Coronavirus COVID-19
alle pijlers
Vaccinatieplicht Duitsland
donderdag 2 december 2021 om 15:52
(De Morgen online)
De leiders van de zestien Duitse deelstaten, bondskanselier Angela Merkel en haar beoogde opvolger Olaf Scholz willen dat er vanaf februari 2022 een vaccinatieplicht komt voor alle Duitsers. Verder zijn ze het eens geworden over ingrijpende regels die gericht zijn op mensen die niet zijn ingeënt tegen het coronavirus.
2 december 2021, 15:23
Over de vaccinatieplicht moet nog gestemd worden in het Duitse parlement. De parlementariërs hoeven bij deze stemming niet de partijlijn te volgen, maar mogen stemmen zoals ze dat zelf willen. Doordat de vaccinatieplicht in februari in moet gaan, hebben mensen nog voldoende tijd om daarvoor hun inentingen tegen het coronavirus te halen. “We hadden allemaal gehoopt dat de vaccins optioneel maken genoeg zou zijn. Maar vaccineren is de enige weg uit de pandemie en daarom moeten we dit besluit nemen”, aldus de bondskanselier.
Mensen die niet zijn geprikt, worden voor een groot deel uit het openbare leven in Duitsland verbannen. Veel vrijetijdsbesteding is alleen nog toegankelijk voor mensen die zijn gevaccineerd tegen het coronavirus of die recent zijn genezen. En zelfs dan is er op sommige plekken nog een negatieve testuitslag nodig.
De regel geldt voor horeca, theaters, bioscopen en niet-essentiële winkels, zoals kledingwinkels. Supermarkten blijven wel voor iedereen open. Discotheken en nachtclubs mogen openblijven, maar moeten sluiten zodra er meer dan 350 besmettingen per 100.000 inwoners van de betreffende regio zijn geteld in de afgelopen week. “De vierde golf moet snel gebroken worden”, zei Merkel tijdens het aankondigen van de regels. De regering hoopt dat het aantal besmettingen snel terugloopt.
Het aantal coronabesmettingen in Duitsland stijgt de laatste weken snel, net als in buurlanden zoals Nederland. De ziekenhuiszorg komt daardoor steeds meer onder druk te staan.
De leiders van de zestien Duitse deelstaten, bondskanselier Angela Merkel en haar beoogde opvolger Olaf Scholz willen dat er vanaf februari 2022 een vaccinatieplicht komt voor alle Duitsers. Verder zijn ze het eens geworden over ingrijpende regels die gericht zijn op mensen die niet zijn ingeënt tegen het coronavirus.
2 december 2021, 15:23
Over de vaccinatieplicht moet nog gestemd worden in het Duitse parlement. De parlementariërs hoeven bij deze stemming niet de partijlijn te volgen, maar mogen stemmen zoals ze dat zelf willen. Doordat de vaccinatieplicht in februari in moet gaan, hebben mensen nog voldoende tijd om daarvoor hun inentingen tegen het coronavirus te halen. “We hadden allemaal gehoopt dat de vaccins optioneel maken genoeg zou zijn. Maar vaccineren is de enige weg uit de pandemie en daarom moeten we dit besluit nemen”, aldus de bondskanselier.
Mensen die niet zijn geprikt, worden voor een groot deel uit het openbare leven in Duitsland verbannen. Veel vrijetijdsbesteding is alleen nog toegankelijk voor mensen die zijn gevaccineerd tegen het coronavirus of die recent zijn genezen. En zelfs dan is er op sommige plekken nog een negatieve testuitslag nodig.
De regel geldt voor horeca, theaters, bioscopen en niet-essentiële winkels, zoals kledingwinkels. Supermarkten blijven wel voor iedereen open. Discotheken en nachtclubs mogen openblijven, maar moeten sluiten zodra er meer dan 350 besmettingen per 100.000 inwoners van de betreffende regio zijn geteld in de afgelopen week. “De vierde golf moet snel gebroken worden”, zei Merkel tijdens het aankondigen van de regels. De regering hoopt dat het aantal besmettingen snel terugloopt.
Het aantal coronabesmettingen in Duitsland stijgt de laatste weken snel, net als in buurlanden zoals Nederland. De ziekenhuiszorg komt daardoor steeds meer onder druk te staan.
donderdag 2 december 2021 om 20:42
donderdag 2 december 2021 om 20:46
Ik quote even een post van mezelf uit een ander topic:Madeliefjees schreef: ↑02-12-2021 19:52Maar gevaccineerden worden niet zo erg ziek, en geven ook veel minder virus door.
Nederland volgt Duitsland altijd. Kom maar op met die plicht. Als de wappies niet meer naar de action kunnen, straf je ze pas echt hoor.
In een van de meest recente onderzoeken in Duitsland, gebaseerd op data van oktober t/m november dit jaar, blijkt uit de modellen dat slechts 9% van de besmettingen bestaat uit besmettingen van een gevaccineerde die een andere gevaccineerde besmet.
De overige 91% van de besmettingen is altijd een ongevaccineerde bij betrokken, waarbij 15% gaat om een besmetting van een gevaccineerde die een ongevaccineerd persoon besmet. De overige 76% van de besmettingen komt dus voort uit een ongevaccineerde die nieuwe mensen besmet.
Bron:
https://www.rnd.de/gesundheit/corona-un ... ZNOMQ.html
Op basis van deze cijfers is het heel begrijpelijk dat Duitsland een vaccinatieplicht gaat invoeren en als die data klopt, zal Nederland denk ik snel volgen.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 02-12-2021 20:47
0.34% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
donderdag 2 december 2021 om 20:55
donderdag 2 december 2021 om 21:00
Misschien kunnen we ze allemaal opsluiten in een kamp? Dan hebben we helemaal geen last meer van ze
donderdag 2 december 2021 om 21:02
De overheid weet precies wie er wel en wie er niet gevaccineerd zijn. Ik stel voor elke maand een boete.Joelle1980 schreef: ↑02-12-2021 20:55En wat willen jullie dat er gebeurt met ongevaccineerden als er hier ook een plicht komt? Krijgen ongevaccineerden een boete? Worden ze hun woning uit gezet? Geen salaris en geen uitkering meer? Moeten ze opgepakt worden door de politie en geboeid naar een vaccinatiecentrum worden afgevoerd?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-12-2021 10:01
Reden: ongepast
Reden: ongepast
2.66% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
donderdag 2 december 2021 om 21:02
Die wordt vanavond uitgezwaaid en heeft even iets anders
donderdag 2 december 2021 om 21:03
Daar twijfel ik niet aan.noglangnietjarig schreef: ↑02-12-2021 17:27Maar gaat de vaccinatieplicht ook weer verdwijnen als corona onder controle is?
donderdag 2 december 2021 om 21:06
Allemaal primaJoelle1980 schreef: ↑02-12-2021 20:55En wat willen jullie dat er gebeurt met ongevaccineerden als er hier ook een plicht komt? Krijgen ongevaccineerden een boete? Worden ze hun woning uit gezet? Geen salaris en geen uitkering meer? Moeten ze opgepakt worden door de politie en geboeid naar een vaccinatiecentrum worden afgevoerd?
donderdag 2 december 2021 om 21:11
Joelle1980 schreef: ↑02-12-2021 20:55En wat willen jullie dat er gebeurt met ongevaccineerden als er hier ook een plicht komt? Krijgen ongevaccineerden een boete? Worden ze hun woning uit gezet? Geen salaris en geen uitkering meer? Moeten ze opgepakt worden door de politie en geboeid naar een vaccinatiecentrum worden afgevoerd?
Er is uiteraard een loophole: als je genezen bent van Covid, hoef je niet gevaccineerd te zijn.
Een beetje wappie laat zich dus zsm besmetten met Covid.
donderdag 2 december 2021 om 21:28
MadameBijoux schreef: ↑02-12-2021 21:27Straks worden de wappies opgehaald met loeiende sirenes en zwaailicht,handen en voeten worden vastgebonden en dan de prik erin. You never know.
En dat twee miljoen keer. En dan volgend jaar weer met zn allen klagen dat er te weinig blauw is op straat.
donderdag 2 december 2021 om 21:35
Nee hoor. Ze mogen je alleen vaccineren met een vaccinatievloeistof tegen corona, dus zeker niet volspuiten met vanalles. En zeker ook niet zo vaak als ze willen, maar vooral zo vaak als nodig is, om onze maatschappij veilig te houden en mensen die zorg nodig hebben, omdat ze anders doodgaan, die zorg onverminderd te kunnen geven.TijgerindeNacht schreef: ↑02-12-2021 20:31Ik vind het heel erg. Je laten vaccineren om het voor iedereen veiliger te maken is een mooie gedachte. Ik heb het laten doen, maar ik wil dat het mijn eigen keuze blijft.
Met een vaccinatieplicht mag de overheid straks alles in je lijf spuiten wat zij maar nodig vinden en zo vaak als ze willen. Om de 9 maanden een spuit? Om de 3 maanden? Iedere maand?
Ik wil graag zelf bepalen wat er in mijn lichaam wordt gespoten.
Daarom is een vaccinatieplicht voor mij echt onvoorstelbaar. Ik lig hier wakker van.
En ik kan zeker niet genieten van het feit dat een minderheidsgroep niet meer naar de Action of kapper kan.
2G is een vorm van dwingen en pesten.
We leven in heel, heel donkere tijden.
Dat je hier wakker van ligt, kan ik in heel mijn wezen, niet begrijpen. Zelfs niet als ik het echt probeer te snappen.
Waar ik wakker van lig? Het overbelaste zorgsysteem. Het constante, onveilige en bedreigende gevoel, dat ik, en mijn naasten, geen, of niet voldoende zorg kunnen krijgen, als ze dat nodig hebben. Dat vind ik juist onvoorstelbaar.
En de enige manier om dit op te lossen, of nou ja, weer leefbaar te maken, is dus verplicht vaccineren. En ik geloof werkelijk dat dat ook hier zal gaan gebeuren. De regering is er echt al wel mee bezig, in hun hoofd, achter gesloten deuren. Ze komen er namelijk niet onderuit. Het is slechts een kwestie van tijd, tijd die ze nodig hebben, om aan het idee te wennen. En op het moment, dat de andere landen het al langer doen, went ook dit idee, wordt het gewoner.
Ja, waar ik wakker van lig, is eigenlijk, dat er hier nog niet verplicht wordt gevaccineerd.
donderdag 2 december 2021 om 21:52
Het is kiezen uit twee kwaden: code zwart, of een vaccinatieplicht.
Ik lig wakker van het gevoel niet op de IC terecht te kunnen mocht mij of een dierbare iets overkomen. Ik doe alles aan preventie, inclusief vaccinaties. Dat je dan toch nog ter plekke ergens kunt gaan doodgaan zonder hulp vind ik een heel eng idee. Bij code zwart durf ik niet eens meer in de auto te stappen…
Ik begrijp dat een vaccinatieplicht ook niet prettig is.
Maar wat is de keuze: 85% die thuis moet zitten en zeer voorzichtig aan moet doen bij code zwart, of 15% die iets moet doen?
Ik lig wakker van het gevoel niet op de IC terecht te kunnen mocht mij of een dierbare iets overkomen. Ik doe alles aan preventie, inclusief vaccinaties. Dat je dan toch nog ter plekke ergens kunt gaan doodgaan zonder hulp vind ik een heel eng idee. Bij code zwart durf ik niet eens meer in de auto te stappen…
Maar wat is de keuze: 85% die thuis moet zitten en zeer voorzichtig aan moet doen bij code zwart, of 15% die iets moet doen?
donderdag 2 december 2021 om 22:02
Ja, maak dat maar 100 procent, en 15 procent. Ook die 15 procent ongevaccineerden, zal namelijk moeten onderduiken, als de beer los is.deadpoetssociety schreef: ↑02-12-2021 21:52Het is kiezen uit twee kwaden: code zwart, of een vaccinatieplicht.
vrijdag 3 december 2021 om 01:23
Ik mag hopen dat die laatste zin sarcastisch is bedoeld. Anders gaat dit wel heel ver.Madeliefjees schreef: ↑02-12-2021 21:02De overheid weet precies wie er wel en wie er niet gevaccineerd zijn. Ik stel voor elke maand een boete.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-12-2021 12:07
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
4.56% gewijzigd
vrijdag 3 december 2021 om 06:55
Vind sowieso dat het steeds verder gaat hier op het forum, en niet alleen op het forum, maar goed hier lees ik voornamelijk.
De relatief brave viva dames blijken toch wel wat zwarte kantjes te hebben die steeds meer tot uiting komen.
En het dan af doen als " grap/sarcasme " nee niet als er zo lang dergelijke uitspraken gedaan worden jegens ongevaccineerden.
Heb het nodig al voorbij zien komen en dan " nekschot " als grap wegzetten, maar tegelijk roepen dat 40/45 niet benoemt mag worden want "walgelijk" dan denk ik " maar dat nekschot dan" dat kan dan wel.
Hypocriet gedoe.
vrijdag 3 december 2021 om 07:05
Mijn ouders wonen in Duitsland en de boodschappen laten bezorgen is daar echt niet te doen hoor. De supermarkten hebben die optie niet eens. Ze wonen in een klein dorp zonder supermarkt en de dichtstbijzijnde is een kwartier rijden. Heel veel van dat soort gebieden hebben al die opties niet. Er is ook geen enkel restaurant wat thuis bezorgd bijvoorbeeld. Dus leuk geroepen “dan bestellen ze de boodschappen maar”, maar dat is daar dus helemaal niet zo gewoon als hier. Hulp vragen om boodschappen te doen kan ook niet iedereen. Genoeg mensen die gewoon niemand hebben voor zulk soort dingen. Ik vind wel dat de supermarkt en apotheek gewoon voor iedereen moet blijven. Je kan mensen geen eten of medicatie ontzeggen. Zeker niet in gebieden waar laten bezorgen geen optie is.
Verder vind ik de vaccinatieplicht prima hoor. Iedereen is gevaccineerd, dus ergens niet heen mogen is niet aan de orde hier. Maar vind er wel een grens aan zitten.
vrijdag 3 december 2021 om 11:11
Geldt vaccinatieplicht niet voor iedereen? Ik kreeg mazelen voordat het vaccin was uitgevonden maar ben daarna alsnog gevaccineerd tegen mazelen.
vrijdag 3 december 2021 om 11:12
Vooral frustratie want stel dat ze dit gaan doen denk ik niet dat madeliefjesss de trekker overhaalt want daar is ze denk ik dan weer te laf voor, stoer anoniem achter je schermpje mensen dood wensen.LadyLola schreef: ↑03-12-2021 06:55Vind sowieso dat het steeds verder gaat hier op het forum, en niet alleen op het forum, maar goed hier lees ik voornamelijk.
De relatief brave viva dames blijken toch wel wat zwarte kantjes te hebben die steeds meer tot uiting komen.
En het dan af doen als " grap/sarcasme " nee niet als er zo lang dergelijke uitspraken gedaan worden jegens ongevaccineerden.
Heb het nodig al voorbij zien komen en dan " nekschot " als grap wegzetten, maar tegelijk roepen dat 40/45 niet benoemt mag worden want "walgelijk" dan denk ik " maar dat nekschot dan" dat kan dan wel.
Hypocriet gedoe.
Echt te kinderachtig voor woorden.
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 03-12-2021 14:13
14.36% gewijzigd