Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Uitzondering kwetsbare personen bij advies visite1 persoon?

20-01-2021 20:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het advies is nu hooguit 1 persoon per dag op visite, dat is duidelijk. Maar ook wordt er gezegd dat de bestaande uitzonderingen voor kwetsbare personen blijven gelden. Wie weet wat daar precies mee bedoeld wordt? Op de site van de Rijksoverheid kan ik het niet echt terugvinden. Als ik google, vind ik als voorbeeld thuiswonende ouderen die verder niemand zien omdat ze bijvoorbeeld de deur niet uit kunnen/willen, en die anders in een sociaal isolement dreigen te raken.

Uit het AD:
Minder visite
Het kabinet wil naast de avondklok ook het advies voor visite thuis aanscherpen: mensen zouden dan niet twee, maar nog maar één bezoeker moeten ontvangen. Dat advies gaat ‘onmiddellijk in’, zei Rutte zojuist. Wel zijn er uitzonderingen voor ‘kwetsbare mensen’ mogelijk.


Minister De Jonge schrijft: ,,Het dringende advies om thuis per dag niet meer dan twee gasten vanaf 13 jaar te ontvangen wordt verder aangescherpt. Het kabinet adviseert dringend om per dag niet meer dan één gast vanaf 13 jaar te ontvangen en maximaal één bezoek per dag af te leggen. Hierbij blijven de bestaande uitzonderingen, bijvoorbeeld ten behoeve van kwetsbare personen, in stand.”
"Who would've thought it?"
Alle reacties Link kopieren
Iets als twee keer bij een kwetsbaar persoon langsgaan (ochtend en avond of zo)? of twee hulpverleners op een dag?
Er zijn vast mensen bij wie zoiets nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ging het hier om personen die mantelzorg nodig hebben en daarbij van meer dan 1 persoon afhankelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Thuiszorg, mantelzorg.
Mantelzorg
justagirly schreef:
20-01-2021 20:21
Thuiszorg, mantelzorg.
Ik denk dat thuiszorg hier niet onder valt.

Dat zou betekenen dat opa die 2x per dag zijn steunkousen laat aandoen en uitdoen door de thuiszorg nul bezoek meer mag ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Dan denk ik aan iemand die in de ochtend assistentie krijgt bij het aantrekken van steunkousen, paar keer per week thuiszorg die komt poetsen en een (schoon)kind dat ‘s avonds eten komt maken/brengen. Dan heb je al gauw meerdere personen per dag over de vloer.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Zorgverleners tellen sowieso niet mee; dus als je thuiszorg hebt en huishoudelijke hulp oid dan telt dat niet als bezoek.
Tiana_76 schreef:
20-01-2021 20:33
Ik denk dat thuiszorg hier niet onder valt.

Dat zou betekenen dat opa die 2x per dag zijn steunkousen laat aandoen en uitdoen door de thuiszorg nul bezoek meer mag ontvangen.
Nee, juist niet. Daarom is het een uitzondering, zodat diegene nog wél bezoek kan ontvangen.
Herfstblaadje19 schreef:
20-01-2021 20:49
Nee, juist niet. Daarom is het een uitzondering, zodat diegene nog wél bezoek kan ontvangen.
Ja, dat bedoel ik. Thuiszorg hoort nooit bij de bezoekers. Mantelzorgers wel, maar daar wordt een uitzondering voor gemaakt in kwetsbare gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag ergens die uitzonderingen gelezen, maar ik kan ze niet terugvinden. Heel stom.

Het ging dan o.a. om (mantel)zorg die niet door één persoon verricht kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat maakt het precies uit wat hier in detail over wordt beschreven?

Het is een dringend advies, dus het is niet per se verboden om het anders te doen. Er staat geen boete op o.i.d.

Men moet gewoon zijn gezonde verstand gebruiken dus.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
20-01-2021 21:31
Maar wat maakt het precies uit wat hier in detail over wordt beschreven?

Het is een dringend advies, dus het is niet per se verboden om het anders te doen. Er staat geen boete op o.i.d.

Men moet gewoon zijn gezonde verstand gebruiken dus.
Soms is dat voor mensen lastig.

Ik denk dat het er hier om gaat: is het urgent genoeg?

Toevallig had ik vanmiddag mijn schoonouders allebei binnen bij mij, tijdens de persconferentie. En dan moet ik me echt inhouden als mijn schoonvader van bijna 80 zegt: Nou, we kunnen toch gewoon nog allebei op bezoek blijven komen? Anderen houden zich ook niet aan alle regels. :nope:
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
20-01-2021 21:34
Soms is dat voor mensen lastig.

Ik denk dat het er hier om gaat: is het urgent genoeg?

Toevallig had ik vanmiddag mijn schoonouders allebei binnen bij mij, tijdens de persconferentie. En dan moet ik me echt inhouden als mijn schoonvader van bijna 80 zegt: Nou, we kunnen toch gewoon nog allebei op bezoek blijven komen? Anderen houden zich ook niet aan alle regels. :nope:
.
Haha, mijn ouders waren bij mij tijdens de persconferentie (ik ben hoogzwanger en has even een helpende hand nodig).

Ik grapte nog: nou per direct, dus één van jullie moet dan nu naar buiten gaan wachten. :rofl:

Nu zal ik over 1 a 2 weken gaan bevallen, en we hadden natuurlijk al besproken dat vrienden allemaal maar even geduld moeten hebben en dat we echt maar één stel opa/oma of oom/tante per dag op visite willen laten komen, maar deze verdere verscherping van 2 naar 1 persoon per dag had ik nog even niet aan zien komen! :|
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
20-01-2021 22:00

Nu zal ik over 1 a 2 weken gaan bevallen, en we hadden natuurlijk al besproken dat vrienden allemaal maar even geduld moeten hebben en dat we echt maar één stel opa/oma of oom/tante per dag op visite willen laten komen, maar deze verdere verscherping van 2 naar 1 persoon per dag had ik nog even niet aan zien komen! :|
Ja, dit is zuur. Dat snap ik heel goed.

Bij ons speelt dit niet, dus schoonvader stelt zich gruwelijk aan.
Ik denk ook dat dat voor de mantelzorg is of de thuiszorg, wijkverpleging en dergelijke. Of als bijvoorbeeld iemand die altijd begeleiding nodig heeft? Zoals bijvoorbeeld iemand met een beperking die bij een vriend/vriendin op bezoek wil maar dus niet alleen kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal!
Thuiszorg geldt volgens mij inderdaad niet als bezoek, maar ik dacht ergens gezien te hebben dat kwetsbare ouderen zoveel mogelijk thuis moeten blijven en daarom als uitzondering gelden mbt bezoekrestricties omdat ze anders wel heel erg eenzaam worden. Mijn ouders zouden daar dan ook onder vallen, vandaar mijn interesse. Ik weet dat ik me niet perse aan de bezoekrestricties hoeft te houden (want advies) maar doe dat liever wel en vond het daarom fijn om te weten. Hopen dan maar dat het niet te lang gaat duren allemaal.
"Who would've thought it?"
Alle reacties Link kopieren
Het is een advies . Dus ik ga er niet moeilijk om doen. Als wij op visite gaan ( met z'n tweeën ja) , dan gaan we gewoon allebei.
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook dat de kraamzorg organisaties (en dat zal waarschijnlijk niet anders zijn voor de thuiszorg organisaties) wel het dringende verzoek doen om het bezoek dan niet tegelijk met de verzorgende te laten komen, en dat lijkt me een zeer nuttige en redelijke aanvulling.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Psychisch/lichamelijk kwetsbaar.
Dan is het gewoon nodig om van de regel af te wijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven