camerakenners help me
dinsdag 22 december 2015 om 04:17
ik zoek een camera
niet op niveau vakantiekliekjes maar high class matriaal hoeft ook niet
ik vind een zeer scherpe kwaliteit erg belangrijk dus het liefst dat je elk pukkeltje en rimpeltje kan zien.
ik heb het liefst een speigelreflex maar sta ook open voor een goede compact
mijn hoofddoel is portret fotos
mijn budget is max rond de 400 met (basis)lens
wie heeft aanraders?
zelf kwam ik op deze uit en lijkt mij een prima beginners spiegelreflex met veruit een vd beste prijs/kwaliteit verhoudingen
wat denken jullie ervan?
http://www.kieskeurig.nl/ ... -5200-18-55mm-kit/prijzen
ps: alsjeblieft niet reageren zonder basiskennis van camera's
niet op niveau vakantiekliekjes maar high class matriaal hoeft ook niet
ik vind een zeer scherpe kwaliteit erg belangrijk dus het liefst dat je elk pukkeltje en rimpeltje kan zien.
ik heb het liefst een speigelreflex maar sta ook open voor een goede compact
mijn hoofddoel is portret fotos
mijn budget is max rond de 400 met (basis)lens
wie heeft aanraders?
zelf kwam ik op deze uit en lijkt mij een prima beginners spiegelreflex met veruit een vd beste prijs/kwaliteit verhoudingen
wat denken jullie ervan?
http://www.kieskeurig.nl/ ... -5200-18-55mm-kit/prijzen
ps: alsjeblieft niet reageren zonder basiskennis van camera's
dinsdag 22 december 2015 om 07:07
de compositie is het belangrijkste van een goede foto. Een top fotograaf maakt een mooiere foto met een goedkoop cameraatje of een smartphone dan de meeste mensen met een dure camera.
Ga eens naar een echte winkel om de camera's te vergelijken. De meeste basismodellen van de grotere merken zijn prima. Maar persoonlijk vind ik een Canon fijner in gebruik. Wat zijn de uitbreidmogelijkheden? Kijk anders ook eens naar een tweedehandscamera, dan kan je meer krijgen voor je geld.
Heb je ervaring met fotograferen?
Ga eens naar een echte winkel om de camera's te vergelijken. De meeste basismodellen van de grotere merken zijn prima. Maar persoonlijk vind ik een Canon fijner in gebruik. Wat zijn de uitbreidmogelijkheden? Kijk anders ook eens naar een tweedehandscamera, dan kan je meer krijgen voor je geld.
Heb je ervaring met fotograferen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 22 december 2015 om 07:46
quote:infojunk schreef op 22 december 2015 @ 07:00:
Nikon d5200 is een prima camera, maar voor portretten zou ik (tzt) wel een andere lens aanschaffen, zoals een 50mm of 85 mm.
Ik heb ook een D5200, en ik ben daar zeer tevreden over. Ik heb twee objectieven erbij aangeschaft. Een is een superzoom (van 18 mm voor gezelschapsfoto's tot 300 mm voor verrekijkfoto's, zoals ik ze noem) en de ander is een 50 mm, f/1.8 (een prime objectief), voor het maken van portretten. Dat hoeven niet per se personen of fotomodellen te zijn, maar kunnen ook interessante voorwerpen zijn.
Ik heb mij enigszins verdiept in het fotograferen, misschien kan ik nog wat vragen beantwoorden.
Nikon d5200 is een prima camera, maar voor portretten zou ik (tzt) wel een andere lens aanschaffen, zoals een 50mm of 85 mm.
Ik heb ook een D5200, en ik ben daar zeer tevreden over. Ik heb twee objectieven erbij aangeschaft. Een is een superzoom (van 18 mm voor gezelschapsfoto's tot 300 mm voor verrekijkfoto's, zoals ik ze noem) en de ander is een 50 mm, f/1.8 (een prime objectief), voor het maken van portretten. Dat hoeven niet per se personen of fotomodellen te zijn, maar kunnen ook interessante voorwerpen zijn.
Ik heb mij enigszins verdiept in het fotograferen, misschien kan ik nog wat vragen beantwoorden.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 22 december 2015 om 08:12
dinsdag 22 december 2015 om 09:24
dinsdag 22 december 2015 om 09:28
quote:Marels schreef op 22 december 2015 @ 07:55:
Ik droom nog steeds van een 18-300 lens
Helaas laat mijn budget dat niet toe voorlopig
Daarbij lever je vaak behoorlijk in aan de uiteinden. Vignettering boven de 200mm en vertekening in de groothoek.
Ik zou nooit een lens met zo'n groot bereik kopen. Gewoon twee of drie losse lenzen, levert veel betere foto's.
Ik droom nog steeds van een 18-300 lens
Helaas laat mijn budget dat niet toe voorlopig
Daarbij lever je vaak behoorlijk in aan de uiteinden. Vignettering boven de 200mm en vertekening in de groothoek.
Ik zou nooit een lens met zo'n groot bereik kopen. Gewoon twee of drie losse lenzen, levert veel betere foto's.
dinsdag 22 december 2015 om 09:45
quote:SvanderW schreef op 22 december 2015 @ 08:12:
Zelf heb ik een Sony systeemcamera waar ik erg blij mee ben, sinds ik die heb is de spiegelreflex weinig meer mee gegaan (het werkt wat sneller/simpeler en is een stuk compacter).
Een echt mooie compact is de Sony RX 100.
Voor goede reviews van veel camera's kun je bij DPReview terecht.Dat is inderdaad een hele prettige site voor camerainformatie.
Zelf heb ik een Sony systeemcamera waar ik erg blij mee ben, sinds ik die heb is de spiegelreflex weinig meer mee gegaan (het werkt wat sneller/simpeler en is een stuk compacter).
Een echt mooie compact is de Sony RX 100.
Voor goede reviews van veel camera's kun je bij DPReview terecht.Dat is inderdaad een hele prettige site voor camerainformatie.
dinsdag 22 december 2015 om 09:58
quote:stippensokken schreef op 22 december 2015 @ 09:28:
[...]
Ik ben verre van een pro
Leek me geweldig omdat je dan niet steeds van lens moet wisselen en je als het ware groothoek en tele in één heb.
Maar misschien ben ik gewoon een domme leek hoor.
Heb nu de standaard lens van Nikon, volgens mij is dat een 18-55?
Op mijn vorige camera had ik en kleine telelens, volgens mij tot 200 of tot 250. Vond ik ook geweldig maar in de praktijk nam ik vaak mijn camera apart mee, dus zonder extra lenzen.
Lijkt me dus erg praktisch om beiden in één te hebben, maar dat is dan waarschijnlijk vloeken in de spiegelreflexkerk
[...]
Ik ben verre van een pro
Leek me geweldig omdat je dan niet steeds van lens moet wisselen en je als het ware groothoek en tele in één heb.
Maar misschien ben ik gewoon een domme leek hoor.
Heb nu de standaard lens van Nikon, volgens mij is dat een 18-55?
Op mijn vorige camera had ik en kleine telelens, volgens mij tot 200 of tot 250. Vond ik ook geweldig maar in de praktijk nam ik vaak mijn camera apart mee, dus zonder extra lenzen.
Lijkt me dus erg praktisch om beiden in één te hebben, maar dat is dan waarschijnlijk vloeken in de spiegelreflexkerk
668, the neighbour of the Beast
dinsdag 22 december 2015 om 10:28
Koop een body 2de hands en deze lens:
http://tweakers.net/price ... ikon-af-s-50mm-f-18g.html
Uiteindelijk bepaalt de lens (en de fotograaf) hoe de foto's eruitzien en voor portretten is een 50mm met een groot diafragma ideaal (scherptediepte).
http://tweakers.net/price ... ikon-af-s-50mm-f-18g.html
Uiteindelijk bepaalt de lens (en de fotograaf) hoe de foto's eruitzien en voor portretten is een 50mm met een groot diafragma ideaal (scherptediepte).
dinsdag 22 december 2015 om 10:39
https://www.flickr.com/cameras/panasonic/dmc-g3/
Ik ben niet de hobby fotograaf maar vriend. En hij wil niet alleen rimpels zien maar de haartjes van een muis kunnen tellen Iig zijn er heel veel mensen laaiend enthousiast over deze camera. (en lens)
Ik ben niet de hobby fotograaf maar vriend. En hij wil niet alleen rimpels zien maar de haartjes van een muis kunnen tellen Iig zijn er heel veel mensen laaiend enthousiast over deze camera. (en lens)
dinsdag 22 december 2015 om 10:45
quote:nina1966 schreef op 22 december 2015 @ 10:39:
Ik ben niet de hobby fotograaf maar vriend. En hij wil niet alleen rimpels zien maar de haartjes van een muis kunnen tellen Iig zijn er heel veel mensen laaiend enthousiast over deze camera. (en lens)Die is al wat ouder (hoeft op zich geen punt te zijn). Inmiddels bestaat er ook al een DMC-G7.
Ik ben niet de hobby fotograaf maar vriend. En hij wil niet alleen rimpels zien maar de haartjes van een muis kunnen tellen Iig zijn er heel veel mensen laaiend enthousiast over deze camera. (en lens)Die is al wat ouder (hoeft op zich geen punt te zijn). Inmiddels bestaat er ook al een DMC-G7.
dinsdag 22 december 2015 om 11:13
quote:nina1966 schreef op 22 december 2015 @ 11:01:
[...]
Zijn de recensies daarvan niet minder?
Hangt er een beetje vanaf wat je wensen zijn. Mijn punt was vooral dat er in vrij hoog tempo nieuwe systeemcamera's op de markt komen - en dat het dus de moeite kan lonen zelf nog even te kijken naar nieuwere modellen als je afgaat op advies van iemand die een tijdje terug een camera kocht.
Jij schreef trouwens dat de reviews van de lens van de dmc-G3 goed waren, maar het is een camera met verwisselbare lens. Er bestaat dus niet zoiets als 'de' lens van dit toestel.
[...]
Zijn de recensies daarvan niet minder?
Hangt er een beetje vanaf wat je wensen zijn. Mijn punt was vooral dat er in vrij hoog tempo nieuwe systeemcamera's op de markt komen - en dat het dus de moeite kan lonen zelf nog even te kijken naar nieuwere modellen als je afgaat op advies van iemand die een tijdje terug een camera kocht.
Jij schreef trouwens dat de reviews van de lens van de dmc-G3 goed waren, maar het is een camera met verwisselbare lens. Er bestaat dus niet zoiets als 'de' lens van dit toestel.
dinsdag 22 december 2015 om 11:16
Hallo,
ik kocht mijn body (Canon 60D) tweedehands.
Zo blijft er heel wat meer over voor goede lenzen.
Die werden trouwens ook tweedehands gekocht.
Via Google kan je heel wat tips terug vinden over hoe je een 'gebruikte' lens kan beoordelen.
Je bespaart op die manier heel wat en verschillende lenzen zijn echt geen overbodige luxe.
ik kocht mijn body (Canon 60D) tweedehands.
Zo blijft er heel wat meer over voor goede lenzen.
Die werden trouwens ook tweedehands gekocht.
Via Google kan je heel wat tips terug vinden over hoe je een 'gebruikte' lens kan beoordelen.
Je bespaart op die manier heel wat en verschillende lenzen zijn echt geen overbodige luxe.
dinsdag 22 december 2015 om 11:18
Die Nikon D5200 is een prima camera. De 18-55 kitlens daarentegen zou ik je niet aanraden voor portretfotografie. Het grootste diafragma bij 55 mm is 5.6, en zeker bij een APS-C sensor kun je dan moeilijk foto's met geringe scherptediepte maken. Bovendien zijn je mogelijkheden in de schemering of binnen beperkt.
Aan de groothoekkant is het grootste diafragma 3.5, maar groothoeken leveren geen flatteuze portretten op. Naar mijn idee doe je er beter aan om te beginnen met 50/1.8 of liever nog een 85/1.8 (maar meteen een stuk prijziger).
Met jouw budget van ¤ 400 is een tweedehands D5100 +50/1.8 een mooie start.
Aan de groothoekkant is het grootste diafragma 3.5, maar groothoeken leveren geen flatteuze portretten op. Naar mijn idee doe je er beter aan om te beginnen met 50/1.8 of liever nog een 85/1.8 (maar meteen een stuk prijziger).
Met jouw budget van ¤ 400 is een tweedehands D5100 +50/1.8 een mooie start.
dinsdag 22 december 2015 om 12:59
dinsdag 22 december 2015 om 13:10
Ga naar een goede zaak (dus niet de mediamarkt) en laat je voorlichten. Kijk wat lekker in de hand, wat intuïtief bediend enz.
Ik zweer bij Canon, een ander weer bij Nikon.
Het belangrijkste is de kwaliteit van je objectieven. Ik doe voornamelijk portret en gebruik daar hoofdzakelijk een 50mm lens voor en hooguit nog een andere.
Het grappige is dat ik 3 favoriete objectieven (waaronder een sigma) heb en dus die ook hoofdzakelijk gebruik.
Echt, ga naar een winkel met 2de hands body's en ga voelen.
Ik zweer bij Canon, een ander weer bij Nikon.
Het belangrijkste is de kwaliteit van je objectieven. Ik doe voornamelijk portret en gebruik daar hoofdzakelijk een 50mm lens voor en hooguit nog een andere.
Het grappige is dat ik 3 favoriete objectieven (waaronder een sigma) heb en dus die ook hoofdzakelijk gebruik.
Echt, ga naar een winkel met 2de hands body's en ga voelen.