Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Toestemming om op vakantie te mogen?

03-06-2020 16:56 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is iets wat ik niet snap. Heeft de overheid ooit tegen ons gezegd dat wij het land niet mogen verlaten? Nee toch?
Dat alle grenzen dicht gingen, zorgde er automatisch voor dat je nergens heen kon, maar toen ik hoorde dat Duitsland 15 juni open ging en Frankrijk en Italie ook dacht ik : nou mooi, ik ga een weekendje weg boeken bij onze oosterburen.

Maar nu hoorde ik vorige week al iets en gisteren op het journaal was er een bericht over "dat we binnen Europa op vakantie mogen van de overheid"
Mogen?? Ik dacht dat als een land zijn grenzen opengooit, je sowieso vrij bent om daarheen te gaan. Het is mij iig nooit duidelijk geworden dat wij als Nederlanders massaal een reisverbod hebben gekregen??

En wat nou als ik naar Bali wil vliegen, stel zij gooien de grenzen open?
Daar heeft de overheid toch niks over te zeggen of gaan ze je dan op Schiphol tegenhouden?
Ik begrijp dit bericht gewoon niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:35
je hoeft geen verbod af te vaardigen om iets voor elkaar te krijgen

je hebt geen verbod nodig, om te zorgen, dat niemand op vakantie kan
je doet gewoon de grenzen dicht (en ze waren echt dicht)
het effect is hetzelfde

als je niet kunt, kun je niet, ook zonder verbod

en als de grens weer opengaat, kunnen we er weer langs

en een krant vertaalt dat naar: we Mogen weer op vakantie
dichterlijke vrijheid zeg maar
Dat is een andere manier van een verbod instellen en nog altijd wat anders dan een advies hoor.
De Nederlandse overheid geeft een advies: beter ga je niet als het niet nodig is.
De landen om ons heen besluiten: wij gooien onze grenzen dicht
Dus we kunnen er ook niet heen

Maar dat heeft weinig met een besluit van de NL overheid te maken
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:36
maar jij interpreteert iets wat een krant schrijft
zonder de directe bron te raadplegen
Daar gaat het mank
Nee, ik WIST dat er een negatief reisadvies was
Maar door die krantenkoppen over "het mag weer van het kabinet" vroeg ik me af of ik iets gemist had...een uitreisverbod bijv.
Dat heb ik nu al honderd keer uitgelegd geloof ik.
meer was het niet....
Maar waarom noem jij dit belangrijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat je zegt hoor TO.
Snap niet wat de rest daar nou zo moeilijk aan lijkt te vinden.

Nee er was geen uitreisverbod dus we móchten al die tijd al weg.
Alleen het kon niet
Precies wat jij hierboven verwoord.
Gewoon ongelukkige woordkeuze van diverse kranten (ik zag het gisteren idd ook op rtl nieuws op die manier voorbij komen en dacht toen ook: hoezo mógen?)

En een reisadvies is idd echt iets anders dan een reisverbod hoor Lilalinda...serieus, als ik dat soort berichten lees dan snap ik waarom de oveheid soms zo in jip en janneke taal communiceert met zn bevolking :-D
Het grootste deel van ons land kan best een smart lockdown aan.
Maar er is inderdaad een groep die elke woordkeuze op een goudschaaltje legt, dit aan alle kanten afgewogen wil hebben om dan vervolgens rechtvaardiging te vinden voor hun eigen doen en laten.

Ik mocht ook op vakantie in de meivakantie. Helaas heeft de KLM onze tickets geannuleerd omdat ons land van keuze geen vakantiegangers meer toeliet.
Op zich wel fijn trouwens, gezien het alternatief: op de luchthaven staan en weer teruggestuurd worden.

In sommige andere landen werd je meteen in quarantaine gezet, ook gezellig als reisdoel.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-06-2020 17:09
Ik zou dan toch liever hier op de ic liggen dan op bali.
Ik niet!

(Ik snap dat je ‘m anders bedoelt dan ik ‘m in eerste instantie las :) )
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
03-06-2020 17:38
Maar waarom noem jij dit belangrijk?
Ik noem dit nergens belangrijk
Ik vroeg het me af
Een vraag
Gewoon, heb ik iets gemist tijdens al deze Corona maatregelen?
Dat is echt alles. Geowon, zoals mensen hier wel vaker een vraag stellen


@vlokkenopjebrood: ja dat dus idd ;)
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:43
Ik noem dit nergens belangrijk
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:35
Maar er werd nu gesuggeerd dat het "Weer mag" en dus daarvoor "niet mocht"
Dat is toch echt wat anders en idd een belangrijke nuance.
Eze schreef:
03-06-2020 17:42
Ik niet!

(Ik snap dat je ‘m anders bedoelt dan ik ‘m in eerste instantie las :) )
Ik ook ja, ik voegde in mijn hoofd een hangmat toe aan de tweede optie
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:36
Dat is een andere manier van een verbod instellen en nog altijd wat anders dan een advies hoor.
De Nederlandse overheid geeft een advies: beter ga je niet als het niet nodig is.
De landen om ons heen besluiten: wij gooien onze grenzen dicht
Dus we kunnen er ook niet heen

Maar dat heeft weinig met een besluit van de NL overheid te maken
Dat is maar de helft van het verhaal. Zelfs als andere landen hun grens weer openen voor Nederlanders, is dat niet per definitie opheffing van negatief reisadvies. Dat hangt oa ook samen met hoe dat betreffende land omgaat met corona, is er sprake van 1,5 meter samenleving, zijn mondkapjes wel of niet verplicht.

Dus de Nederlandse overheid kan onafhankelijk van grenzenbeleid van een land, code oranje of rood handhaven. Of overgaan naar code geel. Waarbij zij dus impliciet goedkeuring geven voor afreizen.

Waarbij die goedkeuring dus niet per se geldt voor jou als persoon, als jij een mogelijkheid vindt om elders te geraken, doe vooral je best! Maar die goedkeuring is dus de indicatie voor reisverzekeringen, dat zij vanaf code geel weer aan de aangegane verplichting dienen te voldoen.

Dus: ook al heeft ene land de frens open, met code oranje vanuit Nederland heb je geen poot om op te staan als corona ter plaatste weer de kop opsteekt. Je hebt dan waarschijnlijk niet eens revcht op medische hulp, tenzij je die ter plaatste zelf meteen aftikt (en nergens kan verhalen).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:35
je hoeft geen verbod af te vaardigen om iets voor elkaar te krijgen

je hebt geen verbod nodig, om te zorgen, dat niemand op vakantie kan
je doet gewoon de grenzen dicht (en ze waren echt dicht)
het effect is hetzelfde

als je niet kunt, kun je niet, ook zonder verbod

en als de grens weer opengaat, kunnen we er weer langs

en een krant vertaalt dat naar: we Mogen weer op vakantie
dichterlijke vrijheid zeg maar
Niet die met Duitsland, bijvoorbeeld. Maar Duitsland was wel oranje, dus het advies was om geen gebruik te maken van die open grens.
Alle reacties Link kopieren
Je mag weer Italië en Frankrijk en Spanje etc in, dat mocht niet want ze lieten je er niet in, enkel voor noodzakelijke reizen. Nu mag dat wel, dus nu mag je weer op vakantie.

Je kunt t op allerlei manieren lezen, wat maakt t uit.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-06-2020 17:01
Er is een negatief reisadvies uitgegeven door de overheid. Je mag voor zover mogelijk best reizen, maar een negatief reisadvies betekent oa dat de reisverzekering niet dekt, consulaire hulp beperkt is, enz. Het is dus gewoon niet verstandig om te reizen zolang er een negatief reisadvies geldt.
+1
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: waar mogen we dan op dit moment precies naartoe? Volgens de reiswijzer van de anwb:

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer

Wat mij persoonlijk meer interesseert is welke landen ons gaan toelaten. Voorlopige lijst van landen die ons niet toelaten:

- Denemarken
- Griekenland
- Cyprus
- Kroatië
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Slovenië
- Turkije (?)
soliver schreef:
03-06-2020 18:05
Vraagje: waar mogen we dan op dit moment precies naartoe? Volgens de reiswijzer van de anwb:

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer

Wat mij persoonlijk meer interesseert is welke landen ons gaan toelaten. Voorlopige lijst van landen die ons niet toelaten:

- Denemarken
- Griekenland
- Cyprus
- Kroatië
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Slovenië
- Turkije (?)
Er is zo om 19.00 uur een persconferentie, dan horen we meer.

Verder is de enige bron waaraan rechten kunnen worden ontleend, die van de overheid (zie bijv https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... es-turkije )
soliver schreef:
03-06-2020 18:05
Vraagje: waar mogen we dan op dit moment precies naartoe? Volgens de reiswijzer van de anwb:

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer

Wat mij persoonlijk meer interesseert is welke landen ons gaan toelaten. Voorlopige lijst van landen die ons niet toelaten:

- Denemarken
- Griekenland
- Cyprus
- Kroatië
- Oostenrijk
- Zwitserland
- Slovenië
- Turkije (?)
Denemarken pas vanaf 1 september begreep ik. Op dit moment of binnenkort mogen Duitsland,Noorwegen en Ijsland weer binnen. Familievisite Denemarken wacht ik maar mee tot september. Ben zelf Duits-Deens maar vriend is Nederlands. Ga natuurlijk niet zonder hem. Sowieso is alles nog onzeker. We zullen het nog allemaal horen en lezen.
Reizen is op eigen risico en je kunt nu minder hulp verwachten. Je moet je houden aan de regels van het land, dus als je verplicht in quarantaine moet, dan moet je dat op eigen kosten. Is er ineens een grote uitbraak ter plaatse dan moet je zelf zorgen dat je terug komt naar Nederland. Je reis- en annuleringsverzekering hebben de dekking aangepast dus kans is groot dat je niks vergoed krijgt want je neemt bewust risico.
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:35
Ja dat was dus mijn hele vraag ook? :-?
Het mocht wel....het kon alleen niet
Maar er werd nu gesuggeerd dat het "Weer mag" en dus daarvoor "niet mocht"
Dat is toch echt wat anders en idd een belangrijke nuance.
.
Je neemt het veel te letterlijk.

Krantenkoppen zijn vaker in 'spreektaal' om het gevoel van de lezer aan te spreken of weer te geven.

'Het mag weer!' betekent in dit geval dan ook 'het kan weer'.
Hoor je nooit mensen dat soort dingen zeggen? "We mogen weer!" als er weer iets kan? Dan bedoelen ze ook niet dat het letterlijk verboden was.
tu1nhek schreef:
03-06-2020 19:34
.
Je neemt het veel te letterlijk.

Krantenkoppen zijn vaker in 'spreektaal' om het gevoel van de lezer aan te spreken of weer te geven.

'Het mag weer!' betekent in dit geval dan ook 'het kan weer'.
Hoor je nooit mensen dat soort dingen zeggen? "We mogen weer!" als er weer iets kan? Dan bedoelen ze ook niet dat het letterlijk verboden was.
Precies dit dus. De regering geeft een advies. De media maken daarvan "toestemming hebben of niet". Maar met dat advies mag je doen wat je wil. Alleen, het advies negeren heeft consequenties. Leef je uit, doe je best, jouw keuze enz. Maar val de gemeenschap, de regering of een verzekeringsmaatschappij niet lastig met het negeren van het advies. Jouw keuze, gevolgen zijn voor jouw rekening. Einde discussie.
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:35
Ja dat was dus mijn hele vraag ook? :-?
Het mocht wel....het kon alleen niet
Maar er werd nu gesuggeerd dat het "Weer mag" en dus daarvoor "niet mocht"
Dat is toch echt wat anders en idd een belangrijke nuance.
Jemig wat zeur je. Take a chill pil !
Ja Rutte zei ook dat het je eigen verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat je op de hoogte blijft en dat het RIVM per week kijkt. Je moet dus voor jezelf bepalen of je het risico wilt nemen en of je dat ook zelf financieel kan dragen (zelf terugvlucht regelen op eigen kosten quarantaine). Zo word mensen uit UK en Zweden afgeraden te komen. Komen ze toch prima maar dan eerst verplicht in quarantaine.

En dat kan dus ook zo zijn als je straks 2 weken naar Spanje gaat en in week 2 komt een grote uitbraak -> code oranje. Wellicht bij terugkomst ook verplicht in quarantaine. Wil je dat risico niet lopen dan moet je niet gaan.
rascalles schreef:
03-06-2020 19:49
Jemig wat zeur je. Take a chill pil !
Sommige mensen hebben duidelijk niet geleerd om de diverse BETROUWBARE bronnen van informatie te combineren, EN daarbij de bron "overheid" als belangrijkste te beschouwen maar liever afgaan of de media :blabla:
-jolijn- schreef:
03-06-2020 17:42
Het grootste deel van ons land kan best een smart lockdown aan.
Maar er is inderdaad een groep die elke woordkeuze op een goudschaaltje legt, dit aan alle kanten afgewogen wil hebben om dan vervolgens rechtvaardiging te vinden voor hun eigen doen en laten.

Ik mocht ook op vakantie in de meivakantie. Helaas heeft de KLM onze tickets geannuleerd omdat ons land van keuze geen vakantiegangers meer toeliet.
Op zich wel fijn trouwens, gezien het alternatief: op de luchthaven staan en weer teruggestuurd worden.

In sommige andere landen werd je meteen in quarantaine gezet, ook gezellig als reisdoel.
Nou als dat aan de rand van een zwembad is met een cocktail erbij geen probleem natuurlijk. All inclusive noemen ze dat.
baukelien schreef:
03-06-2020 21:00
Nou als dat aan de rand van een zwembad is met een cocktail erbij geen probleem natuurlijk. All inclusive noemen ze dat.
Je hebt alle berichten over mensen die hun hotelkamer wekenlang niet uit mochten gemist?
Mocht je toch buiten Europa reizen dan moet je nu zowiezo goed opletten. Er zijn landen die nu voor iedereen een visumplicht hebben. Niks is zo vervelend als een lange vlucht en dan het land niet in mogen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven