Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuis helpen bij iemand met Covid?

05-12-2021 09:36 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin heeft Covid, is er flink ziek van maar nog wel thuis. Afgezien van de klachten, loopt haar huishouden nu in de soep. Heeft geen man om het voor haar te doen, kinderen zijn inmiddels klachtenvrij.

Ik dacht haar een dagje te helpen, maar mag dat nou wel of niet? Zij zegt: volgens GGD wel, want ze is al langer dan 7 dagen ziek en dan niet meer besmettelijk.
Maar online kan ik alleen maar vinden: meer dan 7 dagen geleden begonnen de klachten EN 24 uur klachtenvrij.Dat laatste is niet het geval, want ze heeft nog verhoging.

Ik weet dat hier een paar mensen zitten die er beroepsmatig mee te maken hebben, dus: wie zet me op het goede spoor? Erheen of weg blijven?
Alle reacties Link kopieren
wat lief dat je wat wilt doen, en natuurlijk kan dit. Ook wanneer je niet in huis gaat, maar bijvoorbeeld eten en boodschappen voor de deur neer zet, was meenemen naar huis etc

Is je vriendin geïsoleerd, als in alleen op haar eigen kamer, en wanneer ze naar beneden gaat met mondkapje?

Wanneer je zelf niet echt tot de risico groep behoort, dan zou ik gaan helpen. Vergeet geen zelftest te doen na een paar dagen. En zorg dat je geen contact hebt met haar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Maki15 schreef:
05-12-2021 10:28
Is er dan niet iemand iets dichter in de buurt die eten voor de deur kan zetten en een wasje kan draaien? Overigens kun je in geval van nood ook prima een tijdje leven op kant en klare maaltijden van de supermarkt, of soep uit een blik/zak. Soms is het even zoals het is. Dan kan ze bij jou even lekker klagen via teams ofzo, dan steun je haar ook.
Voor mijn moeder die onlangs corona had kocht ik eerst de excellent magnetron maaltijden, maar al snel vroeg ze of ik gewoon visjes mee wilde brengen en groente heb je ook schoongemaakt/gesneden in portie verpakking dus dat kost nauwelijks moeite.
Waarom springt de vader van die kinderen niet bij door de kinderen bij hem te laten logeren? In je eentje red je het zeker wel als je ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-12-2021 11:22
Waarom springt de vader van die kinderen niet bij door de kinderen bij hem te laten logeren? In je eentje red je het zeker wel als je ziek bent.
Daar is zijn woonsituatie niet naar.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn de kinderen? Dat maakt nogal uit lijkt me. Het lijkt of ze kunnen koken, dan kunnen ze ook een was aanzetten? Desnoods via videobellen stap voor stap doorlopen hoe. Qua eten zou ik een flinke voorraad maken en dan voor de deur zetten. Pastasaus een grote bak (hoeven ze alleen pasta te koken), quiches, soep, dat soort dingen? Kan het eerst even in de vriezer en dan opwarmen in de magnetron of oven…
Alle reacties Link kopieren
Als ik niet zwanger zou zijn, had ik het in jouw situatie zeker gedaan! Ze kan toch gewoon in haar kamer blijven en je hoeft haar niet te zien.

Wel op voorwaarde dat je bent ingeënt en geen risicopatient.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
05-12-2021 11:03
Ik snap wat jullie zeggen, over eten voor de deur zetten, was meenemen, kinderen zelf laten koken. Maar er zijn wat extra dingen die ik hier niet vermeld heb.
Vertel. Anders is het verhaal niet compleet.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
05-12-2021 11:27
Vertel. Anders is het verhaal niet compleet.
Klopt. Maar het is geen verhaal hè, het zijn echte mensen.
Ze kan natuurlijk ook boodschappen bestellen en als ze in een stedelijke omgeving woont waarschijnlijk ook diverse soorten warme maaltijden. Hoe oud zijn die kinderen eigenlijk?
En anders elke dag thuisbezorgd.
Alle reacties Link kopieren
Ja het kan via de was worden doorgegeven, dus nee het is niet aan te raden om die op te halen zo lang vriendin nog niet 48 uur koortsvrij en klachtenvrij is. Moment van positief testen zegt niet zoveel; er wordt gerekend vanaf het moment dat je vriendin klachten heef. Dit kan dus op een ander moment zijn.
Als vriendin afweeronderdrukkende medicatie gebruikt dan zijn is het isolatietermijn sowieso afwijkend (ik begrijp dat je niet het hele verhaal uit de doeken doet hier, dus wellicht is dit ook nog iets om rekening mee te houden).
Als kinderen uit isolatietermijn zijn en klachtenvrij zijn mogelijk zij boodschappen doen (geen idee hoe oud ze zijn). Je kan ook boodschappen voor vriendin doen en voor de deur zetten of laten bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals hier al vermeld, zou ik het advies van de GGD als leidraad houden.
Er kan en mag véél, maar laat je goed informeren door de professionele instantie.
En lief dat je zo graag je vriendin wil helpen! Dat is al goud waard!
Je kunt heel veel voor haar betekenen, misschien niet meteen 'alles' maar véél.
Wat ik al las over een soepje bij de voordeur zetten, of een mand schone was.. dat is al echt fantastisch.
Iedere uitgestoken vinger is er al één.
Wees niet bang dat je tekort schiet, dat is echt niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de aanvulling, Brighteyed.
Ben je van plan om daar te blijven slapen of met haar in quarantaine te gaan? Zo niet dan niet doen.
Alle reacties Link kopieren
En anderen natuurlijk ook dank voor jullie visie en tips.
Alle reacties Link kopieren
Je houdt het wel erg vaag TO.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen. Je laat vrienden niet zitten en die kinderen zijn jong en kunnen ook wel wat steun gebruiken. Juist omdat het gros haar en haar kinderen nu lijkt te behandelen alsof ze melaats zijn.

Je kunt jezelf beschermen door een mondkapje op te doen en handschoenen. In de thuiszorg werken ze vergelijkbaar, met hooguit ook nog een plastic schort voor. (Nee, daar hebben we niet heel veel bescherming dan dat en ja, daar gaan we ook gewoon naar mensen met corona toe.)
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
05-12-2021 10:01
Daarvoor woon ik te ver weg. Ik kan er niet 2x in een week heen rijden.
Maar als je daar de was zou doen, ben je toch ook uren bezig? Misschien wel langer dan een extra keer heen en weer rijden. Bovendien zit je dan al die uren in dat huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je al veel helpt door een maaltijd voor de deur te zetten die alleen maar opgewarmd hoeft te worden.

De was kunnen ze echt wel leren. Zelfde kleur bij elkaar en voor de zekerheid op maximaal 40 graden wassen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Quincy2 schreef:
05-12-2021 12:16
Maar als je daar de was zou doen, ben je toch ook uren bezig? Misschien wel langer dan een extra keer heen en weer rijden. Bovendien zit je dan al die uren in dat huis.
De was kan iemand die ziek is prima zelf regelen. Het is alleen een kwestie van machine aanzetten en naderhand overladen in de droger en die aanzetten.
Case-je schreef:
05-12-2021 12:14
Ik zou het wel doen. Je laat vrienden niet zitten en die kinderen zijn jong en kunnen ook wel wat steun gebruiken. Juist omdat het gros haar en haar kinderen nu lijkt te behandelen alsof ze melaats zijn.

Je kunt jezelf beschermen door een mondkapje op te doen en handschoenen. In de thuiszorg werken ze vergelijkbaar, met hooguit ook nog een plastic schort voor. (Nee, daar hebben we niet heel veel bescherming dan dat en ja, daar gaan we ook gewoon naar mensen met corona toe.)
Ik ook. Maar goed, heb makkelijk praten want heb net Corona gehad. Als je vraagt of ze een half uur voordat je komt alle ramen tegen elkaar open wil zetten, zelf in een andere kamer gaat zitten (en dus niet met jou in contact komt als je er bent) en jij een mondkapje draagt en eventueel handschoenen, kan er volgens mij niet heel veel gebeuren. Als je tot een risicogroep behoort en/of niet gevaccineerd bent, zou ik het niet doen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je wilt helpen TO.

Ik heb laatst ook een goede vriendin van me geholpen die corona had, jonge kids en geen partner. Ik heb kant en klaar maaltijden voor haar besteld via een site (die zijn er velen) zijn gewoon vers bereide maaltijden die alleen nog even in magnetron of oven hoeven opgewarmd te worden. Dan hoeft ze zich daar geen zorgen over te maken en kunnen ze wel goed eten.
Ook heb ik een fruitmandje en wat boodschappen voor haar deur gezet.

Ik ben niet binnen geweest, risico is te groot vind ik. Ook in jou geval, hoe oud zijn die kinderen?
Want de was moet haar toch wel zelf lukken en anders evt de kinderen ?

Huishouden tja, dan is het maar even minder netjes. Het is niet anders en met schoolwerk kunnen ze ook extra begeleiding van school vragen en situatie uitleggen en anders lopen ze even een paar weken achter. Het is nu niet anders, als ze volgende week de scholen dichtgooien heb je diezelfde situatie.

Ik zou er in elk geval niet heengaan. Genoeg anderen manieren om te helpen. En als ze volledig klachtenvrij is dan kan je altijd een dagje gaan helpen om even goed te poetsen, luchten, bedden verschonen etc.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Spoedaanvraag WMO was hier binnen een paar dagen geregeld bij een vriendin die alleen is. Ik val in de risicogroep dus het was beter als ik niet naar binnen ging. Er zijn ook vrijwilligers diensten die zaken als maaltijden regelen. Of bestel iets voor haar via PicNic of Crisp?
Alle reacties Link kopieren
Waarom?! Ik zou dat niet overwegen. Zo belangrijk is het huishouden nu ook weer niet. Ik zou wel eten koken en dan voor de deur zetten. Die kinderen kunnen het essentiële echt wel wassen zonder problemen met school te krijgen. En de rest komt wel weer als iedereen beter is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-12-2021 12:20
De was kan iemand die ziek is prima zelf regelen. Het is alleen een kwestie van machine aanzetten en naderhand overladen in de droger en die aanzetten.
Beetje kort door de bocht. Ik kon mezelf amper de trap op slepen, laat staan met een volle wasmand. En om bij mijn wasmachine te komen moet ik 2 trappen op/af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven