Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Waarom niet alleen ouderen binnen houden?

01-04-2020 13:51 247 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat de overheid eigenlijk niet alleen 65+-ers binnen blijven? Rutte heeft het alsmaar over het "beschermen van kwetsbare ouderen". De makkelijkste manier om dat te doen lijkt mij dan toch door die massaal binnen te houden.
Dan kunnen wij hier buiten met zn allen immuniteit opbouwen en voor het overgrote deel zullen de jongere mensen ook niet massaal dodelijk ziek worden.

Ik word moe van die nikszeggende cijfers iedere dag
"Vandaag weer 80 doden"
Ja, en die waren vast alle 80 in de 80? Je hoort zelden dat er een 15 jarige is overleden.
Geef eens wat meer inzicht.... want er gaan dagelijks ook ruim 100 mensen aan kanker dood, dus ik ben nog niet erg onder de indruk van dit soort aantallen. En al helemaal niet als 90% er van zwaar bejaard is of al ziek/zwak was.

In het Eindhovens Dagblad las ik dat Veiligheidsdeskundige Ira Helsloot van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt: 'Met alle maatregelen houden we maar een beperkt aantal mensen in leven, en vaak ook maar een jaar langer. Terwijl je er een veelvoud aan levensjaren voor weggooit.' (en dan doelt hij op mensenlevens die nu compleet verwoest worden door de economische sancties)

Dat dus.
Vanmorgen was er weer op het journaal dat er een 85-jarige hersteld was van corona.
Hartstikke fijn voor dat mensje hoor, en hulde voor de zorg, maar dat zijn niet de berichten die bij mij het gevoel "ooohhh zie je! Híer doen we het nu allemaal voor! " oproepen. Eerder het tegenovergestelde.
Want ik zit inmiddels zonder werk, moet nog maar zien hoe ik straks verder kan en dat dan allemaal omdat we weer een 85-jarige van de dood gered hebben. Die idd, zoals Mr. Helsloot al zegt, wrs anders volgend jaar wel een aan longontsteking was overleden.

En dan is er ook nog de kans dat het merendeel van de bevolking het virus al lang. gehad heeft zonder er enorm ziek van geworden te zijn. Misschien is die hele groepsimmuniteit er dus al lang.

Alle begrip voor maatregelen, maar nu we weer een maand lang alles dicht moeten houden en het ene bedrijf na het andere straks begint om te vallen (met alle psychische en financiele gevolgen voor betrokkenen van dien), vraag ik me echt af of dit allemaal wel zinvol is
shanti_vivanti wijzigde dit bericht op 01-04-2020 14:17
3.59% gewijzigd
Shanti_Vivanti schreef:
01-04-2020 17:09
Dank en dit is idd grotendeels mijn punt
Mensen schreeuwen liever meteen dat je niet goed snik bent als je je afvraagt hoeveel geld er in het in stand houden van een mensenleven moet worden gepompt. (zoals in de vetgedrukte zin mooi wordt aangehaald. door jou).
Want diezelfde mensen die hier nu zo hard schreeuwen hoe belangrijk het wel niet is om iedereen in leven te houden, staan wrs echt niet te springen als morgen de zorgpremie weer met 25% omhoog gaat en het eigen risico wordt verhoogd. Dan is het hier weer te kort en daar te breed.

En idd: heeft het wel zin om nu 3 maanden binnen te gaan zitten?
Ik las ergens de vergelijking met een waterbed waar je een waterbubbel ingedrukt houdt.
Als je m loslaat komt hij verderop weer boven. Verplaatsen we niet gewoon het probleem op deze manier?

Niemand heeft de oplossing, en dus weten we ook niet of deze aanpak wel gaat werken en of we straks niet allemaal veel meer schade hebben opgelopen zonder ook maar enige baat (behalve dat we het aantal doden met een paar maanden hebben uitgesteld).

Waar gaat deze discussie nou over? Over het oneindig rekken van een mensenleven of over de corona-maatregelen? Dat zijn namelijk twee verschillende discussies.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
01-04-2020 16:33
Dit soort dingen mag je niet zeggen... kritisch naar dingen kijken wordt niet meer gewaardeerd. ik ben het gedeeltelijk met je eens en met mij meer mensen. niet eens dat je niks meer zou moeten doen maar wel dat je meer duidelijkheid met cijfers moet krijgen. er zijn 3 kinderen overleden ofzo... maar in geen enkel ander geval zou de hele economie aan gort worden geholpen voor het leven van 3 kinderen.

En je mag al helemaal niet zeggen wat jij zegt over die bejaarden... ik begrijp precies wat je bedoelt... ik las gisteren ergens dat iemand van 101 corona heeft overleeft. nou super tof vokr die persoon. morgen overlijdt ie in zijn slaap aan ouderdom.

wie bepaalt welke maatregelen we nemen en of het het waard is... het is bijna voor god spelen.

als je oud bent (80 plus) ben je oud en weet je dat je elk moment dood kan gaan. aan corona, aan de griep of aan een hartstilstand. je moet ergens dood aan gaan. mensen hebben geen eeuwig leven.
Er zou ook voor god gespeeld worden als de ouderen aan hun lot werden overgelaten. Hoe ver wil je gaan om de kwaliteit of duur van het leven van ouderen op het spel te zetten voor niet-ouderen?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-04-2020 14:43
Zeker, maar in de praktijk zit er wel een prijs op een mensenleven.
Stel dat je het aantal doden in het verkeer wilt verlagen tot nul (of 1). Die kosten worden zo hoog, dat er echt wel wordt gezegd, dat is het gewoon niet waard.

En ik begrijp heus dat al deze maatregelen ook zijn om te voorkomen dat de zorg/IC niet overbelast raakt. Ik vraag mij af wat er gebeurd was als iedereen wel ziek werd, maar minder mensen op de IC terecht waren gekomen. Dan gingen we waarschijnlijk allemaal gewoon nog naar ons werk.
En dit idd....
Het is nu puur en alleen vanwege die beademingsapparatuur en IC-opname dat het zo'n lastige situatie wordt.
Bij die varkensgriep zijn in 2008 (?) in de VS 13.000 mensen overleden!!! Maar kan iemand zich hier herinneren dat we toen massaal de wereld op slot hebben gegooid? Nee... het heeft dus denk ik weinig met een overheid te maken die zich opeens mega bekommerd om het behoud van zoveel mogelijk levens.

Er hangt idd wel degelijk een prijs aan een mensenleven en het verkeersvoorbeeld dat jij aanhaalt is daar een goed voorbeeld van.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte2020 schreef:
01-04-2020 16:31
Even een terzijde: ik hoop echt dat het kabinet die mensen waar we nu zo enorm van afhankelijk zijn, structureel beter gaat belonen. Deze mensen staan er vanuit hun overtuiging en liefde voor hun werk of vanwege plichtsbesef en ze geven hun volle inzet. Ik hoop dat daar nu eens over nagedacht wordt. Laat men maar eens flink gaan bezuinigen op al die bullshit banen waar we allemaal zonder kunnen en die om de een of andere onnavolgbare reden wél financieel dik gewaardeerd worden.
En dat wordt dus lastig als we straks met z’n allen in een enorme recessie zitten.


Op welke bullshit banen wilde je trouwens bezuinigen?
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
01-04-2020 16:02
Ik zie dus een andere reden waarom Rutte het op deze manier communiceert. Zie mijn posting direct voor de jouwe. ;-)

Het moet in mijn ogen niet zo moeilijk zijn om aan de bevolking uit te leggen dat ze thuis moeten blijven omwille van hun eigen leeftijdsgenoten (20ers tot 60ers) die in de zorg werken. En omwille van hun eigen leeftijdsgenoten die niet met z'n allen in 1 maand voor behandeling op de IC terecht moeten komen.
Ik denk het niet. Van wie zou dat geluid komen volgens jou?

Ik denk dat de 20ers toch massaal blijven denken ‘dat overkomt mij niet’. In de overgrote meerderheid van de gevallen hebben ze dan nog gelijk ook.
Eze schreef:
01-04-2020 17:24
En dat wordt dus lastig als we straks met z’n allen in een enorme recessie zitten.


Op welke bullshit banen wilde je trouwens bezuinigen?
Ik zou eerder zeggen dat er bullshit salarissen zijn, veel te veel geld voor wat sommige mensen doen.
Ik zie sommige banen dus niet als bullshit banen, maar als banen die veel te dik betaald worden.
Vanmorgen was er weer op het journaal dat er een 85-jarige hersteld was van corona.
Hartstikke fijn voor dat mensje hoor, en hulde voor de zorg, maar dat zijn niet de berichten die bij mij het gevoel "ooohhh zie je! Híer doen we het nu allemaal voor! " oproepen. Eerder het tegenovergestelde.
Want ik zit inmiddels zonder werk, moet nog maar zien hoe ik straks verder kan en dat dan allemaal omdat we weer een 85-jarige van de dood gered hebben.




Aan je schrijven gok ik zomaar dat jij niet heel onmisbaar bent voor dit land. Dus wat is eigenlijk je punt?
Het gaat niet alleen om de ouderen. Ook om degenen die kwetsbaar zijn door chronische ziektes. Denk aan patiënten met , reuma, spierziekte, diabetes, hoge bloed of hartklachten. Die heb je in alle leeftijdscategorieën. Die blijven al thuis net als de ouderen. Voor de rest ontziet dit virus niemand van jong tot oud en nooit in de geschiedenis hebben we een lockdown gehad van deze strekking. Dat toont alleen maar aan hoe gevaarlijk het is.
Alle reacties Link kopieren
Je zit niet binnen om levens te redden. Je zit binnen zodat de schade beperkt blijft en niet de hele zorg en economie instort.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
01-04-2020 14:43

En ik begrijp heus dat al deze maatregelen ook zijn om te voorkomen dat de zorg/IC niet overbelast raakt. Ik vraag mij af wat er gebeurd was als iedereen wel ziek werd, maar minder mensen op de IC terecht waren gekomen. Dan gingen we waarschijnlijk allemaal gewoon nog naar ons werk.
Als je mensen niet opneemt op een IC als ze heel benauwd zijn dan gaan ze dood. Maakt niet uit hoe oud je bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer hier niet vaak, maar deze keer wel. Ik heb alle reacties niet gelezen, maar wordt wel lichtelijk geïrriteerd van jouw openingspost.

Ik hoop dat die nietszeggende cijfers je nog steeds niets zeggen als het gaat om je eigen familie.
We hebben deze week aan deze ziekte mijn vader verloren en mijn moeder vecht voor haar leven. Beiden boven de 80, maar daarom zeker niet minder geliefd. Als deze ziekte niet langs was gekomen, dan was het hun tijd nog lang niet, want ze waren hiervoor hartstikke fit!
Alle reacties Link kopieren
Shanti_Vivanti schreef:
01-04-2020 17:09
Dank en dit is idd grotendeels mijn punt
Mensen schreeuwen liever meteen dat je niet goed snik bent als je je afvraagt hoeveel geld er in het in stand houden van een mensenleven moet worden gepompt. (zoals in de vetgedrukte zin mooi wordt aangehaald. door jou).
Want diezelfde mensen die hier nu zo hard schreeuwen hoe belangrijk het wel niet is om iedereen in leven te houden, staan wrs echt niet te springen als morgen de zorgpremie weer met 25% omhoog gaat en het eigen risico wordt verhoogd. Dan is het hier weer te kort en daar te breed.

En idd: heeft het wel zin om nu 3 maanden binnen te gaan zitten?
Ik las ergens de vergelijking met een waterbed waar je een waterbubbel ingedrukt houdt.
Als je m loslaat komt hij verderop weer boven. Verplaatsen we niet gewoon het probleem op deze manier?

Niemand heeft de oplossing, en dus weten we ook niet of deze aanpak wel gaat werken en of we straks niet allemaal veel meer schade hebben opgelopen zonder ook maar enige baat (behalve dat we het aantal doden met een paar maanden hebben uitgesteld).
Mijn hemel, lees je de reacties op je eigen topic wel?? (Zoals mijn reactie waar "Hoi Shanti_Vivanti" boven staat.)

Wáárom blijf je maar herhalen dat men het aantal doden wil beperken? Het gaat helemaal niet om het beperken van het aantal doden! Zo lang er geen vaccin is, gaan er hoe dan ook heel veel mensen dood aan corona, maatregelen of niet. De maatregelen zijn dus niet gericht op het voorkomen van doden. Maar op het uitsmeren van het aantal zieken over een langere periode, zodat de zorg en daarmee de economie niet instort!
Forte schreef:
01-04-2020 17:51
Ik reageer hier niet vaak, maar deze keer wel. Ik heb alle reacties niet gelezen, maar wordt wel lichtelijk geïrriteerd van jouw openingspost.

Ik hoop dat die nietszeggende cijfers je nog steeds niets zeggen als het gaat om je eigen familie.
We hebben deze week aan deze ziekte mijn vader verloren en mijn moeder vecht voor haar leven. Beiden boven de 80, maar daarom zeker niet minder geliefd. Als deze ziekte niet langs was gekomen, dan was het hun tijd nog lang niet, want ze waren hiervoor hartstikke fit!
Dit dus TO, fitte oude mensen.

Forte, sterkte en ik hoop dat je moeder er bovenop komt :hug:
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 18:16
1.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daar wil men niet aan. Niet in de meerderheid die nodig is voor een dergelijk beleid.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd en sterkte, Forte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
01-04-2020 17:51
Ik reageer hier niet vaak, maar deze keer wel. Ik heb alle reacties niet gelezen, maar wordt wel lichtelijk geïrriteerd van jouw openingspost.

Ik hoop dat die nietszeggende cijfers je nog steeds niets zeggen als het gaat om je eigen familie.
We hebben deze week aan deze ziekte mijn vader verloren en mijn moeder vecht voor haar leven. Beiden boven de 80, maar daarom zeker niet minder geliefd. Als deze ziekte niet langs was gekomen, dan was het hun tijd nog lang niet, want ze waren hiervoor hartstikke fit!
Gecondoleerd en veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Shanti_Vivanti schreef:
01-04-2020 17:09
Dank en dit is idd grotendeels mijn punt
Mensen schreeuwen liever meteen dat je niet goed snik bent als je je afvraagt hoeveel geld er in het in stand houden van een mensenleven moet worden gepompt. (zoals in de vetgedrukte zin mooi wordt aangehaald. door jou).
Want diezelfde mensen die hier nu zo hard schreeuwen hoe belangrijk het wel niet is om iedereen in leven te houden, staan wrs echt niet te springen als morgen de zorgpremie weer met 25% omhoog gaat en het eigen risico wordt verhoogd. Dan is het hier weer te kort en daar te breed.

En idd: heeft het wel zin om nu 3 maanden binnen te gaan zitten?
Ik las ergens de vergelijking met een waterbed waar je een waterbubbel ingedrukt houdt.
Als je m loslaat komt hij verderop weer boven. Verplaatsen we niet gewoon het probleem op deze manier?

Niemand heeft de oplossing, en dus weten we ook niet of deze aanpak wel gaat werken en of we straks niet allemaal veel meer schade hebben opgelopen zonder ook maar enige baat (behalve dat we het aantal doden met een paar maanden hebben uitgesteld).

Lees je andere reacties wel?

Er liggen vrijwel geen 'oudjes' op de IC

Iedereen gewoon doorgaan met leven, terwijl de 'oudjes' opgesloten zitten staat gelijk aan volle IC's waardoor jónge mensen overlijden, omdat er geen plaats meer voor ze is. Waardoor sowieso meer mensen overlijden, omdat het ziekenhuis vol ligt, ook aan andere ziektes dan Corona.

Om maar niet te spreken van overwerkt en uitvallend zorgpersoneel.

Als de oplossing was bevolkingsgroepen binnen te houden en voor de rest iedereen z'n gang te laten gaan, was die oplossing er wel geweest. Zeker bij Rutte, die toch VVD'er is en die (dus?) de economie een warm hart toedraagt. Als dé oplossing was geweest om ouderen binnen te houden, waren scholen wel open gebleven.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
01-04-2020 17:51
Ik reageer hier niet vaak, maar deze keer wel. Ik heb alle reacties niet gelezen, maar wordt wel lichtelijk geïrriteerd van jouw openingspost.

Ik hoop dat die nietszeggende cijfers je nog steeds niets zeggen als het gaat om je eigen familie.
We hebben deze week aan deze ziekte mijn vader verloren en mijn moeder vecht voor haar leven. Beiden boven de 80, maar daarom zeker niet minder geliefd. Als deze ziekte niet langs was gekomen, dan was het hun tijd nog lang niet, want ze waren hiervoor hartstikke fit!

:hug:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je standpunt wordt hier nog eens treffend verwoord: https://www.bnr.nl/player/audio/10150330/10406521
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
01-04-2020 18:01
Mijn hemel, lees je de reacties op je eigen topic wel?? (Zoals mijn reactie waar "Hoi Shanti_Vivanti" boven staat.)

Wáárom blijf je maar herhalen dat men het aantal doden wil beperken? Het gaat helemaal niet om het beperken van het aantal doden! Zo lang er geen vaccin is, gaan er hoe dan ook heel veel mensen dood aan corona, maatregelen of niet. De maatregelen zijn dus niet gericht op het voorkomen van doden. Maar op het uitsmeren van het aantal zieken over een langere periode, zodat de zorg en daarmee de economie niet instort!
Eens, maar het gaat om beiden. Door deze maatregelen, redden we ook levens. Je kan namelijk maar een x aantal mensen tegelijk redden door ze te beademen - uitstellen dus :|

En wie weet sterft dat kutvirus dan ondertussen uit bij gebrek aan hosts (ijdele hoop).
duistercontinent schreef:
01-04-2020 17:39
Het gaat niet alleen om de ouderen. Ook om degenen die kwetsbaar zijn door chronische ziektes. Denk aan patiënten met , reuma, spierziekte, diabetes, hoge bloed of hartklachten. Die heb je in alle leeftijdscategorieën. Die blijven al thuis net als de ouderen. Voor de rest ontziet dit virus niemand van jong tot oud en nooit in de geschiedenis hebben we een lockdown gehad van deze strekking. Dat toont alleen maar aan hoe gevaarlijk het is.
Om in de redeneertrant van TO te blijven:

Ook deze groep mensen is nutteloos en kost de maatschappij alleen maar geld, dus het is beter als zij ook doodgaan, liefst een beetje snel, wat dat betreft had Corona een uitkomst kunnen zijn en zeer kosten besparend, want dood gaan ze toch, alleen gaat het dan wat sneller. Dat het kabinet zo dom is om de voordelen niet te zien van deze pandemie en het niet gewoon heeft laten gaan is het punt wat deze waarschijnlijk jonge, fitte en eh .... nog niet helemaal ontwikkelde TO wil maken, want nu is zij haar baantje kwijt en dat is pas erg ! Het draait tenslotte allemaal om het individu. Haar individu. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat haar ouders zouden zeggen van het gekwaak van hun broedsel, die zullen toch ook wel tegen de 50 lopen ?
Mocht TO wél de leeftijd des onderscheids bereikt hebben, dan is er iets mis met haar hart.
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
01-04-2020 18:01
Mijn hemel, lees je de reacties op je eigen topic wel?? (Zoals mijn reactie waar "Hoi Shanti_Vivanti" boven staat.)

Wáárom blijf je maar herhalen dat men het aantal doden wil beperken? Het gaat helemaal niet om het beperken van het aantal doden! Zo lang er geen vaccin is, gaan er hoe dan ook heel veel mensen dood aan corona, maatregelen of niet. De maatregelen zijn dus niet gericht op het voorkomen van doden. Maar op het uitsmeren van het aantal zieken over een langere periode, zodat de zorg en daarmee de economie niet instort!

Precies. En zolang er geen medicijn of vaccin tegen COVID-19 is, zullen er maatregelen van kracht blijven. 28 april klinkt leuk, maar is op geen enkele wijze realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Stel dat 8,5 miljoen mensen het virus krijgen (wat volgens het RIVM waarschijnlijk is), dan moet daarvan ongeveer 10 procent naar het ziekenhuis omdat zij heel ziek zijn / worden. Dat zijn 850.000 mensen die het zonder extra zuurstof niet overleven (daarom worden ze in het ziekenhuis opgenomen). Een deel ervan moet zelfs op de IC aan de beademing en we hebben “maar” 1.600 plekken.

Het gaat niet om een paar oude mensjes en chronisch zieken. Ook kerngezonde mensen kunnen op de IC belanden omdat het virus voor hen heel heftig is.

Wil je dan echt die 850.000 mensen een middelvinger geven en zeggen dat ze zich maar moeten opofferen voor jouw economische situatie?
julius schreef:
01-04-2020 18:32
Precies. En zolang er geen medicijn of vaccin tegen COVID-19 is, zullen er maatregelen van kracht blijven. 28 april klinkt leuk, maar is op geen enkele wijze realistisch.
Doemverhalen over einde Juni, einde zomer of zelfs tot aan de beschikbaarheid van een vaccin, zijn nog minder realistisch. Economisch gezien is het sop de kool al lang niet meer waard, maar dat gaat alleen maar erger worden als eind April verschuift naar nog eens 2 maanden later. Dan spreek je niet meer over economische werkloosheid, dan spreek je over massaal naakte ontslagen.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
01-04-2020 16:41
Als dat zo was dan zou bij een gewone griepgolf ook de economie stil gelegd worden, want dan sterven er juist veel ouderen. Alleen daaraan kun je al zien dat het nu anders is.
Er gaan bij een griepgolf ook heel veel mensen dood. Maar ik denk niet dat er dan zoveel mensen in het ziekenhuis liggen als nu enkel voor corona. En ze hebben al extra bedden moeten voorzien. Dat heb ik bij de griep nog nooit gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven