Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vliegen & corona

31-05-2020 01:06 292 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nadat wereldwijd nagenoeg de hele luchtvaartsector is stil gelegd - afgezien van vrachtvluchten - zijn een aantal landen bezig om reisbeperkingen te verminderen, en zijn een aantal luchtvaartmaatschappijen al weer bezig hun netwerk gedeeltelijk op te starten. Maar in hoeverre dat succesvol gaat zijn hangt voor een groot deel af van de bereidheid van de potentiële passagiers om tickets te kopen.
Mijn vraag: wat zijn jullie (eventuele) bezwaren om een ticket te boeken in het kader van de besmettingsgevaren? Wat zijn jullie angsten voor de risico’s aan boord, bij het in- & uitstappen?
Ik wil graag het topic hierop beperken en met name vanuit professionele interesse en wat we daaraan kunnen doen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel niet heel erg bang om Corona op te lopen. Maar ik zou voorlopig niet in een vliegtuig stappen (denk ik nu). En dan met name om het feit dat het er steeds meer op begint te lijken dat besmettingen vooral plaatsvinden bij gebrek aan ventilatie/verse luchtstromen en in kleine(re) ruimtes. Dat lijkt me iets wat gewoon niet op te lossen is in een vliegtuig.

Of iedereen moet een zuurstoffles en beademingsapparaat op natuurlijk. ;-)
Alle reacties Link kopieren
En als aanvulling daarop. Stel dat je op de heenweg iets oploopt, dan word je ziek in een ander land. Dat kan nogal wat impact hebben (hoe zijn de voorzieningen in dat land, waar moet je verblijven, wie betaalt dat, wanneer mag je weer terug etc.). Niet helemaal on topic, maar dit zou wel meespelen in mijn besluit wanneer ik weer ga vliegen.
Ik ben niet perse bang voor besmetting, maar wel dat ik om wat voor reden dan ook vast kom te zitten in het buitenland.
Zarah schreef:
31-05-2020 01:11
Ik ben momenteel niet heel erg bang om Corona op te lopen. Maar ik zou voorlopig niet in een vliegtuig stappen (denk ik nu). En dan met name om het feit dat het er steeds meer op begint te lijken dat besmettingen vooral plaatsvinden bij gebrek aan ventilatie/verse luchtstromen en in kleine(re) ruimtes. Dat lijkt me iets wat gewoon niet op te lossen is in een vliegtuig.

Of iedereen moet een zuurstoffles en beademingsapparaat op natuurlijk. ;-)

Dit dus. Is voor mij de enige reden om vliegtuigen nog maar even te mijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had de laatste jaren sowieso al moeite met vliegen omdat het steeds meer op veevervoer begint te lijken. Zoveel mogelijk mensen samenpersen op zomin mogelijk ruimte is vragen om problemen.
En om 10 uur of langer met een mondkapjes op te moeten zitten is ook niet prettig.
Alle reacties Link kopieren
Vliegen ga ik voorlopig niet doen. Veel te veel mensen in een kleine ruimte en je moet maar afwachten in hoeverre iedereen zich aan de voorschriften houdt. En zoals eerder al gezegd ik moet er niet aan denken in een ander land ziek te worden. Voorlopig blijf ik dichtbij huis.
Ik wacht nog even een paar maanden, om meerdere redenen. Ten eerste het al genoemde gebrek aan verse lucht terwijl je vlak op elkaar zit - ik wil nu niet in een trein dus laat staan in een vliegtuig. Ik vertrouw er gewoon niet op dat als er iemand is die zich ziek voelt diegene eerlijk besluit: ik kan maar beter niet gaan.
En ten tweede: ik vind het nu nog even niet verstandig om naar het buitenland te gaan. Moet ieder voor zich weten maar ik denk: allemaal even blijven zitten waar we zitten en kijken wat er gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
31-05-2020 06:33
Ik wacht nog even een paar maanden, om meerdere redenen. Ten eerste het al genoemde gebrek aan verse lucht terwijl je vlak op elkaar zit - ik wil nu niet in een trein dus laat staan in een vliegtuig. Ik vertrouw er gewoon niet op dat als er iemand is die zich ziek voelt diegene eerlijk besluit: ik kan maar beter niet gaan.
Ik ook niet. Want ‘zonde van het geld en ik ben zo toe aan vakantie!’
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
In de afgelopen weken zijn er natuurlijk wel vluchten geweest, repatriëring etc. Is er bekend of er besmettingen daardoor gekomen zijn? Ik ken via mijn werk iemand die na een lange vliegreis ziek is geworden en zelfs op de IC terecht is gekomen. Ik heb geen idee of hij op die vlucht besmet is geraakt en dat wil ik ook niet beweren hoor. Ben wel benieuwd dus of er van vluchten iets bekend is.

Voor mezelf zou ik me zorgen maken over de invloed van ventilatie in een vliegtuig. Aangezien duur van blootstelling aan virusdeeltjes zeker meespeelt bij het risico op besmetting, zou ik me daar zorgen over maken. Dus hoe zit het met ventilatie in een vliegveld en hoe wordt er voorkomen dat de uitgeademde lucht van de een langdurig door mij wordt ingeademd? Urenlang een echt beschermend mondkapje vind ik niet prettig, dat zou ik alleen voor een kortere vlucht overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het voorlopig ook niet om bovengenoemde redenen. We hebben nog een korte vlucht geboekt staan voor juli (uurtje vliegen) en als die doorgaat, moet ik ook nog even heel goed nadenken of ik wel wil gaan.
Ten eerste vanwege het besmettingsgevaar, maar vooral ook omdat ik samen met mijn man ga en de kinderen thuisblijven. Stel dat er dan opeens weer iets verandert qua lockdown of we worden daar ziek of iets dergelijks, dan vind ik het geen fijn idee dat wij daar zitten en zij hier.
Alle reacties Link kopieren
Zoals eerder gezegd staan bijeenkomsten van grote aantallen mensen op nr 1 van het risicogedrag. Cruises, kerken, feesten e.d. Dat is me wel opgevallen. Op zich niet raar natuurlijk want de kans dat er een besmet persoon bij is wordt onder grote aantallen ook groter.

Voor de verdere verspreiding schijnt een grote familie waarmee intense betrekkingen worden onderhouden, zoals in Italië en Spanje gebruikelijk is een factor van belang te zijn. Verder spelen temperatuur en luchtvochtigheid misschien een rol: kou en lage luchtvochtigheid schijnen bevorderlijk te zijn maar ik heb ook ergens gelezen dat juist een hoge luchtvochtigheid fijn is voor het virus, dus dat heft elkaar misschien op. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik per se op vakantie wil met een vliegtuig dan ga ik heus wel daarvoor enige uren met een FFP mondkap op zitten. Ik zou eerst gaan zitten en wachten tot mijn hart wat rustiger wordt en is de hartslag lager het mondmasker opdoen. Dan heb je niet zoveel zuurstof nodig dus kan je het wel uithouden. Je kan ook af en toe een paar keer zuurstof bijtanken door even achter je sjaal te ademen en hem daarna weer op te zetten. In die paar keer ademen zit niet zo'n groot risico.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ze ook met een ventiel dat bij uitademen even opengaat en die zijn een stuk comfortabeler. Die gebruik ik meestal bij hobby'en met veel opstuivend stof. En hoewel niet fijn kan je daarmee wel goed werken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zodra je je niet meer 2 weken hoeft te isoleren bij terugkomst ga ik gelijk naar Nederland hoor! Ondertussen is het al een aantal maanden geleden (tussen 3 en 9) dat ik voor het laatst mijn vrienden en familie zag.

Ik ben gelukkig niet bang voor mezelf omdat ik jong ben, gezond ben, een goed gewicht heb (sinds dit jaar, perfecte timing :-D ) en toch ook voltijd in een supermarkt werk. Ik ben wel bang om anderen te besmetten, maar op 1.5 meter afspreken in de buitenlucht lijkt wel te kunnen.
Merel7 schreef:
31-05-2020 05:55
Ik had de laatste jaren sowieso al moeite met vliegen omdat het steeds meer op veevervoer begint te lijken. Zoveel mogelijk mensen samenpersen op zomin mogelijk ruimte is vragen om problemen.
Dit. De drang van vliegtuigmaatschappijen om maar zoveel mogelijk mensen in een vliegtuig te proppen om ze tegen een paar tientjes in een ander land weer uit te kunnen spugen. Vreselijk. Fatsoenlijke prijzen, goede service, genoeg ruimte per persoon. Dan overweeg ik het misschien ooit weer.
Ik zou hooguit businessclass durven vliegen qua comfortabele afstand van andere passagiers, maar daar heb ik 't geld niet voor.

Die hepafilters zullen vast prima werken maar niet genoeg om strak tegen een onbekende aan te moeten zitten mocht diegene a-symptomatisch zijn.

Ook moet een reis voor mij onbezorgd zijn en nu zou ik nog bang zijn besmet te kunnen raken ter plaatse bij restaurantbezoek ofzo.
retrostar schreef:
31-05-2020 07:45
Je hebt ze ook met een ventiel dat bij uitademen even opengaat en die zijn een stuk comfortabeler. Die gebruik ik meestal bij hobby'en met veel opstuivend stof. En hoewel niet fijn kan je daarmee wel goed werken.
Daarmee verplaats je je mogelijke virus toch juist extra sterk naar de omzittenden?
himalaya schreef:
31-05-2020 06:47
Ik ook niet. Want ‘zonde van het geld en ik ben zo toe aan vakantie!’
DIt idd, dat is toch wel de heersende moraal lijkt 't.
En je hoeft er zo maar eentje in het vliegtuig te hebben en je hebt prijs. Mensen lopen naar de wc, ondertussen handen op de stoelleuningen die ze passeren. Ze zullen onderweg ook wat drinken en wellicht zelfs eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof uberhaupt niet in het nut van mondkapjes want niemand gebruikt ze correct. Ik zou er zeker niet op vertrouwen dat je daar bescherming van krijgt in een vliegtuig.
rumforviva schreef:
31-05-2020 03:05
Ik ben niet perse bang voor besmetting, maar wel dat ik om wat voor reden dan ook vast kom te zitten in het buitenland.
.
Dat is voor mij reden om nog even een paar maanden te wachten. Maar helemaal niet weg - nee, wij kijken naar het naseizoen in Europa. En volgend jaar kunnen we hopelijk weer verder weg.
redbulletje schreef:
31-05-2020 08:05
Daarmee verplaats je je mogelijke virus toch juist extra sterk naar de omzittenden?
Ja, dat lijkt mij ook niet de bedoeling om zo’n kapje te gebruiken.

Vliegen deed ik al zo min mogelijk, Het kan nooit de bedoeling zijn geweest dat we de planeet voor een paar euries zo verkloten met z’n allen om een weekje in een all-in te verblijven. Ik hoop dat vliegen een stuk duurder wordt en dat we weer van de gewone dingen des leven gaan genieten.

Dat gezegd hebbende: ik had dit jaar voor het eerst in 5 jaar weer eens een vliegreisje geboekt. Die is geannuleerd. Ik weet nog niet wat ik doe als het weer mag. Ik denk dat ik niet ga.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn hoogstwaarschijnlijk in het vliegtuig of op het vliegveld besmet.
Dat was natuurlijk helemaal in het begin en er zullen nu vast maatregelen zijn maar ik vind het een eng idee.
En daarnaast, wat veel mensen al zeggen, als er iets gebeurd (met je eigen gezondheid of met afgesloten grenzen) kom je niet zo makkelijk meer thuis.
Mijn ouders hebben ook halsoverkop, na 2 dagen vakantie, van land A naar land B gereden met de huurauto omdat er in land A ineens niks meer kon. Gelukkig maar, want de dag nadat ze weer thuis waren (dag 4 van hun geplande vakantie) werden ze allebei ziek en een week later of mijn vader op de IC.

Als ik, in de huidige omstandigheden, weg ga, ga ik met eigen auto.
Ik ben gezond, dus voor mij is vliegen hetzelfde als voor de crisis.

Gok zelf zo dat duurdere tickets meer mensen tegen gaat houden dan het virus. Misschien niet op korte termijn, maar daarna wel.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
31-05-2020 03:05
Ik ben niet perse bang voor besmetting, maar wel dat ik om wat voor reden dan ook vast kom te zitten in het buitenland.
Niet bang voor mezelf, maar het virus wordt op deze manier weer overal mee naartoe genomen en dan laait het weer lekker op. Ik begrijp dat er mensen zijn met familie in het buitenland of die voor hun werk echt zo nu en dan op en neer moeten, maar het lijkt me gewoon echt niet verstandig als iedereen nou weer met het vliegtuig op vakantie gaat. Bovendien zijn er landen waar je 2 weken in quarantaine moet als je er binnenkomt, maar Nederland let wat dat betreft nergens op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven