik echt geen zin meer om op Facebook te komen en te zien dat er nog meer meldingen op zijn. Sommige mensen kunnen gewoon echt niet normaal reageren. Had het voor corona ook wel, dat mensen op een heel normale reactie heel hatelijk uit de hoek kwamen.
dinsdag 10 november 2020 om 12:15
Volgens mij werkt dat wel alleen als jouw reactie de eerste in de rij is, zeg maar, dus een reactie direct op het geposte bericht, niet als jij reageert op een reactie en zij weer daaronder reageren.
dinsdag 10 november 2020 om 12:20
De reacties verdwijnen alleen als jij een bericht post.
Als je reageert op een post, dan verdwijnt alleen jouw reactie. Maar daarmee ook de meldingen.
dinsdag 10 november 2020 om 12:21
Wat stuitend om te lezen dat mensen met een afwijkende mening hier worden omschreven als viruswappies/gekkies of "praktisch geschoold"
Ontzettend neerbuigend, negatief en veroordelend.
Niet iedereen met een afwijkende mening is een domme, zich vervelende, complotdenker. Sommige mensen maken zich oprecht zorgen. Andere zorgen dan jij, maar wel zorgen.
En wie zegt dat jij gelijk hebt? De meerderheid? Omdat "Ze" het zeggen? en dan? Over tien jaar, ons allemaal verontschuldigen dat we het niet wisten? Dat "ze" ons verkeerd voorlichtten?
Een andere mening dan de jouwe is niet per definitie verkeerd. Iemand is niet dom als hij/zij zich liever niet laat vaccineren. Bij de Mexicaanse griep was de vaccineer bereidheid ook heel laag. Reden; weinig impact van de griep op de NL samenleving. Bovendien mág je in dit land kiezen. wees blij en respecteer dat.
Als mensen dingen roepen die in jouw ogen niet kloppen kan het ook zo zijn dat de juiste informatie, niet de juiste mensen bereikt. Virus-uitbraken in de niet-westerse migratie-populatie in de randstad is bijvoorbeeld deels te wijten aan het feit dat coronavoorlichting pas sinds september meertalig wordt verspreid.
Mensen hebben een andere mening. Een andere kijk op leven, een andere kijk op gezondheid. Jouw mening of visie wijkt in hun ogen ook af. Maakt jou dat ver hen dom?
Een belangrijke oorzaak van radicalisering is het genegeerd, of niet gehoord voelen. buitensluiting. In een hokje geplaatst. Een inclusieve samenleving, waarin iedereen er bij hoort, is echt een stuk toleranter en gezelliger.
Ik zie ook in mijn vriendenkring heel afwijkende meningen voorbij komen. Over Corona, over vuurwerk, over zwarte piet. Maar het zijn mijn vrienden, en dat zijn ze niet voor niks. Ik respecteer hun mening, probeer me te verdiepen, te begrijpen en soms, een discussie aan te gaan. vaak kies ik voor agree-to-disagree, gewoon omdat me de vriendschap meer waard is.
Niet iedereen met een afwijkende mening is een domme, zich vervelende, complotdenker. Sommige mensen maken zich oprecht zorgen. Andere zorgen dan jij, maar wel zorgen.
En wie zegt dat jij gelijk hebt? De meerderheid? Omdat "Ze" het zeggen? en dan? Over tien jaar, ons allemaal verontschuldigen dat we het niet wisten? Dat "ze" ons verkeerd voorlichtten?
Een andere mening dan de jouwe is niet per definitie verkeerd. Iemand is niet dom als hij/zij zich liever niet laat vaccineren. Bij de Mexicaanse griep was de vaccineer bereidheid ook heel laag. Reden; weinig impact van de griep op de NL samenleving. Bovendien mág je in dit land kiezen. wees blij en respecteer dat.
Als mensen dingen roepen die in jouw ogen niet kloppen kan het ook zo zijn dat de juiste informatie, niet de juiste mensen bereikt. Virus-uitbraken in de niet-westerse migratie-populatie in de randstad is bijvoorbeeld deels te wijten aan het feit dat coronavoorlichting pas sinds september meertalig wordt verspreid.
Mensen hebben een andere mening. Een andere kijk op leven, een andere kijk op gezondheid. Jouw mening of visie wijkt in hun ogen ook af. Maakt jou dat ver hen dom?
Een belangrijke oorzaak van radicalisering is het genegeerd, of niet gehoord voelen. buitensluiting. In een hokje geplaatst. Een inclusieve samenleving, waarin iedereen er bij hoort, is echt een stuk toleranter en gezelliger.
Ik zie ook in mijn vriendenkring heel afwijkende meningen voorbij komen. Over Corona, over vuurwerk, over zwarte piet. Maar het zijn mijn vrienden, en dat zijn ze niet voor niks. Ik respecteer hun mening, probeer me te verdiepen, te begrijpen en soms, een discussie aan te gaan. vaak kies ik voor agree-to-disagree, gewoon omdat me de vriendschap meer waard is.
dinsdag 10 november 2020 om 12:30
MajaDB schreef: ↑10-11-2020 12:21Wat stuitend om te lezen dat mensen met een afwijkende mening hier worden omschreven als viruswappies/gekkies of "praktisch geschoold"
...
...
vaak kies ik voor agree-to-disagree, gewoon omdat me de vriendschap meer waard is.
Het ligt sterk aan de overtuiging. De mannen die vinden dat vrouwen er zijn ter mannelijk vermaak, dat vrouwen altijd aangerand of verkracht mogen worden, omdat dat nu eenmaal het recht is van de man, dat vrouwen niets wezenlijks zouden moeten doen, behalve dienen aan de mannelijke behoefte, die mannen vind ik inderdaad gekkies en dat is nog een vriendelijke term. Ik vind het niet okee als dat soort mensen gehoord worden. Ideeën waarbij de ene helft van de bevolking alleen maar goed is om de andere helft te dienen en te plezieren, vind ik gevaarlijk en niet passend in een inclusieve samenleving. Ik vind dat we niet tolerant zouden moeten zijn naar dat soort ideeën, en ik agree zeker niet to disagree. En er zijn meer uiterst radicale ideeën waar de samenleving alleen maar onder zou lijden als die gehoord zouden worden. Ik denk dat het heel goed is als we als gemeenschap besluiten dat dat soort ideeën hier niet thuishoren.
dinsdag 10 november 2020 om 12:33
dinsdag 10 november 2020 om 12:35
????Lafae schreef: ↑10-11-2020 12:30Het ligt sterk aan de overtuiging. De mannen die vinden dat vrouwen er zijn ter mannelijk vermaak, dat vrouwen altijd aangerand of verkracht mogen worden, omdat dat nu eenmaal het recht is van de man, dat vrouwen niets wezenlijks zouden moeten doen, behalve dienen aan de mannelijke behoefte, die mannen vind ik inderdaad gekkies en dat is nog een vriendelijke term. Ik vind het niet okee als dat soort mensen gehoord worden. Ideeën waarbij de ene helft van de bevolking alleen maar goed is om de andere helft te dienen en te plezieren, vind ik gevaarlijk en niet passend in een inclusieve samenleving. Ik vind dat we niet tolerant zouden moeten zijn naar dat soort ideeën, en ik agree zeker niet to disagree. En er zijn meer uiterst radicale ideeën waar de samenleving alleen maar onder zou lijden als die gehoord zouden worden. Ik denk dat het heel goed is als we als gemeenschap besluiten dat dat soort ideeën hier niet thuishoren.
Het ging over corona-opvattingen op Facebook. Voor extremistische vrouwenverkrachters en aanranders hebben we gewoon wetgeving
dinsdag 10 november 2020 om 12:43
Die kan ze natuurlijk ooit zelf opgezocht en geliked hebben. The Lancet heeft bijvoorbeeld ook een Facebookpagina.
dinsdag 10 november 2020 om 12:47
Eigenlijk is dit dus een heel goede opmerking , en heel grappig. Want wat je als individu zíet/leest/meekrijgt op media als Facebook en Instagram, zeggen vooral veel over je eigen (surf/internet-)gedrag!
dinsdag 10 november 2020 om 12:53
Nou ja, deels, ik heb de laatste tijd ook wel artikelen van The Lancet online gelezen, maar dat komt niet uit zichzelf voorbij op Facebook,, dat moest ik echt opzoeken. Sommige dingen zoek ik één keer op en die blijven vervolgens voorbij komen op Facebook, andere dingen heb ik al veel vaker gezocht en zie ik nooit. Ik weet ook niet precies hoe dat werkt, maar het is niet dat wat je op Facebook voorbij ziet komen één op één gelinkt is aan je surfgedrag buiten Facebook om.
dinsdag 10 november 2020 om 12:55
Ik heb 2 mensen ontvolgd op Facebook vanwege dit soort dingen. Eén is verre familie, de ander een kennis. En gewoon geen zin in opruiende postst op Facebook.
Kwam laatst wel iemand tegen waar ik vroeger 'vriendjes' mee was (hier van het forum) die in het landelijke nieuws was vanwege de mondkapjesplicht. Stond ik toch wel van te kijken...
Kwam laatst wel iemand tegen waar ik vroeger 'vriendjes' mee was (hier van het forum) die in het landelijke nieuws was vanwege de mondkapjesplicht. Stond ik toch wel van te kijken...
dinsdag 10 november 2020 om 13:04
Omdat je ze niet toevoegt?
New scientist, EOS, Scientias, Zenit, Wetenschap in beeld.
Discovery, National geographic.
Allemaal te volgen op Facebook met leuke nieuwtjes en ontwikkelingen.