Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ruzie met puber om regels

30-12-2020 18:16 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag iets hier tegen het licht houden, want ik ben benieuwd hoe anderen dit zien. Het is vandaag behoorlijk tot gedoe gekomen in ons gezin waardoor ik het de moeite waard vind om er even een topic aan te wijden.
We hebben kort gezegd thuis te maken met een 17 jarige puber die de corona regels onzin vindt. Ze hebben met een vriendengroep van 5 man bedacht om oud en nieuw te vieren, zowel middag als avond bij 1 vriend thuis. Dit was voor ons nieuw, want tot gister was het verhaal continu dat ze in totaal met 3 zouden zijn (dat is dus inclusief de vriend waar ze dan thuis zijn)
Dat mag dus vonden wij prima, maar met meer personen hebben nee op gezegd. Dit geeft al 2 dagen veel discussies en gesprekken waarbij we enkel horen "onzin, het kan wel, wat boeit het nou, we hebben de groep al verkleind van 15 naar 5".
Het uitleggen heeft dus geen zin, want ondertussen spreken ze tegen de afspraak in ook al met 4 af (gisteravond bijvoorbeeld). We proberen het steeds uit te leggen, wat de gevolgen kunnen zijn, waarom de regels er nu zijn en we benoemen ook dat we zijn teleurstelling etc snappen.
Vanmiddag heeft mijn man overlegd met de ouders van die jongen waar ze te gast zijn, hoe wij erin staan en ok even te horen hoe zij dit zien. Zij vinden 4 in totaal prima, ze benoemen ook dat het eigenlijk niet mag maar ze het door de vingers zien omdat hun ruimte groot genoeg is, zij er zelf bij zijn en toezicht houden.
Hierna vond mijn man dat we het ook wel konden goedkeuren, waar ik tegenin ging en we dus ruzie kregen.
Aan mijn kant speelt mee dat ik me veel zorgen maak over corona, over de huidige ziekenhuis situatie, de besmettingen die niet zoveel dalen nog. Ik kan me dus voorstellen dat anderen mij te angstig en daardoor te star vinden in het naleven van regels. Wij werken al maanden thuis, beperken alle risico en dan vind ik het onzin om de puber niet aan de regels te houden. Als iedereen 1 persoon extra door de vingers blijft zien dan komen we nergens, vind ik. Ouders van die jongen zegt dat ze met 4 zijn, zoon zegt 5 dus ook dat is een beetje vaag. Ik vind of het max aantal mensen, of dan maar thuis blijven. Grote bonje, puber erg boos. Ik begrijp het allemaal, plannen die wijzigen en dat is niet leuk voor hem. Hij voelt zich dan de spelbreker. Ik heb gewezen op wat nog wel mag, dat er nog best wat kan maar wel met een max aantal personen.

Wat vinden jullie? Ben Ik werkelijk te star?
newspaper wijzigde dit bericht op 30-12-2020 18:22
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja zeggen omdat puber met weglopen dreigt, lijkt me geen goed idee, want dat doet je man dan ook als hij dreigt met weglopen als hij niet met tien man mag afspreken, of niet naar een illegaal feest mag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
30-12-2020 18:47
Ik zou het ook toedtaan. Lees net op l1.nl over provinciegenoten die gewoon naar de Ardennen gaan want daar ligt sneeuw en ze waren wel een klaar met binnen zitten.

En dat zijn dan volwassen mensen.

Ik word er rebels van.

Dat gaat veel oplossen.
Er zijn 5 pubers, dus er kunnen er 3 bij elkaar komen en elders 2 (mits de ouders zelf verder niemand anders uitnodigen)
Alle reacties Link kopieren
Eerst moeten jij en je man op 1 lijn komen. Lukt dat niet, dan is t aan je man om te beslissen.
Je mag toch 3 mensen vragen buiten je huishouden om? Dan is er nu 1 meer. Wat voor mij wel belangrijk zou zijn: geen alcohol!
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
30-12-2020 18:54
Eerst moeten jij en je man op 1 lijn komen. Lukt dat niet, dan is t aan je man om te beslissen.
Je mag toch 3 mensen vragen buiten je huishouden om? Dan is er nu 1 meer. Wat voor mij wel belangrijk zou zijn: geen alcohol!
Nee, je mag maar 2 mensen uitnodigen.
Premier Mark Rutte roept alle Nederlanders op om zich op oudejaarsavond 'aan alle regels te houden'. ,,Dus ontvang maximaal twee mensen als je thuis 1,5 meter afstand kunt houden en steek geen vuurwerk af."

De druk op de ziekenhuizen is 'enorm', zei Rutte. ,,Als je je niet aan de regels houdt, wordt dat alleen maar meer. Het is prachtig dat we dit jaar voor de zorg hebben staan applaudisseren. Maar als je nu echt wil helpen, houd je je aan alle voorschriften en steek je geen vuurwerk af."
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
30-12-2020 18:48
Ok, ik ga misschien heel viva over me heen krijgen....
Ik zou het toelaten.
Waarom dan?
Ben ik oprecht benieuwd naar. Ik snap dat niet namelijk, want wat als alle ouders dat zouden doen. En de ziekenhuizen liggen zo vol....de besmettingen zijn nog zo hoog....het gaat zo slecht.
Wat kan dan de reden zijn om regels niet na te leven?

Er mag nog wel wat he. Alternatief van 2 bij ons, de groep dus splitsen, word van tafel geveegd. Eigenlijk is alles wat van hun plan afwijkt niet goed en reden om boos te worden.
En begrijp me goed, ik snap heel goed dat die kinderen het zwaar hebben en het gevoel hebben niks te mogen, dat ze ervan balen....ik begrijp het heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, ik was in de war met Kerst, toen mochten er toch 3? Verwarrend allemaal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-12-2020 18:40
Dat ze elkaar sowieso zien op school, dat gaat nu natuurlijk niet op.
En dat ze elkaar op school wel gezien hebben, was mede oorzaak van de verspreiding op middelbare scholen. Dus dat lijkt me nou niet echt reden om dat dan nu maar lekker voort te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
30-12-2020 18:54
Eerst moeten jij en je man op 1 lijn komen. Lukt dat niet, dan is t aan je man om te beslissen.
Je mag toch 3 mensen vragen buiten je huishouden om? Dan is er nu 1 meer. Wat voor mij wel belangrijk zou zijn: geen alcohol!
Het stomme is dat we op 1 lijn zaten. Hij heeft 2 dagen tegen zoon gezegd dat het niet mag, alternatieven besproken. Toen zoon doorkreeg dat het menens was werd hij heel boos, dreigen met weglopen en ging boos de deur uit. Nadat man gesproken had met de ouders van die vriend zei hij ineens dat het wel kon, hij vertrouwt die ouders dat de ruimte groot genoeg is en ze er bij zijn. Ik zei dat dat niet uitmaakt, grote ruimte of niet de regel is dat het niet mag want max 2 personen mag je ontvangen. Dus man en ik gezeik, waardoor ik geneigd ben om toe te geven maar ik sta er totaal niet achter. En mijn grote argument is het risico op besmetting, wat hij dan weer meeneemt naar huis. Plus dat ik vind dat we met zn alleen een verantwoordelijkheid hebben, we even door moeten zetten en er is een alternatief voor kind. Daarnaast speelt mijn angst voor corona ook mee hoor, dat geef ik toe, ik maak me momenteel gewoon echt zorgen om de ziekenhuizen
Alle reacties Link kopieren
Bendela schreef:
30-12-2020 18:26
Verplichte quarantaine instellen na het feestje. En na 6 dagen verplicht een coronatest.
Ja, dat is leuk om niemand anders te besmetten (gaat hij dan in isolatie? anders kan hij nog steeds de rest van het gezin besmetten), maar dit is natuurlijk geen oplossing als je je wilt houden aan de regels om de druk op de zorg omlaag te halen.
Alle reacties Link kopieren
Zeg dat zoon niet thuis welkom is als hij het toegenomen besmettingsgevaar bij meer mensen niet serieus neemt. Prima dat hij gaat, maar laat hem dan maar 14 dagen elders slapen.
Alle reacties Link kopieren
Dat het je stiefzoon is maakt het aan de ene kant lastig. Lijkt me vooral dat jij en je man op 1 lijn moeten komen. Wijken voor dreigementen lijkt me nooit de manier....(en ja, als kind van gescheiden ouders heb ik dat ook wel eens gedaan in mijn pubertijd....).

Maar aan de andere kant, als het gaat om besmettingsrisico, maakt het niet uit of het je eigen zoon is of je stiefzoon. Hij brengt voor jou ook extra risico in huis als hij zich niet aan de regels houdt....

Moeilijk hoor.
zijn vader zegt dus ja
zijn moeder zegt ja
en jij zegt nee

volgens mij heb jij een probleem met zijn vader
Maída schreef:
30-12-2020 19:07
Zeg dat zoon niet thuis welkom is als hij het toegenomen besmettingsgevaar bij meer mensen niet serieus neemt. Prima dat hij gaat, maar laat hem dan maar 14 dagen elders slapen.
Waar dan?
Alle reacties Link kopieren
Lees net in de krant: Rutte doet een dringende oproep aan alle Nederlanders, houd je met oud en nieuw aan alle maatregelen!
Daar heb je dus je antwoord.
En als zoon toch wil gaan, mag hij daarna 10 dagen bij moeder doorbrengen. Het is ook jouw huis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
30-12-2020 19:07
Zeg dat zoon niet thuis welkom is als hij het toegenomen besmettingsgevaar bij meer mensen niet serieus neemt. Prima dat hij gaat, maar laat hem dan maar 14 dagen elders slapen.
Denk dat zoon dan zomaar besluit om voortaan permanent bij zijn moeder te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
30-12-2020 19:09
zijn vader zegt dus ja
zijn moeder zegt ja
en jij zegt nee

volgens mij heb jij een probleem met zijn vader
Nee hoor, man veroordeelt juist het gedrag van zijn ex. Mijn man vind eigenlijk dat we zoon niet kunnen laten gaan, dat regels regels zijn....tegelijkertijd vind hij een boos kind lastig en is hij ergens bang dat zoon afstand neemt van hem. Wat ik begrijp, maar nog nooit enigzins aan de orde is geweest in alle afgelopen 12 jaar. Ik werk zelf met pubers dus ik weet wel een beetje goed het brein werkt, daarom heb ik afgelopen dagen al vaak benoemd dat ik zijn teleurstelling en frustraties heel goed snap. En ook vind ik dat we moeten kijken naar wat wel kan, maar dat wordt allemaal afgeschoten helaas
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
30-12-2020 19:13
Waar dan?
Wie zijn probleem is dat? Hij heeft toch aan regels te houden van het huis waar hij woont, lijkt me. En zo niet, dan zijn er consequenties.

Ik zou me als zorgmedewerker potverdorie niet door een snotneus laten besmetten als dat niet nodig is. Hij zoekt het maar uit.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
30-12-2020 19:14
Lees net in de krant: Rutte doet een dringende oproep aan alle Nederlanders, houd je met oud en nieuw aan alle maatregelen!
Daar heb je dus je antwoord.
En als zoon toch wil gaan, mag hij daarna 10 dagen bij moeder doorbrengen. Het is ook jouw huis.
Dit dus. Laat hem zelf maar regelen dat hij 10 dagen ergens anders heen kan.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
30-12-2020 19:09
Dat het je stiefzoon is maakt het aan de ene kant lastig. Lijkt me vooral dat jij en je man op 1 lijn moeten komen. Wijken voor dreigementen lijkt me nooit de manier....(en ja, als kind van gescheiden ouders heb ik dat ook wel eens gedaan in mijn pubertijd....).

Maar aan de andere kant, als het gaat om besmettingsrisico, maakt het niet uit of het je eigen zoon is of je stiefzoon. Hij brengt voor jou ook extra risico in huis als hij zich niet aan de regels houdt....

Moeilijk hoor.
Klopt, voor mij maakt stiefzoon of niet ook niks uit. Het gaat om gedrag, consequenties daarvan en de impact wat dat heeft. Hij is wel degelijk een risico door de hoeveelheid contacten wat hij heeft. Dat is de reden dat ik de gezinssituatie benoemde, want bij huishouden A heeft hij naast familie een groep vrienden die hij ziet, bij huishouden B idem dito...standaard dus al meer contacten
Alle reacties Link kopieren
Stiefzoon of eigen zoon, van mij krijgt hij geen toestemming.
Dreigen met weglopen, ....prima, daar staat een koffer pak maar in.

Juist omdat hij nu optrekt met andere jongeren in groepen zou ik ook een coronatest gaan eisen.
Gaat hij naar het feest, dan moet hij in afzondering de eerste dagen,totdat hij is getest.
Wie niet horen wil ,kan gaan voelen, dus ook gevolgen dragen, afzondering en testen.
newspaper schreef:
30-12-2020 19:20
Nee hoor, man veroordeelt juist het gedrag van zijn ex. Mijn man vind eigenlijk dat we zoon niet kunnen laten gaan, dat regels regels zijn....tegelijkertijd vind hij een boos kind lastig en is hij ergens bang dat zoon afstand neemt van hem. Wat ik begrijp, maar nog nooit enigzins aan de orde is geweest in alle afgelopen 12 jaar. Ik werk zelf met pubers dus ik weet wel een beetje goed het brein werkt, daarom heb ik afgelopen dagen al vaak benoemd dat ik zijn teleurstelling en frustraties heel goed snap. En ook vind ik dat we moeten kijken naar wat wel kan, maar dat wordt allemaal afgeschoten helaas
man vindt dus nee maar zegt ja
dus heb jij wel een probleem
met hem
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
30-12-2020 19:27
man vindt dus nee maar zegt ja
dus heb jij wel een probleem
met hem
Daarom werd ik ook zo boos op hem :bonk:
Alle reacties Link kopieren
clivia52 schreef:
30-12-2020 19:27
man vindt dus nee maar zegt ja
dus heb jij wel een probleem
met hem
Juist

Laat het probleem bij de ouders TO, dit levert je enkel frustratie op
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
30-12-2020 19:13
Waar dan?
Ik zou zeggen bij zijn moeder, aangezien daar wel van alles mag.

Probleem is alleen dat hij dan waarschijnlijk gedurende die 10 dagen óók van alles mag, dus dat je er weinig mee opschiet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven