Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat zal er anders zijn na Corona?

03-04-2020 17:34 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zal Corona een scheidslijn in de geschiedenis worden? Of gaan we gewoon op de oude voet verder?

De bevolking zal niet afnemen zoals bijvoorbeeld wel gebeurde na de Zwarte Dood (1/3 stierf toen) of de cholera van 1848 (toen nam de bevolking in Nederland voor het laatst af)

Wat wel kan veranderen is onze manier van leven. Ik noem een paar voorbeelden.

- We worden minder globaal. We gaan meer lokaal produceren en consumeren. De afhankelijkheid van lage lonenlanden blijkt te groot.

- Er zal minder gereisd worden, zeker naar verre bestemmingen. Het massatoerisme neemt af. Steden in Europa krijgen weer meer lucht.

- Veel werk blijkt overbodig. Met name allerlei consultacy en managementfuncties verdwijnen.

- Nuttig werk zoals in de zorg, het onderwijs, productiewerk en transport zal meer gewaardeerd gaan worden.

Wat vinden jullie, of wat kun je toevoegen?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
aikidoka schreef:
03-04-2020 18:06
En wie hoor je dat allemaal zeggen dan?
Rutte had dat gezegd toch?
Alle reacties Link kopieren
De mensheid is 'dom en achterlijk'
Hebbe , hebbe , hebbe , meer , meer meer.
Het moet altijd maar beter ,beter, beter.
Er is zelfs een beroep voor bedacht . Verandermanagement . van managers kun je sowieso jeuk krijgen.

Tot wijsheid ons deel wordt.
Moeder aarde heeft ons niet nodig , ondanks dat wij een unieke soort zijn , zijn wij ook een zwakke soort die al met 1 been in het graf staat.
Ode aan de kakkerlak. Dit slimme diertje heeft alle getijden doorstaan ( 350 miljoen jaar ) en kan zelfs een kernramp overleven.
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
03-04-2020 17:43
Gewoon op de oude voet verder straks. Mensen vergeten heel snel.
Ja, als ik naar mezelf kijk: 35 jaar geleden vakantie in Rusland. Toen ik thuis kwam zei ik tegen mijn moeder dat ik nooit meer zou zeuren omdat ik de rij moet staan. Lukt niet altijd dus.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
- We worden minder globaal. We gaan meer lokaal produceren en consumeren. De afhankelijkheid van lage lonenlanden blijkt te groot.
I wish!

Ben bang van niet omdat de regering nu zelfs nog door gaat met boeren wegpesten wegens stikstof omdat ze die klimaatruimte willen hebben om te bouwen en voor wegen. Dat is dus NIET wat goed is voor Nederland, want we wonen al te dicht op elkaar blijkt maar weer extra uit deze crisis en we hebben juist zuivel, vlees en landbouwproducten nodig uit eigen land omdat je ook weer juist nu ziet dat landen zonder pardon hun grenzen dicht kunnen gooien.

Enige wat ik zie gebeuren is dat er toch iets meer thuisgewerkt gaat worden.
En dat het leven in het algemeen veel duurder wordt en wellicht vliegreizen niet meer zo makkelijk toegankelijk met 'n laag inkomen. Dat vind ik wel jammer.
puntillita schreef:
03-04-2020 18:00
En ik ga er vanuit dat de reiswereld in de eerste periode met goede acties komt om het reizen weer te bevorderen. Daar reken ik eigenlijk al een beetje op.
Ik denk dat ik pas op reis durf als ik gevaccineerd ben tegen corona.
retrostar schreef:
03-04-2020 18:01
Ik vind die berichten van "het zal nooit meer hetzelfde worden na Corona" uiterst onheilspellend klinken. Dan vraag ik me af wat ze in hun schild voeren want dat zeggen ze niet voor niks. Tegenwoordig zijn de berichten geen gewone meningen of besluiten meer maar pogingen om mensen in een bepaalde richting te laten denken. Een herder die zijn schaapjes wil beïnvloeden (bijvoorbeeld door het herhalen van woorden en zinnetjes) zodat die gaan doen wat hij wil.
Die gedachte had ik al op het moment dat de wereld in lockdown ging. Dat is een surrealistische situatie dus zomaar op de oude voet verder gaan zie ik eigenlijk ook niet zo voor me.
Ik zie wel oorlogsdreiging voor me doordat de kaarten opnieuw geschud worden. Maar goed, dat dacht ik ook na 911 en dat is voor ons gewoon met 'n sisser afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-04-2020 18:26
I wish!

Ben bang van niet omdat de regering nu zelfs nog door gaat met boeren wegpesten wegens stikstof omdat ze die klimaatruimte willen hebben om te bouwen en voor wegen. Dat is dus NIET wat goed is voor Nederland, want we wonen al te dicht op elkaar blijkt maar weer extra uit deze crisis en we hebben juist zuivel, vlees en landbouwproducten nodig uit eigen land omdat je ook weer juist nu ziet dat landen zonder pardon hun grenzen dicht kunnen gooien.

Enige wat ik zie gebeuren is dat er toch iets meer thuisgewerkt gaat worden.
En dat het leven in het algemeen veel duurder wordt en wellicht vliegreizen niet meer zo makkelijk toegankelijk met 'n laag inkomen. Dat vind ik wel jammer.
Lokaal produceren kan prima zonder bio-industrie en stikstof. Het meeste voer wordt geïmporteerd en het meeste vlees wordt weer geëxporteerd. Als we voornamelijk voor onze eigen regio (Benelux, Frankrijk, Duitsland) produceren kunnen we met veel minder beesten af. Feitelijk is Nederland nu doorvoerland. Veevoer uit Zuid Amerika wordt omgezet in vlees voor China. Dat zou moeten stoppen door lokaal te produceren en consumeren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
03-04-2020 18:37
Lokaal produceren kan prima zonder bio-industrie en stikstof. Het meeste voer wordt geïmporteerd en het meeste vlees wordt weer geëxporteerd. Als we voornamelijk voor onze eigen regio (Benelux, Frankrijk, Duitsland) produceren kunnen we met veel minder beesten af. Feitelijk is Nederland nu doorvoerland. Veevoer uit Zuid Amerika wordt omgezet in vlees voor China. Dat zou moeten stoppen door lokaal te produceren en consumeren.
Maar alle land wat de boeren afstoten wordt als het aan onze regering ligt gebruikt om op te bouwen.
Ik zie toch liever weilanden en akkerland dan flats.
Alle reacties Link kopieren
Wat er misschien gaat veranderen na corona is het 3 kussen geven en het vele handen schudden denk ik. Ik denk niet dat mensen minder gaan reizen tenzij het veel duurder wordt en het dus niet meer kunnen betalen. Als ik van mezelf uit ga zal ik zodra het weer kan op vakantie gaan. Wij hebben een reis geboekt naar Egypte in juni en ik ga er van uit dat die reis niet meer door gaat maar dat wij die reis naar wel gaan maken. Mijn manier van leven zal niet veranderen na het virus.
Ik vraag me af of na deze crisis mensen zowiezo meer thuis blijven werken. Eerst waren veel bedrijven wat meer terughoudend want het was allemaal moeilijk enzo. Nu zien bedrijven dat het wellicht prima werkt (of juist helemaal niet).

En ik denk dat men nu ook meer in gaat zetten op dingen lokaal produceren zodat we minder afhankelijk worden van China en US.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
03-04-2020 18:54
Ik vraag me af of na deze crisis mensen zowiezo meer thuis blijven werken. Eerst waren veel bedrijven wat meer terughoudend want het was allemaal moeilijk enzo. Nu zien bedrijven dat het wellicht prima werkt (of juist helemaal niet).

En ik denk dat men nu ook meer in gaat zetten op dingen lokaal produceren zodat we minder afhankelijk worden van China en US.

Ik denk dat ik de eerste tijd juist NIET meer thuis wil werken, heb ik straks genoeg gedaan voor jaren ;-D

Lokaal produceren zou ik toejuichen. Het zal daar waarschijnlijk wel duurder van worden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
redbulletje schreef:
03-04-2020 18:40
Maar alle land wat de boeren afstoten wordt als het aan onze regering ligt gebruikt om op te bouwen.
Ik zie toch liever weilanden en akkerland dan flats.

Makkelijk lullen met een dak boven je hoofd. Dat willen anderen ook!
Niets; buiten dan dat er redelijk wat bedrijven en tig meer mensen de economische gevolgen er van zullen mogen dragen en dat belastingen omhoog gaan.
vrijenblij20220 schreef:
03-04-2020 18:47
Wat er misschien gaat veranderen na corona is het 3 kussen geven en het vele handen schudden denk ik. Ik denk niet dat mensen minder gaan reizen tenzij het veel duurder wordt en het dus niet meer kunnen betalen. Als ik van mezelf uit ga zal ik zodra het weer kan op vakantie gaan. Wij hebben een reis geboekt naar Egypte in juni en ik ga er van uit dat die reis niet meer door gaat maar dat wij die reis naar wel gaan maken. Mijn manier van leven zal niet veranderen na het virus.

Dit!
Zou het helemaal prima vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht dat de komende 10 jaar de schrik er bij overheden goed in zit. Het was onder wetenschappers al jaren bekend dat het niet de vraag was of, maar wanneer er een pandemie zou komen.

Er zijn jaarlijks 4 of 5 van dit soort nieuwe virussen die de potentie hebben om een pandemie te worden. Het kan volgens jaar of het jaar daarna makkelijk weer raak zijn.

Dus ik verwacht veel meer investering in preventie en vroegtijdige opsporing van nieuwe virussen. De voorraad mondkapjes altijd op orde en een reserve potje voor snelle opschaling.

Reizen gaan we minder doen. Voor 30,- euro naar Rome op en neer zal er niet meer in zitten. Verder van nu af aan temperatuur meten op vliegvelden en veel meer hygiene maatregelen: zoals ze in China al jaren doen.

Hopelijk ook afschaffing van markten met exotische dieren.

Ik overweeg alleen nog maar vlees buiten de deur te gaan eten.
Hopelijk wordt het reizen flink duurder. Geen vliegtickets meer van €400 naar Bangkok. Geen Easyjet tickets meer van €50 naar de Canarische eilanden, maar gewoon een goede en eerlijke prijs. Al dat gereis heeft dat virus hier gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat alles anders zal zijn, en snap niet dat mensen denken dat alles zijn gangetje weer zal gaan.
De bescherming van de vanzelfsprekendheid van ons oude vertrouwde leventje is weggevallen, en ik vrees dat dat voorlopig niet meer terugkomt.

Gedachten over wat ik graag anders zou willen in de samenleving als dit eenmaal voorbij is, daar kom ik helemaal niet op, al had ik drie maanden geleden een hele lijst.
Dat iemand het over 'alle ongemak' schrijft, dat vind ik onbegrijpelijk. Alsof de impact van het virus bestaat uit binnenzitten.
nounou
Wat zal er anders zijn?

De economie en het werkloosheids-cijfer.

De economie stort in en er gaan hopen mensen werkloos en / of failliet thuis zitten.


Qua reizen zie ik weinig veranderingen gebeuren eens het luchtruim en de grenzen terug open zijn.
Behalve voor zij die blut, failliet en werkloos zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het geheugen van mensen blijkt verrassend kort te zijn.
Ik denk dus dat we straks heel snel weer alles als vanouds is.
Er gaat heel veel veranderen. Landen gaan hun grenzen beter bewaken. Massamigratie zoals we dat nu kennen gaat helemaal op de schop.
Alle reacties Link kopieren
xiawoman schreef:
03-04-2020 19:36
Er gaat heel veel veranderen. Landen gaan hun grenzen beter bewaken. Massamigratie zoals we dat nu kennen gaat helemaal op de schop.
elk nadeel heeft zijn voordeel
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop op een daling van de huizenprijzen, maar dat moeten we nog maar zien.

Ik verwacht dat op recessie veranderingen (tijdelijk hogere werkloosheid en dergelijke) na er niks verandert voor de burger. Over een jaar zijn we weer gewoon weer lekker met zijn allen op vakantie. Ik verwacht en hoop dat overheden zich meer voorbereiden op dit soort pandemieën, zoals technologische verbeteringen die er voor zorgen dat er heel snel medische apparatuur/benodigdheden kan worden gemaakt of verbouwd voor meer mensen indien nodig.
Andersom schreef:
03-04-2020 19:01
Makkelijk lullen met een dak boven je hoofd. Dat willen anderen ook!

En dus moet er gekeken worden naar hoeveel inwoners een land kan hebben. Als we boeren gaan wegpesten omdat we grond nodig hebben voor woningbouw dan moet hier toch eens goed naar gekeken worden.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
03-04-2020 19:35
Het geheugen van mensen blijkt verrassend kort te zijn.
Ik denk dus dat we straks heel snel weer alles als vanouds is.

Klopt. Op individueel niveau zal er heus wel wat veranderen, maar de meeste mensen zullen als vanouds doorgaan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
03-04-2020 17:49
Ik hoop dat de dingen uit de OP wel gebeuren, maar heb er een hard hoofd in.

Exact dit. Hard hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven