Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Speciaal project thuis kinderen

28-03-2020 16:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het geluk om in goede gezondheid te zijn. Wij zijn een gezin met 2 kinderen van 3,5 jaar en 8 maanden

Normaal werk ik 4 dagen van huis, nu werken man en ik beide thuis (man werkt in de ochtend, ik in de middag). best bijzonder om nu zoveel thuis te zijn met de kinderen! En ik dacht, doen jullie nog speciale dingen met de kinderen nu?

Het lijkt mij tof om een speciaal project te doen met de kinderen, bv iedere dag een foto maken of de oudste iets leren (bijvoorbeeld de was, haha :P ) hebben jullie nog ideeën? Natuurlijk doen we al veel binnenshuis en in de tuin, maar ben op zoek naar iets wat nu kan omdat we veel thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor je kind va 8 maanden hoef je geen speciale activiteiten op touw te zetten, lijkt me. En 3,5 jaar oud, tja, toen was ik als kind ook gewoon thuis, ging pas met 4 jaar naar de kleuterschool. En ik speelde toen gewoon met mijn speelgoed, of ik ging tekenen of kleuren in een kleurboek, en mijn moeder ging gewoon haar eigen gang, die zette echt niks speciaals op touw verder. Dus waarom zouden er speciale projecten nodig zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Leren koffiezetten, essentieel
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter kan de was doen, da's echt leuk om ze te leren en ze vinden het geweldig. Ik doe wel zelf het wasmiddel in het bakje en sorteer op kleur, rest doet peuter.
Alle reacties Link kopieren
kun je het leren boodschappen doen ofzo? Dat is pas makkelijk
Alle reacties Link kopieren
Ben nu bezig peuter van 2,5 te leren hoe ze de belastingaangifte moet invullen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker spelen. En als je het een bijzondere tijd vindt doordat je nu veel samen bent, maak dan veel foto’s en filmpjes. Verder zou ik niets speciaals doen, je kinderen zijn nog zo klein.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
28-03-2020 17:28
Ben nu bezig peuter van 2,5 te leren hoe ze de belastingaangifte moet invullen.
:mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Wij doen veel buiten fietsen (kan je oudste dat al?), koprol leren op een mat of kleed, binnen een hindernisbaan maken met een tunnel, stapstenen, springen.

Veel motoriek dus. Vinden bijna alle kindjes leuk en ze worden er lekker moe van!

Helpen met schoonmaken doen we altijd al (met doekje de keukenkastje af laten nemen, ‘afwassen’ in een teiltje met sop, afstoffen). Helpen met auto wassen (of naar de wasstraat!). Een hut in huis maken of een tentje opzetten in de tuin.

En ik houd een dagboekje bij voor het eerst.
Alle reacties Link kopieren
Een dagboekje voor de kinderen dus. :)
Elke dag een tekening maken in een speciaal boekje daarvoor waar jij dan bijschrift wat het is. Een cake bakken die je kindje mag versieren met van alles lekkers. Een video maken om naar familie te sturen. Een doosje of potje versieren met stukjes gekleurd papier. Het bad laten schoonmaken met zeep en een spons. Je kan zelf van dat magisch zand maken (zie YouTube, niet moeilijk met meel) en haar daar mee laten spelen.
Friezin71 schreef:
28-03-2020 17:01
Leren koffiezetten, essentieel
Goeie!!!
Bijzonder ja, maar niet bijzonder leuk.
We bakken veel, mijn oudste schildert met olieverf en de jongste doet onderzoek naar het effect van 18 uur YouTube per dag.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
28-03-2020 17:28
Ben nu bezig peuter van 2,5 te leren hoe ze de belastingaangifte moet invullen.
Voor velen supermakkelijk, alleen maar 20x op "volgende" klikken. Moet haalbaar zijn!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je voor een 8 maanden oude en een 3,5 jaar oude speciale projecten op touw moeten zetten? Kunnen kinderen zichzelf dan niet meer vermaken? Als kind speelde ik gewoon urenlang met mijn autootjes, of Lego, of kleurboeken, of ik knutselde iets in elkaar van wasknijpers, enz. Geen tablets of computers destijds, en ook geen TV overdag (ja, op woensdagmiddag het Kinderuurtje). En soms verveelde ik me. Mijn moeder zei dan, als ik daarover zeurde: "Nou, dan ga je maar met je grote teen spelen". En dat was dat. En dan zat je een kwartier chagrijnig naar buiten te kijken en dan was het weer over, want dan vond je toch wel weer iets om te doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik dacht dat het over oudere kinderen ging. Met zulke kleintjes is het weinig anders dan anders denk?
Wat sowieso kan: stukje fietsen en op berenjacht gaan. Google daar maar eens op. Kun je daarna je eigen vensterbank misschien ook een berenplekje geven
Een project met een kind van acht maanden?

Volgens mij is het voor jou al project genoeg om de hele dag met je kinderen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Friezin71 schreef:
28-03-2020 17:01
Leren koffiezetten, essentieel
Hier hebben wij al een tijdje veel plezier van :)
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
28-03-2020 18:37
Maar waarom zou je voor een 8 maanden oude en een 3,5 jaar oude speciale projecten op touw moeten zetten? Kunnen kinderen zichzelf dan niet meer vermaken? Als kind speelde ik gewoon urenlang met mijn autootjes, of Lego, of kleurboeken, of ik knutselde iets in elkaar van wasknijpers, enz. Geen tablets of computers destijds, en ook geen TV overdag (ja, op woensdagmiddag het Kinderuurtje). En soms verveelde ik me. Mijn moeder zei dan, als ik daarover zeurde: "Nou, dan ga je maar met je grote teen spelen". En dat was dat. En dan zat je een kwartier chagrijnig naar buiten te kijken en dan was het weer over, want dan vond je toch wel weer iets om te doen.

Haha, die grote teen ja! Was ik vergeten :)
I wanna live my life with the volume full!
Lady*Voldemort schreef:
28-03-2020 19:24
Een project met een kind van acht maanden?

Volgens mij is het voor jou al project genoeg om de hele dag met je kinderen te zitten.
Inderdaad. Lieve help. Ga koekjes bakken of een kleurplaat verven, dat is al een project genoeg, voor die 3,5 jarige dan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
28-03-2020 18:15
Bijzonder ja, maar niet bijzonder leuk.
We bakken veel, mijn oudste schildert met olieverf en de jongste doet onderzoek naar het effect van 18 uur YouTube per dag.
:HA:


Echt, to, waarom een speciaal project?
Laat de kinderen lekker spelen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
To. Ik snap je. Die van ons gaan normaal gesproken drie dagen naar de opvang en op de andere 4 dagen spreken we nogal eens met iemand af dus die vinden het ook nogal eentonig elke dag de hele dag thuis... bovendien mist die van 3.5 haar vrienden van de opvang echt heel erg. Elke dag huilen of ze er al heen mag. Dus we kunnenkwel.unnenwat extra input gebruiken.

hier leuk was voor die van 3.5...
- een draad door de kamer spannen waar ze onder en over moest zonder het draadje te raken

- een voeldoos waar dingen inzetten en zij moet raden wat het is

- we hebben een toverstaf geknutseld en daar mee gespeeld. Nou ja. Ik heb geknutseld en daarna heeft zij versierd.

- we hebben koekjes gebakken

- 12 dingen kleuren spel. Ik heb op twee blaadjes met een blauwe stift 12 vakken gemaakt. Idem voor rood, oranje, groen, geel en roze. Beiden een kleur kiezen en dan zo snel mogelijk 12 dingen vinden in die kleur...

- de grootste hit hier is de schattenjacht. Een vriendin van me heeft via Whatsapp 10 opdrachtjes gestuurd (Iets roods, iets wat kan rijden, iets waar iets in kan etc) die hebben we beantwoord en toen hebben we nieuwe dingen bedacht voor de dochter van mijn vriendin en ons nichtje (spring 10 keer in de lucht, iets blauws, iets waar je mee kunt knuffelen, je lievelingsfruit) en nu hebben we weer nieuwe opdrachten gekregen van ons nichtje.

Kijk ook eens bij het Nijntje beweegdiploma (morgen als het regent krijgen we allemaal een schoonmaakdoekje aan onze broek en gaan we zien wie die het langste er aan kan houden...) en bij relax mama was ook een topic over dit onderwerp.

Onze jongste is 1.5 en die vond het heel leuk om met een zak doperwten te spelen.. Je zou op sensory play X months wel andere ideeën moeten kunnen vinden.


En zoveel mogelijk kussen van de bank en op de grond en daar overheen kruipen vond iedereen hier in huis leuk.

Zet hem op. En een uurtje extra film kijken elke dag is ook.prima!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
28-03-2020 17:28
Gewoon lekker spelen. En als je het een bijzondere tijd vindt doordat je nu veel samen bent, maak dan veel foto’s en filmpjes. Verder zou ik niets speciaals doen, je kinderen zijn nog zo klein.
Die van mij wil helemaal niet gewoon lekker spelen. Die wil de hele tijd zien wat ik doe en bij mij zijn en mij lastig vallen. En ik wil andere dingen doen. Dus zo gewoon is dat spelen niet...
Alle reacties Link kopieren
Leuk super bedankt voor alle tips!
Ik heb een lijst gemaakt en op het prikbord gehangen voor als ik inspiratie nodig heb :)

Verder ben ik nog steeds op zoek naar dingen die ik de kinderen kan leren nu ik er meer tijd voor heb; we hebben de oudste vandaag leren fietsen zonder zijwieltjes (bleek ze gewoon al te kunnen eigenlijk) en ik ben van plan om met de jongste baby gebaren te gaan doen
Alle reacties Link kopieren
Die van 3 kun je vanalles leren. Zoals huppelen, fluiten, zelf aankleden/ jas aandoen, prikken, eigen naam of eerste letter schrijven, dingen sorteren (van groot naar klein), ketting rijgen met grote kralen, vormenpuzzel maken, muziek maken (lepel en pan voldoen ook).

Of je gaat vast aan de slag met de paastafel. Mooie tak versieren met paashangers. Eieren uitblazen (jij) en verven (kind). Papieren slinger maken (kind knipt stroken, jij plakt ze aan elkaar in rondjes). Bloemetjes plukken en drogen is ook leuk. Paaskaartjes maken voor de hele familie. Eitjes kleien van zoutdeeg en dan maak jij er een haasje bij.

Je kunt ook zelf een online cursus babymassage doen, vonden onze kinderen heerlijk in de leeftijd van jouw jongste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven